Pagina 17 van 17 Eerste ... 71314151617
    Vinceness's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TooChé Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Wagen huren, lenen, laten inschrijven op andere naam ...
    Tegen lenen en inschrijven op een andere naam kunt ge inderdaad niks doen. Maar moeten we daarom geen manieren voorzien om die andere 2 mogelijkheden te voorkomen? Hij heeft een levenslang rijverbod opgelegd gekregen maar kan nog altijd een auto op zijn naam laten inschrijven. Hoe gigantisch absurd is dat?

Losstaand daarvan, 6000€ boete en 2 jaar cel (van de 5 "effectief") voor een kind dood te rijden is lachwekkend laag. Zelfs daar kunnen we gerust nog wat scheppen bovenop doen.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Dat is net wat hij zegt he. Je kan het niet blokkeren, net zoals je niet kan blokkeren dat iemand een wapen koopt. Maar de kans is wel véél kleiner als je het wat moeilijker maakt (cfr wapenverkoop België vs VS...).

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lavabo Bekijk bericht
    Haha, dit is dus het probleem hé.

Een straf wordt nu al door onze linkse vriendjes omschreven als "wraak". Geen wonder dat criminelen lachen met ons. Heb je ooit al van "deterrence" gehoord? Een straf dient ook als afschrikkingsmiddel.

En in welke wereld is CD&V rechts? En is NVA al 30+ jaar aan de macht? Federaal heeft de laatste decennia links gedomineerd.
    De echte wereld en niet uw fantasialand waar alles links van nva links is en de hele wereld zwart wit is. Alleja de linkse vriendjes noemen een straf wraak. Bewijs voor deze claim is weer in geen velden of wegen te bespeuren...
    Is eximius vir est quocum meliores videamur.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Ja, als CD&V links is, dan is alles links natuurlijk. En dan is iedereen die het niet met je eens is "onze linkse vriendjes".

Ik omschrijf nergens een straf als wraak. Lees eerst eens. Als je straffen gaat uitspreken op basis van wat een slachtoffer "genoeg" troost zou brengen, dus niet op basis van wat er zou afschrikken, dan is het een wraaksysteem. Als je het slachtoffer de strafmaat laat bepalen, in plaats van de rede of objectieve wetten, dan zit je in een wraaksysteem. Dat is wat ik zeg. Lees misschien even terug, dan zie je letterlijk dat ik zeg dat voor zulke dingen de straffen (veel) hoger zouden moeten liggen, in plaats van blind te kijken naar vanuit welke hoek het komt, om dan je eigen vooroordelen op me te projecteren.
    Wat mij betreft ben je inderdaad te links als je stelt dat een goede straf geen wraak mag omvatten.
    Een goede juridische straf omvat wel degelijk het concept van vergelding, want dat is één van de redenen waarom we als mensen historisch gezien het bestraffen van criminelen uit handen van het individu hebben gegeven, aan instanties zoals overheid en justitie.

Dat is niet alleen mijn mening, maar ga ook gerust eens lezen bij bv. deze site van de Nederlandse rechtstraak: https://www.rechtspraak.nl/Organisat...afrechter.aspx
    Lijkt mij behoorlijk neutraal.

Als je daar echter leest dat een goede rechtspraak is opgebouwd uit:
    • Vergelding, waarbij ook slachtoffers genoegdoening krijgen
    • Voorkomen van herhaling
    • Afschrikken
    • Beschermen van de samenleving

Dan kan ik volgens die criteria de Belgische rechtspraak toch alleen maar als zwaar onvoldoende evalueren, zowel in dit specifiek geval - de doodrijder van Merel de Prins - als in talloze andere gevallen, niet alleen in de context van verkeersslachtoffers.
    Merk op, en dat vind ik alvast positief, dat nergens in dat lijstje het rehabiliteren van de misdadiger als een doel op zichzelf staat. Dat hoort ondergeschikt te zijn aan het voorkomen van herhaling en beschermen van de samenleving. Als je met een crimineel zit waarbij je niet kan garanderen dat herhaling zich nog zou voordoen, en je dus de samenleving onvoldoende tegen bepaalde gevaren kan beschermen, dan is de conclusie wat mij betreft dat je zo'n individuen écht levenslang moet opsluiten.

Er is hier ook terecht opgemerkt dat mits de nodige innovatie er nog héél wat stappen te ondernemen zouden moeten zijn voor mensen zoals de doodrijder van Merel De Prins, maar die innovatie moet dan ook plaatsvinden en het aspect vergelding mag daarbij niet uit het oog verloren worden.
    Zet hem voor mijn part in de gevangenis voor 20 jaar en laat hem daarna vrij met een enkelband met een snelheidsmeter in, waarbij hij de rest van zijn leven nooit nog een snelheid van 30km/h mag overschrijden zonder opnieuw in de gevangenis te belanden. Dan doet hij de rest van zijn "vrije" leven maar elke verplaatsing met de fiets, de kans dat hij met de fiets iemand doodrijdt is alvast een héél stuk kleiner.

Nu kan hij zelfs nog wagens aankopen en op zijn naam inschrijven, maar verbaast men zich erover dat hij dan alsnog er mee gaat rijden... wie had dat toch kunnen voorspellen...
    Laatst gewijzigd door KnightOfCydonia; 28 november 2019 om 13:58

squalleke123's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    En dan ga je een heel rechtssysteem afstemmen op 0,1% van de gevallen. Dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.
    Niet noodzakelijk he. Je kan ook aparte behandeling voor recidivisten in het huidige rechtssysteem opnemen. In sommige opzichten doen we dat al, door voorwaardelijke en effectieve straffen uit te spreken.

Vinceness's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    Wat mij betreft ben je inderdaad te links als je stelt dat een goede straf geen wraak mag omvatten.
    Tegen een wraaksysteem zijn wil niet zeggen dat je niet erkent dat er een wraakcomponent in de rechtspraak mag zitten. Loser zegt niet dat dat er niet in mag zitten, maar gewoon dat het niet de enige drijfveer mag zijn voor het bepalen van de strafmaat. Net zoals ze in Nederland doen, dus.

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vinceness Bekijk bericht
    Tegen een wraaksysteem zijn wil niet zeggen dat je niet erkent dat er een wraakcomponent in de rechtspraak mag zitten. Loser zegt niet dat dat er niet in mag zitten, maar gewoon dat het niet de enige drijfveer mag zijn voor het bepalen van de strafmaat. Net zoals ze in Nederland doen, dus.
    Fair enough, wat dat betreft kan ik het ermee eens zijn. Het mag en moet niet de enige component zijn, maar het mag ook zeker niet verwaarloosd worden zoals het nu maar al te vaak gebeurd. In het geval waar het hier het laatst over ging zie ik bijvoorbeeld bitter weinig vergelding.
    Wat mij betreft verwaarloost onze justitie op dit moment zelfs de belangrijkste van die vier componenten nl. het beschermen van de samenleving, continu ten voordele van een component die wat mij betreft er géén op zichzelf staande verdient te zijn: nl. nieuwe kansen geven aan criminelen en dan nog aan recidiverende criminelen.

Gonzo the Great's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    Fair enough, wat dat betreft kan ik het ermee eens zijn. Het mag en moet niet de enige component zijn, maar het mag ook zeker niet verwaarloosd worden zoals het nu maar al te vaak gebeurd. In het geval waar het hier het laatst over ging zie ik bijvoorbeeld bitter weinig vergelding.
    Wat mij betreft verwaarloost onze justitie op dit moment zelfs de belangrijkste van die vier componenten nl. het beschermen van de samenleving, continu ten voordele van een component die wat mij betreft er géén op zichzelf staande verdient te zijn: nl. nieuwe kansen geven aan criminelen en dan nog aan recidiverende criminelen.
    En in belgie is er dan nog de 5e component die zwaar doorweegt, en jouw terechte opmerking tov bescherming van de samenleving nog meer onder druk zet: geen plaats in gevangenissen. Ook qua vrijkomen en wet lejeune. Of het gewoonweg niet uitvoeren van korte effectieve straffen.
    Dat zou echt niet mogen meespelen.

Dus eerst zien dat onze gevangenissen genoeg capaciteit hebben voor we bvb geld steken in extra asielcentra. De veiligheid van mensen die meebouwen aan dit land primeert op het ocmw spelen voor de rest van de wereld. Het vertikken de economische vluchtelingen eruit te filteren en effectiever terugsturen onder het motto "allee kom, dat moet er toch vanaf kunnen" is gewoon fout als je naar de toestand van onze systemen kijkt: we krijgen niet eens onze eigen justitie deftig gefinancierd. Of het is van niet willen, door decennia lang pamperbeleid.

Voor de slachtoffers van recedivisten is dus vooral de politiek verantwoordelijk vind ik, dus klojo Geens zou zijn ontslag moeten geven, ipv steeds smalend te zitten glimlachen.

En dat men alternatieve straffen of begeleiding uitspreekt is positief, maar zolang er geen plaats is in bvb een centrum voor zwaar alcoholisme, moeten die wel in de gevangenis wachten bij enig risico, en niet zomaar een paar jaar vrij verderdoen in afwachting van een plaatsje. Plaatsgebrek in gevangenissen speelt daar volgens mij ook weer een rol.
    Laatst gewijzigd door Gonzo the Great; 29 november 2019 om 09:40

Tomski's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Zo, op en top Belgisch
    Drifters Poco Loco vrijgesproken omdat dag van de inbreuk niet gekend is
    “Een beklaagde heeft het recht te weten wat hem ten laste gelegd wordt en wanneer”

Tomski's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    en feiten waar ze dan wel de datum van kennen laten ze dan maar verjaren

Voetballer Jordan Lukaku in beroep vrijgesproken voor snelheidsovertreding wegens verjaring

België

nixie's schermafbeelding
    iTrader
    21 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    onmogelijk, gezien hij dan een rijbewijs moet voorleggen.
    Lenen van een vriend is mogelijk. Indien gevat krijgt die vriend natuurlijk ook een straf.
    Zelfde met laten inschrijven op een andere naam.

Zijn allemaal praktijken die bestraft moeten worden dan.
    PS: ik wissel regelmatig letters van plaats, mijn excuses hiervoor!

Pagina 17 van 17 Eerste ... 71314151617

Regels voor berichten