Pagina 6 van 10 Eerste ... 2345678910 Laatste

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gray Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Klopt, cijfers die laten zien dat Vlaanderen aan de top staat van LAAGSTE armoede cijfers in Europa, (en waarschijnlijk dus de wereld).

Maar Pano laat het weer uitschijnen dat we net niet in Ethiopie leven... "arm vlaanderen" nee, "arm Pano!"
    Of misschien laten ze uitschijnen dat er ook in de rijkste regio’s armoede is. Of bestaat armoede voor jou alleen uit verhongerde kinderen in Afrika?
    Is eximius vir est quocum meliores videamur.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door F.A. Bekijk bericht
    De pano over armoede...49 jaar oud en een uitkering als schoolverlater. Dus nog nooit in haar leven gewerkt...
    Hoe weet je dat? Kan je onmogelijk zeggen. Ze kan zelfs in theorie decennia lang halftijds gewerkt hebben.

Wat je wél kan zeggen is dat ze een specifiek of aangepast traject volgt dat georganiseerd is of erkend is door de regionale tewerkstellingsdient. Dit traject moet ze aangeboden zijn ofwel omdat de tewerkstellingsdienst haar beschouwt als werkzoekende met ernstige medische, mentale, psychische of psychiatrische problemen, eventueel gecombineerd met sociale problemen ofwel omdat de erkende geneesheer van de RVA vaststelde dat ze blijvend arbeidsongeschikt is voor minstens 33%. Indien ze positief meewerkt aan dit traject krijgt ze verder uitkeringen tot 31.12.2019.

Mooi in theorie. In de praktijk is er geen echt aangepast/specifiek traject, maar wordt ze gewoon gerust gelaten tot ze dood gaat. Want kans op tewerkstelling wordt zo miniem geschat bij mensen met een MMPP, dat de kost voor een traject niet opweegt tegen de baten. VDAB investeert dus geen geld in haar.

Nu, vanaf 1/1/2020 zal ze dus geen uitkeringen meer krijgen. Joepie, weer eentje minder voor de werkloosheidsstatistieken, de regering zal content zijn en kunnen zeggen dat ze goed werk leveren.

Echter, wat zal het opleveren voor de overheid? Een uitkering van zo'n 1238 euro zal dalen naar 1230 euro (leefloon). De fantastische 8 euro! Dat zal haar wel pijn doen, maar haar situatie zal daar verre van mee verbeteren, gezien ze toch geen begeleiding krijgt in het zoeken naar werk.
    Laatst gewijzigd door JPV; 13 september 2018 om 08:21
    “Bezuinigen op onderwijs? Hebben we nog niets geleert?”
    Loesje

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Klopt, cijfers die laten zien dat Vlaanderen aan de top staat van LAAGSTE armoede cijfers in Europa, (en waarschijnlijk dus de wereld).

Maar Pano laat het weer uitschijnen dat we net niet in Ethiopie leven... "arm vlaanderen" nee, "arm Pano!"
    Waar laat Pano dit uitschijnen? Enkel in je eigen hersenen denk ik, niet in de reportage. Pano zegt dat er schrijnende toestanden bestaan. Die bestaan in alle landen en daar vaak nog frequenter, dat ontkent Pano nergens in die reportage (maar met een half oor geluisterd, dus ik kan mis zijn). Pano wil enkel een beeld schetsen van waarom deze mensen niet uit de armoede geraken en wat de gevolgen ervan zijn.
    Loesje

Nesjamag's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
    Meer geld verdoen dan je hebt, zo simpel is het.

Domme mensen die niet met geld kunnen omgaan maken domme kinderen die ze ook niet leren om met geld om te gaan. En zo blijft de cyclus generatie na generatie duren.
    95% van de bevolking is te dom om met geld omgaan. Ze hebben gewoon het geluk dat ze een voldoende inkomen hebben zodat ze hier niet door in de problemen komen.

Bij mensen in armoede is het probleem dat ze te weinig geld hebben, niet dat ze er niet mee kunnen omgaan of dat ze dom zijn.
    Unlimited Potential!

Gray's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Conradus Bekijk bericht
    Of misschien laten ze uitschijnen dat er ook in de rijkste regio’s armoede is. Of bestaat armoede voor jou alleen uit verhongerde kinderen in Afrika?
    Ja, èchte armoede wel ja.
    armoede-cijfers (niet iedereen verdiend evenveel) en armoede(ik heb honger) zijn 2 héél verschillende dingen (dat is in dit topic al meermaals aangehaald), "ik heb geen geld om elk jaar op vakantie te gaan" is geen "armoede".

En daar heb ik een probleem mee, dat die 2 zaken altijd maar weer op dezelfde hoop worden gegooid en misbruikt om politieke motieven.

Trouwens, je krijgt hier in Belgie een budget om elk jaar op vakantie te gaan als je het niet zelf kan betalen. (in elk geval als je een kind hebt)

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Probleem is dat de kinderen er niet aan kunnen doen maar die kan je niet helpen zonder hen van hun ouders weg te halen ( en dan kan/wil je niet).
    De ouders kunnen er wel aan doen voor hun kinderen, maar die kan je niet "straffen" zonder de kinderen te raken.
    *** Also sprach Zarathustra ***

[deleted]
    Guest

[deleted]

[deleted]

Vinceness's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nesjamag Bekijk bericht
    95% van de bevolking is te dom om met geld omgaan. Ze hebben gewoon het geluk dat ze een voldoende inkomen hebben zodat ze hier niet door in de problemen komen.

Bij mensen in armoede is het probleem dat ze te weinig geld hebben, niet dat ze er niet mee kunnen omgaan of dat ze dom zijn.
    Onderzoek spreekt eigenlijk uw beide beweringen tegen. https://www.reuters.com/article/us-p...97S10W20130829

Dus ja, er is wel degelijk een link tussen armoede en intelligentie (of beter, het al dan niet slimme keuzes maken). Alleen is de link in de omgekeerde richting als we denken - we worden dommer door in armoede te zitten. En door dat dommer worden, maakt men verkeerde keuzes en wordt de armoede erger.

Nesjamag's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vinceness Bekijk bericht
    Onderzoek spreekt eigenlijk uw beide beweringen tegen. https://www.reuters.com/article/us-p...97S10W20130829

Dus ja, er is wel degelijk een link tussen armoede en intelligentie (of beter, het al dan niet slimme keuzes maken). Alleen is de link in de omgekeerde richting als we denken - we worden dommer door in armoede te zitten. En door dat dommer worden, maakt men verkeerde keuzes en wordt de armoede erger.
    Dat onderzoek is sindsdien al in vraag getrokken omdat het niet repliceerbaar is, zoals veel onderzoek in psychologie en sociologie.

Het is ook moeilijk om zoiets te onderzoeken.
    Armoede betekent veel minder tot geen opportuniteiten en betekent eveneens dat een tegenslag zeer zwaar zal wegen.
    Zonder armoede is er meer opportuniteit om goede beslissingen te nemen die renderen op termijn. Tegenslagen kunnen ook opgevangen worden.

Hoe bepaalt ge of mensen in armoede minder goede beslissingen nemen wanneer ze eigenlijk amper tot geen opportuniteiten hebben om beslissingen te nemen die op termijn kunnen renderen.
    Unlimited Potential!

denkimi's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kinxton Bekijk bericht
    Nu goed, geld is een illusie, een middel, we zijn nog altijd slaven, en schulden hebben is de moderne gelegaliseerde slavernij.
    Wie wordt er dan wel geboren met schulden? Wie is er verplicht schulden te erven?

Schulden heb je altijd door je eigen acties.

Vinceness's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Dat onderzoek is sindsdien al in vraag getrokken omdat het niet repliceerbaar is, zoals veel onderzoek in psychologie en sociologie.
    De methodologie en het onderzoeksopzet wordt nochtans voldoende uitgelegd. Repliceerbaar is het in theorie dus zeker. Maar ja, in de exacte wetenschappen is er inderdaad de neiging om naar humane wetenschappen te kijken en te zeggen "ja maar, kunt ge dat nu zwart op wit bewijzen dat dat altijd zo is? Nee? Ah, dan volgen wij niet meer."

Hoe bepaalt ge of mensen in armoede minder goede beslissingen nemen wanneer ze eigenlijk amper tot geen opportuniteiten hebben om beslissingen te nemen die op termijn kunnen renderen.
    Dat is het punt net. Ze zijn zodanig bezig met "brandjes blussen" ("hoe geraak ik aan eten deze week") dat er geen energie/tijd meer overblijft om op lange termijn juiste beslissingen te nemen. Of ze daarom geen opportuniteiten daartoe krijgen, da's misschien wat kort door de bocht, maar ze zijn er gewoon niet mee bezig omdat het niet hun dringendste/grootste probleem is.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Musk's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    armoede-cijfers (niet iedereen verdiend evenveel) en armoede(ik heb honger) zijn 2 héél verschillende dingen (dat is in dit topic al meermaals aangehaald), "ik heb geen geld om elk jaar op vakantie te gaan" is geen "armoede".

En daar heb ik een probleem mee, dat die 2 zaken altijd maar weer op dezelfde hoop worden gegooid en misbruikt om politieke motieven.

Trouwens, je krijgt hier in Belgie een budget om elk jaar op vakantie te gaan als je het niet zelf kan betalen. (in elk geval als je een kind hebt)
    Ge zou eens een weekske moeten meelopen met een straathoekwerker, of een sociaal verpleegkundige, of een maatschappelijk werker... Uw oogskes zouden snel opengaan van hoeveel mensen in de armoede zitten, dichter bij huis dan je denkt.

Pas nog bij een Syrisch gezin geweest (vrijwillig, ik werk niet in de sociale sector) om wat spullen te brengen. Als je dan ziet hoe die mensen moeten leven met 3 kinderen in een vochtig kot, dat wens je niemand toe. Ik denk dat het wel degelijk erg is in België, net zoals in andere landen.

Om dan nog armoede enkel te zien als honger hebben, dan heb je toch echt geen idee van de basisbehoeften van een mens, vergeet niet dat we hier in een 1ste wereldland leven.
    DJ Gear: 2 x Technics SL1210 MK-II / 2 x Ortofon Concorde Pro S / Ecler NUO-2 / 2 x JBL LSR 2328P / 1 x JBL LSR 2310SP / Focusrite Saffire 14 Pro / AKG K-171 Studio

Desktop: Coolermaster Elite 370 / ASRock 870 Extreme3 / AMD Phenom II X6 1055T / Gelid Tranquillo CPU Cooler / 2 x 2 GB Kingston DDR3 1333Mhz / EVGA GTX670 2Gb FTW / Crucial RealSSD 64GB / Samsung F3 1Tb / Be Quiet 550W 80Plus
    3 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    wel kansarmoede. Wil dat zeggen dat alles gelijkgeschakeld moet worden? Nee, natuurlijk niet. Maar sommige zaken betekenen wel een sociale beperking mét mogelijks ernstige gevolgen voor bvb de kinderen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gray
    ah? Laat me dat dan eens weten. Ik weet dat je korting kan krijgen op bepaalde tarieven, maar een budget krijgen? Da's iets totaal nieuws...
    Loesje

Gray's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    wel kansarmoede. Wil dat zeggen dat alles gelijkgeschakeld moet worden? Nee, natuurlijk niet. Maar sommige zaken betekenen wel een sociale beperking mét mogelijks ernstige gevolgen voor bvb de kinderen.
    ah? Laat me dat dan eens weten. Ik weet dat je korting kan krijgen op bepaalde tarieven, maar een budget krijgen? Da's iets totaal nieuws...
    Ik weet het van een vriendin en haar ouders, zij krijgen een budget van >100-200 euro om op vakantie te gaan. Is dat van het ocmw of de ziekenkas ? da weet ik niet.
    Maar ik weet wel dat het een extra "budget" is, dus geen korting op iets of een jeugdkamp oid.

Een bescheiden budget goed voor een campingvakantie in een buurland.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Ik weet het van een vriendin en haar ouders, zij krijgen een budget van >100-200 euro om op vakantie te gaan. Is dat van het ocmw of de ziekenkas ? da weet ik niet.
    Kan dus ook van een filantroop zijn of zelfs gewoon van hun eigen centen via het systeem van budgetbeheer/CSR. Je weet dus eigenlijk langs geen kanten van waar het komt, kan zijn dat ze het gewoon volledig zelf betalen.

Dat je dus een budget "krijgt", is ietwat voorbarig.

Overigens, wat wél bestaat (en daarom dat een tweede systeem me sterk zou verbazen) is dit: https://www.vakantieparticipatie.be/

probleem met dat laatste is dat je bvb vaak wel nog een waarborg moet betalen, iets wat mensen dan soms niet zelf hebben én dat de kortingen op de "officiële" prijs gegeven worden. Zelfs een Center Parcs zou met hun échte prijzen al op die site kunnen staan (echte prijzen zijn vaak > 30% goedkoper dan de officiële prijzen).

Een bescheiden budget goed voor een campingvakantie in een buurland.
    een camping te velde zonder enige voorzieningen dan waarschijnlijk . met 100-200 euro betaal je vaak enkel transport, zeker als je geen auto hebt. Als je geluk hebt kan er nog een tentje vanaf, dan heb je toch al dat .
    Loesje

Pagina 6 van 10 Eerste ... 2345678910 Laatste

Regels voor berichten