Discussie: Smartphone Proximus

Noscoped420's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)

Smartphone Proximus

Aangezien ik Proximus klant ben met een all-in formule zat ik eens te kijken naar hun smartphone aanbod, meer bepaald de telefoons waar je ( naar gelang de waarde ) 9 tot 249 euro up front betaald en dan 24 maanden lang een Mobilus M neemt met daarboven op een maandelijkse kost van extra data die eigenlijk je afbetaling is van smartphone ( bv 10 euro extra bovenop je abbo of 20 of 25, afhankelijk van de retailprijs van je toestel )
    Ik hou mijn toestel toch altijd minstens 2 jaar dus per maand betalen zit ik weinig mee in, en uiteindelijk kom je altijd op dezelfde prijs of soms heel licht onder de retailprijs na die 2 jaar dus blijft het hetzelfde.

Nu mijn vraag is, ik weet in de oudere dagen van Android, anno 2012-2013 bv dan had je dat Proximus daar hun eigen firmware versie opzet, bv je had een update op je Galaxy S3 maar als die van Proximus kwam moest je dan langer wachten omdat je in About Phone kon zien dat er PXS ofzo in de huidige firmware naam stond, wat een eigen ''firmware'' was van Proximus, dus de retail firmware update maar dan moest Proximus die nog eens apart goedkeuren en dan pas kreeg je de update, dus later dan iemand die zijn toestel gewoon in de MM ofzo had gekocht.

Nu vind ik daar anno 2018-2019 weinig van terug, dus mijn vraag is doet Proximus dit nog steeds, of krijg je dezelfde firmware alsof je dat toestel in de MM bv ?
    eigenlijk was het in de oude tijd zoals bv in NL of US waar je bv via T-Mobile software hebt die zij nog eens extra moeten goedkeuren voor die naar je telefoon komt, dus updates duren langer dan bij gewoon retail gekochte toestellen.

Iemand die weet hoe dit anno vandaag zit bij Proximus ? of iemand die een Android toestel heeft van bij Proximus en kan zien of er een vermelding naar hun in je huidige update/firmware naam zit ?

Ascari's schermafbeelding
    iTrader
    128 (100%)
    In 2017 een Galaxy A5 2017 met een Mobilus M gekocht. Toestel zelf had gewoon Samsung TouchWiz.

Kreeg gewoon zijn updates door zoals elk ander toestel van Samsung.

Kwam wel met de Proximus apps e.d. maar die kon je verwijderen. Verder stond er niets vermeld van PXS o.i.d.
    Battle.net id: Chaoz#21712 - Origin id: Kayoz1
    Intel Core i7-5820K @4.2 GHz @full custom loop - ASUS X99-E WS/USB3.1 @Bitspower AIX99 monoblock - Kingston HyperX Savage 32GB DDR4-2666 -
    Inno3D RTX2080 iChill Frostbite - Samsung 950 Pro 512GB NVMe M.2 SSD - 2x Crucial MX300 750GB - Corsair HX1200i - Hex Gear R80 - LG 34UB88-B IPS monitor
    Corsair VOID RGB Wireless headset - Corsair Dark Core SE RGB mouse - Corsair Strafe RGB MX Silent keyboard - Corsair MM600 Dual sided Mousepad
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    3 (100%)
    Even wat verder op onderzoek gegaan en blijkbaar is er wel een PRO branded model, toch bij Samsung qua firmware, kan je zelf zien op sammobile en dan firmware en er staat Belgium Proximus PRO in de lijst
    Unbranded toestellen die hier verkocht worden staan ook erop onder Netherlands ( PHN ) en Luxembourg ( LUX )

Die laatste 2 zijn de Samsung toestellen die je bij BV Coolblue of MM of Bol koopt, die met PRO is die wat je bij Proximus koopt.
    Zo kan je zien dat de PHN versie van NL al de Pie 9 update heeft, de PRO Proximus versie is van eind November 2018 en de LUX versie ook.

Op zich lijkt het wel niet zo erg te zijn met de PRO versie want die heeft sinds de S9 launch 11 updates gehad en de LUX versie 12, de Nederlandse unlocked PHN versie 13 updates maar dat komt door Pie 9 die er onlangs is bijgekomen.

Op sammobile staat ook dit als je Belgium Proximus in de lijst select : ''Below is a list of all recent firmwares for the Galaxy S9+ SM-G965F with product code (CSC) PRO. This is for SM-G965F from Belgium (Proximus).''
    Dus blijkbaar voor Proximus moet er wel een aparte firmware door Samsung gemaakt worden die dan naar Proximus gepushed wordt en Proximus pushed dan de update naar je PRO branded toestel.
    Maar vooralsnog lijkt dit even vaak te gebeuren dan bij de LUX firmware die je bij bv MM koopt, dus op zich is het geen ramp maar dat is ook af te wachten tot de Pie 9 update van de PHN modellen ook naar LUX komen, als PRO dan niet veel later dan LUX ook de update pushed dan kan je ervan uit gaan dat LUX en PRO zo goed als identiek zijn qua updates.

Blijkbaar als je een PRO model hebt is dit easy om te checken want de MyProximus app zou pre-installed zijn op het toestel, of als je wat meer techy wilt gaan in de CSC code van je toestel zou dan ook PRO staan ergens.
    Kortom het zijn dus Samsung updates maar ze gaan eerst via Proximus voor ze bij de klant terecht komen, daardoor wordt er soms een maand overgeslagen of duurt een nieuwe Android versie nog wat langer dan bij PHN of LUX modellen, nu ga ik eens opletten wanneer de LUX Pie 9 krijgt en dan zien hoelang het duurt voor de PRO firmware.

Hier is de pagina waar je de firmwares kan checken : https://www.sammobile.com/firmwares/.../SM-G965F/PRO/
    Dat is de link voor de Proximus firmwares, als je dan bovenaan naast Belgium op de pijl klikt kan je Netherlands ( PHN ) en Luxembourg ( LUX ) vinden, de 2 unbranded modellen die elke gewone retailer in de Benelux verkoopt.

Op zich zijn er evenveel updates voor de PRO als de LUX dus dat is geen probleem, maar vind het toch straf anno 2019 dat we in Belgie nog 1 provider hebben die hun '' eigen firmware'' heeft.
    Ook vind je dit nergens terug als je bij Proximus op het punt staat een toestel te kopen, wss onder het motto '' de average joe boeit dat niet en wilt gewoon een Samsung '' maar vond toch dat dit vermeld mag worden imo, want het gaat toch om firmware die trager kan komen dan alsof Samsung meteen een update naar je CSC code zou pushen.
    Laatst gewijzigd door Noscoped420; 8 januari 2019 om 00:15

_ns_'s schermafbeelding
    iTrader
    97 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Noscoped420 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Aangezien ik Proximus klant ben met een all-in formule zat ik eens te kijken naar hun smartphone aanbod, meer bepaald de telefoons waar je ( naar gelang de waarde ) 9 tot 249 euro up front betaald en dan 24 maanden lang een Mobilus M neemt met daarboven op een maandelijkse kost van extra data die eigenlijk je afbetaling is van smartphone ( bv 10 euro extra bovenop je abbo of 20 of 25, afhankelijk van de retailprijs van je toestel )
    Ik hou mijn toestel toch altijd minstens 2 jaar dus per maand betalen zit ik weinig mee in, en uiteindelijk kom je altijd op dezelfde prijs of soms heel licht onder de retailprijs na die 2 jaar dus blijft het hetzelfde.
    Eens gekeken en voor bv. een iPhone 8 komt het goedkoper uit om zo'n abbo + GSM te nemen ipv een afzonderlijk abbo met aparte aankoop van de GSM.

Dacht vroeger altijd dat dit afrip was.

iTrader
    3 (100%)
    heel heel vroeger was dat idd afrip als je een toestel met abbo nam ( bv na 2 jaar 150 euro boven de retailprijs ) maar de laatste jaren zit dat wel snor, ook houden ze tegenwoordig rekening met prijsdrops en laten ze je niet de adviesprijs van maanden ervoor betalen

een S9+ bv moet je nu 99 meteen betalen en dan 24x 25 euro, in totaal is dat dan 699 euro, maar de S9+ kwam in de lente wel uit voor 850 euro, goedkoopste losse prijs die ik vind is 632 bij Belsimpel.nl maar dat is zo een grijze shop die toestellen uit oostblok import en dan verkoopt, goedkoopste gewone prijs is 669 bij alternate, dus Proximus hun 699 prijs na 2 jaar is fair , Bol bv vraagt nog 739 en Cooblue 759.

iPhone XR 64gb hetzelfde, moet je wel 229 meteen betalen ipv 99 ( is ook een nieuwer toestel + tis Apple dus zullen ze meer up front voor willen ) maar erna ook 24x 25 , is in totaal 829, een iPhone XR 64gb kost 859 dus haal je zelfs nog 30 euro uit bij Proximus.
    Voor mij is het dan al wat aantrekkelijker om een flagship te kopen want doe er altijd zowiezo 2 jaar mee, 25 euro per maand voel ik een stuk minder dan 7-800 euro op 10 seconden en zo is het nog wel aantrekkelijk om toch weer eens een high end toestel te kopen.

Anyway over die firmware kan ik weinig negatief vinden dus zou nog wel voor een s9+ durven gaan, ja het is een beetje dom dat Pxs eigen software laat pushen ( Samsung stuurt update naar PRO en zij pushen naar je toestel ) maar van wat ik vind zijn er de afgelopen 10 maanden evenveel PRO updates geweest dan LUX modellen, en LUX modellen zijn die wat je bij bv MM of VDB koopt.
    Ook is het niet meer zoals 10 jaar geleden dat het een branded toestel is dus er zit nergens een Proximus logo op of een Proximus opstart scherm als je het toestel aan zet, enkel een paar Proximus apps maar die gebruik ik als klant nu ook al op mijn smartphone.

Enige wat me een beetje tegen houd is batterijduur ( 3-4 SOT volgens veel reviews ) en de S10 komt binnenkort uit dus de S9 zakt in de prio lijst bij Samsung voor updates, al krijg je nog zeker 2 jaar security en uiteindelijk wss nog wel de volgende Android versie maar dan maanden later in 2020.
    Wegens batterijduur ben ik ook aan het zien naar iPhone XR, yes I know Apple, maar de batterijduur zou als een truck zijn, ik weet wel dat ik ook amazing batterijduur op een pocophone kan halen met 4000mAh maar heb geen flagship meer gehad sinds de iPhone 4s dus kriebelt nu wel weer een beetje.

Oneplus ook leuk, maar 550 wil ik ook niet in 1x geven.

superiscch's schermafbeelding
    iTrader
    22 (100%)
    Denk dat je mist van bedrijf want voor zo ver ik weet doet Belsimpel niet en grijze import. Zijn altijd officiële partners...
    #NeverNotRunning: Next stop - IFF Marathon -- Twitter: @superiscch

iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door superiscch Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Denk dat je mist van bedrijf want voor zo ver ik weet doet Belsimpel niet en grijze import. Zijn altijd officiële partners...
    Nee hoor, Belsimpel is net zo een bedrijf als bv f-mobile.be in Genk, toestellen aan een spotlage prijs maar uit andere EU landen, misschien is grijze import het verkeerde woord aangezien ze niet uit bv China komen maar het zijn ook niet van software dezelfde toestellen als bij bv Bol.com of Coolblue, winkels die wel enkel NL modellen stocken.

Nederlandse Samsung toestellen bv hebben als CSC code PHN, betekend unbranded NL firmware, de Galaxy S9 van bij Belsimpel heeft CSC AUT wat Zwitserland is, waarom verkoopt elke NL retailer of online shop PHN toestellen en Belsimpel AUT toestellen ? juist ja goedkoper voor Belsimpel om ze daar te gaan halen, kijk naar de prijs alleen en je weet genoeg: een S9+ voor 632 euro bij Belsimpel, daarna is het al meteen 669 bij Alternate en boven de 700 bij Bol/Coolblue/MM.

Belsimpel is bv wel een ''officiele'' Oneplus en Xiaomi partner ja, dus daar kan je ook Oneplus 6T kopen aan dezelfde prijs als bij Oneplus, en een hele reeks Xiaomi toestellen, maar hun Samsung toestellen zijn NIET de Nederlandse, en hun LG G7 toestellen ook niet, dus kans is groot dat dit bij veel andere toestellen daar ook zo is.

Als ik overal in webshops en retail shops in NL PHN modellen kan kopen en in Belgie LUX modellen, waarom dan enkel bij Belsimpel AUT modellen ?

Misschien dat grijze import een verkeerde term is, maar het zijn gewoon geen Benelux toestellen, maakt voor de klant uiteindelijk weinig uit maar dan moet je wel zelf checken in de firmware vanwaar ze komen, heeft enkel weerslag op hoe snel je een update gaat krijgen naar bv android Pie op je galaxy, duitsland en Nederland hebben die bv al 2 weken op de S9, de LUX modellen in Belgie en de PRO modellen van Proximus nog niet.

Regels voor berichten