Pagina 4 van 112 Eerste 123456781454104 ... Laatste

Discussie: De moestuin

Riverdale27's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door f33db4ck Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Geen zand. Lijkt mss zo omdat het zo droog is, maaaaar ik zal wel op het stukje dat ik ga beplanten, zoals je aangeeft, vruchtbaardere grond aanvoeren. Mijn schoonouders zijn boeren dus die kunnen me wel wat helpen
    Dat helpt zeker!

Wel zien dat die boom niet teveel schaduw geeft.

Lots02's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door spray-bunny Bekijk bericht
    Prachtige moestuin Riverdale!Ik kwam toevallig gisteren dit tegen: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.n...26929868_n.jpg.

Mss zijt ge er iets mee.
    Ziet er leuk uit, thx!

iTrader
    5 (100%)
    De slakken hebben, ondanks de korrels, toch weer aan menne savooi gezeten. Straks terreur in de hof, wacht maar!

Indigoke's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    misschien kan ik hier wat hulp krijgen... Is het nodig een courgetteplant in volle grond te planten of mag je dat ook in een pot/bloembak houden?

iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Indigoke Bekijk bericht
    misschien kan ik hier wat hulp krijgen... Is het nodig een courgetteplant in volle grond te planten of mag je dat ook in een pot/bloembak houden?
    Ik dacht het wel, maar dan heb je wel gigantische potten nodig want die planten zijn indrukwekkend. Ze hebben 1m² per plant nodig in volle grond. Denk ook dat ze véél water en ook genoeg voeding nodig hebben.

Hier nog wat tips:

Courgettes zijn relatief makkelijk te kweken.

- Ze kunnen op alle grondsoorten worden geteeld, zolang ze maar over voldoende water kunnen beschikken.
    - Het zijn gulzige planten, voorzie daarom zeker een ruime organische voorraadbemesting (tijdens of net na de winter).
    - Plant bij voorkeur in volle zon, beschut van te felle wind.
    - Geef de plant voldoende ruimte: maximum 1 plant/m².
    - Courgettes zijn zeer vorstgevoelig.
    - In volle grond uitplanten gebeurt daarom bij voorkeur pas vanaf half mei.
    - Vroeger uitplanten kan wel, maar dan wordt er best afgedekt met plasticfolie of geteeld onder plastic tunnels of in een serre.
    - Tip: courgettes kunnen, net als aardbeien, ook gekweekt worden op een (ietwat verhoogde) strook zwarte plasticfolie of anti-worteldoek. (of zoals vroeger: stro). Dit zorgt niet alleen voor een hogere bodemtemperatuur, maar tevens voor minder bevuilde en rotte vruchten.
    - Op een courgetteplant verschijnen 2 soorten bloemen:
    - De mannelijke bloemen, die meestal als eerste verschijnen, zitten op een steeltje en zorgen alleen voor het stuifmeel. Ze groeien niet uit tot vruchten.
    - De vrouwelijke bloemen beschikken over een vruchtbeginsel dat na de bestuiving uitgroeit tot een volwaardige vrucht.
    - Om een goede bestuiving te garanderen dienen minimum 2 planten naast elkaar worden aangeplant.

Indigoke's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    bedankt !!!

Bontus's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Nog even en alle activiteiten hier zijn illegaal.

iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bontus Bekijk bericht
    Nog even en alle activiteiten hier zijn illegaal.
    Hoe bedoel je?

I.v.m. met dat zaden ruilen niet meer zou mogen in Brussel, of nog iets anders?

iTrader
    7 (100%)
    Hij heeft het over het voorstel van de Europese commissie om enkel standaard zaden toe te laten. Ik denk dat dit de relevante verorderingen zijn. 1 en 2

iTrader
    5 (100%)
    Ach dat zal mij worst wezen. Ik koop vaak mijn plantjes al in de winkel. Hoe die gezaaid worden kan mij niet echt interesseren. En al die andere zaden, die zullen nog wel de ronde blijven doen.

Slechte regelgeving denk ik... maar soit. Weinig aan te doen I guess.

koekske007's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Riverdale27 Bekijk bericht
    Hoe groot is dat stukje grond? Want als je kruiden gaat zetten is het misschien een goed idee om gewoon zo'n moestuinbak te kopen. Die van mij is 1.2 x 1.2m en ongeveer 50 cm hoog. Die heb ik gewoon volgegooid met potgrond uit de Colruyt. Zo'n bak heb je voor 50 a 70 euro, hangt beetje af van de kwaliteit. En potgrond heb je al voor 2.65 euro een zak van 40 liter. Effe tellen, een bak van 120 x 120 x 40 cm = 576.000, heeft dus 576 liter potgrond nodig, gelijk aan 15 zakken uit de Colruyt. Komt neer op kleine 40 euro. Dan nog platjes aan 2 euro per plant, 16 vakken, is dus 32 euro.

Dus voor 150 euro heb je al een mooi kruidentuintje aangelegd .

Die van mij vorig jaar in augstus aangelegd, het resultaat vandaag:

onderste rij (vlnr): dille, citroentijm, prei, peterselie
    2e rij (vlnr): dragon, laurier, venkel, koriander
    3e rij (vlnr): rozemarijn, tijm, venkel, bieslook
    bovenste rij (vlnr): kerrie, salie, oregano, bonenkruid

En nog wat andere foto's van de tuin. Hieronder de bosbessen die al goed in bloei beginnen te staan:

En de moestuin (bovenaan erwten, lenteui, wortelen, prei, kolen en onderaan aardbei, sla en tuinbonen). De serretjes staan kruiden en bosaardbei.

En een insectenhotel dat ik heb opgehangen:

Ook die kleine serretjes in de Aldi gekocht? Ik heb me er 2 aangeschaft en al spijt dat ik er geen 3 mee had want dat zijn handige dingen.
    Ik laat hier nu een aantal planten in opgroeien om ze dan uit te planten maar begin al met een plaatstekort te kampen ...
    Leuke tuin trouwens, zo'n insectenhotel schaf ik me ook nog aan één dezer :-)

Silmarunya's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Riverdale27 Bekijk bericht
    Ach dat zal mij worst wezen. Ik koop vaak mijn plantjes al in de winkel. Hoe die gezaaid worden kan mij niet echt interesseren. En al die andere zaden, die zullen nog wel de ronde blijven doen.

Slechte regelgeving denk ik... maar soit. Weinig aan te doen I guess.
    Sommige mensen zaaien en kruisen echter graag met oude rassen - meestal smaken en/of renderen ze een stuk beter dan de huidige commerciële (zeker in de niet altijd even optimale omstandigheden van je eigen moestuin).

Die Europese richtlijn is een van de meest degoutante documentjes ooit geschreven. Kill it with fire...
    "Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." - A. Einstein

iTrader
    7 (100%)
    Ik begrijp niet goed waarom ze geen vereenvoudigde etikettering kunnen hebben voor niet-commerciële zaden? Of gewoonweg geen...

Silmarunya's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kandul Bekijk bericht
    Ik begrijp niet goed waarom ze geen vereenvoudigde etikettering kunnen hebben voor niet-commerciële zaden? Of gewoonweg geen...
    BBC Radio 4 - Farming Today, 01/05/2013

Volgens de BBC was een sterk vereenvoudigd certificatiesysteem voor oude rassen die niet in grootschalige landbouw worden gebruikt voorzien in de eerste versies van het document, maar is dat bij latere herwerkingen afgezwakt tot een 'korte periode waarin oude rassen extra snel kunnen gecertificeerd worden'. Maar dat is geen oplossing; de kosten blijven hoog en de voorwaarden totaal onzinnig.Je zou bijvoorbeeld 'stabiliteit over meerdere generaties' moeten kunnen bewijzen. Lees: dat je tomaten volgend jaar dezelfde zijn als dit jaar.

Het probleem is dat veel van die oude rassen dat helemaal niet kunnen. En ook niet moeten kunnen, want jij en ik leveren meestal niet aan supermarkten

Ik vraag me echt af wat ze willen bereiken met deze directieve. De grote industriële spelers hebben al een hoge mate van standaardisatie en traceerbaarheid bereikt, wat ook moet als je aan industriële landbouw wilt doen. En de kleine garnalen? Goh ja, is het zo'n drama als mijn buur zijn pompoenen verkoopt zonder dat zijn zaad traceerbaar en stabiel enzovoort is?
    "Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." - A. Einstein

iTrader
    7 (100%)
    We weten dan toch eindelijk waarover die petitie ging, het was dan tóch terecht. Straks moeten we ons naar SilkRoad verplaatsen om zaden te ruilen. Bestaat er in België iets zoals de Heritage Seed Library?

Pagina 4 van 112 Eerste 123456781454104 ... Laatste

Regels voor berichten