Discussie: De moestuin

Tweak37's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chilliewillie88 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ben ik het volledig mee eens dat gazon niet zo boeiend is :-) wat ik er eigenlijk bij had moeten vertellen is dat onze tuin in totaal 3.000 vierkante meter groot is en we best al wel mooie stukken met veel plantenborders en moestuin hebben. het stukje waar het nu over gaat is het helemaal vanachter bij ons en dat willen we nu gewoon een beetje proper kunnen onderhouden, vandaar dat ik er gazon wou aanleggen. Stuk bloemenweide hebben we ook al momenteel. Die bloemenweide later omvormen naar gazon lijkt me ook wel een heel klusje. Loofbomen worden er later op het jaar sowieso ook nog aangeplant (verplichting bij de kapvergunning).
    Wat een weelde.

500 m2 is ook wat groot om te gaan afdekken he, denk niet dat er oplossingen zijn die minder werk vragen dan het onkruid in het najaar gewoon te verwijderen.
    Tenzij natuurlijk toch nu zaaien, maar je gaat veel mogen sproeien en onkruid in toom houden. En wellicht in het najaar alsnog oplapwerk.

Chilliewillie88's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tweak37 Bekijk bericht
    Wat een weelde.

500 m2 is ook wat groot om te gaan afdekken he, denk niet dat er oplossingen zijn die minder werk vragen dan het onkruid in het najaar gewoon te verwijderen.
    Tenzij natuurlijk toch nu zaaien, maar je gaat veel mogen sproeien en onkruid in toom houden. En wellicht in het najaar alsnog oplapwerk.
    ja afdekken is niet te doen. Zit ook nog eens met het probleem dat mijn grondwaterpomp ongeveer 120 meter verder staat, zou ik al gigantische tuinslangen moeten gaan leggen om uiteindelijk wsl nog een pisstraaltje over te houden. Zal ook gewoon moeten wachten op september en er een nattere periode uitkiezen.

Destel's schermafbeelding
    iTrader
    15 (100%)
    Mentioned
    9 Post(s)
    Ik zou niets doen maar het af en toe wel mee maaien met de rest van de gazon om het onkruid een beetje in toom te houden.
    PS4 / Xbox 360 / Wii / NES // Raspberry Pi Zero W / 3B / 3B+
    MacBook Pro 15" (2018) / iMac 27" (2017) // iPhone XR / iPad Air 2
    Projecten: frequency trainer

Lemme's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    6 Post(s)
    Iemand ervaring met bamboe? Mijn ouders hebben een massa in hun tuin staan.
    Ik zou dit willen uitdoen en dit gieten in beton als (verplaatsbare) schutting. Moet ik dit eerst allemaal laten drogen en/of behandelen? Of kan ik dit rechtstreeks in de beton plaatsen?
    Tobias Fünke: "Are you forgetting that I was a professional twice over - an analyst and a therapist?
    The world's first analrapist."

PSN: De_Lemme

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    8 Post(s)
    Is mss niet echt 'tuin' maar goed.

Mijn groenten voor dit jaar:

https://imgur.com/5TqKd9G
    https://imgur.com/feFeF8k
    https://imgur.com/t2rlfX5
    *** Also sprach Zarathustra ***

GemaneDude's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    Is mss niet echt 'tuin' maar goed.

Mijn groenten voor dit jaar:

https://imgur.com/5TqKd9G
    https://imgur.com/feFeF8k
    https://imgur.com/t2rlfX5
    Is net het punt van deze thread.

Ikzelf ben dit jaar terug begonnen met een moestuin, heb dit gezet:

Tomaat Roma
    Tomaat Black Cherry
    Peper Cayenne
    Paprika California Wonder
    Stengelajuin Freddy
    Courgette Parthenon F1
    Komkommer Marketmore
    Boerenkool Westlandse Winter
    Radijs Mixed Colors
    Spinazie Securo
    Wilde rucola
    Rode Biet Detroit 2
    Lage Slabonen Ferrari
    Snijbiet Groene witribbige
    Pluksla Rood Eikenblad, maar deze zwaar mislukt, slechts 1 zaad is uitgekomen van de vele gezaaid.

Verder nog qua kruiden paarse basilicum, thijm, rozemarijn, krulpeterselie, salie, dille en koriander. Kervel ook gezaaid maar niets uitgekomen.

Bloemenmix voor bijtjes gezaaid, alsook nog apart goudsbloemen, bernagie en oost-Indische kers.

Heb wel wat last van bietenvliegen op mijn spinazie en snijbiet.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    ja afdekken is niet te doen. Zit ook nog eens met het probleem dat mijn grondwaterpomp ongeveer 120 meter verder staat, zou ik al gigantische tuinslangen moeten gaan leggen om uiteindelijk wsl nog een pisstraaltje over te houden. Zal ook gewoon moeten wachten op september en er een nattere periode uitkiezen.
    Met dit weer en de verwachting voor de volgende maanden, gewoon wachten tot september. Je gaat hetzelfde resutlaat bereiken maar met 4 maand minder frustraties.

Wij hebben nu ook zo'n woestijnlandschap, maar gaan het pas in september ook heraanleggen, het is gewoon te zot voor woorden om nu iets in de tuin te planten, het gaat toch gewoon dood.

Wij gaan wel kijken om op ons stuk ook nog wat bomen te ztten, kwestie van veel schaduwplekken te maken, misschien minder nuttig voor jouw stuk natuurlijk

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Trouwens, als het zo verder gaat en het een droge en warme zomer wordt, dan valt het met onkruid ook nogal mee.

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    8 Post(s)
    Gisteren al mijn spinazie verwijderd en in de vriezer gestoken ( toch 3 kilo) en vervangen door squash en koolrabi met wat afrikaantjes er tussen. Vanavond de laatste radijzen trekken om de sla wat plaats te geven.

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Mooie moestuin wel. Ziet er erg efficiënt uit. Bij mij is het allemaal wat rommeliger, zonder bakken en met houtsnippers als mulch. Heb 8 tomatenplanten en 10 kerstomatenplanten (diverse rassen), courgettes, pompoenen, erwten en worteltjes dit jaar. En aardbeitjes, maar dat is een zelf regelende teelt. Oja en rucola schiet overal in de tuin op nadat ik het vijf jaar geleden een keertje heb gezaaid.
    Spinazie nog nooit gedaan, is eigenlijk wel een goed idee.

Kleinfruit floreert ook momenteel, frambozen en aalbessen gaan geweldig opbrengen dit jaar. Ook al kersen nu, erg vroeg.

utred?'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GemaneDude Bekijk bericht
    Courgette Parthenon F1
    Dat klinkt meer als een gevechtsvliegtuig dan een stuk groente

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    8 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tweak37 Bekijk bericht
    Mooie moestuin wel. Ziet er erg efficiënt uit. Bij mij is het allemaal wat rommeliger, zonder bakken en met houtsnippers als mulch. Heb 8 tomatenplanten en 10 kerstomatenplanten (diverse rassen), courgettes, pompoenen, erwten en worteltjes dit jaar. En aardbeitjes, maar dat is een zelf regelende teelt. Oja en rucola schiet overal in de tuin op nadat ik het vijf jaar geleden een keertje heb gezaaid.
    Spinazie nog nooit gedaan, is eigenlijk wel een goed idee.

Kleinfruit floreert ook momenteel, frambozen en aalbessen gaan geweldig opbrengen dit jaar. Ook al kersen nu, erg vroeg.
    Ik heb de crappy oude serre die hier stond in november afgebroken en een tijdelijk misbaksel gebouwd voor tomaten, maar ik heb die te vroeg geplant denk ik. Eentje heeft bloemen gekregen een maand terug, maar de rest (nog) niks, ze staan nu sinds 2 weken buiten in die 'serre'. We zullen zien.

Ik ga volgende week prinsessenboontjes zaaien en dille waar de radijzen nu staan. Het is nu allemaal nog heel proper omdat ik voor de eerste keer een boek volg van dingen die samen gaan. Dus we zullen zien volgend jaar.

Chilliewillie88's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    hoort niet echt in dit topic maar ik wil mijn vraag toch even kwijt:

Onlangs een 30tal dennenbomen laten omdoen die aangevreten waren door de letterzetter. Vandaag komt men nog de stronken en wortels wegfrezen. Is een oppervlakte van ongeveer 500 m² die ik zou willen inzaaien als gazon. Is nu wel een bijzonder slecht moment om gazon in te zaaien, maar ik wil ook niet nog maanden wachten want dan staat het onkruid weer een meter hoog.

Wat is wijsheid?
    Ik kom nog even terug op mijn eigen post.

Ondertussen is alles gefreesd met de bosfrees. Wat een mayhem :-)

Momenteel bezig met handmatig te egaliseren, echt een beulenwerk. Ongeveer 60-70% gedaan maar het blijft moeilijk om het volledig vlak te krijgen met de hand.

Ik was daarom aan het denken om een rotoreg te huren en het hiermee te doen. Iemand ervaring hiermee? Het is echt vooral om te egaliseren. Ik weet niet in welke mate dit goed lukt met zo'n rotoreg?

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    Ik heb de crappy oude serre die hier stond in november afgebroken en een tijdelijk misbaksel gebouwd voor tomaten, maar ik heb die te vroeg geplant denk ik. Eentje heeft bloemen gekregen een maand terug, maar de rest (nog) niks, ze staan nu sinds 2 weken buiten in die 'serre'. We zullen zien.

Ik ga volgende week prinsessenboontjes zaaien en dille waar de radijzen nu staan. Het is nu allemaal nog heel proper omdat ik voor de eerste keer een boek volg van dingen die samen gaan. Dus we zullen zien volgend jaar.
    Tomatenplanten zijn heel vergevingsgezind vind ik (in tegenstelling tot bijvoorbeeld courgettes die je niet te vroeg mag zaaien, uitplanten, veel voeding nodig hebben). Je kunt die serieus mishandelen en ze toch nog rechttrekken, zolang ze niet kapot gevroren zijn natuurlijk . Heb die van mij in het hemelvaartsweekend uitgeplant, wat (in België) wel de ideale timing is denk ik. Maar ik had ze al redelijk vroeg gezaaid en maar 1 keer verpot, waardoor ze er niet echt geweldig aan toe waren. Ik heb ze goed diep gezet en 10 dagen later beginnen ze er al echt goed uit te zien. Eerste kerstomaatjes zijn er al. Gezien ze buiten in de volle grond staan, reken ik voor de gewone tomaten toch maar op half juli - eind juli voor de eerste oogst, dus die hebben nog tijd. Bloemetjes komen wel als de plant voor de rest goed groeit.

GemaneDude's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door utred? Bekijk bericht
    Dat klinkt meer als een gevechtsvliegtuig dan een stuk groente
    Handige aan deze soort is dat er geen bevruchting nodig is om van bloem tot vrucht te komen.

Regels voor berichten