Pagina 1 van 63 123451151 ... Laatste
  1. #1
    SoliD's schermafbeelding
    Lid sinds
    30/07/02
    Locatie
    Limburg
    Berichten
    5.106
    iTrader
    16 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Reputation
    0/36

    Exclamation INFO: Waterkoeling & Luchtkoeling

    WATERKOELING BASICS


    Waterkoeling kan velen al afschrikken door de “risico's” van lekkage, maar als je weet met wat je bezig bent en je koopt geen slechte onderdelen dan is het risico op lekkage al net zo groot als dat er een duif in je luchtkoeler vliegt, blokkeert en dat je cpu opfikt .
    Watercooling is ondertussen al goed ingeburgert in het hardware milieu, en vele fabrikanten spelen hier op in.
    De kostprijs van een goede watercooling set ligt hoog, maar de cooling zeer zeker zijn geld waard.
    Watercooling kenmerk zich vooral doordat het stil is, en vooral zeer effectief je warme componenten afkoeld. Het verschil tussen de idle en stressed temperatuur is meestal veel kleiner, wat allemaal te danken is aan watercooling.

    Tegenwoordig (mei 2005) heeft watercooling imo zijn kracht wat verloren: er komen steeds betere aircoolers uit, en de processors worden alsmaar minder warm dan voordien (AMD XP's bijvoorbeeld).

    Maar toch, watercooling is en blijft iets fantastisch

    Principe :

    Een koperen blok wordt op een warm onderdeel geplaatst. Het blok neemt de warmte op, en verspreid het integraal. Om deze warmte af te voeren komt er water aan te pas. Dit water wordt aangevoerd via slangen, en wordt in beweging gehouden door een pompje. Bij dit proces warmt het water op; om het water weer af te koelen wordt er gebruikt gemaakt van een radiator (met fan)

    Oppassen voor :

    *Vieze reacties: water kan behoorlijk vies worden. Algengroei, redox reacties, elektrolyse, corrosie... etc, pas er voor op! Je kan je hiertegen wapenen door:
    a) speciaal water te gebruiken, dat anti algen middel, anti corrosie middel bevat. Gebruik ook steeds 'dood water', maw pure H2O (geen kalk enzo meer aanwezig) = gedemineraliseerd water

    *Verschillende soorten aansluitingen: het is best vervelend om te werken met verkooppstukjes, probeer daarom steeds te werken met overeenstemmende buisdiameters.

    * Darmen: deze worden uitgedrukt in ID (innerdiameter = binnemaat) en OD (outerdiameter=buitenmaat). De Europse standaard is 8 mm ID, 10 mm OD. In Amerika geld nog steeds 'Bigger is better', zij gebruiken 1/2 inch darmen, wat heel dik is.

    *Fittings: Hiervoor bestaan verschillende systemen. Tradiationeel gebruiken we slangpilaren, waar je je slangen overtrekt. Iets nieuws, en veel gemakkelijk, zijn psuh pull fittings. Deze raad ik dan ook aan voor het gebruikersgemak.
    De gaten op het componenten zelf worden steeds uitgedrukt in inch: 1/4" is europese standaard aan het worden, 1/2" blijft de Amerikaanse standaard
    noot: dikkere darmen betekent niet betere prestaties!

    Zelf samenstellen of een kit ?

    Ben je nieuw en je wilt absoluut watercooling: een kit
    Ben je ervaren: overweeg dan zeker om zelf samen te stellen!

    Er zijn tegenwoordig zeer veel kits op de markt en daarom is het ook moeilijk om te beslissen welke je gaat nemen.
    Goede kits vind je bij:
    www.asetek.com (waterchill), www.alphacool.de , www.aquacomputer.de , www.swiftech.com

    Kies je voor absolute stilte? Zalman Reserator! (is een volledige kit voor cpu te koelen )

    Pas bij de aanschaf van een kit goed op dat alles compatibel is met je componenten!


    Uit wat bestaat een watercooling ?


    1) De Blokjes ( liefst koper )


    Om de warmte af te voeren, wordt hiervan gebruik gemaakt. Wederom, wees zeker dat het blokje past!
    Een blokje met een fitting in het midden presteert over het algemeen het best. Optimale prestaties bekom je bij blokjes met een zogenaamde "shower head" ingebouwd. Zoals het woord het zegt, het water wordt zoals een douchekop op de core van de warmte gespoten, wat voor betere prestaties zorgt

    Aanraders: Dangerden RBX/TDX , Alphacool Nexxxos XP, 1A cooling

    Grafische Kaart en Chipset (en Harde schijf waterblok). Deze zijn optioneel, zeker de chipset is overbodig als je een goede actieve koeler op je chipset hebt zitten, maar de grafische kaart wordt ook meer en meer gewaterkoeld, dit omdat deze ook vaak overclockt wordt en het dan niet meer zo best is om deze met de standaard luchtkoeler te koelen want die zijn vaak onvoldoende. Maar voor de rest gelden dezelfde guidelines als voor de CPU waterblok.
    Ook je harde schijf kan je watercoolen, het enige merk dat hier noemenswaardig kan genoemt worden is Innovatek

    Noot: voor SLi waterkoelers: soms zal je een tussenstukje moeten kopen zodat de 2 SLi kaarten in serie kunnen geplaatsts worden en niet in elkaars weg zitten! Oppassen hiermee! Dangerden en Innovatek hebben hiervoor een passende oplossing klaar liggen

    2) De pomp

    Een pomp moet een goed rendement halen, een goede opvoerhoogte hebben, en een goede druk kunnen leveren. Als deze pomp aansluitbaar is op een molex stekker, dan heb je een goede pomp gevonden

    Goede merken:
    http://www.eheim.com(1048 - 1046 +de zwaardere variant - Compact serie is cheap en goed! )
    http://www.hydor.com : L20 en L30 : zeer goede pompen! overtreffen Eheim in stilte, maar eheim blijft populairder
    Dangerden/Swiftech: Zeer goede pomp, iets lawaaierig, en moelijk te verkijgen in Belgie
    andere merken: Alphacool en Laing

    3) De radiator

    Dit is nog een zeer belangrijk onderdeel, zonder een radiator zou je water blijven opwarmen omdat het zijn hitte nergens kan gaan afgeven tenzij aan de CPU wat we dus niet willen. Dit gezegd zijnde weet je hoe belangrijk dit onderdeel wel is, daarom moet je ook altijd best een massief koperen radiator kiezen. Radiators zijn er in alle vormen en maten. Een radiator bedoeld voor een enkele 120 mm fan is in principe genoeg om je cpu af te koelen. Werk je met meerdere componenten die gekoeld worden, opteer dan best voor een dual rad (240 mm) of voor meerdere radiators in je circuit.
    Er zijn ook passieve radiators op de markt

    HWLABS Black Ice wordt zeer veel gebruikt, goede (en betere?) alternatieven zijn de HTSF reeks, Alphacool Nexxos Radiators, en de Danger Den Heatercores

    4) Het reservoir

    size doesn't matter, is puur voor te ontluchten (is dus wel noodzakelijk in een setup )
    Ondergedompelde pomp: je zet je pomp in je reservoir
    voordeel: plaatsbesparing en nog stiller
    nadeel: water warmt meer op

    6) Fan voor op de radiator

    aan te raden voor een high end solution, op de meeste radiators is ook een plaats voorzien voor een 120mm fan en dan komt er 1 merk in me op PAPST fans bijna geruisloos dus je waterkoeling blijft stil .

    7) De darmen

    Bij de aankoop van darmen moet je vooral letter om de plooibaarheid ervan. Slangen die knikken zijn absoluur uit den boze, dit moet je ten allen tijden vermijden! Zeer goede slangen zijn Tygon slangen, hun prijs is dan ook vrij hoog


    8) De fittings

    Zie boven


    9) Water

    Zoals reeds gezegd, demi water met de nodige additieven

    Waar kopen ?


    www.bg-computers.com
    www.over-clock.co.uk
    www.petrastechshop.com
    www.chilledpc.co.uk/shop
    www.watercooling.de/
    Laatst gewijzigd door Cranox; 19 december 2007 om 23:18

  2. #2
    Jef Klaxon's schermafbeelding
    Lid sinds
    27/12/02
    Berichten
    3
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Reputation
    0/0

    Welke koeler moet ik toch nemen

    Naar aanleding van al de threads over welke koeling en blabla en blablabla!
    Daarom heb ik mij maar eens bezig gehouden met thread teschrijven over koelers e.d.!

    Je hebt verschillende soorten koeling:-Aircooling of beter gekend als luchtkoeling
    -H²O Koeling of Waterkoeling
    -Promethia
    Ik ga het hebben over luchtkoeling. Voor waterkoeling moet je maar hier gaan kijken. Promethia komt misschien in volgende thread.


    Aircooling

    Aircooling bestaat dus uit een heatsink (ziet eruit als een blok ijzer ) en een fan of radiator. Je hebt dus verschillende soorten heatsinks voor verschillende groepen van gebruikers.
    Voor de low-end gebruikers die niet denken aan Overclocken bestaan er de “BOXED” Proccesors die bestaan uit de Proccesor met een standaard koeler (heatsink en fan) die voldoet aan de eisen van de proccesor en toch nog toelaat als je van gedacht bent verandert wat te overclocken!
    Dan heb je ook nog bv. voor

    Pentium 4:

    -Thermaltake A1240 met kleine CPU fan ( Tot 2.0GHz)
    -Thermaltake Volcano 7+
    -Akase AK670CU

    AMD:

    -Thermaltake Mini Chrome ORB (Thunderbirds tot 1.3GHz en alle DURON Proccesors)
    -Volcano 7
    -Akasa AK824Cu-Bl COOL (4 Blauwe leds) (Supports AMD XP2800+)

    Voor de gebruikers die hun systeem toch een beetje sneller willen laten lopen zijn er de koelers die toch wat meer aankunnen dan de normale snelheid, de Mid-End koelers laten we ze noemen.

    Pentium 4:

    -GlobalWin CAK4-88T (Tot Ongeveer AMD XP2700+ en P4 2.8GHz)
    -Zalman CNPS5700D-CU (Zeer stil en effectief tot ongeveer P4 2.8GHz)
    -Zalman CNPS6500-ALCU (Eveneens zeer stil tot ongeveer P4 +2.0GHz)

    AMD:

    -Akasa Silver Mountan 2 (Stil tot AMD XP +2700)
    -GlowbalWin TAK58
    -Thermaltake Volcano 9 (Ook CoolModded versie met LEDS) (AMD XP2600+)

    Tenslotte komen we bij de High-End koeling voor mensen die alles tot het uiterste uit hun PC willen halen zonder een wolkje zwarte rook uit de PC zien te komen of een geroostere proccesor terug te vinden. Deze koelers worden meestal verkocht met heatsink en een niet al te goede fan, maar die vind je in elke winkel terug maar op die fans komen we nog eventjes op terug. De toppers in het volgend rijtje zijn uiteraard de ALPHA PAL 8942 en de Swiftech MCX4000. Hier zijn enkele High-End koelers:

    Pentium 4:

    -Alpha Pal 8942 + Papst FAN
    -Alpha Pal 8942T (zonder fan)
    -Swiftech MCX4000 (-B) (Met Fan)
    -Swiftech MCX 478 ( Met DELTA Fan)
    -Thermalright SLK900U (beste luchtkoeler in combinatie met 92mm fan)
    AMD:

    -Alpha PAL 8045T (Zeer goed)
    -Swiftech MCX462-BA
    -Swiftech MCX462+ (Zeer goed)
    -ThermalRight SLK-(800) (900, beste koeler in combinatie met 92mm fan)

    Nu even terug komen op die fans. Fans of draaiers of ventilateurs of hoe je het ook noemt, ze zijn bij elke luchtkoeling noodzakelijk!!! Fans zijn er in verschillende kleuren (Blauwe leds, groene leds, verschillende kleurtjes ) en maten gaande van 60MM tot 120MM, de meest gebruikte daarvan op heatsinks zijn de 80MM fans. Als je echt voor een zeer goede fan wil gaan die toch wel veel lucht verzet is er de:
    -Thermaltake Smart Case Fan 2 met toerentallen gaande van 1300RPM tot 4800RPM (Veel lawaai)
    -Delta Fans zijn zeker een aanrader. In vele snelheden beschikbaar maar ook veel lawaai.
    -Papst Fans zijn zeer stil maar zijn toch zeer goed!
    -Enermax ook niet te onderschatten.

    UPDATE 04-04-2004 !!!!
    ------------------------------


    ZEER BELANGRIJK ==> Voor je opteert om nieuwe koeling aan te schaffen kijk dan eerst na of het koelblok wel op je moederbord past en geschikt is voor je processor.


    Low-range :

    Deze koeling is geschikt voor de mensen die hun eerste stapjes in de overclockwereld gaan zetten en ( nog ) niet meteen grote kosten uit willen geven aan koeling.

    Prijsklasse 25€-35€

    P4 :

    - Coolermaster Aero 4 Copper
    - Zalman CNPS6000-CU
    - Zalman CNPS6500-ALCU
    - Zalman CNPS5700D-CU

    AMD :

    - CoolerMaster Aero 7 SA
    - Coolermaster Jet7
    - ZALMAN CNPS 7000AL-CU


    Mid-Range :

    Deze koeling is geschikt voor de mensen die al 'n aantal mhz'en uit hun cpu geperst hebben en door vcore verhoging vb hun temperatuur te hoog vinden , oplossing ==> voor betere koeling opteren.

    Prijsklasse 35€-45€

    P4 :

    - Zalman CNPS 7000A-CU
    - Thermalright SLK-900U
    - Thermalright SLK-800U

    AMD :

    - Zalman CNPS 7000A-CU
    - Thermalright SLK-800A
    - Thermalright SLK-900A


    High-Range :

    Deze koeling is de beste die op de markt te vinden is , en uiterst geschikt voor de overclockers die het niet zitten om 200€ tot 450€ neer te tellen voor een waterkoeling setup maar wel ongeveer hetzelfde resultaat willen ( het geluid rekenen we niet mee )

    Prijsklasse 45€ - 65€

    P4 :

    - Thermalright SP-94
    - Thermalright SLK-947U
    - Thermalright SLK-948U

    AMD :

    - Thermalright SP-97
    - Thermalright SLK-947U

    AMD 64 :

    - Thermalright SP-98
    - Thermalright SLK-948U


    Wat info over fans :

    Bij de meeste heatsinks die je koopt zit geen fan bij, beste keuzes zijn :

    Enermax 80mm => stil & performance
    Enermax 92mm => stil & performance
    Enermax 120mm => stil & performance

    Papst 80mm => stil & minder performance
    Papst 92mm => stil & minder performance
    Papst 120mm => stil & minder performance

    Delta 80mm => luid & zeer goede performance
    Delta 92mm => luid & zeer goede performance
    Delta 120mm =>luid & zeer goede performance

    Niet alle fans passen op alle koelblokken , kijk steeds voor je iets koopt of alles wel past. Niet dat je naderhand met spullen zit die niet passen.

    Meeste van deze producten zijn te vinden in belgische shops ( http://www.prijswatch.be ) , mocht je ze daar niet vinden , google ff voor 'n shop

    Update done by -[OwA.Free]-
    Laatst gewijzigd door Cranox; 5 april 2004 om 01:14

  3. #3
    Witte's schermafbeelding
    Lid sinds
    15/08/03
    Locatie
    Zele
    Berichten
    5.506
    iTrader
    41 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Reputation
    0/1
    TEC koeling
    TEC koeling (Thermo Electric Cooling) is een minder populaire vorm van koeling. Door het hoge verbruik gekoppeld aan de matige prestatie's worden deze prulletjes nauwelijks gebruikt. Als voordeel heb je wel dat ze heel compact zijn, en dat het een relatief goedkope aanschaf is om je waterkoeling te verbeteren.
    TEC devices zien eruit als keramieke plaatjes, slechts een tweetal mm dik en met een oppervlakte van een 20tal vierkante centimeter. Binnenin vinden we een aantal thermokoppels. Deze bestaan uit zwaar gedopeerd P en N materiaal. De electronen kunnen vrij rondbewegen in de koperen geleiders van de TEC. Eens ze aan de warme zijde van het P materiaal komen moeten ze een gat (hole) vullen om door het materiaal te kunnen bewegen. Hierbij zakken de electronen naar een lager energieniveau en moeten ze dus die overige energie afgeven. Dit gebeurt in de vorm van warmte. De warme kant van het P materiaal zal dus warm worden (klikt logisch hé ). Eigenlijk spreken we hier over een gatenstroom, daar de gaten gaan bewegen van de koude kant naar de warme kant. Eens de gaten gevuld zijn kunnen de electronen terug in de koperen geleiding aan de koude kant overgaan. Hierdoor stijgen ze van energieniveau, en die energie halen ze door warmte te ontrekken. De koude kant wordt dus koud. Dan als de electronen het N-type materiaal tegen komen moeten ze weer naar een hoger energieniveau gaan om erdoor te kunnen bewegen. Er zal dus weer warmte ontrokken worden. Hierna kunnen de electronen zich terug bewegen in de koperen geleiding aan de warme kant, waar ze deze keer naar een lager energieniveau zakken en warmte zullen afgeven. Eenvoudig gezien: door stroom op de TEC aan te sluiten pompen we electronen rond, en doordat ze aan de koude kant stijgen van energiewaarde kunnen ze daar energie ontrekken. Die geven ze terug af aan de warme kant doordat ze dalen in energetische waarde.
    Afhankelijk van het aantal koppels, de stroom, ... zal ook het pompend vermogen van de TEC's (ook wel peltiers genaamd) veranderen. Het temperatuursverschil tussen de twee zijden zal meestal iets van een 70° zijn. Hetgeen wel veel zal verschillen is het vermogen dat de TEC kan overpompen. Kan die niet genoeg vermogen overpompen dan ga je uiteindelijk niets anders doen dan je chip opwarmen. Meestal staat er 220W TEC o.i.d. Deze TEC zou dus in staat zijn 220W aan warmte te kunnen overpompen. Het temperatuursverschil tussen beide kanten hangt hieraan wel gekoppeld. Hoe meer vermogen er moet worden overgepompt, hoe lager het temperatuursverschil. Als we dus de volle 220W moeten overpompen krijgen we totaal geen temperatuursverschil, terwijl we zonder enige vorm van warmtebron een temperatuursverschil van om en bij de 70° zouden moeten krijgen.
    Een gouden regel is om steeds een TEC aan te schaffen die dubbel zo groot is dan het vermogen dat je moet koelen. Hierdoor zal er nog genoeg ruimte zijn om toch nog een temperatuursverschil te merken.
    Met de volgende formule kan je het temperatuursverschil berekenen:

    Delta T = (1 - (Heat Load/Max Cooling Power)) * Max temp diff

    * Delta T = Het praktisch temperatuursverschil tussen de twee zijden van de TEC, uitgedrukt in graden Celcius.
    * Heat Load = De warmte die een CPU (of eender welke warmtebron) uitstoot, gemeten in W (Watt).
    * Max Cooling Power = Maximaal vermogen waarvoor de TEC gerate is om over te kunnen pompen, uitgedrukt in Watt (220 voor een 220W TEC, 80 voor een 80W TEC).
    * Max temp diff = Het theoretisch maximaal verschil tussen de cold side en hot side van de TEC, utigedrukt in graden Celcius (aka Delta T max).

    Met een 220W TEC en 60W processor zouden we bijvoorbeeld een delta T kunnen krijgen van om en bij de 50°, wat wil zeggen dat de koude kant 50° kouder zal zijn dan de warme kant. Was je CPU vroeger 30°, dan zal die NIET -20° worden na het toevoegen van een TEC. Ik zei dus al dat TEC's stroom verbruiken, en nog redelijk veel. Neem nu mijn 240W TEC. Deze heeft maximum 26A op 15,4V nodig. Maken we even de berekening I * U = P, dan merk ik al snel dat de TEC 400W zal verbruiken. In dit moet ik koelen, niet de 60W van de CPU. Eigenlijk wel de 60W van de cpu, want die komt er ook nog eens bij. Ga je overclocken, dan vermeerderd dit ook nog eens. Dat is dus het grote probleem bij TEC's. Het te koelen vermogen ligt hoog, waardoor je CPU in het beste geval meestal maar een 30° zal dalen.
    Oja tip: vergeet luchtkoeling. CPU + TEC dissiperen gewoon te veel vermogen voor een luchtkoeling. "Maar mijn thermalright XP 120 komt toch in de buurt van een deftige waterkoeling". Ja maar een waterkoeling kan de warmte wel op tijd wegbrengen, zelf met hogere vermogens, terwijl je met luchtkoelen zoiets als een kritiek punt hebt, en eens je dat overschrijd zal de heatsink warmer en warmer blijven worden. Meeste heatsinks zijn ook maar voorzien om een goeie 150W te koelen.
    Een tweede probleem met TEC's is de voeding. Neem nu mijn TEC: 26A / 15,4V. Ik ken momenteel geeneen voeding die dat kan leveren. Ik kan de TEC altijd op 12V laten werken, maar als ik echt het maximum wil zal ik een speciale voeding moeten aanschaffen. Meanweel heeft heel wat in huis, dus daar moet je zeker eens een kijkje nemen.
    Ten laatste moet ik ook nog melden dat het met TEC's mogelijk is om sterk onder de kamertemperatuur te gaan, wat als gevolg heeft dat je condens zal vormen: isolateren van de socket is dus zeker een vereiste!

    waterchillen
    Waterchillen is een mengeling van koeltechnieken. Algemeen bestaat het uit een normale waterkoeling, maar een waterchiller onderscheidt zich van een normale waterkoeling doordat het nog een extra warmtepomp heeft. Meestal worden oude ijskasten gebruikt. Hierbij wordt de verdamper van de ijskast in het reservoir van de waterkoeling geplaatst. Vanzelfsprekend moet je dan wel je radiator van je waterkoeling verwijderen, anders ga je jouw ijskast liggen opwarmen met lucht op kamertemperatuur. Alles goed isoleren is de boodschap zodat de verdamper zo goed mogelijk het watercircuit kan afkoelen. Meestal haalt men cpu temperaturen van rond het vriespunt. Dat wil dus zeggen dat je watertemperatuur nog een stuk lager ligt, en je dus Antivries zal moeten gaan toevoegen omdat je water niet zou bevriezen. Ook het isoleren van de socket is nodig aangezien je condens gaat krijgen, en niet alleen de socket, alles dat in contact met het gechillde water komt zal uiteindelijk condens gaan veroorzaken. Zelfs je tubings. Het maken van een waterchiller is altijd wel eens leuk, en relatief goedkoop aangezien je wel altijd eens een vervallen ijskast langheen de straat kan tegenkomen. Verder worden soms ook TEC's gebruikt om het water te chillen, maar zoals je mss al weet zijn TEC's veel inefficiënter en is het nog altijd beter dat je ze gewoon tussen je waterblock en CPU steekt.

    Phase change -basis
    Phase change is een koelmethode waarbij men met behulp van de manipulatie van het kookpunt van gassen een chip koel kan houden.
    Kookpunt? Koel?
    Ja, kookpunt, koel.
    Heel simpel: ooit al eens water zien koken? Wel eerst zet je het gasbrandertje aan, waardoor je water warmer wordt, en dit tot het begint te koken. Als gevolg zal het water in de pot zich om gaan vormen tot waterdamp. Dit heeft als simpel gevolg dat de temperatuur van het water niet zal stijgen alvorens het helemaal omgevormd is in waterdamp. Wij willen natuurlijk geen CPU temperatuur van rond de 100°C, maar als we nu eens een vloeistof nemen dat rond -50°C kookt hebben we al een veel aantrekkelijkere koelmethode.
    Nadat je water verdamt is zit het in de atmosfeer, en dit is een groot nadeel aangezien je dus nieuw water zal moeten nemen om opnieuw te kunnen koken. Hiervoor is er een oplossing: een compressor. Een compressor is in staat druk op te bouwen. Doordat we druk kunnen opbouwen is het mogelijk om het verdampte gas terug vloeibaar te maken. Immers, bij het verhogen van de druk zal ook het kookpunt verhogen. Het kookpunt zal uitindelijk hoger worden dan de temperatuur waarop het gas zich bevind, waardoor het in feite vloeibaar wordt gedrukt en de warmte eruit geperst. Plaatsen we hierna nog een radiator/condensor dan wordt het gas weer geheel vloeibaar, zij het op een verhoogde druk.
    Om onze vloeistof terug te kunnen laten verdampen op laag kookpunt vinden we in phase change koelingen een verdamper terug. Een verdamper is niets meer als een verbreding van de leidingen waardoor de druk afneemt en we dus terug aan het koken gaan. Hierna gaat het weer naar de compressor, enz.
    Verdamper ontrekt warmte, compressor + radiator geven warmte, en zo pompen we dus onze warmte energie van de ene ruimte naar een andere ruimte.
    Kijk maar naar koelkasten: vanbinnen lekker fris, maar aan de achterkant lekker warm.
    Tot zover de gesloten circuits. Het is ook mogelijk om gewoon wat chemische stof aan te kopen en deze te laten verdampen op de warmtebron zonder opnieuw samen te drukken. We laten alles gewoon vervliegen in de atmosfeer. Dit wordt vooral gedaan met stikstof en CO2, beter bekend als LN2 en Dry Ice. Je neemt een grote koperen trechter en plaatst daar de warmtedrager in, start je pc op, en als je bijvoorbeeld weet dat vloeibare stikstof een kookpunt heeft van -196°C ben je in staat om je pc redelijk extreem te koelen.

    Bing Bong!
    Evaporatiekoeling, beter bekend als koelen met een Bong, is een princiepe dat al jaren wordt toegepast. Het is infeite een gewone waterkoeling. We hebben ook een cpu-blokje, we hebben ook een pomp, maar de radiator wordt hierin vervangen door een verdampingsschacht. Het berust op het eenvoudige princiepe dat water energie onttrekt om te verdampen. Lees maar even verder...

    Wat?
    Laten we om te beginnen eerst een schets te tonen van hoe het eruit ziet:
    klik

    We zien een grote koker. Beneden vinden we een reservoir waaruit we water halen om door onze koelblokjes te pompen. Nadat we alle hardwarecomponenten afgekoeld hebben pompen we het water verder naar de bovenkant van de schacht waar we een douchekop hebben geïnstalleerd. De schacht zelf moet worden voorzien van een luchtstroom, dus plaatsen we een 80mm ventilator onderaan. Liefst schuin, zodat we niet teveel waterdeeltjes erop krijgen. De meeste denken nu wss dat we een mooi douche-effect gecreërd hebben vooral goed voor casemodders. Het tegendeel zal bewezen worden. Verdampen is een natuurlijk proces. Laat een glas water staan op tafel en het verdampt. Grote volumes verdampen veel trager, omdat enkel de bovenste deeltjes kunnen verdampen. Daarom gebruiken we een douchekop. Water wordt her en der verspreid en je krijgt een veel groter contactoppervlakte. Grotere oppervlakte wil zeggen meer verdampen. Verdampen is een thermodynamische reactie en bij water is dit de volgende constante: 2257,92 kJ/kg bij 1 bar (normale atmosfeer). Als we een bong hebben die 1 liter water op 5 uur tijd zou kunnen verdampen, dan zou die 2 257 920J / (5x3600)s = 125,4 J/s energie verbruiken. Wetende dat 1W= 1J/s wil dat dus zeggen dat we met deze bong een overclockte A64 op full load vijf uur lang op kamertemperatuur blijft. Niet alleen de douchekop zorgt voor veel oppervlakte, ook de afstand van de verticale valbeweging maakt een verschil in bongsystemen. Wat we met het verdampte water doen is simpel: wegblazen. Daarvoor ook de ventilator onderaan de schacht.

    Any news?
    "Nuja, wat er nu zo speciaal daaraan?" Laat me jullie dan even wijsmaken dat dit soort koeling in staat is onder de kamertemperatuur te kunnen gaan! Hoe langer dat het water moet vallen, hoe meer verdampingsenergie er verbruikt wordt, endus hoe kouder het water wordt. Op cooling-masters.com deden ze een vergelijkende test met volgende radiators en een kleine bong: klik.

    Ze namen water op een temperatuur van 50°C, en gingen dan elke minuut een temperatuurmeting doen om zo het koelgedrag in beeld te brengen. Dit is hun resultaat: klik.

    Je ziet duidelijk dat het bongsysteem het een heel pak beter doet dan beide high end radiators. De kamertemperatuur ligt juist onder de 25°C, en de bong met ventilator kan daaronder duiken in amper 20 minuten, terwijl de radiators nog tussen de 35 à 40 °C hangen. Het feit dat je verdampingsenergie gebruikt om te koelen, stelt bongs ook in staat om hogere vermogens te koelen, zoals die van peltiers bijvoorbeeld. De hoogte van bongs is heel bepalend voor het koelvermogen ervan. Voor heel hoge bongs zou het mss beter zijn om een apparte loop te maken om enkel je water op te pompen. De volgende prent illustreert perfect waarover ik het heb: klik.

    Fantische ding! Of niet?
    Dit is de meestgebruikte methode van evaporatiekoeling. Je kan het makkelijk namaken met PVC buizen. De douchekop zou eentje moeten zijn met hoge flow. Je pomp moet ook genoeg opvoerhoogte hebben. Nadelen van dit soort koeling is dat je water verdampt, en dit dus ook moet bijvullen. Dat bijvullen hangt af van het reservoir, alsook van de luchtvochtigheid. Je wordt aangeraden dit dagelijks te controleren. Verder stijgt de luchtvochtigheid ook in de kamer waar de bong zich bevind, dus een beetje trok voor die kamer zal zeker geen kwaad kunnen. Muisstil is dit zeker ook niet, herinner je jouw laatste keer dat je in de douche ging...

    Fotomateriaal
    Een traditioneel bongsysteem.
    Dit ding is zeker in staat om high end waterkoelingen bij te benen.

    Een gigantische bong.
    Deze ging gemakkelijk onder kamertemperatuur, en verlaagde zelfs de kamertemperatuur. Kijk maar naar de hoeveelheid damp deze kon produceren.

    Bongs in parallel.

    En een must-see, de Twister. Nogmaals, maar dan geanimeerd.

    Source
    http://www.cooling-masters.com/articles.php?id=7&page=0
    http://www.xtremesystems.org/forums/...ad.php?t=78543
    http://forums.extremeoverclocking.co...d.php?t=159589
    http://www.ku74.net/uberbong/
    http://www.overclockers.com/ articles389/
    Laatst gewijzigd door Cranox; 16 december 2005 om 20:18

  4. #4
    Cranox's schermafbeelding
    Lid sinds
    17/07/02
    Locatie
    Terra
    Berichten
    6.038
    iTrader
    84 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Reputation
    2/4
    Boelken wa opgekuist
    --|Clevo P670RS-G|I7 6700HQ|Geforce GTX 1070|Crucial 2x8GB DDR4 |Toshiba XG3 NVME 256GB SSD|Sandisk 480 SSD|WD 1TB HD|Killer wireless 1535 |--

  5. #5
    Pegas's schermafbeelding
    Lid sinds
    20/12/02
    Locatie
    Deurne (Antwerpen)
    Berichten
    700
    iTrader
    21 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Reputation
    0/0
    Wa zou de beste watercooling kit zijn voor:
    AMD Athlon 64 3000+
    MSI K8T Neo-FIS2R
    Corsair Low Latency 512MB DDR400 64MX64 XMS, CAS2
    Maxtor 120 GB 7200 RPM 6Y120M0 SATA
    Hercules 3D Prophet 9800 XT
    LANFIRE Xaser III Lanfire Mid Tower Series- VM2000A


    De maximale prijs is €300.

    Wa misschien ook belangrijk is, ik wil da kunne kope in de omgeving deurne (dus deurne zelf, mechelen, wommelgem, mortsel,...). Dus ni af kome me watercoolingen die ge alleen in duitsland kunt kope.

    En een zeeer noobish vraagske: as ge een watercooling gebruikt, kunt ge dan nog uw casefans gebruiken (ik denk van wel)?
    Laatst gewijzigd door Pegas; 18 januari 2004 om 23:27

  6. #6
    Witte's schermafbeelding
    Lid sinds
    15/08/03
    Locatie
    Zele
    Berichten
    5.506
    iTrader
    41 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Reputation
    0/1
    Welke waterkoeling de beste is kan ik u nie vertellen, ma ofdat ge nog steeds casefans gaat kunnen gebruiken is het antwoord zeer simpel :"ja". Kgeloof wel dat ge ergens enen gaat moeten wegdoen omdat daar den radiateur van uw waterkoeling moet komen, maar dan steekt ge diene fan daarop en zaakje is opgelost. Kweet wel nie ofdat da zo is bij alle waterkoelingen, ma kheb da toch al eens gezien zo.
    Verder vraag ik mij wel af waarom je tegen het invoeren van stuff uit bv. Duitsland bent. Het is heel gemakkelijk, online wa dinges aanklikken, effe naar bank gaan betalen (of thuis betalen via pc-banking), en een week later wordt het aan huis gebracht. Wa een luxe . Mja, je zult wel je redenen hebben

  7. #7
    Pegas's schermafbeelding
    Lid sinds
    20/12/02
    Locatie
    Deurne (Antwerpen)
    Berichten
    700
    iTrader
    21 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Reputation
    0/0
    Ik vertrouw het transport ni zo. Maar als gij ne goeie duitse online-shop weet die aan mijn "eise" voldoet en die ni teveel transport koste vraagt, dan zal ik het misschien overweege.

  8. #8
    Witte's schermafbeelding
    Lid sinds
    15/08/03
    Locatie
    Zele
    Berichten
    5.506
    iTrader
    41 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Reputation
    0/1
    Mja, kheb zelf nog ma één keertje gedaan, ma alles verliep vlot. Was toe bij funcomputer. Voor waterkoeling kan je best eens kijken bij PC-cooling.

  9. #9
    Pegas's schermafbeelding
    Lid sinds
    20/12/02
    Locatie
    Deurne (Antwerpen)
    Berichten
    700
    iTrader
    21 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Reputation
    0/0
    Wat zijn daar (pc-cooling) de beste kitjes in de prijs en kwaliteit verhouding?
    Laatst gewijzigd door Pegas; 19 januari 2004 om 00:14

  10. #10
    Witte's schermafbeelding
    Lid sinds
    15/08/03
    Locatie
    Zele
    Berichten
    5.506
    iTrader
    41 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Reputation
    0/1
    Oeps, had ik nie op gelet dat da een volledig kitje moest zijn, ma bad .
    Op diene site staan der dus precies geen.
    Op funcomputer staat er wel een waterkoeling, hier. Maja, kweenie ofdat da een goei is enzo, want heb mij eigenlijk nog nooit beziggehouden met het lezen over waterkoelingen. Mss dat iemand anders je kan helpen dermee.

  11. #11
    Cereb's schermafbeelding
    Lid sinds
    9/09/02
    Berichten
    59
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Reputation
    0/0
    Probleem:
    ik heb een AMD xp2800+(Barton) met standaard cooler en mijn temperaturen schieten door het dak! Idle heb ik temps rond 50°c en in spelletjes zoals vb Battlefield heb ik temps rond de 70°c. Volgens mij is dit toch niet echt normaal, zelfs voor een standaard cooler.

    Vraag :
    Kan daar een oorzaak voor zijn buiten het feit dat het een standaard cooler is?
    Kan iemand mij een cooler aanraden die goed presteert(ik zou nog willen overclocken!)en toch niet al te veel lawaai produceert?
    P.s. : Ik ben een redelijke noob dus kom niet af met watercooling aub, ik krijg dat toch nie geinstalleerd.
    Thx!

  12. #12

    Lid sinds
    11/10/02
    Locatie
    Overpelt
    Berichten
    1.745
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    ik heb zo de indruk da deze sticky eens een update nodig heeft
    Main: Destroyer 80 Paladin
    Alts: Atomizer 72 Mage <> Drakos 80 Warrior <> Cenarian 72 Druid

  13. #13
    Alexis's schermafbeelding
    Lid sinds
    15/02/04
    Locatie
    Deerlijk
    Berichten
    1.973
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Reputation
    0/0
    gaat u cpu kapot van overklokken ik overklok em nu maar ik wil nie dat ie volgende week plots uitvalt en kapot is.

    ie is nu stressed 47 graden
    en idle 38 graden

    is da nog altijd goed

    en hoe zit dat met de voltage hoeveel mag je dat verhogen en wat houd dat in

  14. #14
    Cranox's schermafbeelding
    Lid sinds
    17/07/02
    Locatie
    Terra
    Berichten
    6.038
    iTrader
    84 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Reputation
    2/4
    CPU kan idd kapot gaan door te oc , deze kan te warm worden ofwel geef je die teveel stroom
    Uw temps zijn momenteel nog goed , stressed 60 is maximum ( vergeet niet als em nu 60 is dan is het in de zomer 80 hee )
    Voltage verhogen doe je in kleine stapjes 0.25 en dan kijk je naar je temp , ga met luchtkoeling niet hoger dan 1.85 ( AMD ) en 1.75 ( Intel ) der zijn cpu's die nog minder mogen hebben om veilig te zijn

    Volgende week wat opkuis houden
    --|Clevo P670RS-G|I7 6700HQ|Geforce GTX 1070|Crucial 2x8GB DDR4 |Toshiba XG3 NVME 256GB SSD|Sandisk 480 SSD|WD 1TB HD|Killer wireless 1535 |--

  15. #15
    Cl0cKw1S3's schermafbeelding
    Lid sinds
    20/07/02
    Locatie
    Geel
    Berichten
    89
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Reputation
    0/0
    P4 3.0ghz (boxed) ==> 38°C

    stel dat ik er een Thermalright SP-94 en een papstick fan van 92mm insteek, gaat dit veel verschil maken?

    ik wil toch wel een beetje overclocken (3.3-3.5ghz ofzo)

    moeten andere onderdelen ook nog gecooled worden?

    hdd nu = 43°C
    GeForce FX (normaal 425/500 ==> 476/579)

Pagina 1 van 63 123451151 ... Laatste

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  

Inloggen

Inloggen