Pagina 2 van 6 Eerste 123456 Laatste

Discussie: Plots lage rugpijn

Vigitto's schermafbeelding
    iTrader
    48 (98%)
    Elke keer ik iemand met zijn rug zie heffen krimp ik ineen. Zelf ook maanden met dozen moeten sleuren en het ook opeens in mijn rug beginnen voelen, is na paar weken verdwenen en toen wel leren heffen met de knieën. Rugpijn is sowieso iets dat je zo veel mogelijk moet vermijden, 't klotigste van de pijnen... Staan, zitten, liggen, geen respijt.
    [ A64 3000+ ][ 2*512MB 400mhz + 2*256MB 400mhz ][ A8V Deluxe Rev 2.0 ][ x1950Pro 512Mb ]
    [ 160GB ATA + 2*250GB RAID + 1500GB EXT ][ 430W Antec ][ Samsung 206BW ]
    [ my babies ]

Saphira's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ricky Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    vlak boven je gat
    blokkeert iets als je je bukt

heb ik ook gehad. Dit heet lumbalgie
    Ik heb ook een lumbago (gehad). Bij mij komt het wel doordat mijn rechterbeen 9mm korter is dan mijn linkerbeen. Mijn bekken staan dus scheef. Heb nu wel een steunzolen gekregen, maar naar mijn weten helpt het nauwelijks. Maar dat is mijn ervaring.
    Mijn rug heeft net boven mn gat, wervelschijven L4 - L5. Zonder focale hernia gelukkig.
    Mijn wervelkolom heeft een kleine kromming (zijwaarts dacht ik) om die 9mm te compenseren, waardoor ik eigenlijk er nooit iets van heb gevoeld. Dit heb ik ondervonden toen ik op mijn nieuw werk, als orderpicker, 8u per dag moest staan in een kleine bak, waar een varken zich nog niet es in kan draaien.
    En ja, daar stond ik blijkbaar scheef. En toen: knak
    kon me niet meer bewegn, zitten deed pijn, liggen deed pijn, lopen ded minder pijn.
    advies: sporten (fietsen, etc.),
    Had geluk dat toen ik terug opnieuw begon met fitnessen (deadliften, squaten) dat mn rugpijn gewoon weg ging. IK voelde me super.

Maar eerst nar de dokter gaan om te kijken wat het werkelijk is...
    Als je lage rugpijn hebt, is het slechtste wat je kunt doen van sporten wel fietsen...
    The stilness was peaceful -not like the calm before the tempest, but like a clear night untouched by even the dream of a storm
    "Je brandt iets in om het in de herinnering te laten blijven hangen: alleen dat wat niet ophoudt pijn te doen blijft in de herinnering bewaard." - F. Nietzsche

[deleted]
    Guest

[deleted]

[deleted]

Saphira's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommie314 Bekijk bericht
    alle 2e keer dat ik da vandaag lees, fietsen wordt toch door iedereen aangeraden, waarom zou da slecht zijn
    Omdat je tijdens het fietsen een onnatuurlijke houding van je lage rug aanneemt. De normale kromming in de rug wordt dus niet behouden. Het enige wat je dan doet is de psoas die zorgt voor meer druk ter hoogte van de lumbale wervels ontspannen zodat die druk wegvalt. Maar doordat die ook een werking op de heup heeft, zul je die ook opspannen tijdens het fietsen waardoor je die druk dus terug laat toenemen. Als er tijdens die plotse beweging iets verschoven is in de rug waardoor een structuur geklemd zit, zul je dus de druk op die structuur net verhogen in plaats van te verlagen.

Advies is om dus die psoas gewoon te ontspannen door bv als je ligt je heup te buigen.

PS: Als je meer anatomische redenen wilt weten, laat 't mij gerust weten. Der zijn wel nog een paar redenen. Hangt er natuurlijk ook vanaf welke houding je lage rug precies aanneemt op de fiets
    Laatst gewijzigd door Saphira; 10 oktober 2012 om 15:24
    The stilness was peaceful -not like the calm before the tempest, but like a clear night untouched by even the dream of a storm
    "Je brandt iets in om het in de herinnering te laten blijven hangen: alleen dat wat niet ophoudt pijn te doen blijft in de herinnering bewaard." - F. Nietzsche

Ricky's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    de dokter zei dat ik moest fietsen. maar ik ging mn rug in de gym wat anders aanpakken (lees: nog meer op mn rug letten tijdens trainingen).
    ''War is hell, and hell is for heroes''

''The circumstances of one's birth are irrelevant. It is what you do with the gift of life that determines who you are.''

[deleted]
    Guest

[deleted]

[deleted]

Mathelas's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Een vraag die hier mss wel past. Zijn er mensen met rugpijn hier die een rugvriendelijke bureaustoel hebben gekocht en zoja, van welke winkel kwam die?
    .

$p@rDa's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Ga naar een arts. Niets zo vervelend als mensen die denken iets van geneeskunde/ortho af te weten vanuit hun eigen ervaringen. Niemand kan u een juiste diagnose met zekerheid aanbieden zonder een goed uitgevoerd klinisch onderzoek.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Furiez
    Was ik maar een oermens. Dan zat ik nu op mijn gemakske te jagen...

Jack The Ripper's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Als het ondraaglijk is of het gaat na een week niet over ga dan naar de dokter. Eind vorig jaar rond de kerstperiode zou ook eens rugpijn gehad maar enkele dagen later was dat weer weg. Zelfs niet moeten gaan bij de dokter toen.
    Desktop: Intel Core i5-3570K 8GB RAM GTX680 256GB SSD Dell U2711

Jack The Ripper's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Saphira Bekijk bericht
    Omdat je tijdens het fietsen een onnatuurlijke houding van je lage rug aanneemt. De normale kromming in de rug wordt dus niet behouden. Het enige wat je dan doet is de psoas die zorgt voor meer druk ter hoogte van de lumbale wervels ontspannen zodat die druk wegvalt. Maar doordat die ook een werking op de heup heeft, zul je die ook opspannen tijdens het fietsen waardoor je die druk dus terug laat toenemen. Als er tijdens die plotse beweging iets verschoven is in de rug waardoor een structuur geklemd zit, zul je dus de druk op die structuur net verhogen in plaats van te verlagen.

Advies is om dus die psoas gewoon te ontspannen door bv als je ligt je heup te buigen.

PS: Als je meer anatomische redenen wilt weten, laat 't mij gerust weten. Der zijn wel nog een paar redenen. Hangt er natuurlijk ook vanaf welke houding je lage rug precies aanneemt op de fiets
    Als je na een 2-3 uur fietsen al rugpijn hebt dan klopt er iets niet met je houding op de fiets, dan moet je jezelf laten uitmeten en aanpassingen doen aan de fiets (vb stuurpen inkorten, zadel hoger/lager zetten)
    Verder is het ook een kwestie van training, je rugspieren moeten gewoon worden aan het fietsen en voldoende kleding is belangrijk tijdens de wintermaanden.
    Desktop: Intel Core i5-3570K 8GB RAM GTX680 256GB SSD Dell U2711

iTrader
    0
    Voor wie zin heeft in meer info omtrent lage rugpijn

Mensen met lage rugpijn gezocht voor deelname aan een wetenschappelijk onderzoek aan de universiteit van Gent!
    - zowel mannen als vrouwen
    - tussen 18 en 65j
    - die geen chirurgie ondergaan hebben thv de lage rug

Bij interesse gelieve contact op te nemen met Dorien.Goubert@ugent.be

E-riko's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Kzit sinds zondagmiddag met nen geblokkeerde onderrug/Lumbago.

Heb spierontspanners gekregen en een anti ontstekingsmiddel.
    Sinds zondagmiddag eigenlijk geen verbetering gemerkt.
    Heb een week arbeidsongeschiktheid kunnen aanvragen, ik hoop dan ook dak tegen maandag op zen minst verbetering merk...

Het ambetantste is lopen, gelijk een aap op zijn achterpoten of gelijk da onze koning loopt...

Mijn vraag is hoelang hadden jullie last van jullie lumbago?
    Accept what you can't change, change what you can't accept.

EvilTwin's schermafbeelding
    iTrader
    43 (100%)
    Ik heb een hernia gekweekt door slecht aan de pc te zitten. Indien je veel aan je pc zit, vermijd die eens een paar dagen en zie dan hoe het gaat?
    How fast light may ever travel, darkness is already waiting. TAK!

Etersil's schermafbeelding
    iTrader
    0
    .

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door E-riko Bekijk bericht
    Kzit sinds zondagmiddag met nen geblokkeerde onderrug/Lumbago.

Heb spierontspanners gekregen en een anti ontstekingsmiddel.
    Sinds zondagmiddag eigenlijk geen verbetering gemerkt.
    Heb een week arbeidsongeschiktheid kunnen aanvragen, ik hoop dan ook dak tegen maandag op zen minst verbetering merk...

Het ambetantste is lopen, gelijk een aap op zijn achterpoten of gelijk da onze koning loopt...

Mijn vraag is hoelang hadden jullie last van jullie lumbago?
    Je hebt acute en chronische lumbago. Jij zal acute hebben. Wat hebben ze u voorgeschreven ? .

Pagina 2 van 6 Eerste 123456 Laatste

Regels voor berichten