iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    41 Post(s)
    Vind het op zich wel opmerkelijk - ben ondertussen aan mijn vijfde VAG toe en enkel de eerste (Polo 1.4TDI van 2007) had last van olieverbruik.

M'n Passat en Audi's hebben steeds op 30K intervallen gestaan, nog nooit moeten bijvullen tussentijds.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    31 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Vind het op zich wel opmerkelijk - ben ondertussen aan mijn vijfde VAG toe en enkel de eerste (Polo 1.4TDI van 2007) had last van olieverbruik.

M'n Passat en Audi's hebben steeds op 30K intervallen gestaan, nog nooit moeten bijvullen tussentijds.
    Volgens mij is dat ook een probleem uit de vorige generatie motoren. Ik heb al redelijk wat auto's gehad, en nog nooit olie moeten bijvullen. Vermoedelijk is dat een non-issue waar een bepaalde productielijn eens last van gehad heeft.

iTrader
    0
    Mentioned
    15 Post(s)
    Sorry dat ik eventjes jullie garagisten-onderonsje moet onderbreken. Pakt u een elektrische auto, dan moet je die olie niet meer vervangen? Pro-tip.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door parabellum Bekijk bericht
    Nadeel aan mobiliteitsbudget is dat tco een heel ontransparant iets is. Je kan het niet zomaar zelf berekenen zonder de hele fiscaliteit van een bedrijfswagen te kennen, ook het deel werkgever waar je als werknemer normaal niet mee geconfronteerd wordt.
    Nadeel aan cash-for-car is dat de berekening op basis van catalogusprijs een relatief groot voordeel gaf aan werknemers van grote bedrijven, waar gelijkaardige leasebudgetten aanleiding geven tot duurdere wagens.

Wat er het meest interessante is lijkt mij inderdaad af te hangen van persoon tot persoon. Ik heb wel de indruk dat veel mensen het zelf niet overwegen en per definitie de bedrijfswagen als interessantste optie beschouwen. Wie op minder dan 5 kilometer van zijn werk woont kan echter zijn huishuur belastingvrij via het mobiliteitsbudget laten uitkeren. Dat is een fiscale optimalisatie waar veel jongeren ‘winst’ mee zouden maken denk ik, maar de paar mensen die ik er al over heb aangesproken hadden er nog nooit van gehoord. Cash-for-car en mobilteitsbudget vragen dan ook meer inspanning van de werkgever dan het leasesysteem waarmee quasi elk bedrijf wel al bekend is.
    Vraag is of het mobiliteitsbudget onaangeroerd blijft wanneer ze met de fiscaliteit van de bedrijfswagen gaan spelen. Ik neem aan dat ze de alternatieven tegelijkertijd ook minder interessant zullen maken. De overheid is een onbetrouwbare partner op dat gebied.
    Ok, conclusie: als je zo'n sukkelaar bent die geen bedrijfswagen wenst, dan moet je een consultant betalen om in het overheidskluwen te zoeken wat het beste alternatief is? The fuck is dat hier allemaal zeg? Huishuur belastingsvrij inbrengen in uw mobiliteitsbudget? Wat? Gewoon bedrijfswagens afschaffen was weer te ingewikkeld zeker? Lees: niet populair genoeg. Niet populistisch genoeg. Liever extra fiscale koterij toevoegen dan een moedige beslissing durven nemen. As usual.

En dan moet je, na het betalen van die consultant, ook nog het geluk hebben dat uw bedrijf het zich allemaal wil aantrekken. Ikzelf heb bij mijn loonsonderhandelingen bijvoorbeeld ook gepolst naar een alternatief voor de bedrijfswagen. Ik werk in een bedrijfje van 8 man. Na enkele dagen kreeg ik het bericht: "Ja, we hebben ervoor gekeken maar we zouden eigenlijk speciaal met dat ander systeem voor jou moeten werken, te ingewikkeld, teveel overhead, we doen het niet. Bedrijfswagen of niets." En kan je het ze kwalijk nemen? Volgend jaar verandert die fiscale koterij wellicht opnieuw.

Daarom heb ik maar een bedrijfswagen genomen en had mijn vriendin gekeken voor dat alternatief, waarvan je de fantastische afloop hier hebt gelezen. Zwaar in 't zak gezet. In dit apenland moet je smeken om aub geen bedrijfswagen onder uw gat geduwd te krijgen. De volgende stap is dat ambtenaren van deur tot deur gaan om (nog extra) bedrijfswagens te kunnen verpatsen, als ware het een staatszaak.
    Maar hey, wat zijn die "ecofundamentalisten" toch een probleem in dit land zeg. En wat zijn die ecologische maatregelen toch "absurd" en "onhaalbaar", zeg. Er heerst zelfs een soort cordon sanitaire rond de groene partij want dat is die partij van die onrealistische ideeën zoals het bedrijfswagenprobleem aanpakken (cfr. de virtuele lynch-partij van Kristof Calvo die het aandurfde om dit thema aan te snijden). Wordt zelfs niet serieus genomen. Dat ander cordon sanitaire daarentegen? Geen enkel probleem om dat te verbreken.

Dit is Vlaanderen. Dit is 2020.
    Laatst gewijzigd door mac-bc; 3 augustus 2020 om 09:46

RB26DETT's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Laag oliepeil is geen ramp eh. Dat wil gewoon zeggen dat je een beetje moet bijvullen. Dat zegt dus niks over de kwaliteit van de olie die nog in het carter zit.
    En wat maakt in feite dat je uw olie moet verversen? Wat is wordt er bijvoorbeeld nu net slecht of minder na 30k km?
    Ik denk niet dat de olie slecht is na 30k. Die zal wel ontwikkeld zijn dat die nog voldoende smering zal geven, maar de kans op te laag oliepeil en oliedruk neemt gewoon toe als je zoveel km's rijdt.

En ik ben het eens met mac bc. Betaal lonen gewoon uit in cash ipv cheques of auto's. Het is niet aan de werkgever om te bepalen hoe de werknemer vergoed moet worden, dat was in de tijden van Daens ook zo... Maar een overheid die moedige beslissingen neemt, nog niet gezien.
    Laatst gewijzigd door RB26DETT; 3 augustus 2020 om 11:02
    Ik heb over alles en iedereen een mening. Vraag er naar!

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mac-bc Bekijk bericht
    Er heerst zelfs een soort cordon sanitaire rond de groene partij want dat is die partij van die onrealistische ideeën zoals het bedrijfswagenprobleem aanpakken (cfr. de virtuele lynch-partij van Kristof Calvo die het aandurfde om dit thema aan te snijden). Wordt zelfs niet serieus genomen. Dat ander cordon sanitaire daarentegen? Geen enkel probleem om dat te verbreken.
    Spijtig dat je na een goed betoog uzelf steeds in de voet schiet door te eindigen met een statement dat er niets mee te maken heeft (en ook foutief is want het cordon sanitaire is niet verbroken.)

StarSeeker's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Sorry dat ik eventjes jullie garagisten-onderonsje moet onderbreken. Pakt u een elektrische auto, dan moet je die olie niet meer vervangen? Pro-tip.
    Graag. Spijtig genoeg is het in veel multinationals diesel or bust :-/

Een diesel plugin hybrid is nog de beste mogelijkheid in mijn geval, maar die 50km electrische range van een c300de is ook niet om naar huis te schrijven. Ach ja.
    Luck > Skill

iTrader
    0
    Mentioned
    15 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JelleCa Bekijk bericht
    Spijtig dat je na een goed betoog uzelf steeds in de voet schiet door te eindigen met een statement dat er niets mee te maken heeft (en ook foutief is want het cordon sanitaire is niet verbroken.)
    Mja, ik vond dat er tijdens de laatste regeringsonderhandelingen meer controverse hing om Groen bij de onderhandelingen te betrekken dan het Vlaams Belang. Maar alsof mijn kritiek getelefoneerd werd naar de onderhandelingspartners, voltrekt zich een wonder:

N-VA en PS nemen bocht naar groenen

Ook al moeten we voorzichtig zijn dat ze misschien gewoon gebruikt worden als drukkingsmiddel, maar ik neem toch alvast mijn woorden voorlopig terug.

StarSeeker's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Mja, ik vond dat er tijdens de laatste regeringsonderhandelingen meer controverse hing om Groen bij de onderhandelingen te betrekken dan het Vlaams Belang. Maar alsof mijn kritiek getelefoneerd werd naar de onderhandelingspartners, voltrekt zich een wonder:

N-VA en PS nemen bocht naar groenen

Ook al moeten we voorzichtig zijn dat ze misschien gewoon gebruikt worden als drukkingsmiddel, maar ik neem toch alvast mijn woorden voorlopig terug.
    Samenvatting voor de mensen zonder DS abbo?
    Luck > Skill

iTrader
    0
    Mentioned
    15 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door StarSeeker Bekijk bericht
    Ik heb ook geen DS abbo. Maar onafhankelijk van de inhoud van de gesprekken, spreekt het mijn eerder geponeerde stelling al tegen dat er precies niet gepraat mag worden met Groen. Vandaar de link.

En laat dat nu aub eens de doorbraak zijn om komaf te maken met de bedrijfswagens zoals die vandaag bestaan.

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    17 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door StarSeeker Bekijk bericht
    Komt neer op het feit dat de liberalen met lachaert en bouchez zich onmogelijk hebben gemaakt. Dat de wever de eisen van de liberalen als een verkiezingspamflet aanduiden in plaats van de onderhandelde basis tussen NVA en PS nog op bepaalde punten aan te passen voor liberale punten erin te krijgen.

Ofwel laat lachaert de MR los, ofwel probeert men nu te zien of bij de groenen er animo is mee in de regering te stappen. De sociale punten zullen er al inzitten. Nu enkel nog zien welke groene punten men er in krijgt om die regering te krijgen. Misschien effectief afschaffing bedrijfswagen, one can dream hé.

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ik heb ook geen DS abbo. Maar onafhankelijk van de inhoud van de gesprekken, spreekt het mijn eerder geponeerde stelling al tegen dat er precies niet gepraat mag worden met Groen. Vandaar de link.

En laat dat nu aub eens de doorbraak zijn om komaf te maken met de bedrijfswagens zoals die vandaag bestaan.
    Groen verbindt zich als een klein broertje aan grote zus Ecolo en zoekt het dan ook wel zelf op. Ecolo is gewoon énorm links en erg anti bepaalde Vlaamse partijen. Dan sluit je jezelf vooral uit.
    Maar zelfs als men samen in een regering zou stappen, dan gaat Groen echt niet zo'n symbooldossier als de bedrijfswagens binnenhalen. Ze hebben er zelf trouwens geen oplossing voor. Hun aandeel in het programma zal dan te vinden zijn bij andere prioriteiten.

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    17 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bloembak Bekijk bericht
    Groen verbindt zich als een klein broertje aan grote zus Ecolo en zoekt het dan ook wel zelf op. Ecolo is gewoon énorm links en erg anti bepaalde Vlaamse partijen. Dan sluit je jezelf vooral uit.
    Maar zelfs als men samen in een regering zou stappen, dan gaat Groen echt niet zo'n symbooldossier als de bedrijfswagens binnenhalen. Ze hebben er zelf trouwens geen oplossing voor. Hun aandeel in het programma zal dan te vinden zijn bij andere prioriteiten.
    Waarschijnlijk volledige uitstap kernenergie. Zonder 1 of 2 kernreactoren open te laten.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    Waarschijnlijk volledige uitstap kernenergie. Zonder 1 of 2 kernreactoren open te laten.
    Not very likely. Niemand zal zich pro-kernenergie uitspreken maar elke partij weet dat bij een kernuitstap op korte termijn je naar black-outs en hogere prijzen gaat. En hoewel het in zo'n geval vooral groen zou zijn die zichzelf nogmaals in de voet geschoten heeft omdat het hun symbooldossier is, zou elke regeringspartij daar zwaar voor afgestraft worden. Bij bedrijfswagens kan je het tenminste geleidelijk uitfaseren en tref je niet elke kiezer. En kunnen de Eurosceptische partijen het gewoon op Europa steken.

Ok, conclusie: als je zo'n sukkelaar bent die geen bedrijfswagen wenst, dan moet je een consultant betalen om in het overheidskluwen te zoeken wat het beste alternatief is? The fuck is dat hier allemaal zeg? Huishuur belastingsvrij inbrengen in uw mobiliteitsbudget? Wat? Gewoon bedrijfswagens afschaffen was weer te ingewikkeld zeker? Lees: niet populair genoeg. Niet populistisch genoeg. Liever extra fiscale koterij toevoegen dan een moedige beslissing durven nemen. As usual.

En dan moet je, na het betalen van die consultant, ook nog het geluk hebben dat uw bedrijf het zich allemaal wil aantrekken. Ikzelf heb bij mijn loonsonderhandelingen bijvoorbeeld ook gepolst naar een alternatief voor de bedrijfswagen. Ik werk in een bedrijfje van 8 man. Na enkele dagen kreeg ik het bericht: "Ja, we hebben ervoor gekeken maar we zouden eigenlijk speciaal met dat ander systeem voor jou moeten werken, te ingewikkeld, teveel overhead, we doen het niet. Bedrijfswagen of niets." En kan je het ze kwalijk nemen? Volgend jaar verandert die fiscale koterij wellicht opnieuw.

Daarom heb ik maar een bedrijfswagen genomen en had mijn vriendin gekeken voor dat alternatief, waarvan je de fantastische afloop hier hebt gelezen. Zwaar in 't zak gezet. In dit apenland moet je smeken om aub geen bedrijfswagen onder uw gat geduwd te krijgen. De volgende stap is dat ambtenaren van deur tot deur gaan om (nog extra) bedrijfswagens te kunnen verpatsen, als ware het een staatszaak.
    Maar hey, wat zijn die "ecofundamentalisten" toch een probleem in dit land zeg. En wat zijn die ecologische maatregelen toch "absurd" en "onhaalbaar", zeg. Er heerst zelfs een soort cordon sanitaire rond de groene partij want dat is die partij van die onrealistische ideeën zoals het bedrijfswagenprobleem aanpakken (cfr. de virtuele lynch-partij van Kristof Calvo die het aandurfde om dit thema aan te snijden). Wordt zelfs niet serieus genomen. Dat ander cordon sanitaire daarentegen? Geen enkel probleem om dat te verbreken.
    Vroeger was er geen alternatief voor de bedrijfswagen behalve traditioneel, en dus maximaal belast, brutoloon. Ik vraag me dan ook af wat jouw alternatief is. Bedrijfswagens afschaffen zonder compensatie, tco verplicht uit te betalen als extra brutoloon? Beter toch een alternatief voorzien waarmee je als overheid nog een sturend effect kan hebben om de mobiliteit, niet?
    Werkgever moet inderdaad meewillen, maar dat is zo bij alles van mobilteit. Abonnement openbaar vervoer, fietsvergoeding, bedrijfswagen, mobiliteitsbudget,...vergt allemaal administratieve investering van je bedrijf.

Ik had trouwens vooral commentaar op je stelling dat je slechter af zou zijn met cash-for-car of een mobiliteitsbudget dan met een bedrijfswagen. Dat is enkel zo indien je vergelijkt met het gemiddelde voordeel van een bedrijfswagen. Als je een tweede bedrijfswagen hebt die 99% van de tijd op je oprit staat, dan is het voordeel voor jou persoonlijk heel klein en dan is het bedrag van cash-for-car of mobiliteitsbudget of tijdelijke overgangsregeling altijd interessanter, zelfs al is het maar 100 euro. Dat is het enige beslissingscriterium dat er toe doet.

gumball4000's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)

*Salariswagens
    Nuja, hoe dan ook super slechte timing om dit aan te pakken. Iedereen op het openbaar vervoer stompen (bij wijze van spreken) in tijden van corona...delicaat wel..

Heb de TCO van mijn bedrijfswagen eens berekend (60k km/jr, 1-reeks BMW). Ik zit aan 1300eur netto/maand. No way dat mijn werkgever dit netto zal vergoeden eens bedrijfswagens afgeschaft zouden worden. Als ik dit allemaal zelf moet bekostigen, kan ik eigenlijk even goed aan de dop zitten.
    Wat ik wel zou zien zitten is dat ikzelf een wagen koop en de werkgever vb als alternatief 0.3€/km (werk-gerelateerd uiteraard) betaalt. Volgens mij is die oplossing perfect mogelijk met een GPS-tracking systeem.
    Laatst gewijzigd door gumball4000; 3 augustus 2020 om 15:14

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    8 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gumball4000 Bekijk bericht
    *Salariswagens
    Nuja, hoe dan ook super slechte timing om dit aan te pakken. Iedereen op het openbaar vervoer stompen (bij wijze van spreken) in tijden van corona...delicaat wel..

Heb de TCO van mijn bedrijfswagen eens berekend (60k km/jr, 1-reeks BMW). Ik zit aan 1300eur netto/maand. No way dat mijn werkgever dit netto zal vergoeden eens bedrijfswagens afgeschaft zouden worden. Als ik dit allemaal zelf moet bekostigen, kan ik eigenlijk even goed aan de dop zitten.
    Wat ik wel zou zien zitten is dat ikzelf een wagen koop en de werkgever vb als alternatief 0.3€/km (werk-gerelateerd uiteraard) betaalt. Volgens mij is die oplossing perfect mogelijk met een GPS-tracking systeem.
    Dat mag nu ook al, als je met je eigen wagen voor je werk rijdt mag je werkgever je iets van 0,34 euro belastingvrij geven.

Regels voor berichten