Pagina 6 van 191 Eerste ... 23456789101656106 ... Laatste
    beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mac-bc Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Amai, dit moet je mij toch eens uitleggen...

Dus als we constateren over het gehele hoger onderwijs dat vrouwen meer slaagkansen hebben dan mannen, dan stellen we ons daar natuurlijk allemaal geen vragen bij. Dan is er niets te horen over gender-discriminatie en seksisme.

Als er daarentegen één onderdeel van het hoger onderwijs is waar mannen dan eens beter scoren, dan is het kot te klein en is het plots wél seksisme. En zelfs dan nog wordt bovenstaand feit niet in vraag gesteld, neen, sterker nog; het wordt zelfs gebruikt als axioma om de seksisme-redenering naar vrouwen toe op te stoelen blijkbaar. Ah ja, want de standaard (het axioma) die je gebruikt is dat vrouwen beter scoren dan mannen en alles die daarvan afwijkt moet bijgevolg aangepakt worden.

Ik zal dan statistisch gezien waarschijnlijk veel dommer zijn dan de gemiddelde vrouw (als we naar slaagcijfers kijken in het hoger onderwijs), maar ik ben blij dat ik toch het minimum aan analytisch denkvermogen bezit om dit soort kromme redeneringen te doorprikken.
    Je hebt daarnet zelf aangebracht dat we het doel van het ingangsexamen niet uit het oog mogen verliezen. Het doel van het ingangsexamen is het slaagpercentage in de richting geneeskunde opkrikken. Als we zien dat vrouwen minder kans hebben op slagen dan mannen in het ingangsexamen, terwijl er geen reden is om aan te nemen dat mannen meer kans op slagen zouden hebben in de richting geneeskunde, dan schiet de test tekort en schiet ze tekort op een manier die vrouwen meer benadeeld dan mannen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Dat is nochtans wel de bestaansreden van het ingangsexamen: de mensen met weinig slaagkansen voor de opleiding eruit filteren.
    Ik bedoel dat als we niet verwachten dat vrouwen minder slagen dan mannen in de opleiding geneeskunde, maar wel minder slagen voor het ingangsexamen, dit ingangsexamen er blijkbaar niet helemaal in slaagt om de mensen met weinig slaagkansen eruit te filteren op een correcte manier (wat normaal is, zo'n test is natuurlijk niet perfect). Maar de onnauwkeurigheid van de test heeft blijkbaar tot gevolg dat meer vrouwen dan mannen er verkeerdelijk uitgefilterd worden (in de veronderstelling dat de richting geneeskunde de algemene trend volgt waar vrouwen zeker niet minder kans hebben om te slagen in het hoger onderwijs)
    Laatst gewijzigd door beryl; 30 november 2015 om 17:27

Exorikos's schermafbeelding
    iTrader
    0
    "Gelijke kansen" verwarren met "absolute gelijkheid", dat is de basis van jullie redeneerfout.
    Ik maak nergens een redeneerfout. Het verschil tussen jou en mij is dat ik niet geloof in een inherent verschil in analytisch denken tussen mannen en vrouwen. Daarom dat ik ook niet stel dat het examen zelf een probleem zou vormen. Als ik jouw redenering nu doortrek, dan is het ook geen probleem dat jongens mindere punten halen in het middelbaar dan meisjes. Ze hebben immers dezelfde test afgelegd.
    Physics is like sex: Sure, it may have practical results, but that is not the reason we do it. ~ R. Feynman
    All science is either physics or stamp collecting. ~ E. Rutherford
    S'il est vrai qu'on construit des cathédrales aujourd'hui dans la Science, il est bien dommage que les gens n'y puissent entrer, ne puissent pas toucher les pierres elles-mêmes.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TLF Bekijk bericht
    Christina Hoff Sommers: School Has Become Hostile to Boys | TIME.com
    I'm taking a stand against peeing sitting down - Telegraph Ik hoor veel geluiden uit scholen dat dit op jonge leeftijd al toegepast wordt, het klinkt belachelijk maar het draait allemaal rond mannelijk gedrag af te straffen.

Dan hebben we het niet over huiselijk geweld waarin mannen het privilege hebben om uitgelachen te worden en andere domeinen.
    Dat mag nu toch echt allemaal geen reden zijn om te stellen dat we niks of minder moeten doen aan sommige genderongelijkheden tegenover vrouwen? Alsof het een het ander uitsluit.
    Physics is like sex: Sure, it may have practical results, but that is not the reason we do it. ~ R. Feynman
    S'il est vrai qu'on construit des cathédrales aujourd'hui dans la Science, il est bien dommage que les gens n'y puissent entrer, ne puissent pas toucher les pierres elles-mêmes.

iTrader
    7 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Exorikos Bekijk bericht
    Het verschil tussen jou en mij is dat ik niet geloof in een inherent verschil in analytisch denken tussen mannen en vrouwen.
    Als analytisch denken op zich niets te maken heeft met het verbaal of visueel geheugen, dan durf ik akkoord gaan. Maar is dat wel zo?

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thin Liz Bekijk bericht
    Als analytisch denken op zich niets te maken heeft met het verbaal of visueel geheugen, dan durf ik akkoord gaan. Maar is dat wel zo?
    Als vanmorgen een professor cognitieve psychologie dat zegt, ga ik hem alleszins niet tegenspreken. Ik heb echt geen zin in toogpraat.

memorexxx's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Het is veel logischer om een verband te zien tussen de stof en de resultaten, dan tussen de vraagstelling (die niet enkel op deze test gebruikt wordt) en de resultaten.
    Hoe ge u toch maar in bochten moet wringen om met uw statistieken uw punt te bewijzen...
    Vanwaar halen ze dat het aan de vraagstelling ligt eigenlijk?
    Sorry, the lifestyle you ordered is out of stock!

iTrader
    7 (100%)
    Als vanmorgen een professor cognitieve psychologie dat zegt, ga ik hem alleszins niet tegenspreken. Ik heb echt geen zin in toogpraat.
    Geen toogpraat, zie de wetenschappelijke artikels op de vorige pagina. Ook een prof heeft niet altijd de algehele waarheid in pacht, ik heb vroeger ook enkele van m'n proffen met recht moeten tegenspreken. Het eerste artikel is trouwens nog geen jaar oud, zal ie al zeker niet gelezen hebben.

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door memorexxx Bekijk bericht
    Het is veel logischer om een verband te zien tussen de stof en de resultaten, dan tussen de vraagstelling (die niet enkel op deze test gebruikt wordt) en de resultaten.
    Hoe ge u toch maar in bochten moet wringen om met uw statistieken uw punt te bewijzen...
    Vanwaar halen ze dat het aan de vraagstelling ligt eigenlijk?
    Ik weet het niet , maar ik vermoed dat ze het halen uit het feit dat de middelbare schoolresultaten niet aangeven dat meisjes dan slechter scoren dan jongens, en het ingangsexamen peilt naar de middelbare schoolkennis. Dus moet er ergens een andere factor zijn die ervoor zorgt dat meisjes, ondervraagd over dezelfde leerstof, hier plots slechter scoren.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    Je hebt daarnet zelf aangebracht dat we het doel van het ingangsexamen niet uit het oog mogen verliezen. Het doel van het ingangsexamen is het slaagpercentage in de richting geneeskunde opkrikken. Als we zien dat vrouwen minder kans hebben op slagen dan mannen in het ingangsexamen, terwijl er geen reden is om aan te nemen dat mannen meer kans op slagen zouden hebben in de richting geneeskunde, dan schiet de test tekort en schiet ze tekort op een manier die vrouwen meer benadeeld dan mannen.
    Dat kan kloppen. Op het ingangsexamen wordt namelijk ook wiskundige kennis en kunde getest, terwijl die gedurende de opleiding niet voorkomt (buiten een beetje statistiek).

Nooit begrepen waarom ze daar wiskunde in steken overigens.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    Ik bedoel dat als we niet verwachten dat vrouwen minder slagen dan mannen in de opleiding geneeskunde, maar wel minder slagen voor het ingangsexamen, dit ingangsexamen er blijkbaar niet helemaal in slaagt om de mensen met weinig slaagkansen eruit te filteren op een correcte manier (wat normaal is, zo'n test is natuurlijk niet perfect). Maar de onnauwkeurigheid van de test heeft blijkbaar tot gevolg dat meer vrouwen dan mannen er verkeerdelijk uitgefilterd worden (in de veronderstelling dat de richting geneeskunde de algemene trend volgt waar vrouwen zeker niet minder kans hebben om te slagen in het hoger onderwijs)
    Ik zie dat je nu geen axioma's meer gebruikt maar een "ALS... DAN..." redenering, wat analytisch gezien al meer steek houdt en waar ik je kan in vinden.

Ofwel is er dus geen enkel probleem en is dit een loze discussie. Ofwel hebben we 2 problemen: mannen worden over de gehele onderwijsloopbaan stelselmatig gediscrimineerd terwijl vrouwen enkel op het ingangsexamen geneeskunde gediscrimineerd worden.

In het eerste geval is dit een loze discussie, in het tweede geval worden de prioriteiten totaal verkeerd gelegd. Het is echter wél volledig in lijn met de vandaag geldende normen: discriminatie tegen blanken en mannen is allemaal geen probleem, echter bij de minste schijn van discriminatie tegenover migranten en vrouwen is het een staatszaak en wordt er prompt naar "corrigerende", "positief discriminerende" maatregelen gegrepen.

iTrader
    0
    Ik maak nergens een redeneerfout. Het verschil tussen jou en mij is dat ik niet geloof in een inherent verschil in analytisch denken tussen mannen en vrouwen. Daarom dat ik ook niet stel dat het examen zelf een probleem zou vormen. Als ik jouw redenering nu doortrek, dan is het ook geen probleem dat jongens mindere punten halen in het middelbaar dan meisjes. Ze hebben immers dezelfde test afgelegd.
    Klopt. Zie het tweede gedeelte van mijn reactie op beryl hierboven.

Herman De Croo's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    De slinger om vrouwen te bevoordelen is nu toch wel heel ver doorgeslagen: er wordt gediscussieerd of een meerkeuze-examen dat door een computer wordt verwerkt, vrouwen discrimineert.
    Wat mij opvalt: er doen veel minder jongens mee aan de test, en degene die meedoen hebben een hogere slaagkans dan meisjes. Dus dan moet er m.i. een campagne komen om meer mannen aan te moedigen arts te worden. Jongens kunnen het duidelijk aan, maar worden door de maatschappij onvoldoende gestimuleerd om te kiezen voor arts.

(you see what I did there?)
    Laatst gewijzigd door Herman De Croo; 30 november 2015 om 18:28
    10% korting bij alle hotels op booking.com via deze link

RB26DETT's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Is het niet mogelijk dat artsenopleiding populairder is bij meisjes waardoor verhoudingsgewijs meer meisjes met minder algemene kennis dan jongens deelnemen? Die soens is wel heel rap met dit een probleem te noemen. Daarbij, ook al scoren meisjes gemiddeld beter, dan zijn er nog altijd richtingen waar jongens beter scoren.
    Ik heb over alles en iedereen een mening. Vraag er naar!

Oldskooler's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Discriminatie.

Ooit eens tijdelijk een interim kutjobje gedaan.

Er waren verschillende jobs, van etiketjes plakken, materiaal sorteren, tot in- en uitladen van vrachtwagens met de hand en nog vele zaken.
    Uiteindelijk allemaal hetzelfde betaald. Die werkten met looncategorieën, 6 categorieën of zo.

Ja kan het al raden, etiketjes plakken vanop een stoel: femma's
    Sorteren: voornamelijk femma's en een paar venten.
    Vrachtwagens in- en uitladen: enkel venten en één vrouw die zich er steeds gemakkelijk vanaf maakte. Verdomd zwaar werk dat uw lichaam vroeg of laat wel ruïneert. De hele dag vrachtwagens laden. 100den dozen van nog geen kilo tot > 10 kilo, muur na muur bouwen bestaande uit dozen.

Allemaal voor dezelfde pré, enkel anciënniteit maakte het verschil.

Niemand die het voor die mannen opneemt. Dan hoor je ze plotseling niet meer klagen.

Ik heb toen nog gevraagd waarom er maar 1 vrouw was, blijkbaar was men verplicht minstens 1 vrouw te hebben. Om in orde te zijn met regel x neem ik aan.
    Schone cijfers naar buiten toe.

De brute realiteit waar niemand over spreekt.

Toen de nieuwkomertjes werden ingedeeld, ja gij zijt wel een struise gij moogt op loading gaan staan.
    Jaaaaaaaaaaaaaaatttt.
    Mss had ik ook maar van mijn tak moeten gaan maken dat dat discriminatie is. Waarom mochten mijn knieën wel kapot?
    Laatst gewijzigd door Oldskooler; 30 november 2015 om 18:40

memorexxx's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Dus er zijn meer meisjes die de test doen? Dan kan je evengoed de conclussie trekken dat meisjes zichzelf meer overschatten dan jongens... Swat, ik heb het wel gehad met deze discussie. Ik trek alvast 1 conclussie : het geld dat crevits aan deze studie uitgeeft kan beter aan iets anders uitgegeven worden. De rest kan me niet schelen.
    Sorry, the lifestyle you ordered is out of stock!

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0

Ik zie dat je nu geen axioma's meer gebruikt maar een "ALS... DAN..." redenering, wat analytisch gezien al meer steek houdt en waar ik je kan in vinden.

Ofwel is er dus geen enkel probleem en is dit een loze discussie. Ofwel hebben we 2 problemen: mannen worden over de gehele onderwijsloopbaan stelselmatig gediscrimineerd terwijl vrouwen enkel op het ingangsexamen geneeskunde gediscrimineerd worden.
    Er stond in mijn eerste post ook al een als.. dan... hoor.

Als de afwijking verklaard kan worden door te stellen dat ofwel de volledige 12 jaar aan voorafgaande opleiding en alle bijhorende examens discriminerend zijn voor mannen, ofwel door te stellen dat één examen zo is opgesteld dat het niet neutraal is, dan lijkt het mij toch het meest aannemelijk dat het probleem bij dat ene examen zit en niet bij die tientallen of honderden eerdere.

Pagina 6 van 191 Eerste ... 23456789101656106 ... Laatste

Tags for this Thread

Regels voor berichten