Bekijk resultaten enquête: Dit systeem is voor mij

Aantal stemmers
58. Je mag niet stemmen in deze enquête
  • Prachtig, moet zeker kunnen!

20 34,48%
  • OK, maar uitwerking kan wat beter

14 24,14%
  • Geen voorstander van, moet sterk beperkt worden

8 13,79%
  • Idioot, volledig afschaffen dat systeem

16 27,59%
Pagina 4 van 14 Eerste 12345678 ... Laatste
    JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TNTim Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    @JPV
    Geen idee of in jouw voorbeeld de arts winst zou doen. Het loon van die werknemer kan hij m.i. volledig in kosten steken, het loon betaald om zijn vrouw gezelschap te houden niet.
    Het blijft een idiote maatregel die veel misbruik toe laat, maar dat is volgens mij geen goed vb om het aan te tonen.

(heeft de arts een hoop zwart geld waar hij van af wil, dan is het wél een goed vb. Maar laat ons abstractie maken van de werkelijkheid en ervan uitgaan dat een zelfstandige niet fraudeert. )
    een minderkost van zo'n 1250 euro die hij laat uitbetalen als extra winst, zal hem altijd meer opleveren dan 500 euro. Hij doet er dus nog altijd voordeel aan .
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    het probleem is: wat is extra werk?

Als ik vandaag voltijds werk (38/38) in het kabinet van de arts (BVBA, tevens zijn privé-woning). In onderling overleg, tot een van beide partijen anders beslist, werk ik op vrijdag niet (toegestane afwezigheid). Tegelijk krijg ik 500 euro per maand netto voor zijn vrouw gezelschap te houden op vrijdag, de dag waar de dokter zijn zitdag heeft in het ziekenhuis en ik in de praktijk de administratie doe zonder telefoonpermanentie.

Loonkost voor werkgever:
    - bij 38-urenweek: 3487 euro/maand
    - bij 30,4 urenweek: 2231,68 euro/maand (minder last, wegens laag loon) + 500 euro premie

Inkomen voor werknemer:
    - bij 38-urenweek: 1674,88 euro/maand
    - bij 30,4 urenweek: 1331.09 euro/maand + 500 euro premie

Voordeel voor werkgever: 755,32 euro/maand
    Voordeel voor werknemer: 156,21 euro/maand . Voor het verlies van vakantiegeld/eindejaarspremie kan de werkgever indien gewenst nog altijd een extratje doen, wat wel van die 755,32 euro afkan. bvb in niet-recurrent resultaatsgebonden voordelen (2830 euro per jaar)
    dus het is een win-win voor zowel werkgever als werknemer?

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bassie82 Bekijk bericht
    dus het is een win-win voor zowel werkgever als werknemer?
    maar fraude en zeker niet volgens de bedoeling van de wet. En quasi onmogelijk te controleren wegens arbeid in de privé-woning en geen contact met derden tijdens de "werkuren".
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

iTrader
    3 (100%)
    Fraude mag sowieso niet dus ik zie kritiek dan niet op deze regeling?

Controle is niet moeilijk : je moet de 500€/maand nog altijd aangeven. Dokter moet ook z'n uitgaven aangeven.
    WN krijgt iedere maand 500€ van de dokter => fraude.

Iedere voorbeeld dat wij kunnen bedenken gaan ze in Brussel ook wel kunnen bedenken. Hopelijk werken ze dan een efficiente regeling uit om dit tegen te gaan.
    Je mag veel zeggen van de regering maar bewust in hun eigen vel snijden hebben ze nog niet gedaan. Denken dat iets meer gaat opbrengen dan de werkelijk is dat wel maar nooit bewust geld verliezen.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    men claimt dat men iets wil wegwerken uit de illegale sector, maar creëert een systeem dat net meer dergelijke twijfelgevallen tot stand brengt én maakt de controle erop quasi onmogelijk (doordat al die zaken in de privé-sector gebeuren)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bassie82
    Controle is niet moeilijk : je moet de 500€/maand nog altijd aangeven. Dokter moet ook z'n uitgaven aangeven.
    het is niet verboden in de nieuwe reglementering om als dokter, los van de BVBA, 500 euro te geven aan iemand die je vrouw gezelschap houdt. het zal de fiscus zijn die het tegendeel moet bewijzen...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bassie82

Iedere voorbeeld dat wij kunnen bedenken gaan ze in Brussel ook wel kunnen bedenken. Hopelijk werken ze dan een efficiente regeling uit om dit tegen te gaan.
    uit wat ik tot nu toe gelezen heb, is er niet echt sprake van deftige controle. Enig doel is meer netto te geven, dat de RSZ/fiscus daar zwaar aan verliest, is voor sommige partijen niet slecht.

Ik voorspel dat dit systeem er uiteindelijk niet zal doorkomen wegens, opnieuw, te zware kritiek van de raad van state.
    Rosa Parks

DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)

Je mag veel zeggen van de regering maar bewust in hun eigen vel snijden hebben ze nog niet gedaan. Denken dat iets meer gaat opbrengen dan de werkelijk is dat wel maar nooit bewust geld verliezen.
    De experts die de wetten schrijven zijn tegelijkertijd fiscale advocaten.
    Zoals deze bijvoorbeeld:
    https://www.freshfields.com/en-gb/co...elterman-axel/

Tis nu ook niet dat de experts geen kritiek hebben.
    Michel Maus "(Onbelast) wit is het nieuwe zwart."

En het is ook niet de eerste keer in fiscaliteit dat er zaken achteraf gerepareerd moeten worden omdat de "onbedoelde" gevolgen te groot werden. Dat gebeurt heel regelmatig zelfs.
    Ik heb altijd het gevoel gehad dat het idee op zich goed bedoeld werd maar tegen de tijd dat het een wet is geworden, is het origineel idee al helemaal verwrongen door gelobby, tonen dat iedere partij iets gekregen heeft en tijdsgebrek.

Hier zie je het tijdsgebreksprobleem ook al. Alles zou moeten gebeuren via een applicatie. Ze hebben nog een grote twee maand de tijd(voor 1.1.2018) om met die applicatie af te komen. Ik geloof niet dat ze al gedacht hebben aan de applicatie.
    o/

SteveDotcom's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Verlies voor de overheid, we betalen nog geen genoeg belastingen in dit land denk ik dan. Sinds wanneer heeft de regering zelfs nog maar medelijden met de torenhoge belastingen die iedereen moet betalen. Ok volledig mee akkoord hier moeten misschien extra regels aan verbonden worden, maar ik ben als sportcoach zelf wel blij dat er eindelijk een nieuwe maatregel is voor deze activiteiten. Sportverenigingen betalen zich jammer genoeg blauw aan trainers waardoor de ouders weer meer geld moeten betalen voor hun kinderen in te schrijven. Hierdoor krijgen de clubs in België iets of wat meer ademruimte.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SteveDotcom Bekijk bericht
    Verlies voor de overheid, we betalen nog geen genoeg belastingen in dit land denk ik dan. Sinds wanneer heeft de regering zelfs nog maar medelijden met de torenhoge belastingen die iedereen moet betalen. Ok volledig mee akkoord hier moeten misschien extra regels aan verbonden worden, maar ik ben als sportcoach zelf wel blij dat er eindelijk een nieuwe maatregel is voor deze activiteiten. Sportverenigingen betalen zich jammer genoeg blauw aan trainers waardoor de ouders weer meer geld moeten betalen voor hun kinderen in te schrijven. Hierdoor krijgen de clubs in België iets of wat meer ademruimte.
    ik vermoed niet dat sportclubs hierdoor minder gaan betalen. Integendeel, hun argument om aan kantinevrijwilligers, stewards, ticketjesverkopers, beginnende jeugdtrainers, ... maximaal werkelijke kosten of die 1300 euro te betalen, vervalt nu.

Het aantal sportclubs dat nu wettelijk in orde is en als werkgever ingeschreven staat (en dus de RSZ en dergelijke betaalt die ze nu mss niet zouden hebben) of minstens de correcte fiscale fiches opmaakt is al bij al beperkt, dus 't is niet dat de overheid hier massaal op zal verliezen, dat is hier minder aan de orde, er zal geen meer ruimte komen voor de sportclubs zelf.
    Rosa Parks

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Men heeft de vergoedingsregel van 500 euro/maand overigens nog uitgebreid: voor de deeleconomie geldt dit ook voor werklozen.

Nog een fraudewijze erbij in de bouw: spreek met je werkgever af dat je in plaats van voltijds, straks elke week 1 dag tijdelijk werkloos gesteld wordt. Die dag werk je in de deeleconomie en verdien je 6000 euro (5400 euro netto, gezien daar wel 10% afgehouden wordt). Ondertussen verdien je nog 4/5e én krijg je tijdelijke werkloosheidsuitkeringen voor die dag werkloosheid.

En ja, dit zal in de praktijk zo gebeuren, want heel wat bouwvakkers willen graag werken als ze tijdelijke werkloosheidsuitkeringen krijgen, maar willen die uitkeringen wel niet kwijt (wat nu gebeurt als ze bijverdienen, waardoor het niet interessant is). Op zich geen probleem, maar ze dan nog belonen met een volledige uitkering?

En natuurlijk, een volledige werkloze zal nog minder rap geneigd zijn om vast werk te aanvaarden, als hij naast zijn dop nog 500 euro/maand kan bijverdienen... Nu, Open VLD en co zal blij zijn, men zal dan klagen dat er teveel mensen profiteren van de dop, door een systeem die ze zelf uitgevonden hebben.

Dat zo'n systeem bestaat: ok. Maar dan wel met een betere vergoeding voor de overheid en zeker geen cumul met werkloosheidsuitkeringen!
    Rosa Parks
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    4 (100%)
    Men heeft de vergoedingsregel van 500 euro/maand overigens nog uitgebreid: voor de deeleconomie geldt dit ook voor werklozen.

Nog een fraudewijze erbij in de bouw: spreek met je werkgever af dat je in plaats van voltijds, straks elke week 1 dag tijdelijk werkloos gesteld wordt. Die dag werk je in de deeleconomie en verdien je 6000 euro (5400 euro netto, gezien daar wel 10% afgehouden wordt). Ondertussen verdien je nog 4/5e én krijg je tijdelijke werkloosheidsuitkeringen voor die dag werkloosheid.

En ja, dit zal in de praktijk zo gebeuren, want heel wat bouwvakkers willen graag werken als ze tijdelijke werkloosheidsuitkeringen krijgen, maar willen die uitkeringen wel niet kwijt (wat nu gebeurt als ze bijverdienen, waardoor het niet interessant is). Op zich geen probleem, maar ze dan nog belonen met een volledige uitkering?

En natuurlijk, een volledige werkloze zal nog minder rap geneigd zijn om vast werk te aanvaarden, als hij naast zijn dop nog 500 euro/maand kan bijverdienen... Nu, Open VLD en co zal blij zijn, men zal dan klagen dat er teveel mensen profiteren van de dop, door een systeem die ze zelf uitgevonden hebben.

Dat zo'n systeem bestaat: ok. Maar dan wel met een betere vergoeding voor de overheid en zeker geen cumul met werkloosheidsuitkeringen!
    Zelfs nog erger, hoeveel mensen zouden er nu halftijds werken die beter gaan uitkomen door te gaan doppen?

Even mijn voorbeeld:
    Ik word zelfstandige, de bedoeling is (natuurlijk) om zoveel mogelijk inkomsten onbelast uit de vennootschap te krijgen. Is het nu serieus dat ik mijn vriendin 500 euro/maand kan uitkeren om wat administratie voor mij te doen?

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Zelfs nog erger, hoeveel mensen zouden er nu halftijds werken die beter gaan uitkomen door te gaan doppen?

Even mijn voorbeeld:
    Ik word zelfstandige, de bedoeling is (natuurlijk) om zoveel mogelijk inkomsten onbelast uit de vennootschap te krijgen. Is het nu serieus dat ik mijn vriendin 500 euro/maand kan uitkeren om wat administratie voor mij te doen?
    Op basis van de beperkte info die er nu is zou ik zeggen dat dit niet mag. Het lijkt erop dat enkel in opdracht van particulieren en verenigingen zal mogen gewerkt worden.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    Op basis van de beperkte info die er nu is zou ik zeggen dat dit niet mag. Het lijkt erop dat enkel in opdracht van particulieren en verenigingen zal mogen gewerkt worden.
    in de deeleconomie kan het wel, toch als ik de algemene voorwaarden van https://www.klaariskees.be/algemene-voorwaarden mag geloven. Zelf te weinig kennis/ervaring mee.

"Opdrachtgever: de natuurlijke- of rechtspersoon die een opdracht aanbiedt c.q. geeft tot het verrichten van werkzaamheden aan een dienstverlener.
    Dienstverlener: de natuurlijke- of rechtspersoon die zich door middel van de website beschikbaar stelt voor het verrichten van werkzaamheden in opdracht van een opdrachtgever."
    Rosa Parks

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    maar volgens unizo niet: Hier zegt men echter anders: https://www.unizo.be/advies/actief-b...iale-bijdragen

zou me er eens in moeten verdiepen
    Rosa Parks

iTrader
    4 (100%)
    maar volgens unizo niet: Hier zegt men echter anders: https://www.unizo.be/advies/actief-b...iale-bijdragen

zou me er eens in moeten verdiepen
    Het is in elk geval al duidelijk dat het onduidelijk is

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SteveDotcom Bekijk bericht
    Verlies voor de overheid, we betalen nog geen genoeg belastingen in dit land denk ik dan.
    Dit dus.

In een land dat nog steeds aan de top zit qua fiscale druk, in een land dat zowat de helft van zijn BBP nodig heeft om zijn beleid te financieren (en dat desondanks niet in staat is een efficiënt en effectief apparaat uit te werken, laat staan in staat is om begrotingen in evenwicht of met overschot te realiseren), is het totaal van de pot gerukt je zorgen te gaan maken over de “minderinkomsten” voor de staat door dergelijke maatregelen. If anything zou dat wel de laatste bekommernis moeten zijn. Het is de verdomde plicht van de staat om het met veel minder te gaan doen op een veel efficiëntere en effectieve manier.

Initiatieven als deze (en bij uitbreiding elk intiatief dat de fiscale druk op verloning kan reduceren) zijn in dat kader alleen maar aan te moedigen.
    Bovendien een mooie mogelijkheid voor gepensioneerden om hun ontoereikende officiële pensioen aan te vullen.

Pagina 4 van 14 Eerste 12345678 ... Laatste

Regels voor berichten