Pagina 1 van 6 12345 ... Laatste

iTrader
    0

Arabische wereld - deel 2

iTrader
    0
    best case: oude dictator wordt afgezet, gevolgd door een oorlogje, gevolgd door een nieuwe ongecontroleerbare grens met Europa en een nieuwe lading van miljoenen migranten, lekker op zijn Lybisch.

squalleke123's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pokem0ng Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    best case: oude dictator wordt afgezet, gevolgd door een oorlogje, gevolgd door een nieuwe ongecontroleerbare grens met Europa en een nieuwe lading van miljoenen migranten, lekker op zijn Lybisch.
    een Libie-scenario moet inderdaad vermeden worden... Of de druk op spanje zou wel eens onhoudbaar kunnen worden met alles erop en eraan...

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door squalleke123 Bekijk bericht
    een Libie-scenario moet inderdaad vermeden worden... Of de druk op spanje zou wel eens onhoudbaar kunnen worden met alles erop en eraan...
    Het zou erger worden dan de Libie-scenario. Het is maar heel eventjes zwemmen tot Spanje van ginder.

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Soennitische bondgenoten sluiten grenzen met Qatar - Wereld - Knack.be

De Golfstaten liggen al enkele weken overhoop over een "hacking" van het Qatarese persbureau QNA. Dat nieuwsagentschap had op 23 mei gemeld dat de Qatarese sjeik Tamim bin Hamad al-Thani aartsvijand Iran "een islamitische macht" had genoemd die "niet kan worden genegeerd". De emir zou ook gezegd hebben dat "er geen reden is voor Arabische vijandigheid jegens Iran", wat de andere Golfstaten in het verkeerde keelgat is geschoten.

Qatar meldde enkele uren daarna dat het persagentschap en de staatstelevisie waren gehackt, en dat het nieuws nep was, maar sindsdien vermoeden de soennitische bondgenoten wel dat Qatar onder één hoedje speelt met het sjiitische Iran. Doha zou de regio "destabiliseren" door "terroristische groeperingen" uit Iran financieel te steunen.

....
    Soms is de realiteit toch vreemder dan fictie. Een sjeik geeft zijn mening, die dan ook nog eens vrij vreedzaam is, en men moet al de meubelen proberen te redden door te zeggen dat er gehackt is. Wanneer dit "excuus" niet geloofd wordt breken Egypte, Saudi-Arabië, en Bahrein de diplomatieke banden en sluiten ze de grenzen. Come again?

Want Iran is natuurlijk de baarlijke duivel, erger dan ongelovigen nog, moslims die een andere "smaak" van de Islam aanhangen. Soms zou je beginnen hopen dat de olie in S-A snel opgeraakt, zodat ze terug een onbelangrijk stuk woestijn worden, in plaats van de ideologische pyromaan die ze nu zijn.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Een grote oorlog met Iran is slechts een questie van tijd. Als je het nieuws leest dan zie je dat de Arabieren zelfs met Israel proberen samen te werken op militair vlak om Iran in bedwang te houden.

Aan de andere kant heb je steeds goedkoper wordende olie, en zo een non event, mogelijk gevolgd door nieuws als "een olietanker werd in de Perzische golf tegengehouden door blah blah" kan een boost aan de prijs geven. SA zit in een moeilijke positie, het heeft nauwelijks export buiten olie en het budget is gebasseerd op $70/vat..

DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sylverscythe Bekijk bericht

Soms is de realiteit toch vreemder dan fictie. Een sjeik geeft zijn mening, die dan ook nog eens vrij vreedzaam is, en men moet al de meubelen proberen te redden door te zeggen dat er gehackt is. Wanneer dit "excuus" niet geloofd wordt breken Egypte, Saudi-Arabië, en Bahrein de diplomatieke banden en sluiten ze de grenzen. Come again?

Want Iran is natuurlijk de baarlijke duivel, erger dan ongelovigen nog, moslims die een andere "smaak" van de Islam aanhangen. Soms zou je beginnen hopen dat de olie in S-A snel opgeraakt, zodat ze terug een onbelangrijk stuk woestijn worden, in plaats van de ideologische pyromaan die ze nu zijn.
    Trump heeft Saoedi-Arabië (het land dat salafistische imans opleidt. ) een vrijgeleide gegeven in de regio. Dit is de eerste gevolg.
    o/

iTrader
    6 (100%)

Saudi-Arabie heeft geen alternatieven dan het probleem te gaan projecteren op de buren. Het staatsapparaat daar haalt veel te veel legitimiteit bij zijn bevolking uit dezelfde conservatieve stroming van de islam die de terroristen aanhangen. Het probleem aan de bron aanpakken is dus tegelijjk de arabische monarchie op wankele poten zetten. Dus zit er niks anders op dan zoveel mogelijk anderen beschuldigen in een poging om zelf buiten schot te blijven en tegelijkertijd de VS te paaien door veel wapentuig te kopen (zonder de know-how om ze te gebruiken)

Ohm's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Over Qatar.

Vind het gewoon vreemd dat een soennitisch land financiële middelen geeft aan sjiitische groeperingen. Dat op zich is toch al zeer raar? Ik geloof er eigenlijk niet veel van dat dit te maken heeft met terrorisme, maar gewoon een goedkope manier is om Qatar in een hoek te duwen. Goed voor de bevolking daar, wetende dat Qatar enorm veel voedsel importeert van SA...

Een oorlog met Iran? Waarom willen ze dat eigenlijk? Het leeft in een isolement en heeft niets te bieden om het cru te zeggen. Verder strijdt het mee tegen IS in Irak. Maar wordt dan wel verdacht dat ze IS steunen.
    Zit die haat van honderden jaren terug, de oorlogen van de Perzen tegen de Arabieren, nog altijd zo diep of wat eigenlijk??
    ...Ω...

iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ohm Bekijk bericht
    Over Qatar.

Vind het gewoon vreemd dat een soennitisch land financiële middelen geeft aan sjiitische groeperingen. Dat op zich is toch al zeer raar? Ik geloof er eigenlijk niet veel van dat dit te maken heeft met terrorisme, maar gewoon een goedkope manier is om Qatar in een hoek te duwen. Goed voor de bevolking daar, wetende dat Qatar enorm veel voedsel importeert van SA...

Een oorlog met Iran? Waarom willen ze dat eigenlijk? Het leeft in een isolement en heeft niets te bieden om het cru te zeggen. Verder strijdt het mee tegen IS in Irak. Maar wordt dan wel verdacht dat ze IS steunen.
    Zit die haat van honderden jaren terug, de oorlogen van de Perzen tegen de Arabieren, nog altijd zo diep of wat eigenlijk??
    Iran is een van de weinige moslimlanden die een progressievere koers aan het varen is (zowat begonnen na ahmadinejad). Ze zijn er nog niet, maar er is potentieel om zich heel pro-westers op te stellen en dus de rol van regionale bondgenoot veel efficienter op te nemen. Dit is natuurlijk in het nadeel van SA dat dan irrelevant wordt: Iran is militair EN economisch sterker en heeft geen geschiedenis met financieren van anti-westerse terroristische groeperingen (hezbollah is zowat de uitzondering, maar die is niet echt anti-westers)
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Anoniem0's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Iran is een van de weinige moslimlanden die een progressievere koers aan het varen is (zowat begonnen na ahmadinejad). Ze zijn er nog niet, maar er is potentieel om zich heel pro-westers op te stellen en dus de rol van regionale bondgenoot veel efficienter op te nemen. Dit is natuurlijk in het nadeel van SA dat dan irrelevant wordt: Iran is militair EN economisch sterker en heeft geen geschiedenis met financieren van anti-westerse terroristische groeperingen (hezbollah is zowat de uitzondering, maar die is niet echt anti-westers)
    maar wat ik dan weer niet snap is dat trump zich nu op de borst klopt en qatar belaad met alle zonden van israel.... (pun intended)
    ik had toch ook het vermoeden dat SA de grootste exporteur van olie en terrorisme is?
    'The world will not be destroyed by those who do evil, but by those who watch them without doing anything'
    -Albert Einstein
    Belmoto

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door witten Bekijk bericht
    maar wat ik dan weer niet snap is dat trump zich nu op de borst klopt en qatar belaad met alle zonden van israel.... (pun intended)
    ik had toch ook het vermoeden dat SA de grootste exporteur van olie en terrorisme is?
    Stuk in het vet verklaart veel. Ook gewoon de geopolitieke realiteit hé, SA huisvest heel wat militaire infrastructuur van de VS.

Zuiver gebaseerd op wat we vandaag weten is het natuurlijk absurd, een regime blijven steunen dat een extreme vorm van de Islam aanhangt (Wahabisme) en die ook exporteert, en een ander regime dat eigenlijk een progressievere weg is ingeslagen met een minder fundamentalistische Islam afschilderen als criminelen. De speech van Trump in SA, kort na de historische verkiezingen in Iran, was gewoon een slag in het gezicht van de rede.

Iran is Perzisch, een eeuwenoude cultuur, en als je met een inwoner uit Teheran spreekt heb je de indruk dat ze even westers en tolerant zijn als wij (zijn wel diegenen die in het Westen studeren natuurlijk, belangrijke bedenking). SA daarintegen bestond tot er halverwege vorige eeuw olie werd ontdekt uit nomadische stammen. Omdat het geld er uit de grond komt proberen ze nu natuurlijk aan de toekomst te denken en bijvoorbeeld de KAUST universiteit uit te bouwen, typisch geval van geld is geen probleem dus we lokken wetenschappers van over heel de wereld met een riant loon. Maar laat ons eerlijk zijn, dit is niet een land waar je rationeel als westerling op je gemak mee kunt zijn dat het zo'n invloed heeft.

Jujimbo's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Progressiever dan gatachterlijke middeleeuwers, maar zeker niet progressief. Iran blijft een erg authoritaire theocratie. Onderschat niet hoe strikt hun dictatuur is (en op handen gedragen door de meerderheid van de inwoners bovendien). Mij valt op dat wat het Midden Oosten en Noord-Afrika betreft men de neiging heeft de lat lager te leggen, omdat men niet beter verwacht. Voor de doorsnee-Westerling is Irans systeem verstikkend en op lange termijn betwijfel ik dat ze een neutrale koers jegens ons zouden varen. Ook Shi'a-Islam is proselytisch en totalitair, we hebben momenteel enkel meer last van Soenni's, maar ze zijn niet minder erg IMO.
    Laatst gewijzigd door Jujimbo; 6 juni 2017 om 22:28
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jujimbo Bekijk bericht
    Progressiever dan gatachterlijke middeleeuwers, maar zeker niet progressief. Iran blijft een erg authoritaire theocratie. Onderschat niet hoe strikt hun dictatuur is (en op handen gedragen door de meerderheid van de inwoners bovendien). Mij valt op dat wat het Midden Oosten en Noord-Afrika betreft men de neiging heeft de lat lager te leggen, omdat men niet beter verwacht. Voor de doorsnee-Westerling is Irans systeem verstikkend en op lange termijn betwijfel ik dat ze een neutrale koers jegens ons zouden varen. Ook Shi'a-Islam is proselytisch en totalitair, we hebben momenteel enkel meer last van Soenni's, maar ze zijn niet minder erg IMO.
    Het is nu eenmaal moeilijk om de lat niet lager te leggen, wanneer men tussen de regimes/samenlevingsvormen daar moet kiezen voor een bondgenoot. Jordanië en Libanon zijn, dacht ik althans, op dat gebied een pak progressiever, maar de twee regionale machten zijn SA en Iran. Als ik tussen die twee duivels moet kiezen denk ik toch dat ik Iran verkies. Maar dat is natuurlijk vanuit een realpolitik-standpunt bekeken, het liefst van al heb ik met beiden niks te maken.

iTrader
    6 (100%)
    Het is nu eenmaal moeilijk om de lat niet lager te leggen, wanneer men tussen de regimes/samenlevingsvormen daar moet kiezen voor een bondgenoot. Jordanië en Libanon zijn, dacht ik althans, op dat gebied een pak progressiever, maar de twee regionale machten zijn SA en Iran. Als ik tussen die twee duivels moet kiezen denk ik toch dat ik Iran verkies. Maar dat is natuurlijk vanuit een realpolitik-standpunt bekeken, het liefst van al heb ik met beiden niks te maken.
    Dit is ook ongeveer mijn mening. Maar daarnaast heeft men in Iran, in tegenstelling tot SA, in het verleden al een tijdje een heel pro-westerse koers gevaren. De islamisten zijn erin geslaagd dit te onderdrukken, maar ik vraag me af of je een vrijere levensstijl kunt blijven onderdrukken eens men van de vrijheden genoten heeft...
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Pagina 1 van 6 12345 ... Laatste

Regels voor berichten