Pagina 2 van 10 Eerste 123456 ... Laatste

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Zie bvb hier: http://www.ouderbetrokkenheid.be/sit...derkoepels.pdf waar men meer dan 700 euro vraagt voor een lespakket.
    Juist dat "zeer gedetailleerd schoolkostendagboek" aan het inkijken.

Totale kost: 4031€ / jaar

- 2100€ voor vervoer (men telt een royale 0.37€ / km), carpoolen, openbaar vervoer, fiets.. mogelijkheden legio om het goedkoper te doen. Men spreekt in het dagboek (zie kost boeken) ook van een oudere zus, die blijkbaar op dezelfde school zit. Deze kosten kunnen dus in het minste geval gehalveerd worden voor dit geval.
    - 599€ voor boeken aan te kopen, zit echter geen melding bij van de herverkoopwaarde van die boeken. Minstens 100€ verschil.
    - 3x 11€ voor "etentjes", (V-dag voor middagmaal, 100-dagen viering, én het etentje met de klastitularis), hier telt men (de school?) ook stevig door. Was een belegd broodje of een spaghetti geen optie? Frietjes zijn ook lekker?
    - 767€ voor de reis naar Italië. Het kind zal wel begrijpen dat het dat jaar wat minder vakantie in het buitenland zal zijn voor de rest zeker?

Spijtig om dergelijke berekeningen te zien in "officiële" documenten. Het stuk transport is zwaar met de haren getrokken.

Tevens is er veel te weinig geld voor het onderwijs om al die veranderingen te kunnen doorvoeren zonder extra hulp in de scholen. Zo zie ik dat er bij ons in de school aan
    leerkrachten extra uren worden opgelegd met taken die niet betaald worden, maar zonder deze kan de school haar werking en niveau niet verder hanteren.
    Deze quote uit het artikel is echt hilarisch.

Leerkrachten krijgen extra uren opgelegd die onbetaald zijn? Misschien als ze 38u zouden werken, ipv 21 uur lesgeven en de rest als "onbetaald overwerk" te beschouwen, dat het wel zou kunnen? Het is maar een idee.
    Laatst gewijzigd door balgium; 1 maart 2017 om 10:06

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door squalleke123 Bekijk bericht
    Beste voorbeeld: De elektrische wagen. Tot 5000 euro subsidie (vorig jaar, nu nog 4000). Wie koopt zo'n ding? Natuurlijk niet de jongere, die net afgestudeerd is en een nieuwe wagen nodig heeft, want all round schieten die wagens nog tekort. Wie hem wel koopt is de reeds kapitaalkrachtige die een tweede wagen koopt voor in t stad rond te rijden. En daar dan nog belastinggeld voor terugkrijgt. Om t met Clarkson te zeggen: "you paid for his car"
    En toch is die subsidie volledig terecht. Die subsidie heeft als doel om de CO2-uitstoot te verminderen, de wagens met hoge CO2 werden ook gekocht door de rijkere mensen. Zonder die subsidies zouden die nu nog allemaal Porsches en Ferraris kopen ipv Tesla's.

Pieterjan94's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Die 37cent per kilometer is "royaal" omdat de (slijtage) kost (per km) daar gewoon bijgeteld is denk ik. Een auto kost meer dan enkel de brandstof.
    De bus naar school nemen is niet altijd een evidentie. In de steden is alles goed te doen met OV, daar (ver) buiten minder.
    Ik vergeef ze ook dat ze de fiets niet voorstellen, iedere dag 32kilometer fietsen door weer en wind... Een kind mag ook niet het "slachtoffer" zijn van de beperkte financiele slagkracht van de ouders hé.

Etersil's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    Niet iedereen kan terecht bij een voedselbank, alleen mensen onder bepaalde inkomensgrenzen. Je kan dus niet als je een degelijk loon hebt, daar terecht om geen winkelkar van €100 te moeten kopen.

Sociale controle als argument gebruiken houdt ook weinig steek, je kan even goed zeggen dat aangezien er vroeger meer sociale controle was, mensen net minder geneigd waren om aan te kloppen bij een voedselbank. Wie wilt immers toegeven dat hij/zij arm genoeg is om daar beroep op te moeten doen?
    Dit dus.
    Ik vraag mij echt af waar OP z'n informatie haalt, dat 'iedereen zomaar naar de voedselbank kan gaan en gratis eten afhalen'.
    Nu moet ik wel erbij zeggen: Bij de plaatselijke voedselbank, zie je toch alle soorten bevolking (M'n kinesist heeft z'n praktijk recht tegenover, daarmee dat ik het soms zie gebeuren).
    Heb daar, naast de duidelijk arme persoon, ook mensen zien stoppen met een mercedes/BMW onder hun gat. En met merkkleren aan.
    Nuja, die bmw/mercedes kan geleend zijn of tweedehands zijn. Die (tweedehands)merkkledij kan ook van een organisatie komen.
    (ik veronderstel dat zij zeer veel schulden hebben en na afbetaling van schulden amper iets overhouden om te eten).

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan94 Bekijk bericht
    Die 37cent per kilometer is "royaal" omdat de (slijtage) kost (per km) daar gewoon bijgeteld is denk ik. Een auto kost meer dan enkel de brandstof.
    De bus naar school nemen is niet altijd een evidentie. In de steden is alles goed te doen met OV, daar (ver) buiten minder.
    Ik vergeef ze ook dat ze de fiets niet voorstellen, iedere dag 32kilometer fietsen door weer en wind... Een kind mag ook niet het "slachtoffer" zijn van de beperkte financiele slagkracht van de ouders hé.
    Er staat duidelijk in dat dagboek dat het kind boeken van de oudere zus kan gebruiken. Dat geeft dus ook aan dat die twee tenminste enkele jaren samen op school zitten.

Er zijn zeker goedkopere alternatieven, maar het meest storende is deze oneerlijke voorstelling van kosten. Men gaat tot de laaste euro opschrijven wat kopietjes kosten, maar dat men de transportkost, die 50% van de jaarlijkse kost uitmaakt, dubbel telt, dat kan blijkbaar wel?

Kan ik geen sympathie voor opbrengen, als je zegt dat X€ per jaar teveel is wil ik dat wel aannemen, maar niet op basis van dit soort kromme berekeningen.

DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan94 Bekijk bericht
    Sorry maar zelfs diep in putje Westhoek zijn er schoolbussen. Busabonnement voor jongeren is 204 € per jaar. Die transportpost is gewoon een vrij opzichte ingreep om de kosten hoger te doen lijken.

En ze steken er wel handig veel optionele uitstappen in . Skireis tijdens de krokusvakantie .

Ik heb wel de indruk dat sommige scholen verdacht veel verplichte buitenlandse reizen insteken om te vermijden dat arme (en daarmee ook allochtone ) studenten in hun school zitten.
    Laatst gewijzigd door DogFacedGod; 1 maart 2017 om 11:11
    o/

iTrader
    0
    Vriendin van mij heeft heel haar middelbaar en hogere studies gedaan met de bus .. vanuit Bree.

Was dat altijd fijn? Neen. Was dat goedkoop? Ja.

16 km enkel fietsen in de betere periodes is ook de kop niet af.

iTrader
    3 (100%)
    Iedereen met het OV en de fiets behalve de 'kids' natuurlijk.
    Die moeten we aan de schoolpoort afzetten met de auto. Als het kan liefst in de klas.

Toen ik naar lager en middelbaar ging waren er niet veel ouders die hun kinderen met de auto kwam afhalen. Zeker niet in de mate hoe het nu is.
    Veel kwamen met de schoolbus, fiets of te voet in het lager.
    In middelbaar veel met de fiets en OV.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bassie82 Bekijk bericht
    Iedereen met het OV en de fiets behalve de 'kids' natuurlijk.
    Die moeten we aan de schoolpoort afzetten met de auto. Als het kan liefst in de klas.

Toen ik naar lager en middelbaar ging waren er niet veel ouders die hun kinderen met de auto kwam afhalen. Zeker niet in de mate hoe het nu is.
    Veel kwamen met de schoolbus, fiets of te voet in het lager.
    In middelbaar veel met de fiets en OV.
    Klopt, bij ons kwam zo goed als iedereen met de fiets. Nu zie je bij zowat elke school een parkeerprobleem omdat ze allemaal met de wagen komen.

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door balgium Bekijk bericht
    Leerkrachten krijgen extra uren opgelegd die onbetaald zijn? Misschien als ze 38u zouden werken, ipv 21 uur lesgeven en de rest als "onbetaald overwerk" te beschouwen, dat het wel zou kunnen? Het is maar een idee.
    Ik was het nog deels met je opmerkingen eens tot ik dit las...
    21 lesuren (en als je helemaal nauwkeurig wilt zijn, 21x50 minuten) kosten mij 60 à 70 uren voorbereiding per week. Ik werk gemiddeld als je alle vakanties meetelt - want ook deze schoolvakantie heb ik tot nu toe elke dag gewerkt voor school behalve vandaag omdat ik namiddag te veel privé-afspraken heb (huizenjacht)) ruim meer dan 38h.
    Ik ben absoluut voorstander van die prestatienoemer op 21h te herdefiniëren naar 38h, en de opdracht van leerkrachten uit te drukken zoals in de private sector, desnoods zelfs met een prikklok, dan kom ik wel op school mijn voorbereidingen maken, ook in het weekend desnoods.
    Het probleem zal alleen zal alleen zijn dat de ruzies tussen leerkrachten onderling die dan zullen ontstaan niet te overzien zijn - een leerkracht met meer paralleluren dan een andere krijgt nu immers hetzelfde loon voor minder werk, want minder lesvoorbereiding - en dat de overheid het wellicht ook niet zou kunnen betalen: in onze lerarenkamer staan nu bijvoorbeeld 3 pc's voor alle leerkrachten om aan te werken en die in lokalen zijn bijna altijd bezet... alleen al aan ICT en materiaal (want rode pennen, mappen, etc. tot en met mijn internetverbinding noodzakelijk voor mijn werk, komen ook allemaal uit mijn eigen zak) zou het veel geld kosten, laat staan dat ze de prestaties op schoolfeesten, etc. ook zouden verlonen als overuren. Ik moet de eerste werknemer in de privésector nog tegenkomen die als werknemer onbetaald de opendeurdag van zijn/haar bedrijf gaat mee ondersteunen, zelfs bij andere overheidsdiensten mag het personeel dan "intikken", bij leerkrachten is dat part of the job.

Nu algemeen beschouwd vind ik mijn last draagbaar omdat ik kan vergelijken met toen ik in de privésector werkte waar ik het hele jaar door werkte, maar dan aan minder uren per week, en minder vrijheid had om mijn werk te verschuiven. In het weekend kunnen werken is wat mij betreft een voordeel. De schoolvakanties halen het gemiddelde aantal uren per week natuurlijk ook serieus naar beneden... alleen jammer dat je als startend leerkracht elke zomervakantie met onzekerheid over je tewerkstelling moet doorbrengen, opnieuw iets wat je bij vakanties in andere sectoren niet hebt.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    Ik was het nog deels met je opmerkingen eens tot ik dit las...
    21 lesuren (en als je helemaal nauwkeurig wilt zijn, 21x50 minuten) kosten mij 60 à 70 uren voorbereiding per week.
    Ik geloof niet dat je 80+ uren / werkweek bezig bent, dat is bijna 12 uur per dag, inclusief zaterdag en zondag.

Zal het daar uit beleefdheid op houden.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Juist dat "zeer gedetailleerd schoolkostendagboek" aan het inkijken.

Totale kost: 4031€ / jaar

- 2100€ voor vervoer (men telt een royale 0.37€ / km), carpoolen, openbaar vervoer, fiets.. mogelijkheden legio om het goedkoper te doen. Men spreekt in het dagboek (zie kost boeken) ook van een oudere zus, die blijkbaar op dezelfde school zit. Deze kosten kunnen dus in het minste geval gehalveerd worden voor dit geval.
    - 599€ voor boeken aan te kopen, zit echter geen melding bij van de herverkoopwaarde van die boeken. Minstens 100€ verschil.
    - 3x 11€ voor "etentjes", (V-dag voor middagmaal, 100-dagen viering, én het etentje met de klastitularis), hier telt men (de school?) ook stevig door. Was een belegd broodje of een spaghetti geen optie? Frietjes zijn ook lekker?
    - 767€ voor de reis naar Italië. Het kind zal wel begrijpen dat het dat jaar wat minder vakantie in het buitenland zal zijn voor de rest zeker?

Spijtig om dergelijke berekeningen te zien in "officiële" documenten. Het stuk transport is zwaar met de haren getrokken.
    het is de beschrijving van de opgegeven kost van een ouder. Daaraan moet je niets aan veranderen,omdat er ook niet gesteld wordt dat het een gemiddeld bedrag is, hé. En ja, men spreekt van een oudere zus, maar het gaat over een kind die in het laatste jaar zit... dus er zijn, voor zover je kan zien, effectief geen andere kinderen waarmee je kan delen. En nee, sommige etentjes zijn idd geen vrije keuze, maar worden door school of onder druk van vrienden opgelegd. Het gaat hier niet altijd over de échte noodzakelijke kost, maar wel wat door school/vrienden/... opgedrongen wordt. Ook dat kan een item zijn om te bekijken ivm kostenbeheersing. Zie bvb de GSM van 599 euro die iemand als schoolmateriaal aanrekent. Zelfs al doet die persoon een ICT-richting, lijkt me dat niet nodig. Maar mss worden ouders dit wel impliciet opgedrongen door school OF door het kind zelf. En dan moet de overheid kijken of school daar een rol in speelt of niet. het is geen exacte beschrijving van alle kosten, hé (want die worden per school gemaakt, school is daar relatief vrij in).
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door balgium

Deze quote uit het artikel is echt hilarisch.

Je kent er de kloten van, dat is het enige wat hilarisch is. Zelfs al beweer je dat leerkrachten te weinig werken, zijn je cijfers gewoon compleet verkeerd.
    “Bezuinigen op onderwijs? Hebben we nog niets geleert?”
    Loesje

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DogFacedGod Bekijk bericht
    Sorry maar zelfs diep in putje Westhoek zijn er schoolbussen. Busabonnement voor jongeren is 204 € per jaar. Die transportpost is gewoon een vrij opzichte ingreep om de kosten hoger te doen lijken.
    ahum... Afschaffen schoolbus draait uit op ‘machtsspelletje' (Vleteren) - Het Nieuwsblad

Nee, er zijn niet overal schoolbussen. En als er al bestaan, zijn ze niet altijd te combineren met werk.
    “Bezuinigen op onderwijs? Hebben we nog niets geleert?”
    Loesje

iTrader
    4 (100%)
    Ik geloof niet dat je 80+ uren / werkweek bezig bent, dat is bijna 12 uur per dag, inclusief zaterdag en zondag.

Zal het daar uit beleefdheid op houden.
    hahaha De meeste leerkrachten overdrijven enorm als ze hun effectieve werktijd moeten inschatten. Ik heb meerdere leerkrachten gehad die élke dag na de leerlingen in school aankwamen, en voor de leerlingen naar huis reden zonder rugzak/boekentas/valies/... Nu moet je mij toch eens proberen uitleggen hoe die zijn lesvoorbereidingen/verbeteringen/... in godsnaam uitvoert zonder het gerief dat op school ligt.

Ik wil trouwens niet zeggen dat leerkracht geen zware job is (al ben ik wel van mening dat het best meevalt ), maar no way dat je gemiddeld een heel jaar lang 12u/dag werkt incl weekends. En er zijn zéker een hele hoop leerkrachten die buiten die 21u misschien nog 1u/dag extra werken.

iTrader
    0
    En ja, men spreekt van een oudere zus, maar het gaat over een kind die in het laatste jaar zit... dus er zijn, voor zover je kan zien, effectief geen andere kinderen waarmee je kan delen.
    Dat oudere kind heeft minstens enkele jaren bij het jongere kind op school gezeten. Het is de duurst mogelijke situatie en men poogt zelfs geen alternatieven te zoeken.

16 km met de fiets is ondoenbaar, er is geen openbaar vervoer in de regio, andere ouders zijn ook niet bereid om afwisselend te rijden, een brommer kan er blijkbaar ook niet af (lukt heel goed voor het budget van één jaar)..

Beetje teveel om in mee te gaan hoor.

Je kent er de kloten van, dat is het enige wat hilarisch is. Zelfs al beweer je dat leerkrachten te weinig werken, zijn je cijfers gewoon compleet verkeerd.
    Spijtig maar ik ga echt niet mee in die hele redenering, laat staan dat ik wil aannemen dat er mensen 80 uur per week werken.

Beetje beleefdheid mag ook, JPV. Als je dusdanig emotioneel bent dat dat er niet meer afkan, mag je mij negeren of niet reageren.

Dank bij voorbaat.
    Laatst gewijzigd door balgium; 1 maart 2017 om 14:27

Pagina 2 van 10 Eerste 123456 ... Laatste

Regels voor berichten