Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    12 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lavabo Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Dat klopt voor 100 jaar geleden, de laatste 50 jaar hebben ze zeker genoeg kansen gekregen. We zien gewoon dat vrouwen minder naar STEM richtingen gaan dan mannen, zelfs in de meest "gelijke" landen.
    Dan is de vraag nog altijd of dat sociaal is of biologisch, hè.
    Maar Zatte Lu had het over genialiteit. Kun je alleen maar "geniaal" zijn in STEM-richtingen misschien?

Edit: daarnaast durf ik het amper te vragen, maar vanwaar komt die grafiek?
    Edit2: laat maar, de enige plaatsen waar ik 'm terugvind, zijn op de "edgy" subreddit hategraphs en Breitbart.
    Laatst gewijzigd door Loser; 11 december 2019 om 14:44
    ❀❀❀Jawel, 9lives loopt ook dit jaar weer voor Kom Op Tegen Kanker!❀❀❀
    En we rekenen op JOU om het doel te bereiken! Vele kleintjes maken een grote!
    (Met de bijbehorende meet)

Storten kan hier, vanaf 40€ is het aftrekbaar: https://www.100kmrun.be/team/9lives

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Dat klopt voor 100 jaar geleden, de laatste 50 jaar hebben ze zeker genoeg kansen gekregen. We zien gewoon dat vrouwen minder naar STEM richtingen gaan dan mannen, zelfs in de meest "gelijke" landen.

IQ verschil is één van de belangrijkste oorzaken, tenminste als onderstaande klopt. Vrouwen schommelen meer rond het gemiddelde, terwijl er meer extreme zijn bij mannen.

Die grafiek kan al niet kloppen. IQ 100 wordt bepaald als het gemiddelde IQ over iedereen (los van geslacht). Dan kan het technisch gezien bijna niet dat bij een onderscheid qua geslacht die allebei op hetzelfde gemiddelde uitkomen.

Daarnaast zeg je dat IQ een oorzaak is om niet voor STEM richting te kiezen. Dat is een aanname die nergens op gebasseerd is? De oorzaak dat minder vrouwen voor stemrichting kiezen, is namelijk stereotypering, zoals wordt aangetoond in een paar 100-en studies.

iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Dan is de vraag nog altijd of dat sociaal is of biologisch, hè.
    Maar Zatte Lu had het over genialiteit. Kun je alleen maar "geniaal" zijn in STEM-richtingen misschien?
    Waarschijnlijk een mix van sociale en biologische oorzaken. Maar we kunnen niet meer zeggen dat "patriarchale onderdrukking" de oorzaak is in het hedendaagse westen.

En hangt er vanaf wat je onder genialiteit verstaat natuurlijk. Een opvoedster kan "geniaal" zijn op haar manier maar ik denk dat als we over geniaal spreken we het vooral hebben over de top van bijvoorbeeld de wetenschap.

Daar zien we ondanks decennia lange vrijheid van de vrouw nog altijd een zeer sterke ondervertegenwoordiging van de vrouw. Trouwens dit zien we ook terug in de laagste regionen van de maatschappij, in de "rotste" jobs zien we ook amper vrouwen.

De IQ verdeling die ik hier heb gepost is een mogelijke verklaring voor dit fenomeen.

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Die grafiek kan al niet kloppen. IQ 100 wordt bepaald als het gemiddelde IQ over iedereen (los van geslacht). Dan kan het technisch gezien bijna niet dat bij een onderscheid qua geslacht die allebei op hetzelfde gemiddelde uitkomen.

Daarnaast zeg je dat IQ een oorzaak is om niet voor STEM richting te kiezen. Dat is een aanname die nergens op gebasseerd is? De oorzaak dat minder vrouwen voor stemrichting kiezen, is namelijk stereotypering, zoals wordt aangetoond in een paar 100-en studies.
    En zelfs al zou het kloppen, heb je als vrouw nog altijd evenveel kans om bovengemiddeld te zijn. Ik betwijfel heel erg dat je 110+ moet scoren om een STEM-richting (algemeen eender welke) te doen. Evengoed stereotyperend hebben vrouwen vaak een betere werkethiek, wat ook belangrijk is voor studiesucces.

Je zou dus bijna gaan denken dat vrouwen minder voor STEM kiezen uit andere overwegingen dan intelligentie...

Waarschijnlijk een mix van sociale en biologische oorzaken. Maar we kunnen niet meer zeggen dat "patriarchale onderdrukking" de oorzaak is in het hedendaagse westen.

En hangt er vanaf wat je onder genialiteit verstaat natuurlijk. Een opvoedster kan "geniaal" zijn op haar manier maar ik denk dat als we over geniaal spreken we het vooral hebben over de top van bijvoorbeeld de wetenschap.

Daar zien we ondanks decennia lange vrijheid van de vrouw nog altijd een zeer sterke ondervertegenwoordiging van de vrouw. Trouwens dit zien we ook terug in de laagste regionen van de maatschappij, in de "rotste" jobs zien we ook amper vrouwen.

De IQ verdeling die ik hier heb gepost is een mogelijke verklaring voor dit fenomeen.
    De top van de wetenschap bereiken is moeilijk te combineren met zorg voor het gezin, wat we (ook door verschillende redenen die niet louter biologisch zijn) vaker zien bij vrouwen. Of we in de "rotste" jobs meer mannen zien lijkt mij ook een tendentieuze uitspraak.
    Laatst gewijzigd door Sylverscythe; 11 december 2019 om 14:54
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)

Ah? Wist je dat in India IT-er vooral een vrouwenberoep is? Toch raar, aangezien dat een beroep is waar algemeen "genialiteit" oververtegenwoordigt is.

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Edit: daarnaast durf ik het amper te vragen, maar vanwaar komt die grafiek?
    Edit2: laat maar, de enige plaatsen waar ik 'm terugvind, zijn op de "edgy" subreddit hategraphs en Breitbart.
    Wat een verrassing.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pegasus Bekijk bericht
    tja, hoe zou dat nu komen?
    dat is/was net een deel van het probleem he: ze moesten dubbel zo hard hun best doen om dezelfde waardering te kunnen krijgen
    Er waren inderdaad geniale vrouwen die wegens bepaalde omstandigheden en factoren niet kunnen hebben verwezenlijken wat ze in hun mars hadden. Maar de laatste pakweg honderd jaar hebben vrouwen meer en meer kansen gekregen. Er zijn daarvoor ook wel tal van perioden geweest waar vrouwen genoten van meer kansen (Verlichting ,...). Maar van de laatste vijftig jaar zou ik evengoed direct tientallen mannelijke genieën kunnen opnoemen, terwijl dat bij vrouwen veel moeilijker ligt.

De term genie heeft voor veel mensen lichtjes afwijkende betekenissen, maar ik denk wel dat de meesten, net als ik, het erover eens zijn dat het dan gaat om uitzonderlijk goed zijn in alle mogelijke domeinen van wetenschap en technologie. Bij kunst is de grens van het geniale al moeilijker te onderscheiden. Een opvoedster die heel goed is in opvoeden heeft daar dus talent voor, maar dat bestempel ik niet als geniaal.

iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sylverscythe Bekijk bericht
    Wat een verrassing.
    Shooting the messenger? Probeer argumenten te brengen volgende keer ipv posts op te graven die niets met dit topic te maken hebben.

Als de IQ verdeling klopt is het zeker een mogelijke verklaring van wat we zien in de realiteit. Zelfde zien we terug in bijvoorbeeld mind sports zoals schaken, de top wordt daar ook gedomineerd door mannen.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zatte Lu Bekijk bericht
    Er waren inderdaad geniale vrouwen die wegens bepaalde omstandigheden en factoren niet kunnen hebben verwezenlijken wat ze in hun mars hadden. Maar de laatste pakweg honderd jaar hebben vrouwen meer en meer kansen gekregen. Er zijn daarvoor ook wel tal van perioden geweest waar vrouwen genoten van meer kansen (Verlichting ,...). Maar van de laatste vijftig jaar zou ik evengoed direct tientallen mannelijke genieën kunnen opnoemen, terwijl dat bij vrouwen veel moeilijker ligt.

De term genie heeft voor veel mensen lichtjes afwijkende betekenissen, maar ik denk wel dat de meesten, net als ik, het erover eens zijn dat het dan gaat om goed zijn in domeinen van wetenschap en technologie. Bij kunst is de grens van het geniale al moeilijker te onderscheiden. Een opvoedster die heel goed is in opvoeden heeft daar dus talent voor, maar dat bestempel ik niet als geniaal.
    Ik dénk dat jij bvb Hidden Figures eens moet bekijken. De eerste bemande rakket is berekend door vrouwen. De methode die we gebruiken om te bepalen uit welke materialen een ster bestaat is uitgedacht door 2 vrouwen. Maar ik vermoed dat je dat niet wist, en dat je daarom ook moeilijk geniale vrouwen kan vinden...

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    12 Post(s)

De term genie heeft voor veel mensen lichtjes afwijkende betekenissen, maar ik denk wel dat de meesten, net als ik, het erover eens zijn dat het dan gaat om uitzonderlijk goed zijn in alle mogelijke domeinen van wetenschap en technologie. Bij kunst is de grens van het geniale al moeilijker te onderscheiden. Een opvoedster die heel goed is in opvoeden heeft daar dus talent voor, maar dat bestempel ik niet als geniaal.
    Opnieuw, je beperkt zonder enige reden "genialiteit" tot wetenschappen en technologie. Zonder enige basis. Da's een geweldig onwetenschappelijke manier om het resultaat op voorhand al te beïnvloeden.
    Daarnaast negeer je het feit dat het misschien een sociale oorzaak heeft dat vrouwen zich niet op die zogezegd lukraak gekozen sector richten, en geen biologische oorzaak (of geen kwestie is van intelligentie).

Dus voorlopig vind ik het maar pseudowetenschappelijke prietpraat, eigenlijk.

Storten kan hier, vanaf 40€ is het aftrekbaar: https://www.100kmrun.be/team/9lives

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Opnieuw, je beperkt zonder enige reden "genialiteit" tot wetenschappen en technologie. Zonder enige basis. Da's een geweldig onwetenschappelijke manier om het resultaat op voorhand al te beïnvloeden.
    Daarnaast negeer je het feit dat het misschien een sociale oorzaak heeft dat vrouwen zich niet op die zogezegd lukraak gekozen sector richten, en geen biologische oorzaak (of geen kwestie is van intelligentie).

Dus voorlopig vind ik het maar pseudowetenschappelijke prietpraat, eigenlijk.
    En het feit dat best wel veel wetenschappelijke ontdekking door vrouwen gebeurd zijn maar door mannen opgeeïst (kernsplijting, DNA, uitvinder van COBOL, Zowat de volledige sociaal structuur van Chimpansees, ...)

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik dénk dat jij bvb Hidden Figures eens moet bekijken. De eerste bemande rakket is berekend door vrouwen. De methode die we gebruiken om te bepalen uit welke materialen een ster bestaat is uitgedacht door 2 vrouwen. Maar ik vermoed dat je dat niet wist, en dat je daarom ook moeilijk geniale vrouwen kan vinden...
    Ik heb nergens beweerd dat vrouwen niet geniaal kunnen zijn. Ik zeg dus dat genialiteit bij mannen veel meer voorkomt. Jij haalt er nu een voorbeeld bij van enkele vrouwen die je geniaal mag noemen, ja. Dat wil niet per se zeggen dat vrouwen even vaak geniaal zijn als mannen.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Ik heb nergens beweerd dat vrouwen niet geniaal kunnen zijn. Ik zeg dus dat genialiteit bij mannen veel meer voorkomt. Jij haalt er nu een voorbeeld bij van enkele vrouwen die je geniaal mag noemen, ja. Dat wil niet per se zeggen dat vrouwen even vaak geniaal zijn als mannen.
    Het punt is net dat een heel aantal van de ontdekkingen/uitvindingen van vrouwen gewoon niet erkend zijn. Ik kan ook maar een paar geniale mannen opnoemen uit de voorbije eeuw trouwens. Einstein en Sagan en daar zal het zowat stoppen bij mensen die ik echt geniaal zou noemen.

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    12 Post(s)
    Correctie, 'geniaal' volgens jouw persoonlijke definitie, die even handig net een sector uitkiest waar vrouwen wegens sociale factoren in ondervertegenwoordigd zijn. Om dan een conclusie te maken op het vlak van intelligentie.

En @Lavabo: Dat is niet shooting the messenger. We hebben al gevraagd waar je grafiek vandaan komt. Ik heb al 2x gevraagd naar een onderbouwing. Het is toch niet aan Sylver om die te geven voor jouw stelling?

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Het punt is net dat een heel aantal van de ontdekkingen/uitvindingen van vrouwen gewoon niet erkend zijn. Ik kan ook maar een paar geniale mannen opnoemen uit de voorbije eeuw trouwens. Einstein en Sagan en daar zal het zowat stoppen bij mensen die ik echt geniaal zou noemen.
    Volgens playsports hoor Kevin Debruyne er ook bij. Of hoe genialiteit voor iedereen anders is. Volgens mij beseffen velen niet de vrouwen ook veel meer gedaan hebben dan wat er algemeen gedacht is. Zo zou ik het aandeel van de vrouwen in wo2 maar niet onderschatten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

Pagina 196 van 207 Eerste ... 96146186192193194195196197198199200206 ... Laatste

Tags for this Thread

Regels voor berichten