Bekijk resultaten enquête: Op welke partij zou je nu stemmen?

Aantal stemmers
116. Je mag niet stemmen in deze enquête
  • PVDA/PTB

6 5,17%
  • Groen

11 9,48%
  • s.pa

3 2,59%
  • CD&V

3 2,59%
  • Open VLD

2 1,72%
  • N-VA

68 58,62%
  • LDD

4 3,45%
  • Vlaams Belang

13 11,21%
  • Piratenpartij

4 3,45%
  • Andere

2 1,72%
Pagina 6 van 58 Eerste ... 23456789101656 ... Laatste
    Japser's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Klopt niet, voor alle duidelijkheid. Bij bedrijven waar een volledige stillegging van productie het bedrijf buiten proportie zou schaden (meerdere weken nodig om terug te kunnen werken), zou een rechter kunnen oordelen dat er misbruik van het stakingsrecht is. Bvb een hoogoven die gewoon volledig stilgelegd wordt, duurt naar het schijnt weken om terug op te starten. Een kerncentrale volledig in de steek laten is bvb ook not done. Wettelijk is enkel het opvorderen van ziekenhuispersoneel geregeld, bij mijn weten. De rest wordt in de praktijk tussen werkgevers en werknemers (vakbonden) geregeld.

Bij de NMBS is dit niet het geval (de treinen rijden de volgende dag gewoon weer, hoogstens met nog enkele treinen die niet op eindbestemming geraakt zijn), kan je dus moeilijk vergelijken.
    Misschien moeten de NMBS vakbonden dan ook maar zo iets regelen dat ze de professionele stakers laten staken en de werkwilligen laten werken.

Kan de rechter trouwens eens niet beoordelen dat hun aantal stakingen ook proportioneel teveel zijn en dus ook het bedrijf teveel schaden en er dus misbruik is van het stakingsrecht?

PS: Hoogoven in het glas wordt na opbouw stelselmatig opgewarmd gedurende 2 weken en blijft dan warm tot deze volledig is opgebruikt.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Japser Bekijk bericht
    Misschien moeten de NMBS vakbonden dan ook maar zo iets regelen dat ze de professionele stakers laten staken en de werkwilligen laten werken.
    De NMBS vakbonden laten bij mijn weten de werkwilligen bij de NMBS werken, ik kan me niets voor de geest halen dat werkwilligen bij de NMBS de toegang tot de werkplaats verhinderd werden.

Dat er door het stilliggen van de NMBS anderen niet op hun werk geraken is een direct gevolg van de staking, maar is niet het tegenhouden van werkwilligen. Zoniet hadden die mensen recht op loon van hun werkgever .
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Japser
    Kan de rechter trouwens eens niet beoordelen dat hun aantal stakingen ook proportioneel teveel zijn en dus ook het bedrijf teveel schaden en er dus misbruik is van het stakingsrecht?
    waarom denk je dat niemand dit probeert voor de rechtbank? Omdat de rechter meer dan waarschijnlijk zou oordelen dat er geen misbruik is. Het is niet omdat men vlug en veel staakt, dat men daarom automatisch misbruik maakt.
    “Bezuinigen op onderwijs? Hebben we nog niets geleert?”
    Loesje

SithCloud's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    De NMBS vakbonden laten bij mijn weten de werkwilligen bij de NMBS werken, ik kan me niets voor de geest halen dat werkwilligen bij de NMBS de toegang tot de werkplaats verhinderd werden.

Dat er door het stilliggen van de NMBS anderen niet op hun werk geraken is een direct gevolg van de staking, maar is niet het tegenhouden van werkwilligen. Zoniet hadden die mensen recht op loon van hun werkgever .
    waarom denk je dat niemand dit probeert voor de rechtbank? Omdat de rechter meer dan waarschijnlijk zou oordelen dat er geen misbruik is. Het is niet omdat men vlug en veel staakt, dat men daarom automatisch misbruik maakt.
    Spoorstaking
    https://www.hln.be/nieuws/binnenland...engt~a7ecdc06/

't is misschien ook niet dat ze letterlijk altijd de toegang ontzeggen, maar door te spoorlopen kunnen de werkwilligen ook hun job niet uitvoeren hé... komt op hetzelfde neer.
    When in trouble, fear or doubt, run in circles, scream and shout

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Daar heb je gelijk in, die zaken kan je als verhinderen om te werken zien. Ben ik voor alle duidelijkheid ook echt tegen.

Wel duidelijk maken: een voorafgaande dwangsom kan niet en heeft de rechtbank ook zo bepaald.
    Loesje

Japser's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Ik wou juist even dezelfde artikels posten. Bewijst toch maar dat er daar enkele beroepsstakers zijn die bij het minste willen staken en de boel verzieken.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    er zijn zo'n 3 miljoen gesyndiceerden. Het zou vreemd zijn als er bij ons geen mensen zitten die misbruik willen maken van het systeem. Daarvoor heb je echt geen zo'n bewijs nodig...
    Loesje

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Het probleem is natuurlijk dat een paar mensen die staken meteen een grote invloed hebben. Maar goed, dat is de aard van het systeem zeker. Ik ben geen fan van hoe de NMBS/infrabel structuur in elkaar zit, maar daar kunnen de simpele zielen die 20 jaar geleden een comfortabel jobke wilden bij "het spoor" weinig aan doen. We kunnen maar hopen dat op een langere termijn het wat efficiënter wordt.

Echter, zoals hier al gezegd, zijn ze gewoon hun eigen ruiten aan het inslaan. Hoeveel treinreizigers hebben nog begrip voor de stakingen/manifestaties/acties, die elke keer voor een hoop onzekerheid zorgen? Meestal is de reactie in het beste geval "ach ze gaan nog eens staken, voor welke frats nu weer". In het slechtse geval hoor je wel andere zaken. En dat is een beetje een probleem volgens mij, het algemene (aangevoelde) gebrek aan respect voor de reiziger.

Laatst nog een -irritante, laat ons eerlijk zijn- reiziger die tegen de treinbegeleider begon te klagen over dat er weer een "staking" zat aan te komen. Natuurlijk is het tegen de verkeerde persoon, en het leek wel een verzuurde mens, maar als het antwoord van de treinbegeleider dan is: "pakt dan den otto hé zaag!!", mja
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

Nahrtent's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lakigigar Bekijk bericht
    Dat een PVDA beleid een ramp voor de welvaart zou zijn, is ook wat anderen beweren. Dat wordt nu zodanig veel beweerd dat dat ook algemeen als waarheid gezien wordt.
    Er zijn dan ook weinig redenen om iets anders te beweren, als je een programma kan toetsen aan de realiteit. Problemen benoemen is gemakkelijk, dat kan Vlaams-Belang ook (ook al focussen ze op andere problemen). Maar de voorgestelde oplossingen... in het beste geval geloof ik er niet in, en in het slechtste geval doen ze mij huiveren. Dan houdt het op he.

En over elke partij ga je altijd wel iets negatiefs kunnen zeggen. Ik bedoel, alles wat jij beschrijft vind ik ook vrij populistisch en is ook allemaal oppositiepraat. Dat links naïef is en aan een positief / optimistisch / weet ik veel verhaal wil bouwen is misschien wel zo, maar is het omdat ze juist die bewoording gebruiken dat je niet op hen stemt? Of omdat een stem op links in het algemeen als een teken van zwakte wordt gezien? Alle partijen hebben een programma, baseer je dan daar toch op? "En ze komen niet met oplossingen", is gewoon puur iets dat je zegt omdat je nooit naar hun oplossing luistert of je informeert.
    Ik stem niet op "links" omdat uit alles wat die zeggen (en vooral uit alles wat die niet zeggen) blijkt dat die in een andere wereld leven dan ik.

Als ik zo een post zie staan, heb ik eerder het gevoel dat je gewoon niet met politiek moet bezig zijn. Heb jij eigenlijk wel een mening? Het is toch vrij duidelijk waar de partijen voor staan?
    Uiteraard heb ik een mening, maar op basis van mijn mening zie ik geen partijen die mijn stem zouden rechtvaardigen. Waarom zou dat in godsnaam betekenen dat ik niet met politiek zou moeten bezig zijn? Ik vind politiek simpelweg interessant, mag het ja?

Fizmo's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DogFacedGod Bekijk bericht
    Zelfde probleem zoals vele anderen: Op wie kan ik nog stemmen?

NV-A: Het pluspunt is dat ze de belastingen een beetje verlaagd hebben en nog een paar capabele ministers/gelijkaardige gebracht hebben (Weyts, Jambon, Francken,...) .
    Minpunt; Ook een paar serieus falende (Homans, Sleurs,...) is dat ze niet echt geven om de gevolgen daarvan.
    Bwa, Sleurs is toch 'verbannen' naar het lokale niveau NVA Gent. Als staatssecretaris viel ze idd echt door de mand. Bracke, nog zo iemand die de partij schade brengt gaan ze ook afvoeren. Homans geef ik je gelijk in maar ik zie die volgende keer niet meer in de Vlaamse regering zitten. Vergeet niet dat NVA op een goeie 5 jaar van een kleine partij is uitgegroeid tot de grootste partij van België en nu zowel federaal als vlaams in de regering zit. In 2014 hadden ze gewoon te weinig sterke profielen om op beide niveau's voor alle ministers sterke profielen te leveren. Niet onlogisch dat er dan een paar mindere ministers/staatssecretarissen tussen zitten maar je ziet toch wel dat ze meer en meer andere NVA'ers naar voor laten komen en personen die in 2014 nog onbekend waren hun kans grijpen en de volgende keer waarschijnlijk een belangrijke functie gaan innemen ten nadele van een homans, bracke of sleurs. Ik zie nog altijd meer capabelere mensen bij NVA zitten dan bij VLD ondanks dat die laatste al decennialang meedraait en in feite regelmatig goeie, sterke profielen zou moeten afleveren. Maar bij VLD zie je er maar weinig.
    Ze weigeren ook resoluut om andere problemen van de maatschappij aan te pakken. Verkeer, ecologie, drugs,...
    Euhm, war on drugs in antwerpen? Verkeer wordt toch ook aangepakt? Ze zijn alle zwarte verkeerspunten aan het aanpakken, eindelijk beslissing in oosterweel, etc... Kun je over discussiëren natuurlijk maar dat ze niets doen is niet mijn impressie.
    Waarom zijn de provincies nog niet afgeschaft?
    NVA wilt wel hoor maar CD&V wilt niet omdat hun machtsbasis dan verminderd. Zou je als minpunt bij CD&V moeten zetten.

De meesten verwachten gewoon te veel en baseren zich op de voorstellen die partijen doen voor de verkiezingen. Uiteindelijk zijn die voorstellen ook maar gewone pure marketing om hunzelf te verkopen zodat je je stem aan hun zou geven. Punt. Fixeer je daar niet op. Je zit in België in een coalitiesysteem van minstens 4 en meestal zelfs 6 partijen federaal. Wat verwacht je dan? Natuurlijk krijg je een eenheidsworst. Elke partij verdedigt zijn heilige huisjes waardoor er nog maar weinig overblijft om écht te veranderen. Uiteindelijk kom je quasi altijd bij een beleid uit die wat morrelt in de marge en waardoor uiteindelijk iedereen ontgoocheld is. Ik ben dat stadium ook al gepasseerd en hou me daarom minder en minder met politiek bezig en meer met zelf zaken uit te bouwen. Daar heb je tenminste meer controle over.
    Laatst gewijzigd door Fizmo; 21 december 2017 om 14:23

iTrader
    0
    Oh my die fb van Groen/sp.a/samen zijn er nu eigenlijk mensen die al die hun geblaat serieus nemen
    Alle ligt daar ene te janken over die f35 en dat ze da geld beter aan armen spenderen, denkt die nu echt onder groen/samen dat er geen defensie uitgaven meer zijn?...

iTrader
    0
    hetzelfde principe zoals bij ons dus. Enige (groot) verschil is dat bij ons de overheid 95% van de inningen voor zich neemt en dat men zich verplicht bij een mutualiteit/hulpkas moet aansluiten. Ga eens kijken naar een mutualiteit in Frankrijk. Ongeveer hetzelfde systeem zoals bij ons hoor.
    welke miljarden? Ik heb héél goed zicht op de financiën van een stukje van de vakbond en kan je met de hand op het hart zeggen dat, behalve wat een normale onderneming van steun krijgt (RSZ-verminderingen, vormingssubsidies, ...) er geen enkele euro naar dat stukje vakbond gaat vanuit de overheid. Het enige stuk van de vakbond dat wél geld krijgt van de overheid is de werkloosheidskassen en daar wordt ELKE euro van gecontroleerd.

Niet altijd de standaard verhaaltjes voor waarheid aannemen zonder eens verder te kijken...
    Een mutualiteit zoals de onze is er geen, omdat haar hoofdtaak (ziekenkas) simpelweg iets is wat ze NIET doet.
    Das toch gewoon zo, de ziekenkas wordt door de staat en belastingsgeld betaald. Een mutualiteit verzorgt gwn de administratie van u ziekenbriefje tot het geld dat de staat u moet terugstorten.
    Een positie die perfect door de staat zelf kan uitgevoerd worden. Maar die simpelweg gecreërd is door politici, om dit te geven aan politiek gelieerde organisaties.

Het is zo dat door de jaren heen mutualiteiten er dingen hebben bijgenomen om ietwat legitiem te lijken. Maar ze zijn wel gecreëerd om de politiek extra macht/geld te voorzien.
    Het is uberhaupt al vreemd dat zoiets politiek gelieerd moet zijn. Dat kan je toch niet logisch verklaren. Daarom dat men ook nu probeert een vorm van onpartijdigheid te geven.
    Terwijl die wel openlijk opgericht zijn als zusterorganisaties van politieke partijen.

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bugiman Bekijk bericht
    Een mutualiteit zoals de onze is er geen, omdat haar hoofdtaak (ziekenkas) simpelweg iets is wat ze NIET doet.
    Das toch gewoon zo, de ziekenkas wordt door de staat en belastingsgeld betaald. Een mutualiteit verzorgt gwn de administratie van u ziekenbriefje tot het geld dat de staat u moet terugstorten.
    Een positie die perfect door de staat zelf kan uitgevoerd worden. Maar die simpelweg gecreërd is door politici, om dit te geven aan politiek gelieerde organisaties.

Het is zo dat door de jaren heen mutualiteiten er dingen hebben bijgenomen om ietwat legitiem te lijken. Maar ze zijn wel gecreëerd om de politiek extra macht/geld te voorzien.
    Het is uberhaupt al vreemd dat zoiets politiek gelieerd moet zijn. Dat kan je toch niet logisch verklaren. Daarom dat men ook nu probeert een vorm van onpartijdigheid te geven.
    Terwijl die wel openlijk opgericht zijn als zusterorganisaties van politieke partijen.
    Ziekenkassen bestaan al veel langer dan de vorm waarin ze nu bestaan. Oorspronkelijk waren het echte verzekeringskassen, die zelf ook de premies en de uitkeringen bij ziekte bepaalden. Pas in de jaren 50 heeft de overheid de wetten zo veranderd dat aansluiting bij de ziekenkassen verplicht werd en dat ook de te betalen premies en de uitkeringsvoorwaarden en bedragen vastgelegd werden, waardoor ze hun huidige vorm als louter doorgeefluik kregen.

En de verzuiling van onze maatschappij is toch al min of meer ten einde. De mutualiteiten afschaffen omdat de ze de macht van de politieke partijen versterken lijkt me een achterhoedegevecht dat je beter 50 jaar geleden had uitgevochten. Zo goed als niemand gaat bvb. nog bij de CM omdat ie voor de CD&V is.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    Ziekenkassen bestaan al veel langer dan de vorm waarin ze nu bestaan. Oorspronkelijk waren het echte verzekeringskassen, die zelf ook de premies en de uitkeringen bij ziekte bepaalden. Pas in de jaren 50 heeft de overheid de wetten zo veranderd dat aansluiting bij de ziekenkassen verplicht werd en dat ook de te betalen premies en de uitkeringsvoorwaarden en bedragen vastgelegd werden, waardoor ze hun huidige vorm als louter doorgeefluik kregen.

En de verzuiling van onze maatschappij is toch al min of meer ten einde. De mutualiteiten afschaffen omdat de ze de macht van de politieke partijen versterken lijkt me een achterhoedegevecht dat je beter 50 jaar geleden had uitgevochten. Zo goed als niemand gaat bvb. nog bij de CM omdat ie voor de CD&V is.
    Daarin heb je wel gelijk. Het grootste kwaad is al geschied.
    100% akkoord.

Maar je mag nog steeds organisaties straffen voor hun corruptie. Het nu in stand houden 'omdat het nu toch zo is' is toch ook maar raar.
    Het is ook niet dat de schandalen en gegraai zijn vermindert he.

Ok nu via de befaamde intercommunales. Nog zoiets zonder goed bestaansrecht. Eerder een systeem gemaakt door politici zodat ze nodig zijn.
    Tja als je zelf de regels bepaalt is het altijd iets makkelijker zeker?

Fizmo's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zinno23 Bekijk bericht
    Oh my die fb van Groen/sp.a/samen zijn er nu eigenlijk mensen die al die hun geblaat serieus nemen
    Alle ligt daar ene te janken over die f35 en dat ze da geld beter aan armen spenderen, denkt die nu echt onder groen/samen dat er geen defensie uitgaven meer zijn?...
    Het ergste van al is dat ze heel de tijd liggen te zeveren over die 4 miljard euro dat er aan die gevechtsvliegtuigen zal gespendeerd worden. Dat is wel een aankoop gespreid over 40 jaar. Dat is per jaar 100 miljoen euro. Dat is peanuts. Ze denken precies alsof ze elk jaar 4 miljard extra gaan kunnen uitgeven aan pensioenen. De meesten kennen het verschil niet tussen uitgaven als oosterweel of aankoop vliegtuigen die éénmalig zijn en verspreid over een langere periode en aan de andere kant uitgaven als pensioenen die elk jaar opnieuw uitgegeven worden. Simpele zielen.
    Laatst gewijzigd door Fizmo; 21 december 2017 om 19:10

iTrader
    0
    Hoh, heb niet echt het idee dat studenten links zijn. Op ethisch vlak misschien wel. Maar N-VA, VLD en Groen zullen wel het best doen onder studenten. VB en PVDA ook nog wel redelijk. Bij VB vooral ongeschoolde jongeren. Ik denk wel dat studenten of jongeren de zwakste groep zijn van CD&V en s.pa, en dat bij die stemmers ook veel invloed van de ouders tussenzitten, dus dat de ouders van die studenten ook meestal cd&v en/of s.pa stemmen (en het dus met de paplepel meekrijgen). Ik denk wel dat studenten het over de meeste dingen eens zijn met elkaar (bvb. aanpak klimaat, ongelijkheid rijk & arm, maar ook bvb. op immigratie en dergelijke), maar dan wel meer verschillen op de partij waarop ze stemmen omdat ze meer beïnvloedbaar zijn door media, leeftijdsgenoten en ouders. Aan de andere kant denk ik ook dat studenten en jongeren redelijk sceptisch tegenover politiek staan, en er bij voorkeur zo weinig mogelijk mee bezig zijn.

Pagina 6 van 58 Eerste ... 23456789101656 ... Laatste

Regels voor berichten