Pagina 5 van 215 Eerste 1234567891555105 ... Laatste
    JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Emerxill Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Als verder wil gaan dan wat gerommel in de marge en puur ideologisch/populistisch georienteerde maatregelen beperk je de km's voor héél het wagenpark en ga je effectief een impact hebben op de files.
    van mij mag het nog meer zijn, maar bedrijfswagens is niet zuiver een ideologisch/populistische discussie. Van een hoop zaken moet je je eens afvragen, als ze nu niet bestonden, of je die maatregelen (voordelige bedrijfswagens) dan zou invoeren. Als dit niet het geval is bij de overgrote meerderheid van de partijen, is de discussie niet ideologisch.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

Emerxill's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    "Uit een recente ondervraging door het magazine Fleet blijkt trouwens dat 88% van de gebruikers van een bedrijfswagen hun woon-werkverplaatsing gewoon met hun privé voertuig zouden doen moesten ze geen firmawagen meer hebben." 't is wel een ondervraging via internet (op hun eigen sites), maar onder autoliefhebbers, dus eerder een overschatting, lijkt me.

Als je dit al hebt als cijfer en dan rekening houdt dat mensen de kost van een wagen vaak te laag inschatten, is het logisch dat méér dan 12% alternatieven zal zoeken voor de bedrijfswagen, los van privé-wagen. En dan zal je zeker een aantal auto's minder hebben tijdens de file. Zal het effect sterk voelbaar zijn? Dat weet ik niet, de psyche van de mens is moeilijk in te schatten. Maar dat het voor IETS minder files zal zorgen, lijkt me daarmee wel bewezen (gezien je ook maar een kleine vermindering van het aantal auto's moet hebben om een effect te hebben op files.
    Geen enkele studie dus en je maakt al direct een paar denkfouten:
    1. wie zegt dat de overige 12% (al dan niet onderschat) deel uit maakt van de file? Maw, hoeveel van die mensen gaan nu al niet op een alternatieve manier naar het werk? Klein voorbeeld: mijn werkgever stelt aan ongeveer 1200 kaderleden een bedrijfswagens ter beschikking. Daarvan komt meer dan 80% met het openbaar vervoer naar het werk. Voor Proximus geldt ongeveer hetzelfde (cijfers in aantal bedrijfswagens zijn vergelijkbaar).
    2. dan spreek nog maar van 12% van een totale populatie die slechts 15% (al dan niet overschat, vrachtwagens zijn sterker vertegenwoordigd, maar dat vinden de "groene jongens" niet echt een probleem blijkbaar) van het totale wagenpark vertegenwoordigd.

Maar het is duidelijk, het belangrijker om een loom component dat de ogen uit steekt "af te pakken" en om mogelijk/waarschijnlijk "IETS minder files" te krijgen dan een heel het wagenpark aan te pakken en effectief impact op de files te hebben.
    If builders built buildings the way programmers wrote programs, then the first woodpecker that came along would destroy civilization

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Polis Bekijk bericht
    Nee, mensen die denken dat bedrijfswagens afschaffen de files zullen oplossen zijn inderdaad hippies en zeveraars.
    Het is gewoon de facto onjuist dus is het woord zeveraars (mensen die dus zever in pakskes verkopen) een juiste term.

Ik zou ze ook leugenaars kunnen noemen, gewoonweg omdat die stelling niet klopt en al zovele keren is ontkracht. Het afschaffen van bedrijfswagens zou zelfs meer verkeer kunnen veroorzaken en meer milievervuiling omdat niet iedereen het geld zal hebben de nieuwste autos te kopen met de zuinigste en milievriendelijkste motor dankzij nieuwe technologie.
    Wat een bullshit.

Het is aangetoond dat salariswagens een enorme impact hebben op de files. Niet alleen omdat ze ongelimiteerd autogebruik in de hand werken, niet alleen omdat ze de woon/werk-afstand drastisch de hoogte doen inschieten maar ook nog eens omdat ze vooral gebruikt worden op de file-gevoelige momenten.
    Koppel daar nog eens aan dat een reducering van het aantal auto's op de baan, een hefboom creëert op de afname van de files en je kunt er niet onderuit: salariswagens zijn een degoutante vorm van file-subsidiëring, fijn stof subsidiëring en CO2-subsidiëring. Met alle gevolgen van dien.

"Zuinigste, milieuvriendelijkste motor". Op papier ja, omdat ze gewoon steeds vernuftiger de testen omzeilen. Toen het VW-schandaal uitbrak had ik het al voorspeld, de rest van de automerken zal ook door de mand vallen. Het blijkt allemaal uit te komen. Hell, zelfs vanmorgen nog:
    Bestelbusjes zes keer vuiler dan gedacht

Stop met excuses te verzinnen voor de vervuiling die je veroorzaakt.

Emerxill's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mac-bc Bekijk bericht
    Wat een bullshit.

Het is aangetoond dat salariswagens een enorme impact hebben op de files. Niet alleen omdat ze ongelimiteerd autogebruik in de hand werken, niet alleen omdat ze de woon/werk-afstand drastisch de hoogte doen inschieten maar ook nog eens omdat ze vooral gebruikt worden op de file-gevoelige momenten.
    Koppel daar nog eens aan dat een reducering van het aantal auto's op de baan, een hefboom creëert op de afname van de files en je kunt er niet onderuit: salariswagens zijn een degoutante vorm van file-subsidiëring, fijn stof subsidiëring en CO2-subsidiëring. Met alle gevolgen van dien.

"Zuinigste, milieuvriendelijkste motor". Op papier ja, omdat ze gewoon steeds vernuftiger de testen omzeilen. Toen het VW-schandaal uitbrak had ik het al voorspeld, de rest van de automerken zal ook door de mand vallen. Het blijkt allemaal uit te komen. Hell, zelfs vanmorgen nog:
    Bestelbusjes zes keer vuiler dan gedacht

Stop met excuses te verzinnen voor de vervuiling die je veroorzaakt.
    Welke studie heeft dan aangetoond dat er een "enorme" impact is van bedrijfswagens op de files?
    Newsflash: het gros van ALLE wagens wordt vooral gebruikt op file-gevoelige momenten, anders bestonden er geen files of ga je nu beweren dat de meerderheid van de wagens in de file salariswagens zijn?

Stop met de vervuiling veroorzaakt door een héle populatie enkel in de schoenen te schuiven van een minderheid.
    If builders built buildings the way programmers wrote programs, then the first woodpecker that came along would destroy civilization

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Geen enkele studie dus en je maakt al direct een paar denkfouten:
    ik heb nog niet deftig gezocht, vroeger wel al enkele zaken gelezen .
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Emerxill
    1. wie zegt dat de overige 12% (al dan niet onderschat) deel uit maakt van de file? Maw, hoeveel van die mensen gaan nu al niet op een alternatieve manier naar het werk?
    het gaat over mensen die nu met een bedrijfswagen komen werken. Daarvan zou:
    - 4,15% met de (e-)fiets komen werken, 4,15% met de moto/scooter en 3,32% met het openbaar vervoer. Het gaat dus over mensen die effectief een andere manier zouden nemen.
    2. dan spreek nog maar van 12% van een totale populatie die slechts 15% (al dan niet overschat, vrachtwagens zijn sterker vertegenwoordigd, maar dat vinden de "groene jongens" niet echt een probleem blijkbaar) van het totale wagenpark vertegenwoordigd.
    zo'n 30% van het aantal km's, dat is wat van belang is. En eigenlijk nog wat meer, gezien bedrijfswagens in files oververtegenwoordigd zijn (wegens groter aandeel salariswagens). Dus het effect kan perfect enkele percentages zijn, wat al een duidelijk voordeel zou opleveren.

Trouwens, als je claimt dat zoveel mensen met een bedrijfswagen nu al niet met de bedrijfswagen naar het werk gaan, zal het effect van de mensen die overstappen, een stuk groter zijn, gezien het aantal km's dat gereden wordt door die salariswagens .

Maar het is duidelijk, het belangrijker om een loom component dat de ogen uit steekt "af te pakken" en om mogelijk/waarschijnlijk "IETS minder files" te krijgen dan een heel het wagenpark aan te pakken en effectief impact op de files te hebben.
    ik heb niks tegen bedrijfswagens op zich en wie kan verantwoorden die voor werk-werkverkeer nodig te hebben, mag die imho perfect houden mits ze de noodzaak op bedrijfsniveau kunnen bewijzen. Ik heb enkel iets tegen salariswagens.Om fiscale/RSZ-redenen, niet omwille van jaloezie.

En nee, ik heb geen bedrijfswagen nodig. Als ik een bedrijfswagen zou krijgen, VERLIES ik loon (zelfs gerekend met het échte voordeel van de wagen).
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Welke studie heeft dan aangetoond dat er een "enorme" impact is van bedrijfswagens op de files?
    Newsflash: het gros van ALLE wagens wordt vooral gebruikt op file-gevoelige momenten, anders bestonden er geen files of ga je nu beweren dat de meerderheid van de wagens in de file salariswagens zijn?

Stop met de vervuiling veroorzaakt door een héle populatie enkel in de schoenen te schuiven van een minderheid.
    lees alvast al eens dit: http://www.plan.be/admin/uploaded/20..._11205_ack.pdf

(als je niet vele tijd hebt, alvast de introductie, maar niet enkel die ene studie die bedrijfswagens 100% laat gebruiken voor werkverkeer).
    Rosa Parks

Hiapoe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik heb niks tegen bedrijfswagens op zich en wie kan verantwoorden die voor werk-werkverkeer nodig te hebben, mag die imho perfect houden mits ze de noodzaak op bedrijfsniveau kunnen bewijzen. Ik heb enkel iets tegen salariswagens.Om fiscale/RSZ-redenen, niet omwille van jaloezie.

En nee, ik heb geen bedrijfswagen nodig. Als ik een bedrijfswagen zou krijgen, VERLIES ik loon (zelfs gerekend met het échte voordeel van de wagen).
    1. Stel dat er geen fiscaal voordeel zou zijn voor een werkgever of werknemer, zou je het dan OK vinden indien iemand een salariswagen kreeg?
    In andere woorden: als een bedrijf je gewoon een auto en tankkaart wil geven in plaats van loon, maar het wordt identiek belast als loon, zou je het dan OK vinden?

2. Toen ik een bedrijfswagen heb gekregen, heb ik op het zelfde moment ook een loonsverhoging gekregen van meer dan de persoonlijke bijdrage. dus het kan weldegelijk dat je na het krijgen van een bedrijfswagen geen loon verliest.
    "At every crossroads on the path that leads to the future, tradition has placed 10,000 men to guard the past.”
    “That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.”

“The governor of Texas, who, when asked if the Bible should also be taught in Spanish, replied that 'if English was good enough for Jesus, then it's good enough for me.”

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hiapoe Bekijk bericht
    1. Stel dat er geen fiscaal voordeel zou zijn voor een werkgever of werknemer, zou je het dan OK vinden indien iemand een salariswagen kreeg?
    In andere woorden: als een bedrijf je gewoon een auto en tankkaart wil geven in plaats van loon, maar het wordt identiek belast als loon, zou je het dan OK vinden?

2. Toen ik een bedrijfswagen heb gekregen, heb ik op het zelfde moment ook een loonsverhoging gekregen van meer dan de persoonlijke bijdrage. dus het kan weldegelijk dat je na het krijgen van een bedrijfswagen geen loon verliest.
    1. Tuurlijk. Loon kan nu ook al in natura gegeven worden (in principe max 1/5e van het loon bij m'n weten, maar voor zo'n zaken mag wat mij betreft het maximum hoger)
    2. Tuurlijk kan je toevallig op hetzelfde moment andere loonsvoordelen krijgen. Ik had het op een situatie waar verder niks van m'n loon zou veranderen.
    Rosa Parks

jack|herrer's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)

Dit is al uit 2014, sindien is het aantal bedrijfvoetuigen zelfs nog sterk gestegen, dus zal het effect nog groter zijn. En ook "Uit een enquête van de universiteit van Namen blijkt dat 20 tot 25 procent niet meer met de auto zou pendelen als ze geen bedrijfswagen hadden."

Volgens een rapport van het Rekenhof reden er vorig jaar 388.590 salariswagens in ons land; dat zijn de bedrijfswagens die als loonsverhoging worden gegeven. Dat is zeven procent van ons wagenpark. Te weinig om het fileprobleem op te lossen, zo zou je denken, maar dat klopt niet helemaal. Salariswagens worden veel meer gebruikt om naar het werk te rijden dan gewone privéwagens: tijdens de spits is zo'n 35 à 40 procent van alle wagens op de Brusselse ring een salariswagen.

Maar als de subsidie voor bedrijfswagens wordt afgeschaft, rijden er niet plots een derde minder wagens op diezelfde ringweg. Zo'n 80 tot 85 procent van de eigenaars van een bedrijf zegt die dan te vervangen met een eigen wagen. Maar volgens berekeningen van de VRT betekent dat toch een daling van tussen de 5 en 7 procent. Dat lijkt niet veel, maar volgens verkeersdeskundigen zouden er 40 procent minder files zijn als je het verkeer met 5 à 10 procent kan doen afnemen.
    Dus ja, er zal een overduidelijk effect zijn als ze het gaan afschaffen.

De volledige artikels:

File shift: zet voordelen bedrijfswagens om in daling lasten op arbeid | De Tijd

Afschaffen steun bedrijfswagens: lost dat ook echt onze fileproblemen op?

Bedrijfswagens afschaffen verbetert mobiliteit, maar niet de arbeidsmarkt | ADEMLOOS

iTrader
    0
    1. Tuurlijk. Loon kan nu ook al in natura gegeven worden (in principe max 1/5e van het loon bij m'n weten, maar voor zo'n zaken mag wat mij betreft het maximum hoger)
    2. Tuurlijk kan je toevallig op hetzelfde moment andere loonsvoordelen krijgen. Ik had het op een situatie waar verder niks van m'n loon zou veranderen.
    Bij ons is dat niet toevallig... Aangezien je een wagen krijgt als je kader wordt en er bij een promotie naar kader ook standaard een loonsverhoging bij inzit...
    Tis niet dat ik dat individueel gevraagd en verkregen heb. Iedereen bij ons krijgt dat als ze een bedrijfswagen krijgen (kader worden dus).
    "At every crossroads on the path that leads to the future, tradition has placed 10,000 men to guard the past.”
    “That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.”

“The governor of Texas, who, when asked if the Bible should also be taught in Spanish, replied that 'if English was good enough for Jesus, then it's good enough for me.”

iTrader
    0
    PS. Voor één keer ga ik niet echt akkoord met Emerxill...

Ik kan me best inbeelden dat salariswagens een negatieve impact hebben op de verkeerssituatie in België.

maar laten we allemaal een kat een kat noemen. Als je hoopt dat je in het spitsuur alleen op de autosnelweg zal rijden als je morgen het fiscaal voordeel van de salariswagens afschaft, dan droom je natuurlijk...
    Er is méér aan de hand in ons land wat de files betreft dan de salariswagens hé...

Bovendien, ik vind het altijd bizar dat er gesproken wordt over "het afschaffen van bedrijfswagens/salariswagens"...
    Eigenlijk gaat het over het afschaffen van het fiscaal voordeel op bedrijfswagens, daar gaat de discussie over... Als het fiscaal voordeel wegvalt en je bent nog altijd tegen bedrijfswagens, dan is het weldegelijk enkel uit jaloezie.

Maar los van de verkeerssituatie en het effect van de salariswagens daarop, moeten mensen die op dit moment dit voordeel hebben, een correcte vervanging van dit deel van hun loonpakket krijgen indien dit fiscaal voordeel zou afgeschaft worden.
    --> OF de werkgever beslist om de salariswagen te behouden voor de werknemers (zonder extra inhoudingen persoonlijk aandeel) en neemt de meerprijs van het afgeschafte fiscaal voordeel voor hun rekening.
    --> OF ze geven een netto vervanging van de volledige waarde van het voordeel voor de werknemer,
    Ik heb al veel gezegd: Geef mij 6700 euro netto per jaar extra (pakweg rond de 1100 euro bruto loonsverhoging per maand), en ik lever onmiddellijk mijn wagen in... geen enkel probleem.

iTrader
    0
    Je kan zelfs perfect enkele maatregelen instellen die het verkeersprobleem door de salariswagens zou minimaliseren zelfs zonder het afschaffen van het fiscal voordeel:

- Geef mensen een mobiliteitsbudget ipv een salariswagen. Op die manier kunnen mensen (zoals ik doe) een bedrijfswagen EN een treinabo nemen. Ik kom met de trein naar het werk en heb toch een salariswagen (die thuis voor de deur staat). --> Geen impact wat woon-werk verkeer betreft door deze salariswagens.
    - Veel bedrijven verplichten hun werknemers met salariswagen om met de wagen naar het werk te komen. Dit zou moeten verboden worden. Mensen moeten naar het werk kunnen komen zoals ze willen (trein, fiets, bus,...)
    - Geef de mensen een jaarbudget om openbaar vervoer te kunnen nemen ook privé en maak dat fiscaal aantrekkelijk. Maak dit ook internationaal, inclusief bruikbaar voor boeken van vluchten, thalys, Eurostar,... Op die manier zal je mensen (met salariswagen) ook stimuleren om bepaalde privéverplaatsingen of privé reizen met openbaar vervoer (niet met de salariswagen) uit te voeren.

Ik denk als je bovenstaande zou invoeren, zou de verkeersimpact door salariswagens niet meer kunnen aangehaald worden als argument en schiet opnieuw enkel jaloezie over .

SithCloud's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hiapoe Bekijk bericht
    Je kan zelfs perfect enkele maatregelen instellen die het verkeersprobleem door de salariswagens zou minimaliseren zelfs zonder het afschaffen van het fiscal voordeel:

- Geef mensen een mobiliteitsbudget ipv een salariswagen. Op die manier kunnen mensen (zoals ik doe) een bedrijfswagen EN een treinabo nemen. Ik kom met de trein naar het werk en heb toch een salariswagen (die thuis voor de deur staat). --> Geen impact wat woon-werk verkeer betreft door deze salariswagens.
    - Veel bedrijven verplichten hun werknemers met salariswagen om met de wagen naar het werk te komen. Dit zou moeten verboden worden. Mensen moeten naar het werk kunnen komen zoals ze willen (trein, fiets, bus,...)
    - Geef de mensen een jaarbudget om openbaar vervoer te kunnen nemen ook privé en maak dat fiscaal aantrekkelijk. Maak dit ook internationaal, inclusief bruikbaar voor boeken van vluchten, thalys, Eurostar,... Op die manier zal je mensen (met salariswagen) ook stimuleren om bepaalde privéverplaatsingen of privé reizen met openbaar vervoer (niet met de salariswagen) uit te voeren.

Ik denk als je bovenstaande zou invoeren, zou de verkeersimpact door salariswagens niet meer kunnen aangehaald worden als argument en schiet opnieuw enkel jaloezie over .
    ik zou supergraag anders ook gewoon is willen thuiswerken hoor. doe dat voor alle ambtenaren in brussel...
    When in trouble, fear or doubt, run in circles, scream and shout

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SithCloud Bekijk bericht
    ik zou supergraag anders ook gewoon is willen thuiswerken hoor. doe dat voor alle ambtenaren in brussel...
    Aja, thuiswerk ook nog vergeten!

Er zijn zeker nog wel maatregelen die ik vergeet die de impact van salariswagens kunnen verlagen op het verkeer (zonder het fiscal voordeel te hoeven afschaffen).

M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Het zijn hier ook altijd dezelfde mensen die menen dat men de bedrijfswagencultuur niet mag aanraken. Discussie na discussie.

Er bestaan nogthans tal van studies die de impact aantonen. Ook al bestaat het ganse wagenpark uit België 'maar' voor 15% (of zoiets) uit bedrijfwagens, diezelfde 15% is maar liefst voor 37% vertegenwoordigd is op de file-gevoelige momenten.

Daarnaast zouden er volgens verkeersdeskundigen er 40 procent minder files zijn als je het verkeer met 5 à 10 procent kan doen afnemen.

Mooi samenvattend artikel:
    Zeven op de tien bedrijfswagens niet nodig voor het werk - Auto - Knack.be
    Ook:
    'Tot slot het aspect verkeersveiligheid. Volgens Brits onderzoek veroorzaken chauffeurs van bedrijfswagens de helft meer ongevallen dan andere bestuurders.'

Kortom, alle redenen om het fiscaal voordeel weg te nemen.
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

Pagina 5 van 215 Eerste 1234567891555105 ... Laatste

Regels voor berichten