Pagina 5 van 112 Eerste 1234567891555105 ... Laatste

Discussie: De moestuin

Silmarunya's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kandul Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    We weten dan toch eindelijk waarover die petitie ging, het was dan tóch terecht. Straks moeten we ons naar SilkRoad verplaatsen om zaden te ruilen. Bestaat er in België iets zoals de Heritage Seed Library?
    Niet op die schaal neen, maar volgens Google bestaan er wel kleinschalige (MijnTuin.org). En bij groepen als Velt kan je er ook wel vinden/kopen.

Zelf heb ik het geluk dat mijn ouders vaak naar het VK gaan, waar veel tuinen en dergelijke meer heritage-variëteiten verkopen. Op dat vlak loopt België echt enorm achter.

Dergelijke zaadbibliotheken vallen overigens niet onder onder de zadenrichtlijn; enkel verkoop van zaad is verboden. En dat is jammer, want alle oude soorten die we hier hebben zijn gekocht. Die zaadbibliotheken zijn nog lang niet klaar om het commerciële circuit te vervangen vrees ik, tenzij je in een hippie-regio woont
    "Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." - A. Einstein

spray-bunny's schermafbeelding
    iTrader
    24 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Massis Bekijk bericht
    succes, ik heb het hier vorig jaar geprobeerd maar bijna niets hielp tegen de slakken. De helft van mijn planten waren volledig kaalgevreten na een paar dagen.

Zelfs met slakkenkorrels had ik regelmatig schade van slakken.
    Uiteindelijk heb ik van pure miserie - ook al is het slecht voor je grond - rond elk plantje een cirkel zout gestrooid van een paar cm breed. In totaal 2kg zout ofzo.
    Nadien geen slakken meer gezien :-D
    Zout strooien is idd zeer slecht voor uw planten. Zorgt snel voor problemen met voedingsopname en eens uw medium verzilt is valt er moeilijk iets aan te verhelpen op KT. Uw planten stoten zelf ook al nitraten uit (=afvalstoffen).

Een milieuvriendelijk trucje: opengesneden petflessen of iets dergelijks tot 2cm boven de bodem ingraven rond uw planten en wat bier ingieten. De slakken worden aangetrokken door het bier en verdrinken. Een dood waar menig man van droomt.

De beste remedie blijft echter om elke dag slakken te plukken. But ain't nobody got time for that.

Slakkenkorrels vergaan naar mijn mening heel snel in weer en wind. En ze zijn niet zo effectief.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Silmarunya Bekijk bericht
    Die Europese richtlijn is een van de meest degoutante documentjes ooit geschreven. Kill it with fire...
    Amen brother. Het zal de diversiteit vernielen en bovendien de multinationals die onvruchtbare zaden verkopen sterk bevoordelen.

Het is een quasi-moord op zuiver ecologische innovatie! Tijd om de frigo wat aan te vullen met nieuwe zaden....
    Laatst gewijzigd door spray-bunny; 5 mei 2013 om 06:15
    De topklasse weet het.
    De onderklasse weet het niet.
    De middenklasse wil het niet weten.

MaTi's schermafbeelding
    iTrader
    66 (100%)
    Mag ik hier ook om raad voor het gras? Of moet ik een aparte topic openen?

Ik zou morgen graag mijn gras verticuteren. Ik heb het gisteren wat korter gemaaid als anders en straks ga ik onkruid wieden. Ik heb dat twee weken geleden pas gedaan maar ik kan opnieuw beginnen.

Iemand tips om te verticuteren? En wat doet ge erna?

Riverdale27's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kandul Bekijk bericht
    Ik begrijp niet goed waarom ze geen vereenvoudigde etikettering kunnen hebben voor niet-commerciële zaden? Of gewoonweg geen...
    Wrs weer goed lobbywerk van grote bedrijven.

Altijd dezelfde schele zever tegenwoordig...

iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tinolicus Bekijk bericht
    Mag ik hier ook om raad voor het gras? Of moet ik een aparte topic openen?

Ik zou morgen graag mijn gras verticuteren. Ik heb het gisteren wat korter gemaaid als anders en straks ga ik onkruid wieden. Ik heb dat twee weken geleden pas gedaan maar ik kan opnieuw beginnen.

Iemand tips om te verticuteren? En wat doet ge erna?
    De ideale periode daarvoor. Ge hebt al gemaaid, dat is zeker goed. Dan verticuteren dus. In meerdere richtingen, zodat alles er goed uit is.

Daarna kunt ge meerdere dingen doen, hangt ervan af hoeveel ge wilt uitgeven.

Ten eerste moet ge de kale plekken gaan opvullen. Gewoon dun laagje potgrond mengen met herstelgazonzaad en dan op de kale plek leggen en aanduwen. Goed vochtig houden totdat het gras goed uitkomt.

Dan kunt ge nog opteren voor twee zaken:
    - compost zeven boven uw gazon, zo brengt ge een dun laagje compost aan over al het gras, prima bemesting
    - nog beter maar ook duurder is gazonmeststoffen gooien, AVEVE heeft zo verschillende varieteiten: Aveve Gazon, Aveve Gazon Plus en Aveve Gazon All in. De eerste is een meststof, de tweede is een meststof plus antimoswerking en de laatste is een meststof, anti-mos en anti-onkruid in één package. Met die laatste heb ik veel succes gehad. Werkte zeer goed tegen onkruid (al ben ik niet 100% zeker want ik had ook al gespoten met antionkruid product voor gazon) maar mijn gras groeide ook bijzonder goed en mooi groen.

En na het bemesten eens goed en lang water geven met zo'n automatische sproeier. Na paar weken hebt ge perfect gazonnetje.

iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door spray-bunny Bekijk bericht
    Zout strooien is idd zeer slecht voor uw planten. Zorgt snel voor problemen met voedingsopname en eens uw medium verzilt is valt er moeilijk iets aan te verhelpen op KT. Uw planten stoten zelf ook al nitraten uit (=afvalstoffen).

Een milieuvriendelijk trucje: opengesneden petflessen of iets dergelijks tot 2cm boven de bodem ingraven rond uw planten en wat bier ingieten. De slakken worden aangetrokken door het bier en verdrinken. Een dood waar menig man van droomt.

De beste remedie blijft echter om elke dag slakken te plukken. But ain't nobody got time for that.

Slakkenkorrels vergaan naar mijn mening heel snel in weer en wind. En ze zijn niet zo effectief.
    Ik heb eens ergens gehoord dat ge zout uit de grond kunt krijgen door veel overvloeien met water. Heel veel. Zo doen ze dat in serres waar er nooit regen valt en de bodem dus sneller verzilt. Dus dat kan wel een optie zijn als de grond veel te zout is. Maar zout strooien in de hof is sowieso iets wat men moet vermijden.

Dat met die petflessen ga ik wel eens proberen. Goeie tip.

MaTi's schermafbeelding
    iTrader
    66 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Riverdale27 Bekijk bericht
    De ideale periode daarvoor. Ge hebt al gemaaid, dat is zeker goed. Dan verticuteren dus. In meerdere richtingen, zodat alles er goed uit is.

Daarna kunt ge meerdere dingen doen, hangt ervan af hoeveel ge wilt uitgeven.

Ten eerste moet ge de kale plekken gaan opvullen. Gewoon dun laagje potgrond mengen met herstelgazonzaad en dan op de kale plek leggen en aanduwen. Goed vochtig houden totdat het gras goed uitkomt.

Dan kunt ge nog opteren voor twee zaken:
    - compost zeven boven uw gazon, zo brengt ge een dun laagje compost aan over al het gras, prima bemesting
    - nog beter maar ook duurder is gazonmeststoffen gooien, AVEVE heeft zo verschillende varieteiten: Aveve Gazon, Aveve Gazon Plus en Aveve Gazon All in. De eerste is een meststof, de tweede is een meststof plus antimoswerking en de laatste is een meststof, anti-mos en anti-onkruid in één package. Met die laatste heb ik veel succes gehad. Werkte zeer goed tegen onkruid (al ben ik niet 100% zeker want ik had ook al gespoten met antionkruid product voor gazon) maar mijn gras groeide ook bijzonder goed en mooi groen.

En na het bemesten eens goed en lang water geven met zo'n automatische sproeier. Na paar weken hebt ge perfect gazonnetje.
    Aha, ik vrees dat ik geen gazon meer ga hebben. Is al enkele jaren niet meer geverticuteerd. Vandaag dus zichtbaar onkruid nog eens wegkappen en morgen verticuteren. Het zaaien met herstelgras zal voor later zijn, ik ga wachten op regen vermits ik hier geen automatische sproeier heb en de oppervlakte is wat groot.

Langs de kanten ligt het er nogal droog bij zonder gras. Gewoon hetzelfde behandelen als de kale plekken?

Merci alvast

Silmarunya's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Ik heb eens ergens gehoord dat ge zout uit de grond kunt krijgen door veel overvloeien met water. Heel veel. Zo doen ze dat in serres waar er nooit regen valt en de bodem dus sneller verzilt. Dus dat kan wel een optie zijn als de grond veel te zout is. Maar zout strooien in de hof is sowieso iets wat men moet vermijden.

Dat met die petflessen ga ik wel eens proberen. Goeie tip.
    Good luck om dat met volle grond te doen, je gaat je bodem gewoon oververzadigen en je hele bodemecosysteem naar de tuut helpen. En chloor is redelijk hardnekkig... In serres is de grond vrij ondiep en zijn er meestal kunstmatige bodems en dat soort dingen

Naar mijn ervaring blijven slakkenkorrels eigenlijk wel behoorlijk lang leven en ze zijn even ecologisch als bier (ijzerfosfaat is alleen gevaarlijk voor slakken). Dat gezegd zijnde proberen wij het ook eerst met biervallen, wegens goedkoper en gemakkelijker.
    "Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." - A. Einstein

iTrader
    5 (100%)
    Aha, ik vrees dat ik geen gazon meer ga hebben. Is al enkele jaren niet meer geverticuteerd. Vandaag dus zichtbaar onkruid nog eens wegkappen en morgen verticuteren. Het zaaien met herstelgras zal voor later zijn, ik ga wachten op regen vermits ik hier geen automatische sproeier heb en de oppervlakte is wat groot.

Langs de kanten ligt het er nogal droog bij zonder gras. Gewoon hetzelfde behandelen als de kale plekken?

Merci alvast
    Inderdaad ja. Overal waar grote kale plekken zijn, gewoon opnieuw zaaien. Maar de zaden dus zeker bedekken met dun laagje potgrond.

Kleine kale plekken groeien sowieso dicht. Gewoon gazon bemesten en dan komt het zeker goed.

Hier werd ook al jaren niet meer geverticuteerd. Viel nog wel goed mee hoor.

iTrader
    5 (100%)
    Trouwens net nog eens naar de composthoop gaan kijken. Zag er allerlei planten uitgroeien en ik dacht: huh, welke planten zijn dat?

Bleken het patatten te zijn . Ooit patatten erop gesmeten en nu groeien die gewoon uit Binnenkort patatten uit de composthoop!

MaTi's schermafbeelding
    iTrader
    66 (100%)
    Ik denk dat de enige manier om het hier volledig groen te krijgen is door compleet alles om te gooien... Maja, ik ben maar een leek. Ik ga wel mijn best doen om het zo goed mogelijk te krijgen. Morgen zit ik met een maanlandschap, denk ik.

Lots02's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Troost je, bij mij zal het ook zo zijn en ik kan het nu niet doen aangezien er hier 2 honden rondlopen. Ik vermoed dat dat de groei van het graszaad niet veel zal helpen

iTrader
    5 (100%)
    Ik denk dat de enige manier om het hier volledig groen te krijgen is door compleet alles om te gooien... Maja, ik ben maar een leek. Ik ga wel mijn best doen om het zo goed mogelijk te krijgen. Morgen zit ik met een maanlandschap, denk ik.
    Gras kan wel tegen een stootje hoor. Maar succes alvast.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lots02 Bekijk bericht
    Troost je, bij mij zal het ook zo zijn en ik kan het nu niet doen aangezien er hier 2 honden rondlopen. Ik vermoed dat dat de groei van het graszaad niet veel zal helpen
    Nee die moet je een paar weken van het gazon afhouden als je wil dat dat een beetje kan herstellen

iTrader
    0
    Toffe thread. Sinds kort ook een interesse aan het opbouwen voor tuinieren, voornamelijk kruiden momenteel. Heb van een bloembak een kruidenbak gemaakt maar niet intensief gezocht hoe het echt moet. Gewoon neutrale potgrond erin en plantjes geplant.

Foto: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.n...12961319_o.jpg

Als jullie van de foto foute dingen kunnen afleiden of tips kunnen geven, ga u gang. Kan alle hulp gebruiken als absolute beginneling.
    #EC$?

spray-bunny's schermafbeelding
    iTrader
    24 (100%)
    Ik ben geen fan van het zogenaamde spoelen. Neemt veel tijd in beslag want je moet tientallen tot honderd liters water per tien liter medium gebruiken. Je spoelt ook je voedingsstoffen weg in onbekende mate, en bovendien kan je er planten die echt geen nat medium verdragen mee vermoorden. Het risico is dat je de verzilting vervangt door een voedings- en waterhuishoudingsprobleem. Ik zou nog eerder verplanten in nieuw medium en de wortelschade erbij nemen.
    Trouwens net nog eens naar de composthoop gaan kijken. Zag er allerlei planten uitgroeien en ik dacht: huh, welke planten zijn dat?

Bleken het patatten te zijn . Ooit patatten erop gesmeten en nu groeien die gewoon uit Binnenkort patatten uit de composthoop!
    Cradle to cradle op zijn best!

In mijn vorig huis had ik een composthoop van drie kubieke meter, gedurende vijftien jaar onderhouden. Dat spul was goud waard, maar 't is niet meteen iets dat ge meeneemt met een verhuis.
    Laatst gewijzigd door spray-bunny; 6 mei 2013 om 01:44
    De topklasse weet het.
    De onderklasse weet het niet.
    De middenklasse wil het niet weten.

Pagina 5 van 112 Eerste 1234567891555105 ... Laatste

Regels voor berichten