Pagina 5 van 203 Eerste 1234567891555105 ... Laatste
    [deleted]
    Guest

[deleted]

[deleted]

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Exorikos Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Een examen dient om kennis en vaardigheden te meten. Die beslissing moet gemaakt worden op basis van de beste data mogelijk. Mijn vergelijking gaat dus perfect op.
    Klopt, en als mannen structureel beter scoren op zo'n examen, is het omdat het de vragen seksistisch zijn opgesteld??
    Dat is dezelfde redenering als dat een flitspaal uw type auto moet registereren en zich daaraan moet aanpassen "want dat iemand met een ferrari al eens te snel rijdt, dat is stigmatiserend". Die vragen zijn opgesteld omdat een commissie vond dat dat goeie vragen zijn om de slaagkans als arts te beoordelen, niet om zoveel mogelijk vrouwen buiten te pesten.

Tha_nOn's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Het gaat hier niet over de vragen op zich eh jongens, het gaat over de manier waarop de vraagstelling gebeurt. Als meerkeuzevragen met giscorrectie ervoor zorgen dat vrouwen niet slagen, terwijl meerkeuzevragen zonder giscorrectie dit niet laten zien, wat is er dan fout? Het meetinstrument of de redenering dat mannen gewoon beter zijn in dat examen?

Ik wil best een eerlijke discussie houden over deze dingen, met wetenschappelijke onderbouwing. Maar sommigen onder jullie moeten dan ook eens leren uw persoonlijke emoties uit de discussie te houden (want mij een paranoide visie toeschrijven op basis van een droge stelling?). Liefst ook nekeer wat kennis opdoen over wetenschappelijk onderzoek en bv. IQ-testing. En misschien wegblijven uit dezen thread als ge al denkt dat feministen gewoon gemakkelijke voordelen willen.

Er zijn inderdaad belangrijkere vrouw-gerelateerde dingen in de wereld (of beter gelijke rechten eh), misschien kunt ge u daar dan ook gewoon voor inzetten i.p.v. hier loze commentaar te komen geven.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Klopt, en als mannen structureel beter scoren op zo'n examen, is het omdat het de vragen seksistisch zijn opgesteld??
    Dat is dezelfde redenering als dat een flitspaal uw type auto moet registereren en zich daaraan moet aanpassen "want dat iemand met een ferrari al eens te snel rijdt, dat is stigmatiserend". Die vragen zijn opgesteld omdat een commissie vond dat dat goeie vragen zijn om de slaagkans als arts te beoordelen, niet om zoveel mogelijk vrouwen buiten te pesten.
    Dit.

Hoe over een dergelijke non-issue überhaupt discussie kan bestaan, toont toch duidelijk wat de algemene teneur is van vandaag. Overal waar vrouwen (om welke reden dan ook) het slechter doen, moeten tegenmaatregelen komen en wordt dat automatisch als seksisme bestempeld. Sorry maar wie zo denkt, bewijst net een gebrek aan analystisch denkvermogen en spreekt dus zichzelf tegen als vrouw zijnde in deze discussie. Dank u, minister Crevits.

Exact dezelfde redeneerfout zie je bij racisme-discussies.

Op den duur begin ik mij als blanke man schuldig te voelen voor alle wereldproblemen. Ik moet mij precies altijd excuseren, en dit terwijl er enkel quota bestaan om mij te benadelen op basis van mijn geslacht en mijn huidskleur. Ik denk dat sommige zwarten en sommige vrouwen zich wat minder snel benadeeld moeten voelen en meer moeten uitgaan van eigen sterkte. Er zou al veel "racisme" en "seksisme" plots uit de wereld verdwenen zijn.
    Laatst gewijzigd door mac-bc; 30 november 2015 om 17:31

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tha_nOn Bekijk bericht
    Het gaat hier niet over de vragen op zich eh jongens, het gaat over de manier waarop de vraagstelling gebeurt. Als meerkeuzevragen met giscorrectie ervoor zorgen dat vrouwen niet slagen, terwijl meerkeuzevragen zonder giscorrectie dit niet laten zien, wat is er dan fout? Het meetinstrument of de redenering dat mannen gewoon beter zijn in dat examen?

Ik wil best een eerlijke discussie houden over deze dingen, met wetenschappelijke onderbouwing. Maar sommigen onder jullie moeten dan ook eens leren uw persoonlijke emoties uit de discussie te houden (want mij een paranoide visie toeschrijven op basis van een droge stelling?). Liefst ook nekeer wat kennis opdoen over wetenschappelijk onderzoek en bv. IQ-testing. En misschien wegblijven uit dezen thread als ge al denkt dat feministen gewoon gemakkelijke voordelen willen.

Er zijn inderdaad belangrijkere vrouw-gerelateerde dingen in de wereld (of beter gelijke rechten eh), misschien kunt ge u daar dan ook gewoon voor inzetten i.p.v. hier loze commentaar te komen geven.
    Als er minder MC-vragen moeten komen en meer open vragen, dan had ik die beslissing graag gemotiveerd gezien m.b.t. het nut ervan om onderscheidend te werken op basis van potentiële, toekomstige slaagcijfers in de opleiding. Niet m.b.t. het dwangmatig gelijktrekken van het man/vrouw-evenwicht. Een ingangsexamen is er namelijk niet ter bevordering van de gender-gelijkheid, maar is er om de potentiële slaagkans te verhogen.

U verliest het doel uit het oog.

Of gaan we bijvoorbeeld ook de fysieke proeven in de opleiding tot paracommando lichter maken omdat ze "discriminerend" werken voor vrouwen? Dergelijke redeneringen slaan toch helemaal nergens op?

Exorikos's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door memorexxx Bekijk bericht
    En daarom moeten de vragen aangepast worden?
    Omdat het aantoont dat in dat vakgebied de voorkennis van mannelijke kandidaten hoger ligt dan vrouwelijke kandidaten?
    Stel de vragen die nodig zijn voor het examen, en kijk niet naar welke groep het beste resultaat behaalt. Zo kan je ook uw vragen aanpassen omdat mensen met bruin haar minder goed scoren.
    Het is duidelijk dat er ergens iets scheef loopt, want in se hebben vrouwen en mannen niet in die mate een verschillend analytisch vermogen dat dat hier zou kunnen uitmaken. (Ik stel geen verschil, maar als toegeving wil ik nog zover gaan dan dat er geen significant verschil is.) Je kan het niet wijten aan toeval, dus het is volledig legitiem om te gaan onderzoeken wat hier juist de oorzaak van is.

Ik heb hier nog geen enkele uitspraak gedaan over de grond van deze vaststelling of de oorzaak van deze scheeftrekking. Ik heb enkel gereageerd op de soms onzinnige of kortzichtige statements die hier gemaakt worden om de vaststelling gewoon onder de mat te vegen. Crevits heeft hier echt enkele gekke dingen gezegd waar ik het totaal niet mee eens ben. Zoals dat een dokter nooit een (berekende) gok zou moeten wagen. Reinste onzin.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TLF Bekijk bericht
    "De samplesize is te groot om het louter aan toeval en wijten."

De manier van lesgeven is niet aangepast in het onderwijs ondanks reële bewijzen dat jongens systematisch gediscrimineerd worden voor hetzelfde gedrag. Dus eigenlijk gaan we alles vervrouwelijken in onze maatschappij tot de bom barst. Welke maatregelen zijn hier genomen?

Er gaat trouwens geen week voorbij of je ziet alweer een bijeenkomst/mentorprogramma/beurs of een uitspraak van politica dat er meer vrouwen in de IT/STEM/Management/RVB moeten. Voor echte vrouwenproblemen in het midden-oosten daar steekt niemand zijn nek uit.

Het valt mij op dat vrouwen vaak strijden voor nice to haves terwijl mannen moeten inleveren op fundamentele noden.
    Voor ik hier op reageer: Wat bedoel je juist dat mannen moeten inleveren op fundamentele noden? Geef eens een voorbeeld. Aan wat is dat te wijten? Momenteel vind ik het een erg grotesk statement richting feminisme is de oorzaak waarom wij mannen moeten inboeten op fundamentele noden. Ik denk niet dat dat de bedoeling is?
    Physics is like sex: Sure, it may have practical results, but that is not the reason we do it. ~ R. Feynman
    All science is either physics or stamp collecting. ~ E. Rutherford
    S'il est vrai qu'on construit des cathédrales aujourd'hui dans la Science, il est bien dommage que les gens n'y puissent entrer, ne puissent pas toucher les pierres elles-mêmes.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Het is duidelijk dat er ergens iets scheef loopt, want in se hebben vrouwen en mannen niet in die mate een verschillend analytisch vermogen dat dat hier zou kunnen uitmaken. (Ik stel geen verschil, maar als toegeving wil ik nog zover gaan dan dat er geen significant verschil is.) Je kan het niet wijten aan toeval, dus het is volledig legitiem om te gaan onderzoeken wat hier juist de oorzaak van is.

Ik heb hier nog geen enkele uitspraak gedaan over de grond van deze vaststelling of de oorzaak van deze scheeftrekking. Ik heb enkel gereageerd op de soms onzinnige of kortzichtige statements die hier gemaakt worden om de vaststelling gewoon onder de mat te vegen. Crevits heeft hier echt enkele gekke dingen gezegd waar ik het totaal niet mee eens ben. Zoals dat een dokter nooit een (berekende) gok zou moeten wagen. Reinste onzin.

Voor ik hier op reageer: Wat bedoel je juist dat mannen moeten inleveren op fundamentele noden? Geef eens een voorbeeld. Aan wat is dat te wijten? Momenteel vind ik het een erg grotesk statement richting feminisme is de oorzaak waarom wij mannen moeten inboeten op fundamentele noden. Ik denk niet dat dat de bedoeling is?
    Eigenlijk komt het er toch op neer dat de enige vorm van seksisme zou zijn dat er bij het "verbeteren" van de testen rekening gehouden wordt met geslacht? Als ze dat kunnen aantonen: volledig akkoord dat daar iets aan moet gedaan worden.
    Als de gestelde vragen toevallig aantonen dat mannen beter geschikt zijn als arts, so be it... Liever 100 goeie mannelijke artsen dan 50 goeie mannelijke en 50 vrouwen die ze er ook door moesten laten.

Exorikos's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door memorexxx Bekijk bericht
    En daarom moeten de vragen aangepast worden?
    Omdat het aantoont dat in dat vakgebied de voorkennis van mannelijke kandidaten hoger ligt dan vrouwelijke kandidaten?
    Stel de vragen die nodig zijn voor het examen, en kijk niet naar welke groep het beste resultaat behaalt. Zo kan je ook uw vragen aanpassen omdat mensen met bruin haar minder goed scoren.
    Eigenlijk komt het er toch op neer dat de enige vorm van seksisme zou zijn dat er bij het "verbeteren" van de testen rekening gehouden wordt met geslacht? Als ze dat kunnen aantonen: volledig akkoord dat daar iets aan moet gedaan worden.
    Als de gestelde vragen toevallig aantonen dat mannen beter geschikt zijn als arts, so be it... Liever 100 goeie mannelijke artsen dan 50 goeie mannelijke en 50 vrouwen die ze er ook door moesten laten.
    Dat is absoluut niet waar ik voor pleit. Het moet bekeken worden of er geen beter alternatief is dat wel gelijke doorstroming biedt. Mijn inziens is de oorzaak eerder te zoeken in het middelbaar onderwijs, dan in het ingangsexamen zelf.
    Physics is like sex: Sure, it may have practical results, but that is not the reason we do it. ~ R. Feynman
    All science is either physics or stamp collecting. ~ E. Rutherford
    S'il est vrai qu'on construit des cathédrales aujourd'hui dans la Science, il est bien dommage que les gens n'y puissent entrer, ne puissent pas toucher les pierres elles-mêmes.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Zo zou het inderdaad moeten zijn. Maar jammergenoeg is "competentie" de dag van vandaag geen doorslaggevend criterium meer. Dankzij niet-analytische mensen zoals Crevits en vele feministen, is ook uw geslacht van doorslaggevend belang geworden. Zo moeten in de Raden van Bestuur van overheidsbedrijven minstens zoveel procent vrouwen zitten. Zo moeten er bij de VRT minstens zoveel procent mensen met een migratie-achtergrond werken. Zelfs in de politiek kun je er niet meer omheen.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Dat is absoluut niet waar ik voor pleit. Het moet bekeken worden of er geen beter alternatief is dat wel gelijke doorstroming biedt. Mijn inziens is de oorzaak eerder te zoeken in het middelbaar onderwijs, dan in het ingangsexamen zelf.
    "Gelijke kansen" verwarren met "absolute gelijkheid", dat is de basis van jullie redeneerfout.

iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Liever 100 goeie mannelijke artsen dan 50 goeie mannelijke en 50 vrouwen die ze er ook door moesten laten.
    Zeg eerder: wat minder vrouwen en wat meer mannen Het percentage vrouwen dat elk jaar arts wordt zal altijd groter zijn, er beginnen er ook gewoon meer aan.

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mac-bc Bekijk bericht
    Als er minder MC-vragen moeten komen en meer open vragen, dan had ik die beslissing graag gemotiveerd gezien m.b.t. het nut ervan om onderscheidend te werken op basis van potentiële, toekomstige slaagcijfers in de opleiding. Niet m.b.t. het dwangmatig gelijktrekken van het man/vrouw-evenwicht. Een ingangsexamen is er namelijk niet ter bevordering van de gender-gelijkheid, maar is er om de potentiële slaagkans te verhogen.

U verliest het doel uit het oog.

Of gaan we bijvoorbeeld ook de fysieke proeven in de opleiding tot paracommando lichter maken omdat ze "discriminerend" werken voor vrouwen? Dergelijke redeneringen slaan toch helemaal nergens op?
    In het algemeen liggen de slaagkansen in het hoger onderwijs voor vrouwen iets hoger dan voor mannen. Dus ofwel zijn de studies geneeskunde een uitzondering op de algemene regel, ofwel benadeeld het ingangsexamen vrouwen onnodig. Het gaat hier specifiek over een ingangsexamen, er wordt niet gesteld dat het de bedoeling is de examens tijdens op de opleiding geneeskunde te veranderen zodat er meer vrouwen slagen.

Ik denk dat de redenering die gemaakt wordt over het ingangsexamen niet is dat vrouwen evenveel slaagkansen moeten hebben dan mannen, maar eerder dat we zien dat vrouwen minder slaagkansen hebben in het ingangsexamen, terwijl er geen reden is om aan te nemen dat ze minder slaagkansen zouden hebben in de opleiding geneeskunde.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    In het algemeen liggen de slaagkansen in het hoger onderwijs voor vrouwen iets hoger dan voor mannen. Dus ofwel zijn de studies geneeskunde een uitzondering op de algemene regel, ofwel benadeeld het ingangsexamen vrouwen onnodig. Het gaat hier specifiek over een ingangsexamen, er wordt niet gesteld dat het de bedoeling is de examens tijdens op de opleiding geneeskunde te veranderen zodat er meer vrouwen slagen.

Ik denk dat de redenering die gemaakt wordt over het ingangsexamen niet is dat vrouwen evenveel slaagkansen moeten hebben dan mannen, maar eerder dat we zien dat vrouwen minder slaagkansen hebben in het ingangsexamen, terwijl er geen reden is om aan te nemen dat ze minder slaagkansen zouden hebben in de opleiding geneeskunde.
    Dat is nochtans wel de bestaansreden van het ingangsexamen: de mensen met weinig slaagkansen voor de opleiding eruit filteren.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht

Amai, dit moet je mij toch eens uitleggen...

Dus als we constateren over het gehele hoger onderwijs dat vrouwen meer slaagkansen hebben dan mannen, dan stellen we ons daar natuurlijk allemaal geen vragen bij. Dan is er niets te horen over gender-discriminatie en seksisme.

Als er daarentegen één onderdeel van het hoger onderwijs is waar mannen dan eens beter scoren, dan is het kot te klein en is het plots wél seksisme. En zelfs dan nog wordt bovenstaand feit niet in vraag gesteld, neen, sterker nog; het wordt zelfs gebruikt als axioma om de seksisme-redenering naar vrouwen toe op te stoelen blijkbaar. Ah ja, want de standaard (het axioma) die je gebruikt is dat vrouwen beter scoren dan mannen en alles die daarvan afwijkt moet bijgevolg aangepakt worden.

Ik zal dan statistisch gezien waarschijnlijk veel dommer zijn dan de gemiddelde vrouw (als we naar slaagcijfers kijken in het hoger onderwijs), maar ik ben blij dat ik toch het minimum aan analytisch denkvermogen bezit om dit soort kromme redeneringen te doorprikken.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Christina Hoff Sommers: School Has Become Hostile to Boys | TIME.com
    I'm taking a stand against peeing sitting down - Telegraph Ik hoor veel geluiden uit scholen dat dit op jonge leeftijd al toegepast wordt, het klinkt belachelijk maar het draait allemaal rond mannelijk gedrag af te straffen.

Dan hebben we het niet over huiselijk geweld waarin mannen het privilege hebben om uitgelachen te worden en andere domeinen.
    Laatst gewijzigd door TLF; 30 november 2015 om 18:13

Pagina 5 van 203 Eerste 1234567891555105 ... Laatste

Tags for this Thread

Regels voor berichten