Pagina 5 van 80 Eerste 1234567891555 ... Laatste

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Würzel Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Waarom zouden de niet Catalanen mee stemmen over Catalaanse onafhankelijkheid?

Het Catalaanse volk heeft toch zelfbeschikkingsrecht, zij moeten aan geen enkel ander volk de toestemming vragen.
    Waarom zouden de Catalanen een volk zijn? Die zijn al meer dan 500 jaar een deel van Spanje.
    Is eximius vir est quocum meliores videamur.

iTrader
    0
    Waarom zouden de niet Catalanen mee stemmen over Catalaanse onafhankelijkheid?
    Het Catalaanse volk heeft toch zelfbeschikkingsrecht, zij moeten aan geen enkel ander volk de toestemming vragen.
    Catalonië onderdeel van Spanje dus als je Spanje, bv per referendum wil veranderen, moeten alle Spanjaarden inspraak hebben.
    Denk je dat Berlijn akkoord zou gaan moest de deelstaatregering in Nedersaksen plots de onafhankelijkheid uitroepen of dit soort refererenda organiseren? dan heb je ook miserie

pas op
    de manier hoe Madrid dit aanpakt is natuurlijk totale paniekvoetbal en Europa onwaardig,

iTrader
    0
    We zijn er allemaal over eens dat de Spaanse aanpak niet juist is.

Maar ik zie hier weinig alternatieve gepost worden.

Is er überhaupt budgettaire ruimte om deels aan de verzuchtingen tegemoet te komen in een compromis?

Geen kenner, oprechte vraag.

Welke alternatieve reacties zouden mogelijk zijn?

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk

Würzel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pokem0ng Bekijk bericht
    De Vlamingen moeten ook geen toestemming vragen aan geen enkel volk om zo een referendum te organiseren. Right? Wallonie zou zo een referendum niet erg vinden, niemand zou zeggen dat Vlaanderen racistisch en hebzuchtig is.
    Het maakt inderdaad weinig tot niets uit wat de Walen denken over Vlaamse onafhankelijkheid.

Zij hebben daarin geen zeggenschap.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tolya Bekijk bericht
    Catalonië onderdeel van Spanje dus als je Spanje, bv per referendum wil veranderen, moeten alle Spanjaarden inspraak hebben.
    Denk je dat Berlijn akkoord zou gaan moest de deelstaatregering in Nedersaksen plots de onafhankelijkheid uitroepen of dit soort refererenda organiseren? dan heb je ook miserie

pas op
    de manier hoe Madrid dit aanpakt is natuurlijk totale paniekvoetbal en Europa onwaardig,
    Er was voor de Amerikaanse onafhankelijkheid geen meerderheid in het Engelse parlement.

Bleek inderdaad dat dit niets uitmaakte.

Volkeren hebben zelfbeschikkingsrecht, ook als het Spaanse establishment tegen is.

Het voorbeeld van Nedersaksen is slecht gekozen, die kunnen namelijk niet de onafhankelijkheid van het Duitse volk uitroepen, het Duitse volk heeft dat al.

iTrader
    0
    Waarom zijn de Saksen geen volk? Als je Karl May leest zijn dat zowat de opperduitsers.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Conradus Bekijk bericht
    Waarom zijn de Saksen geen volk? Als je Karl May leest zijn dat zowat de opperduitsers.
    Ik zeg niet dat ze geen volk zijn, ik zeg dat ze deel uit maken van het Duitse volk.

Ze zijn dus wel een volk.

Mijn punt was dat het 'saksenvoorbeeld' slecht gekozen was omdat een beetje raar zou zijn als een deel van het onafhankelijke Duitse volk de onafhankelijkheid van het Duitse volk zou uitroepen.

iTrader
    0
    Het maakt inderdaad weinig tot niets uit wat de Walen denken over Vlaamse onafhankelijkheid.

Zij hebben daarin geen zeggenschap.
    In theorie niet, maar in praktijk.. hmm

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pokem0ng Bekijk bericht
    In theorie niet, maar in praktijk.. hmm
    Oh, in de praktijk zal Belgie uiteen vallen als Vlaanderen economisch volledig kapot is gemaakt, als de volgende ladingen ambtenaren op pensioen gaan en de rente stijgt zal de laatste dans beginnen.

Glor's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik zeg niet dat ze geen volk zijn, ik zeg dat ze deel uit maken van het Duitse volk.

Mijn punt was dat het 'saksenvoorbeeld' slecht gekozen was omdat een beetje raar zou zijn als een deel van het onafhankelijke Duitse volk de onafhankelijkheid van het Duitse volk zou uitroepen.
    De Catalanen maken toch evengoed deel uit van het Spaanse volk als de Saksen van het Duitse volk?
    Trotse winnaar van de pronostiekcompetitie 2005-2006
    Sponsored by 9 lives

iTrader
    0

Het volk de Saksen is dus een deel van het volk de Duitsers, maar het volk de Saksen heeft in tegenstelling tot het volk de Duitsers in jouw optiek geen recht op onafhankelijkheid?

Misschien moet je eens afstappen van dat zelfbeschikkingsrecht voor iets dat effectief praktisch haalbaar is.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Conradus Bekijk bericht
    Het volk de Saksen is dus een deel van het volk de Duitsers, maar het volk de Saksen heeft in tegenstelling tot het volk de Duitsers in jouw optiek geen recht op onafhankelijkheid?

Misschien moet je eens afstappen van dat zelfbeschikkingsrecht voor iets dat effectief praktisch haalbaar is.
    Ik weet niet of er een volk bestaat dat 'de Saksen' heet, volgens mij zijn dat Duitsers.

Alleszins, als die mensen werkelijk een volk apart zijn, en dus geen Duitsers, dan hebben ze recht op zelfbeschikking.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Glor Bekijk bericht
    De Catalanen maken toch evengoed deel uit van het Spaanse volk als de Saksen van het Duitse volk?
    Ja? Ik meen dat de Catalaanse boodschap net de die is dat ze geen Spanjaarden zijn.

Vergelijk met Belgie, volgens sommigen zijn de Walen Belgen en zijn de Vlamingen Belgen.

Maar niemand die bij zijn verstand is zal zeggen dat de Walen en Vlamingen hetzelfde volk zijn. Je moet toch al gemerkt hebben dat het twee niet alleen verschillende maar ook totaal tegengestelde culturen zijn?

Ook, wat met de Basken, diegenen die in Spanje wonen, zijn dat ook Spanjaarden en geen Basken?

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sarcastr0 Bekijk bericht
    Maar ik zie hier weinig alternatieve gepost worden.
    als ludieke actie had Madrid gewoon op 1 oktober in de rest van Spanje dezelfde vraag moeten stellen

als dan blijkt, na telling, dat 70 à 80% vd Spanjaarden tegen die onafhankelijkheid is dan zijn we snel uitgepraat.

maar natuurlijk blijft het lastig
    De Catalaanse overheid overtreedt gewoon de Spaanse grondwet, dan moet je natuurlijk op 1 of andere manier reageren.
    ook de Vlaamse regering kan niet zomaar de grondwet aan haar laars lappen

squalleke123's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tolya Bekijk bericht
    als ludieke actie had Madrid gewoon op 1 oktober in de rest van Spanje dezelfde vraag moeten stellen

als dan blijkt, na telling, dat 70 à 80% vd Spanjaarden tegen die onafhankelijkheid is dan zijn we snel uitgepraat.

maar natuurlijk blijft het lastig
    De Catalaanse overheid overtreedt gewoon de Spaanse grondwet, dan moet je natuurlijk op 1 of andere manier reageren.
    ook de Vlaamse regering kan niet zomaar de grondwet aan haar laars lappen
    Ik heb ethisch toch enigszins een probleem hiermee.

Stel (voor de denkoefening) dat de catalanen niet meegenieten van de sociale verworvenheden waarvoor gans spanje betaalt (en die dus hoger liggen in de rest van spanje dan de pro-capita eerlijke verdeling). Catalonie wil hierdoor een referendum waarbij ze de vraag stellen: Bij spanje, ondanks alles, of enkel bij Spanje indien ze toegeven. Spanje geeft niet toe (eveneens per referendum beslist, maar de 80% wou hun voordelen niet inleveren), dus die vraag wordt een onafhankelijkheidsvraag. Ben je dan nog van mening dat de onderdrukten (in dit geval objectief vastgesteld) de steun van de onderdrukkers nodig hebben om eronder uit te komen?

Pagina 5 van 80 Eerste 1234567891555 ... Laatste

Regels voor berichten