Pagina 1 van 112 123451151101 ... Laatste

Discussie: De moestuin

Riverdale27's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)

De moestuin

Aangezien de andere topic over het omzetten van grasland naar moestuin weer omhoog gebumpt werd laatst, dacht ik dat het een goed idee was om een algemeen topic te openen over de moestuin, want die andere topic gaat eigenlijk vooral over hoe je gras wegwerkt.

De moestuin is tegenwoordig weer helemaal in, kijk bijv. maar naar het succes van Groenland op Eén of De Moestuin Volgens Wim op Vier. Hier kunnen dan mensen die daarmee bezig zijn spreken over hun eigen moestuin, wat ze erin hebben staan, wat ze van plan zijn, tips uitwisselen, enzovoorts.

Ik ga meteen zelf het goede voorbeeld geven (wou mijn bericht niet te lang doen lijken dus heb ik het in een spoiler gezet):

Spoiler:
    Laatst gewijzigd door Riverdale27; 23 april 2013 om 11:59

koebeest's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Ik heb een stuk gras. Wil er moestuin van maken maar denk niet dat ik er dit jaar nog zal kunnen in zaaien? . Waarom maak je alles met bakken ipv gewoon een stuk grond en met bordjes aanduiden of met koord afspannen?

iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door koebeest Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik heb een stuk gras. Wil er moestuin van maken maar denk niet dat ik er dit jaar nog zal kunnen in zaaien? . Waarom maak je alles met bakken ipv gewoon een stuk grond en met bordjes aanduiden of met koord afspannen?
    Omdat die grond vol rotzooi zat. Wij huren dat huis en de eigenaar had er niet beter op gevonden dan bij afbraak van het vorige huis al die rotzooi daar te smijten onder de grond en er een laag dolomiet over te smijten. Bijzonder zonnig stuk, maar een van de vreselijkste ondergronden die je je kan bedenken. Vandaar, het is verhoogde bakken of niks

Ik denk dat als je snel bent, dat je nog iets kan doen met dat stuk grond hoor. Het is nu 23 april. Moest ik jou zijn, zou ik het volgende proberen, zo snel mogelijk:

Spoiler:

spray-bunny's schermafbeelding
    iTrader
    24 (100%)
    Welk hout gebruik jij voor die bakken, Riverdale?

En die zaaikalender is heel handig, merci.
    De topklasse weet het.
    De onderklasse weet het niet.
    De middenklasse wil het niet weten.

Den Deze's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Interessant topic, ga ik zeker volgen
    Wij hebben zelf een terras (liggen tegels), maar een klein stuk is nog 'open'.
    Maw, een klein stuk is nog grond, wat we kunnen gebruiken voor een kleine kruidentuin.
    Nu de grond is niet zo schitterend, dus hoogstwaarschijnlijk heb ik een bodemverbeteraar nodig.
    Voor de rest moet ik nog eens opzoeken wat ik allemaal moet doen om toch iets van kruiden/kleine groenten (bv radijzen) te kunnen planten.
    Iemand enkele goede websites of enige tips?
    I want to die in my sleep like my grandfather, not screaming and yelling like the passengers in his car

Clouds&Cereals's schermafbeelding
    iTrader
    16 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Den Deze Bekijk bericht
    Maw, een klein stuk is nog grond, wat we kunnen gebruiken voor een kleine kruidentuin.
    Nu de grond is niet zo schitterend, dus hoogstwaarschijnlijk heb ik een bodemverbeteraar nodig.
    Voor de rest moet ik nog eens opzoeken wat ik allemaal moet doen om toch iets van kruiden/kleine groenten (bv radijzen) te kunnen planten.
    Heel veel info die mij geholpen heeft.
    Over de Makkelijke Moestuin - Makkelijke Moestuin
    Chelsea FC - Rc Genk - Renault F1
    PSN: Maus148

iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door spray-bunny Bekijk bericht
    Welk hout gebruik jij voor die bakken, Riverdale?

En die zaaikalender is heel handig, merci.
    Gedrenkt dennenhout. Dat zijn balken van 3.6 m x 15 cm x 3.6 cm, vrij stevig dus. En gedrenkt zodat ze beter tegen de weersomstandigheden kunnen. Zal niet eeuwig meegaan, maar lang genoeg om plezier van te hebben. Ik betaal daarvoor 1.73 per lopende meter excl BTW voor dat hout. Het leuk is dat 3.6 m in fijne stukken van 150, 120 en 60 cm gezaagd kan worden zonder overschot.

iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Den Deze Bekijk bericht
    Hoe groot is dat stukje grond? Want als je kruiden gaat zetten is het misschien een goed idee om gewoon zo'n moestuinbak te kopen. Die van mij is 1.2 x 1.2m en ongeveer 50 cm hoog. Die heb ik gewoon volgegooid met potgrond uit de Colruyt. Zo'n bak heb je voor 50 a 70 euro, hangt beetje af van de kwaliteit. En potgrond heb je al voor 2.65 euro een zak van 40 liter. Effe tellen, een bak van 120 x 120 x 40 cm = 576.000, heeft dus 576 liter potgrond nodig, gelijk aan 15 zakken uit de Colruyt. Komt neer op kleine 40 euro. Dan nog platjes aan 2 euro per plant, 16 vakken, is dus 32 euro.

Dus voor 150 euro heb je al een mooi kruidentuintje aangelegd .

Die van mij vorig jaar in augstus aangelegd, het resultaat vandaag:

onderste rij (vlnr): dille, citroentijm, prei, peterselie
    2e rij (vlnr): dragon, laurier, venkel, koriander
    3e rij (vlnr): rozemarijn, tijm, venkel, bieslook
    bovenste rij (vlnr): kerrie, salie, oregano, bonenkruid

En nog wat andere foto's van de tuin. Hieronder de bosbessen die al goed in bloei beginnen te staan:

En de moestuin (bovenaan erwten, lenteui, wortelen, prei, kolen en onderaan aardbei, sla en tuinbonen). De serretjes staan kruiden en bosaardbei.

En een insectenhotel dat ik heb opgehangen:

Laatst gewijzigd door Riverdale27; 25 april 2013 om 11:57

Chilliewillie88's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Uw moestuin ziet er leuk uit, perfect beheersbaar.
    Ik ben thuis opgegroeid met een gigantische moestuin, met echt belachelijk grote hoeveelheden aan aardappelen, aardbeien, boontjes,... eigenlijk quasi alles wat ge u kunt bedenken. Brengt ook wel véél werk met zich mee, zoveel zelfs dat ik er een zware degout van gekregen heb.
    Ondertussen zit mijn vader in een rolstoel en ik heb niet de energie/goesting om heel die moestuin te onderhouden. Ben er dan ook over aant nadenken om gewoon gras te gaan inzaaien. Voorlopig alleen 2 vierkante meter salade geplant in de serre om toch nog iets te hebben.

iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chilliewillie88 Bekijk bericht
    Uw moestuin ziet er leuk uit, perfect beheersbaar.
    Ik ben thuis opgegroeid met een gigantische moestuin, met echt belachelijk grote hoeveelheden aan aardappelen, aardbeien, boontjes,... eigenlijk quasi alles wat ge u kunt bedenken. Brengt ook wel véél werk met zich mee, zoveel zelfs dat ik er een zware degout van gekregen heb.
    Ondertussen zit mijn vader in een rolstoel en ik heb niet de energie/goesting om heel die moestuin te onderhouden. Ben er dan ook over aant nadenken om gewoon gras te gaan inzaaien. Voorlopig alleen 2 vierkante meter salade geplant in de serre om toch nog iets te hebben.
    Ah das wel jammer ja...

Ik zou mij ongelofelijk kunnen uitleven in die tuin denk ik... Want ik heb nu het gevoel dat ik tekort heb Wil nog veel meer dingen proberen.

Chilliewillie88's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Riverdale27 Bekijk bericht
    Ah das wel jammer ja...

Ik zou mij ongelofelijk kunnen uitleven in die tuin denk ik... Want ik heb nu het gevoel dat ik tekort heb Wil nog veel meer dingen proberen.
    Van waar zijt ge? we kunnen misschien iets regelen, zolang ik er maar geen werk aan heb mij allemaal goed

edit: ik moet u wel waarschuwen, de moestuin is ongeveer 15 a 20 keer zo groot dan die van u

iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chilliewillie88 Bekijk bericht
    Van waar zijt ge? we kunnen misschien iets regelen, zolang ik er maar geen werk aan heb mij allemaal goed

edit: ik moet u wel waarschuwen, de moestuin is ongeveer 15 a 20 keer zo groot dan die van u
    Haha dat is inderdaad bakken werk

Ik ben van Leuven trouwens.

Den Deze's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    [QUOTE=Riverdale27;17437713]Hoe groot is dat stukje grond? Want als je kruiden gaat zetten is het misschien een goed idee om gewoon zo'n moestuinbak te kopen. Die van mij is 1.2 x 1.2m en ongeveer 50 cm hoog. Die heb ik gewoon volgegooid met potgrond uit de Colruyt. Zo'n bak heb je voor 50 a 70 euro, hangt beetje af van de kwaliteit. En potgrond heb je al voor 2.65 euro een zak van 40 liter. Effe tellen, een bak van 120 x 120 x 40 cm = 576.000, heeft dus 576 liter potgrond nodig, gelijk aan 15 zakken uit de Colruyt. Komt neer op kleine 40 euro. Dan nog platjes aan 2 euro per plant, 16 vakken, is dus 32 euro.

Dus voor 150 euro heb je al een mooi kruidentuintje aangelegd .

Zelf was ik al aan het overwegen om zo'n moestuinbak te zetten.
    Ik ga deze gewoon zelf in elkaar zetten, dat geeft extra voldoening
    Heb je toevallig nog een plannetje of iets dergelijks over hoe je deze in elkaar hebt gestoken?
    Liggen er planken op de bodem van die bak of heb je iets anders gebruikt?

Ik was ook terecht gekomen op die website 'Jelle's makkelijke moestuin'.
    Misschien dat ik het boek eens ga aanschaffen want deze lijkt me wel interessant, zeker voor een noob zoals ik
    I want to die in my sleep like my grandfather, not screaming and yelling like the passengers in his car

Massis's schermafbeelding
    iTrader
    11 (100%)
    €150 vind ik al heel wat geld.

Heb zelf een bak in elkaar gestoken van 2m40 x 60cm en 45cm hoog. Binnenkant afgewerkt met antiworteldoek en gevuld met verbeterde teelaarde. Met de reststukken van de zijkanten ook de bak in 3 delen verdeeld over de breedte (vooral voor extra stevigheid).

Alles samen was ik nog geen €50 kwijt.

Wel geen plantjes gekocht maar zaadjes en in februari al binnen gezaaid in kiempotjes.

Voor dit jaar maar gewoon wat probeersels: courgette, tomaat, peterselie, basilicum en munt, en dan nog mijn tabak.

iTrader
    5 (100%)
    Ja het hangt veel af van je persoonlijke situatie wat zoiets kost. Ik ben bijv. geen auto en geen aanhangwagen. Ik heb ook geen extra grond liggen. Alles wat ik opvul moet dus van ergens komen. Onze tuin is niet bereikbaar via de openbare weg en dus moet alles sowieso door huis. Dat maakt alles wat moeilijker natuurlijk. Maar het hoeft indedaad geen 150 euro te kosten.

Zelf ga ik binnenkort nog wat bakken in mekaar steken. Ik gebruik daarvoor 360 x 15 x 3.6 cm planken van gedrenkt dennehout. Stel je wil bakken maken van 1.2 m x 1.2 m en 30 cm diep. Dan bestel je 3 van die planken en zaag je iedere plank in gelijke stukken van 120 cm. Dan heb je 9 van die stukken van 120 cm. Je hebt er maar 8 nodig.

Dan schroef je 4 planken aan mekaar en maak je een vierkant door de planken in elkaar te schroeven met voldoende lange schroeven (mss best ook gat voorboren). En dan nog eens met de andere vier planken. Dan heb je twee vierkanten. Zet de ene op de andere, maak ze aan elkaar vast met kleine ijzeren plaatjes (Brico ofzo) en schroeven, en voila, klaar.

Dan nog opvullen met aarde. Eender wat is goed eigenlijk. Potgrond is makkelijk als het niet te duur is. Maar een eigen mengsel van 70% compost, 20% zand en 10% turf gaat bijv. ook. Of je vult het op met aarde uit de tuin, als je dat hebt. Of je laat teelaarde leveren. Vanalles is mogelijk. Zo'n bak van 1.2m x 1.2m x 30 cm wil je nooit volledig vullen, altijd een randje van 2 cm laten ofzo. Dan heb je dus 120 x 120 x 28 / 1000 = 403 liter aarde nodig. Pak dus 400 liter of 10 zakken uit de Colruyt.

3 planken kost ongeveer 22 euro incl. BTW. En dan nog wat schroeven enzo. Dus zo'n bak heb je wel voor 40 euro. Voor die prijs heb je 'em ook ongeveer in de handel. Misschien 10 of 20 euro meer.

Op de bodem ligt enkel worteldoek om het terrashout eronder te beschermen.
    Laatst gewijzigd door Riverdale27; 25 april 2013 om 17:10

Pagina 1 van 112 123451151101 ... Laatste

Regels voor berichten