Pagina 6 van 215 Eerste ... 23456789101656106 ... Laatste

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hiapoe Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Aja, thuiswerk ook nog vergeten!

Er zijn zeker nog wel maatregelen die ik vergeet die de impact van salariswagens kunnen verlagen op het verkeer (zonder het fiscal voordeel te hoeven afschaffen).
    Die maatregels zijn allemaal goed en wel en mogen genomen worden, maar ik vind het fundamenteel fout om het afleggen van kilometers met de auto fiscaal te stimuleren. Of dat dan een kleine of grote impact heeft op files is niet relevant. Elke impact is er al een. En wees maar zeker dat er een impact zal zijn.

Bij aftrekposten moet men altijd kijken wat de neveneffecten of beoogde effecten zijn. Bijvoorbeeld ecocheques moeten mensen aanzetten tot ecologischere producten. Ik zeg: schaf dat af en hef een ecotax waarbij ecologische producten vrijgesteld zijn. Dienstencheques halen een hele groep mensen uit het zwartwerk en creëert nieuw werk door het goedkoop te maken: schaf dat af en verlaag de loonlasten voor bepaalde beroepscategorieën.
    Maaltijdcheques & bedrijfswagens zijn kunstmatige ingrepen ter compensatie van hoge loonlasten: schaf dat gewoon af (in ruil voor een loonlastenverlaging), daar is zelfs geen enkel argument voor te vinden (behalve de bezitters die komen wenen als je aan hun auto durft te raken).
    Die fictief gecreëerde economieën hebben op het eind altijd een netto negatief effect op onze economie. Laat dat vallen, sommige mensen gaan ander werk moeten zoeken maar als maatschappij wordt het allemaal eenvoudiger en goedkoper. Ik wil geen loon betalen van een persoon van Sodexo om een website te beheren die mij maaltijdcheques uitbetaalt als mijn bedrijf dat bedrag ook gewoon kan bijtellen aan mijn loon. Dat is pure onzin. Ik wil geen auto's op de baan zien die mensen nemen om naar het werk te gaan omdat ze toch "gratis" rijden terwijl ze ook met de trein hadden kunnen gaan of zelfs met de fiets (en ik ken dus zo'n gevallen). Elk negatief effect dat je als overheid kan wegnemen moet je doen. Punt aan de lijn. Daar is niets ideologisch aan, dat is puur een kwestie van goed beheer en management van een land en van je financieën.

Het gaat er mij dan niet om dat die auto's moeten verdwijnen, maar bedrijven moeten daar niet toe aangezet worden en er gewoon zelf voor opdraaien. Dus zelfs niet "eenzelfde last als loon" maar "een iets hogere last dan loon". Ook bedrijven moeten ertoe aangezet worden kilometers te vermijden.

SithCloud's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door M°°nblade Bekijk bericht
    Het zijn hier ook altijd dezelfde mensen die menen dat men de bedrijfswagencultuur niet mag aanraken. Discussie na discussie.

Er bestaan nogthans tal van studies die de impact aantonen. Ook al bestaat het ganse wagenpark uit België 'maar' voor 15% (of zoiets) uit bedrijfwagens, diezelfde 15% is maar liefst voor 37% vertegenwoordigd is op de file-gevoelige momenten.

Daarnaast zouden er volgens verkeersdeskundigen er 40 procent minder files zijn als je het verkeer met 5 à 10 procent kan doen afnemen.

Mooi samenvattend artikel:
    Zeven op de tien bedrijfswagens niet nodig voor het werk - Auto - Knack.be
    Ook:
    'Tot slot het aspect verkeersveiligheid. Volgens Brits onderzoek veroorzaken chauffeurs van bedrijfswagens de helft meer ongevallen dan andere bestuurders.'

Kortom, alle redenen om het fiscaal voordeel weg te nemen.
    Goh, ikzelf (geen bedrijfswagen btw, ik neem het openbaar vervoer) zie het wegnemen van het fiscaal voordeel als iets heel gevaarlijks. Er zijn tal van jobs (laagverdieners in de IT) waar die auto er is als compensatie voor het lagere bruto loon. Het fiscaal vorodeel zondermeer wegnemen zou volgens mij serieus slecht zijn voor belgië
    When in trouble, fear or doubt, run in circles, scream and shout

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SithCloud Bekijk bericht
    Goh, ikzelf (geen bedrijfswagen btw, ik neem het openbaar vervoer) zie het wegnemen van het fiscaal voordeel als iets heel gevaarlijks. Er zijn tal van jobs (laagverdieners in de IT) waar die auto er is als compensatie voor het lagere bruto loon. Het fiscaal vorodeel zondermeer wegnemen zou volgens mij serieus slecht zijn voor belgië
    Ik denk dat elke discussie of voorstel of idee dat ooit gelanceerd is hierrond, altijd uitging van "investeer het vrijgekomen geld (die auto wordt ineens belast) direct in een loonlastenverlaging". Gewoon afschaffen zonder meer zou dit land duurder maken, niemand pleit daarvoor.

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door M°°nblade Bekijk bericht
    Het zijn hier ook altijd dezelfde mensen die menen dat men de bedrijfswagencultuur niet mag aanraken. Discussie na discussie.

Mooi samenvattend artikel:
    Zeven op de tien bedrijfswagens niet nodig voor het werk - Auto - Knack.be
    Tendentieuze titel wel eh. Wat wil dat zeggen 'niet echt nodig zijn' voor die bedrijfswagen. Wil dat zeggen dat al die mensen vlot zonder wagen op het werk zullen geraken? Of gewoon dat ze die wagen niet letterlijk nodig hebben zoals je een computer of pen nodig kan hebben?
    *** Also sprach Zarathustra ***

Stimpy's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Ik heb een bedrijfswagen en woon 8km van mijn werk, op 80km van brussel en antwerpen en ik sta nooit in een file.
    Leg eens uit hoe ik meedoe aan de filevorming?

Je zou kunnen zeggen: belast mensen die onnodig lang/ver gaan werken harder, want die vervuilen meer. Maar ja, die mensen werken tenminste, en staan ook niet voor de lol in de file. File is al een straf op zich. Als het mogelijk was stonden die mensen ook niet in de file hoor. Maar geen deftig alternatief kwa werkgelegenheid (leeuwendeel ligt in brussel en antwerpen) en een kak openbaar vervoer = auto noodzakelijk en lange afstanden idem.
    Datic - Ontmoet nieuwe mensen.

nixie's schermafbeelding
    iTrader
    21 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stimpy Bekijk bericht
    Ik heb een bedrijfswagen en woon 8km van mijn werk, op 80km van brussel en antwerpen en ik sta nooit in een file.

Je zou kunnen zeggen: belast mensen die onnodig lang/ver gaan werken harder, want die vervuilen meer. Maar ja, die mensen werken tenminste, en staan ook niet voor de lol in de file. File is al een straf op zich. Als het mogelijk was stonden die mensen ook niet in de file hoor. Maar geen deftig alternatief kwa werkgelegenheid (leeuwendeel ligt in brussel en antwerpen) en een kak openbaar vervoer = auto noodzakelijk en lange afstanden idem.
    jij hebt je bedrijfswagen ook nodig voor je werk vermoed ik dan?
    PS: ik wissel regelmatig letters van plaats, mijn excuses hiervoor!

M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SithCloud Bekijk bericht
    Ik denk wel dat iedere voorstander van de afschaffing van het fiscale voordeel denkt aan een tegencompensatie idvv. verlagingloonkosten.

Maar om de een of andere reden onrealiseerbaar of er komt toch geen schot in de zaken terwijl de files ons jaarlijks miljarden geld kosten ...
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

iTrader
    0

* Zucht *

Hoeveel keer gaan we die discussie nu nog voeren? Kort en krachtig:
    - Hoe dichter je bij je werk woont hoe meer je netto zal profiteren van het afschaffen van salariswagens in ruil voor een betere bruto/netto-verhouding. Dus dit voorstel doet al exact wat jij zou willen.
    - Heel die calimero-zever van "ocharme ik, want ik sta al in de file, en dat is al een straf op zich, en ik moet wel in Brussel werken want daar zitten de meeste jobs maar anderzijds wil ik ook onder mijn kerktoren blijven wonen en bla bla bla". Serieus man, ga in Brussel uw hoge lonen opstrijken en stop met zagen over de files of als je dat niet wil ga je in een lokale KMO werken. Punt.

En dan kunnen we nu onvermijdelijk overgaan tot het onderwerp die er rechtstreeks aan gelinkt is; namelijk de openbare ordening. Mocht iedereen eens de intellectuele eerlijkheid hebben om zich neer te leggen bij de inherente voor- en nadelen van zijn zelf genomen keuzes in combinatie met een klein beetje gevoel voor lange termijn politiek, we zouden die discussie geen 100 keer moeten voeren.

Stimpy's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Welke bruto/netto verhouding zou er dan tegenover staan mijn beste klagertje? Als ik het echte voordeel van een firmawagen en tankkaart zou krijgen in euro's zullen we nog eens praten.

Kan je misschien je arrogante toon eens achterwege laten? Je bent erg frustrerend om mee in discussie te gaan. Nuja, van een discussie kan je niet spreken, je staat niet open voor andere meningen, ook al hebben die gelijk.
    Datic - Ontmoet nieuwe mensen.

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Moest er nu werk zijn in die lokale KMO's ..

Nu goed zoals elke keer: thuis werken en/of gedecentraliseerde kantoor hubs is de enige oplossing voor een land als Belgie.
    *** Also sprach Zarathustra ***

iTrader
    0

De files verlagen is niet het enige argument.

Er zullen mensen zijn in jouw situatie die de dag dat ze die wagen niet meer krijgen, met de fiets gaan. Da's beter voor het milieu. Er zullen ook mensen in jouw situatie zijn die dan een busabonnement nemen. Of samenrijden met de vrouw. Of met een collega.
    En er zullen bedrijven in Brussel zijn die aan hun mensen gaan vragen om thuis te werken x dagen per week. Of de trein te nemen. Of carpoolen.

Het allerslechtste geval van dat afschaffen zijn mensen die het toch nodig blijven hebben voor hun werk: dat zullen bedrijven dan moeten ophoesten. En jij zal dat misschien ook doen voor je 8 km. Maar dat is dan maar zo. De lastenverlaging maakt dat bedrijven & jij op andere vlakken meer geld krijgt en dat dan zal gebruiken voor die eigen auto, niet meer gesponsord door vadertje staat. En voor al die andere gevallen wint de hele maatschappij erop.

iTrader
    0
    mijn beste klagertje?

Kan je misschien je arrogante toon eens achterwege laten?

Je bent erg frustrerend om mee in discussie te gaan. Nuja, van een discussie kan je niet spreken, je staat niet open voor andere meningen, ook al hebben die gelijk.
    Gelukkig dat jij hier nog inhoudelijke argumenten aanvoert hé Stimpy.

Kijk, die discussie is hier al 100 keer gevoerd. Daarom vatte ik hem alvast samen, daar wordt iedereen beter van. Dus nogmaals, draag gewoon de gevolgen van uw eigen keuzes en combineer dit met een absoluut minimum aan politiek inzicht op de langere termijn (zoals het inzicht dat je al decennia kon zien aankomen dat een beleid van fiscaal voordeel geven om brandstof te verbranden in tijden van catastrofale fijne stof-waarden en CO2-problematiek, en files te creëren, wel eens niet houdbaar zou kunnen zijn).

Dat is de sleutel tot deze discussie. Pas het toe op jezelf en trek je conclusies.

Hiapoe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plopperdeplop Bekijk bericht
    Die maatregels zijn allemaal goed en wel en mogen genomen worden, maar ik vind het fundamenteel fout om het afleggen van kilometers met de auto fiscaal te stimuleren. Of dat dan een kleine of grote impact heeft op files is niet relevant. Elke impact is er al een. En wees maar zeker dat er een impact zal zijn.

Bij aftrekposten moet men altijd kijken wat de neveneffecten of beoogde effecten zijn. Bijvoorbeeld ecocheques moeten mensen aanzetten tot ecologischere producten. Ik zeg: schaf dat af en hef een ecotax waarbij ecologische producten vrijgesteld zijn. Dienstencheques halen een hele groep mensen uit het zwartwerk en creëert nieuw werk door het goedkoop te maken: schaf dat af en verlaag de loonlasten voor bepaalde beroepscategorieën.
    Maaltijdcheques & bedrijfswagens zijn kunstmatige ingrepen ter compensatie van hoge loonlasten: schaf dat gewoon af (in ruil voor een loonlastenverlaging), daar is zelfs geen enkel argument voor te vinden (behalve de bezitters die komen wenen als je aan hun auto durft te raken).
    Die fictief gecreëerde economieën hebben op het eind altijd een netto negatief effect op onze economie. Laat dat vallen, sommige mensen gaan ander werk moeten zoeken maar als maatschappij wordt het allemaal eenvoudiger en goedkoper. Ik wil geen loon betalen van een persoon van Sodexo om een website te beheren die mij maaltijdcheques uitbetaalt als mijn bedrijf dat bedrag ook gewoon kan bijtellen aan mijn loon. Dat is pure onzin. Ik wil geen auto's op de baan zien die mensen nemen om naar het werk te gaan omdat ze toch "gratis" rijden terwijl ze ook met de trein hadden kunnen gaan of zelfs met de fiets (en ik ken dus zo'n gevallen). Elk negatief effect dat je als overheid kan wegnemen moet je doen. Punt aan de lijn. Daar is niets ideologisch aan, dat is puur een kwestie van goed beheer en management van een land en van je financieën.

Het gaat er mij dan niet om dat die auto's moeten verdwijnen, maar bedrijven moeten daar niet toe aangezet worden en er gewoon zelf voor opdraaien. Dus zelfs niet "eenzelfde last als loon" maar "een iets hogere last dan loon". Ook bedrijven moeten ertoe aangezet worden kilometers te vermijden.
    Ik zal de eerste zijn om samen met jou akkoord te gaan dat voor mijn part ALLE fiscal toestanden en constructies in België moeten vereenvoudigen of op de schop Mogen.

Maar niet aan een belastingdruk van 50+%

Bovendien: Zo goed als alle voorstellen omtrent het afschaffen van het fiscale voordeel op firmawagens (inclusief die van Groen! en SP.a) draaien rond het afnemen van dat fiscaal voordeel en het verdelen van het geld dat dat opbrengt naar een algemene lastenverlaging of alternatief (mobiliteitsbudget bij Groen) voor IEDEREEN, ook zij die nu niet van dat voordeel genieten.

De facto dus iets afpakken van een bepaalde groep mensen (bedrijfswagenbezitters) en herverdelen van de opbrengst naar de volledige maatschappij.
    De niet-bedrijfswagenbezitters zullen dus winnen bij zo'n voorstel en de huidige bedrijfswagenbezitters de facto zullen koopkracht verliezen, hoe je het ook draait of keert.

De huidige bedrijfswagenbezitters zijn bezorgd om hun koopkracht. Niet meer en niet minder. Vandaar dat ik zeg: geef mij netto de waarde in maandloon en ik teken direct.

Dat de niet-bedrijfswagenbezitters geen empatisch vermogen hebben om dit te begrijpen, kan best zijn. Dat het de algemene bon-ton is om zomaar alle bedrijfswagenbezitters als rijke stinkerds te bestempelen weten we wel, dat wordt in de linkse media voldoende in de verf gezet. En dat het ethisch is om van die zogezegde 'rijken' alles af te pakken om het te herverdelen, begint ook steeds meer zwang te vinden precies.

Dat de overgrote meerderheid van bedrijfswagenbezitters jonge consultants zijn met een mager nettoloontje van 1400 euro per maand + bedrijfswagen, wordt dan ook snel even handig over het hoofd gezien in die discussie. Ik hoor je al zeggen: "hahahhaa, dan zullen die kakkers ook eens weten wat het is om rond te komen en een auto privé te moeten kopen met 1400 netto zoals ik en iedereen die geen firmawagen heeft, NEM!"

Maar dan zijn we weer bij het jaloezie argument.
    "At every crossroads on the path that leads to the future, tradition has placed 10,000 men to guard the past.”
    “That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.”

“The governor of Texas, who, when asked if the Bible should also be taught in Spanish, replied that 'if English was good enough for Jesus, then it's good enough for me.”

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hiapoe Bekijk bericht
    Ik zal de eerste zijn om samen met jou akkoord te gaan dat voor mijn part ALLE fiscal toestanden en constructies in België moeten vereenvoudigen of op de schop Mogen.

Maar niet aan een belastingdruk van 50+%

Bovendien: Zo goed als alle voorstellen omtrent het afschaffen van het fiscale voordeel op firmawagens (inclusief die van Groen! en SP.a) draaien rond het afnemen van dat fiscaal voordeel en het verdelen van het geld dat dat opbrengt naar een algemene lastenverlaging of alternatief (mobiliteitsbudget bij Groen) voor IEDEREEN, ook zij die nu niet van dat voordeel genieten.

De facto dus iets afpakken van een bepaalde groep mensen (bedrijfswagenbezitters) en herverdelen van de opbrengst naar de volledige maatschappij.
    De niet-bedrijfswagenbezitters zullen dus winnen bij zo'n voorstel en de huidige bedrijfswagenbezitters de facto zullen koopkracht verliezen, hoe je het ook draait of keert.

De huidige bedrijfswagenbezitters zijn bezorgd om hun koopkracht. Niet meer en niet minder. Vandaar dat ik zeg: geef mij netto de waarde in maandloon en ik teken direct.

Dat de niet-bedrijfswagenbezitters geen empatisch vermogen hebben om dit te begrijpen, kan best zijn. Dat het de algemene bon-ton is om zomaar alle bedrijfswagenbezitters als rijke stinkerds te bestempelen weten we wel, dat wordt in de linkse media voldoende in de verf gezet. En dat het ethisch is om van die zogezegde 'rijken' alles af te pakken om het te herverdelen, begint ook steeds meer zwang te vinden precies.

Dat de overgrote meerderheid van bedrijfswagenbezitters jonge consultants zijn met een mager nettoloontje van 1400 euro per maand + bedrijfswagen, wordt dan ook snel even handig over het hoofd gezien in die discussie. Ik hoor je al zeggen: "hahahhaa, dan zullen die kakkers ook eens weten wat het is om rond te komen en een auto privé te moeten kopen met 1400 netto zoals ik en iedereen die geen firmawagen heeft, NEM!"

Maar dan zijn we weer bij het jaloezie argument.
    Volledig gelijk.
    Mensen die geen wagen hebben, hebben normaal gezien hoger bruto (want als ze wagen zouden hebben zouden ze lager bruto hebben).
    Je kan ook het omgekeerde doen: als je bedrijfswagens afschaft, dan moet je van de mensen die het niet hebben ook de waarde van die wagen bruto afnemen van alle mensen die geen wagen hebben en dan pas kan je iedereen mobiliteitsbudget geven!

Ik heb wagen, maar woon dichter bij klant dan meeste van mijn collega's. Dus die hebben meer voordeel dan mij van hun wagen (zeker omdat ik nog regelmatig de fiets neem).
    Afschaffen, mij meer bruto geven in de plaats + mobiliteitsbudget zoals iedereen (maar hoe bepaal je hoeveel dat is, voor iedereen hetzelfde of x % van brutoloon ?) en ik ben ook voorstander!

Darkseid's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Net te horen gekregen dat ik voor mijn volgende wagen een hoger budget krijg <o/.

En dit is een wagen die nooit in de file staat tijdens de ochtend/avond spits. Dus dat argument mag ook al wegvallen.

Pagina 6 van 215 Eerste ... 23456789101656106 ... Laatste

Regels voor berichten