Pagina 2 van 112 Eerste 1234561252102 ... Laatste

Discussie: De moestuin

Riverdale27's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Hier nog een hoop info: Groen.net - uw online tuinman

iTrader
    8 (100%)
    Hey Riverdale

Ik ben ook van Leuven en ga ook starten met Moestuin. Ik had het gedacht van enkele plastikke bakken te gebruiken om de stenen te plaatsen, daar ik niet goed weet wat er allemaal onder de gazon verborgen zit (is een huurhuis).
    Welke afmetingen raad je aan? Voor kruiden weet ik het wel, maar ik spreek eerder over sla, wortelen, ...

iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spartagon Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Hey Riverdale

Ik ben ook van Leuven en ga ook starten met Moestuin. Ik had het gedacht van enkele plastikke bakken te gebruiken om de stenen te plaatsen, daar ik niet goed weet wat er allemaal onder de gazon verborgen zit (is een huurhuis).
    Welke afmetingen raad je aan? Voor kruiden weet ik het wel, maar ik spreek eerder over sla, wortelen, ...
    Mooizo!

Qua afmetingen zou ik zeker groot genoeg nemen. Bakken van 1.2 x 1.2 dus. En afhankelijk van wat je erin zet moeten sommige diep genoeg zijn. Je kan moeilijk wortelen zaaien in bakken die 10 cm hoog zijn.

Hier nog veel andere tips die ik mij kon bedenken voor uw situatie:

Bakken van plastiek zijn eerder klein. Als je die in het groot wilt ben je al snel massa's geld kwijt en denk ik dat je beter zit met hout (behoudens dat je ergens goedkoop plastieke bakken kunt vinden). Wat je kan doen is altijd eens het gazon opgraven op een paar plaatsen. Dat heb ik ook gedaan. Een stuk grond van 20x20cm eruit halen tot zo diep mogelijk en eens zien hoe dat eruit ziet. Zitten daar veel stenen in? Etc. Als dat meevalt kan je overwegen om in volle grond te tuinieren, zoals ik heb gedaan. Maar geloof me, ik heb serieus wat stenen uit die grond moeten halen . En porselijn, glas, knikkers, golfplaat en baksteken en wat niet al Alles heeft zijn voor en nadelen. Doet ge het in volle grond, dan moet die grond een beetje in orde zijn maar is het niet zo bijster veel moeite. Doet ge het in bakken, dan moet ge bakken kopen/maken, grond laten komen, etc maar dan is alles wel zeer flexibel.

Nu stel ge doet het in bakken. Dan zijn die bakken van 1.2 x 1.2 meter altijd toppers. Daar kunt ge heel wat dingen in zetten hoor. Ik heb mij een tijd geleden dat boek gekocht: Je eigen groentetuin op 1m² boeken landscaping Anne-Marie Nageleisen. Dat boek legt echt haarfijn uit hoe je het moet aanpakken in van die bakken, hoe je die bakken moet maken etc.

Maar bakken kunt ge eigenlijk overal zetten (mits worteldoek!). Op stenen, op gras, overal. Dus dat is altijd heel makkelijker. Ook makkelijk terug mee te nemen. Let wel op: er moet zon op, minstens 6u per dag.

Trouwens een tip als je die bakken met grond moet vullen. Je kan potgrond kopen, maar dat is vaak duur. Ik laat mijn grond leveren door Heroes & Co, een beetje verder van Leuven af. Hier hun antwoord op mijn mail:

Teelaarde (zuivere, zwarte, gezeefde aanvulgrond): 16.- €/ton + 21 % BTW
    Teelaarde + molm (aangerijkt met grondverbeteraar): 22.5 €/ton + 21 % BTW (ca. 1300 kg/m³)

De laatste oplossing is natuurlijk de ideale omdat de grond verrijkt is met een combinatie van champignonmest, turf en compost.

Levering in Bigbag : supplement van 10 €/m³ + 21 % BTW
    Levering in Kessel-lo : 50 € + 21 % BTW
    Levertijd : enkele dagen

Betaling : bij levering.

Ook mogelijk:

Universele potgrond – 70 liter
    Prijs = 5.37 + 21 % BTW.

Terra actif (structuurverbeteraar bij nieuwe aanplant)
    Prijs : 8.25 + 6 % BTW
    En nog iets wat zeker handig is om te weten. Goeie kwaliteitscompost kan je kopen bij Ecowerf, net buiten de ring. Kost 3 euro voor een zak van 40 liter. Ze leveren ook big bags: 40 euro incl. levering voor 1000 liter. En verder kunt ge natuurlijk ook gaan ophalen wat ge zelf wilt. Houtsnippers zijn daar gratis trouwens, ook altijd gratis op te halen.

EcoWerf - Compost kopen
    EcoWerf - Houtsnippers

En verder ook nog handig om te weten in Leuven. Ge kunt compostvaten/bakken zeer goedkoop kopen van de stad. Ik heb twee bakken staan van 1m³ (niet m², maar m³!) en dat heeft mij maar 30 euro gekost.

Composteren - Officiële site van de stad Leuven

Zorba's schermafbeelding
    iTrader
    110 (99%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Riverdale27 Bekijk bericht
    En een insectenhotel dat ik heb opgehangen:
    Heel mooi, heel leuk insectenhotel ook! Waar heb je dat gehaald?
    If I can bicycle, I bicycle.
    12x Sunpower X21-350 + Solaredge 3000 (226°, 50° helling) PVoutput

FurtiveDuck's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Ook al enkele jaren een moestuintje aan te hang. Is inderdaad heel wat werk, maar 't is veel te zalig om er gewoon in te chillen in de zomer. Dit jaar wat laat gezaaid, maar kon niet anders met het weer. 't Meeste voorgegroeid in de veranda, maar ook heel wat gewoon de grond in gepleurd. Radijsjes zitten der een dag of 4 in en beginnen al goed te groeien.

Wel wat problemen dit jaar. Onder de wei van boer Teun (vlak naast mijn moestuin) is er een lek aan de waterinvoer voor Ieper (is een enorm grote buis), komt door al die zware machines die er met dat slecht weer een kleine grondverzakking veroorzaakt hebben. Nu, heel de winter stond zijn wei volledig blank. Die waterpoel grenst vlak aan mijn moestuin, dus stond die grond heel de winter gewoon zeiknat. Toen 'k in maart begon te spitten enzo stond ik na 5 centimeter al volledig in't water. Hopelijk niet te veel regen dus.

Verder heeft er een harem rode mieren zijn intrek genomen (niet overdreven, een nest of 5). Gisteren pas ontdekt toen 'k op mijn knieën wat sla aan't overplanten was. Voor 'k het wist zaten ze onder mijn broek en joooo, dat was niet chill. Voorlopig nog niets tegen doen, is de natuur hé, maar als 't irritant begint te worden zal 'k ze moeten verplaatsen.

Valt trouwens veel te leren op Moestuin Forum | Voor en door moestuin liefhebbers | Moestuin Forum - zit er zelf al enkele jaartjes. Is vooral leuk voor zadenruil en om speciale soortjes te leren kennen!

John.R77's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Ook onlangs een huis gekocht met veel terrein aan, dus een 2 delen voor de kippen afzetten, 1 stuk gras, ander stuk kan dan ondertussen terug gras op gezaaid worden. en binnenkort ook beginnen met het maken van bakken voor sla en consoorten in te kweken, het forum van de moestuin ziet er wel tamelijk informatief uit ne mens kan altijd maar bijleren
    Antec One - Asrock B75 Pro3-M - I5 3570 3.4GHz - 8GB - Radeon HD 7870XT jokercard
    Steam: Johnr77 (Borderlands 2, Crysis 2)
    Origin: Fr0zenFalc0n (Battlefield 3)
    MyGarage: Honda Prelude BB9

iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zorba Bekijk bericht
    Heel mooi, heel leuk insectenhotel ook! Waar heb je dat gehaald?
    Heb een jaar geleden in de AVEVE de kleinere versie hiervan gekocht:

Insectenhotel kopen - soorten insectenhuisjes voor lieveheersbeestjes en andere insecten

En toen zag ik een maand ofzo geleden opeens ook de grote versie liggen, voor 42 euro ongeveer:

Insectenhotel vlinders, lieveheersbeestjes, gaasvliegen, oorwormen en solitaire bijen kopen

Maar heb die op de website gekocht omdat het daar maar 33 euro kost. Gewoon betaald met overschrijving en had het binnen de week al thuis. Ging allemaal goed.

Maar er zijn veel alternatieven beschikbaar voor dieren en insecten in de tuin:

Dieren nestkasten

iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FurtiveDuck Bekijk bericht
    Ook al enkele jaren een moestuintje aan te hang. Is inderdaad heel wat werk, maar 't is veel te zalig om er gewoon in te chillen in de zomer. Dit jaar wat laat gezaaid, maar kon niet anders met het weer. 't Meeste voorgegroeid in de veranda, maar ook heel wat gewoon de grond in gepleurd. Radijsjes zitten der een dag of 4 in en beginnen al goed te groeien.

Wel wat problemen dit jaar. Onder de wei van boer Teun (vlak naast mijn moestuin) is er een lek aan de waterinvoer voor Ieper (is een enorm grote buis), komt door al die zware machines die er met dat slecht weer een kleine grondverzakking veroorzaakt hebben. Nu, heel de winter stond zijn wei volledig blank. Die waterpoel grenst vlak aan mijn moestuin, dus stond die grond heel de winter gewoon zeiknat. Toen 'k in maart begon te spitten enzo stond ik na 5 centimeter al volledig in't water. Hopelijk niet te veel regen dus.

Verder heeft er een harem rode mieren zijn intrek genomen (niet overdreven, een nest of 5). Gisteren pas ontdekt toen 'k op mijn knieën wat sla aan't overplanten was. Voor 'k het wist zaten ze onder mijn broek en joooo, dat was niet chill. Voorlopig nog niets tegen doen, is de natuur hé, maar als 't irritant begint te worden zal 'k ze moeten verplaatsen.

Valt trouwens veel te leren op Moestuin Forum | Voor en door moestuin liefhebbers | Moestuin Forum - zit er zelf al enkele jaartjes. Is vooral leuk voor zadenruil en om speciale soortjes te leren kennen!
    Ha nice! Wat foto's van uwe tuin zou ik ook wel es willen zien if you don't mind.

Wel klote van dat water. Hopelijk zakt dat tegen een aardig tempo.

Ik had hier ook al mieren zit rond de sla. Een paar nesten. Vooral zwarte maar gisteren ook rode. Ge vraag u af waar ze telkens vanaf komen he . Anyway, them bastards all dead now . Jammer, want ik vind mieren echt prachtige dieren, maar ik heb geen zin dat ze aan de wortels van mijn jonge plantjes knabbelen, en nog minder dat ze luizen ondersteunen.

Daiky's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik heb in beton naast het terras een bak gemaakt van 2m breed en 1.2m diep en daar met houten latjes in vakjes van 30x30cm ingedeeld. Het is de eerste keer dat ik zoiets probeer, het is wel nog tof om te doen, want het blijft erg overzichtelijk. In feite weinig werk als ik andere mensen zie zwoegen in hun tuin, zit ik op terras en pluk af en toe een onkruidje weg (of een slakje zoals van 't weekend).
    Ik hou een blog bij: TuinmanTom
    create.

ChfZ | Hanky's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Hoe houden jullie bvb katten weg uit zo'n moestuintje?

Of laten jullie die gewoon hun zaakskes doen tussen de plantjes?

iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ChfZ | Hanky Bekijk bericht

Compost houdt de katten blijkbaar wel goed weg. Die houden niet van de geur denk ik. Verder doe ik niks tegen katten.

Den Deze's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Wij zijn ook gestart met onze eerste moestuin.
    Wou hem eerst zelf maken, maar bij een lokale winkel stonden er zo'n moestuinbakken.
    Voor dat geld kon ik ze niet zelf maken
    Bij mijn vader goede (compost)grond gaan halen en aangevuld met potgrond (met basisbemesting)
    Nu zien wat er van komt
    I want to die in my sleep like my grandfather, not screaming and yelling like the passengers in his car

Silmarunya's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ChfZ | Hanky Bekijk bericht

Wij doen niets om ze weg te houden, want ze doen niets verkeerd - ze beschadigen geen planten en als ze nog wat gratis mest willen achterlaten is dat des te beter

Maar over het algemeen hebben we niet zoveel zwerfkatten in de buurt hier, als je hele nesten zou hebben is het natuurlijk wat anders.
    "Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." - A. Einstein

Lots02's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Iemand die al aardappelen heeft gekweekt in zakken? Heb dat gezien in 'De moestuin volgens Wim' en ik heb het ook eens geprobeerd. Misschien mensen die nog tips hebben?

Verder heb ik nu ook 2 bakken bezaaid met peterselie, rucola, koriander en basilicum

De bedoeling is om vanaf volgend seizoen zelf een moestuintje te beginnen. Aangezien ik van plan ben om in de nabije toekomst van thuis uit weg te gaan, leek me dat nu niet zo'n goed idee en heb ik het bij een paar bakken gehouden om de eerste stapjes te zetten! Ik ben alvast benieuwd of de zaadjes zullen groeien

koebeest's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Heb nu dit gemaakt: https://dl.dropboxusercontent.com/u/...9/IMAG0205.jpg

Er staat nog niets in. Normaal zou hij ongeveer dubbel zo groot moeten worden maar het omspitten/afsteken van gras vind ik niet zo heel erg leuk. Kan/wil me daar ook geen uren mee bezig houden. Misschien dat ik morgen nog een beetje verder afsteek. Er zitten twee zakken compost onder gespit misschien dat ik morgen al achter plantjes ga om erin te zetten.

Pagina 2 van 112 Eerste 1234561252102 ... Laatste

Regels voor berichten