Bekijk resultaten enquête: Dit systeem is voor mij

Aantal stemmers
58. Je mag niet stemmen in deze enquête
  • Prachtig, moet zeker kunnen!

20 34,48%
  • OK, maar uitwerking kan wat beter

14 24,14%
  • Geen voorstander van, moet sterk beperkt worden

8 13,79%
  • Idioot, volledig afschaffen dat systeem

16 27,59%
Pagina 1 van 14 1234511 ... Laatste
    JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)

500 euro per maand bijverdienen

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10...-vrijwilliger/

De slechtste regeringsmaatregel van de afgelopen jaren is een feit.

Voor de lijst van mogelijke activiteiten, zie: https://www.vrt.be/content/dam/vrtni...bijklussen.pdf

Op zich is er idd een probleem momenteel: een ganse reeks activiteiten worden in het zwart uitgevoerd, voor sommige activiteiten was er geen mogelijkheid om een kleine vergoeding legaal te geven zonder dat je dit als werk moet beschouwen, ...

Het probleem is echter dat men nu een systeem ontwikkelt waar nog véél meer fraude mogelijk is. Een voorbeeld:

Bedrijf A, een softwarebedrijf, heeft 10 personeelsleden. Hij denkt eraan om alle personeelsleden een loonsverhoging te geven. Tegelijk zou hij graag Voetbalclub FC de biershotters sponsoren. Aan zijn sociaal bureau vraagt hij zich af hoeveel het kost om de werknemers 200 euro extra nettoloon te geven. Sociaal bureau berekent dit en zegt: 76191.60 euro. FC De Biershotters vraagt 4000 euro voor een jaar sponsoring.

Maar, dan bedenkt bedrijf A zich. Als hij nu eens de voetbalclub extra zou sponsoren en zijn personeel bestuurslid zou maken van van de voetbalclub? Hij denkt de volgende constructie uit: geef elk personeelslid 400 euro nettoloon extra, onbelastbaar. Geef de Biershotters 12000 euro ipv 4000 euro voor de extra moeite. Totale kost: 60000 euro, te betalen aan de Biershotters, maar waarvan dus 48000 terugkeert naar het personeel.
    Winst voor werknemer: 200 euro/maand
    Winst voor werkgever: 16000 euro + geen indexatie op die 400 euro, geen opzegvergoeding daarop berekend, ...
    Winst voor bierschotters: 8000 euro
    Verlies voor de overheid: zo'n 50000 euro

----------------
    Dit systeem biedt zoveel mogelijkheid tot misbruik, niet normaal. Bovendien verdringt het veel reguliere arbeid én zorgt het ervoor dat onbezoldigd vrijwilligerswerk zeldzaam zal worden. "eenvoudige" jobs zoals toezicht op de speelplaats, nu vaak nog gebruikt voor langdurige werklozen, zullen eerder naar mensen gaan die al voltijds werken. Resultaat = nog meer werkloosheidsuitkeringen te betalen.

Jullie mening?
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

Anoniem0's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Is de regering zo achterlijk? Pas op.... het kan. Maar mij lijkt dat ze de achterpoortjes wel zullen sluiten

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    'The world will not be destroyed by those who do evil, but by those who watch them without doing anything'
    -Albert Einstein
    Belmoto

TooChé's schermafbeelding
    iTrader
    70 (100%)
    Wat ik gezien heb van die lijst, leek het me allemaal zeer logisch.
    In België zullen er altijd achterpoortjes zijn. Men kan maar hopen dat ze bij de fiscus er wat kort op zitten zodanig dat uw voorbeeld snel aan het licht komt. Voor de rest kan ik deze maatregel enkel aanmoedigen.
    Voor de oppositie/sossen zal het nooit voldoende zijn. Niet zomaar extra geld krijgen maar er werkjes moeten voor doen, ai ai ai
    Laatst gewijzigd door TooChé; 24 oktober 2017 om 08:11
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

[deleted]
    Guest

[deleted]

[deleted]
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    4 (100%)
    Toen ik dit voor de eerste keer hoorde, heb ik direct gezegd: "ahja, zwartwerk mag niet, dus als we het nu gewoon niet zwartwerk noemen, is het oké he!"
    Wat me dan nog opvalt:
    "hulp bij administratie en punctuele hulp bij kleine IT-problemen, met uitsluiting van professionele boekhouding;" Dat is uiteindelijk een beschrijving van wat veel IT-ers doen.
    Nog een leuke "hulp, ondersteuning en transport van personen: vergezellen van en gezelschap bieden aan de gebruiker en familieleden (naar afspraken, activiteiten of bij hem thuis);"
    Dat is toch een heel makkelijke manier om zwart geld wit te wassen? Ah, ge bent hier een uur geweest, ik zal u daar 500 euro voor geven.

nixie's schermafbeelding
    iTrader
    21 (100%)
    Het is alles behalve duidelijk omschreven.
    PS: ik wissel regelmatig letters van plaats, mijn excuses hiervoor!

iTrader
    70 (100%)
    edit: nvm had artikel over hoofd gezien
    Laatst gewijzigd door TooChé; 24 oktober 2017 om 08:21

iTrader
    0
    Veel IT werk is B2B, daar circuleert al geen zwart geld. En wat nu in het zwart gebeurt zal dan ook wel in het zwart gebeuren hoor.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wonkelrijm Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Veel IT werk is B2B, daar circuleert al geen zwart geld. En wat nu in het zwart gebeurt zal dan ook wel in het zwart gebeuren hoor.
    En hoeveel kleine pc-winkels bestaan er nog om met eventuele problemen naartoe te gaan?
    Dus meeste mensen gaan met pc problemen nergens naartoe of naar familieleden.

Idem voor de meeste zaken op die lijst.

Typisch vakbonden om maatregelen die werk promoten direct af te breken.
    Maar als je ziet dat vakbonden hun inkomsten zien dalen kan je het wel begrijpen
    https://www.tijd.be/politiek-economi...osheid/9943741

Idem voor de flexi-jobs : voor bepaalde groepen lijkt het alsof het slavenarbeid is.

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bassie82 Bekijk bericht
    En hoeveel kleine pc-winkels bestaan er nog om met eventuele problemen naartoe te gaan?
    Dus meeste mensen gaan met pc problemen nergens naartoe of naar familieleden.

Idem voor de meeste zaken op die lijst.

Typisch vakbonden om maatregelen die werk promoten direct af te breken.
    Maar als je ziet dat vakbonden hun inkomsten zien dalen kan je het wel begrijpen
    https://www.tijd.be/politiek-economi...osheid/9943741

Idem voor de flexi-jobs : voor bepaalde groepen lijkt het alsof het slavenarbeid is.
    Wel, een voorbeeld simpele constructie:
    Bij Tones kost het in elkaar zetten van een pc 75 euro (denk ik?). Stel de baas van Tones wil zijn werkgevers goedkoop opslag geven.
    Hij zegt: dat in elkaar zetten, dat doet ge op uw eigen naam ipv op het bedrijf. Voila, 75 euro onbelast loon.

iTrader
    70 (100%)
    Loonlasten naar beneden ... is dat niet iets waar iedereen continue zit achter te roepen ?

denkimi's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TooChé Bekijk bericht
    Loonlasten naar beneden ... is dat niet iets waar iedereen continue zit achter te roepen ?
    Jep. Daarom is het ook een goed systeem.

Dat de staat minder inkomsten heeft kan mij gestolen worden, zolang ik maar meer over heb.

iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Wel, een voorbeeld simpele constructie:
    Bij Tones kost het in elkaar zetten van een pc 75 euro (denk ik?). Stel de baas van Tones wil zijn werkgevers goedkoop opslag geven.
    Hij zegt: dat in elkaar zetten, dat doet ge op uw eigen naam ipv op het bedrijf. Voila, 75 euro onbelast loon.
    en zaak heeft minder inkomsten + opvallend veel werknemers die toevallig met stukken van Tones pc's in elkaar zetten.

Trouwens slecht voorbeeld omdat Tones mss 75€ vraagt maar het hen zeker geen 75€ kost aan manuren.
    Waarom zou de werkgever snijden in z'n eigen inkomsten zo?
    Je kan zeggen om meer loon te geven maar dan gaat de WG gewoon die 75€ optrekken.

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bassie82 Bekijk bericht
    en zaak heeft minder inkomsten + opvallend veel werknemers die toevallig met stukken van Tones pc's in elkaar zetten.

Trouwens slecht voorbeeld omdat Tones mss 75€ vraagt maar het hen zeker geen 75€ kost aan manuren.
    Waarom zou de werkgever snijden in z'n eigen inkomsten zo?
    Je kan zeggen om meer loon te geven maar dan gaat de WG gewoon die 75€ optrekken.
    Hij kan er ook 25 euro van maken. Waardoor meer klanten dit laten doen, en door de verlaagde loonlast is het een 0-operatie voor de WG.Op exact dezelfde manier als flexi-jobs (4/5e ingeschreven worden en dan 1/5e via flexi-job op een ander).

iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Hij kan er ook 25 euro van maken. Waardoor meer klanten dit laten doen, en door de verlaagde loonlast is het een 0-operatie voor de WG.Op exact dezelfde manier als flexi-jobs (4/5e ingeschreven worden en dan 1/5e via flexi-job op een ander).
    Yep hij kan er 25€ van maken als dat de werkelijke kostprijs dat is.
    Hij 'verliest' wel 50€ maar ja dat is wel de bedoeling van een zaak leiden : geen winst maken en alles aan WN geven via constructies.

Pagina 1 van 14 1234511 ... Laatste

Regels voor berichten