iTrader
    0

Groenblijvende bomen die inkijk kunnen verminderen (geen leibomen)

Wij hebben hier een beetje inkijk (een aantal dakramen) die we zouden willen blokkeren het jaar door met een groenblijvende boom. Maar natuurlijk zijn er niet zo heel veel opties behalve dennebomen en die willen we niet echt. We zouden eentje willen met gewone bladeren. De boom moet ook toch een 6tal meter zijn die ruiten te kunnen blokkeren.

Nu zijn we uitgekomen op een "Magnolia Grandiflora", die wel gewone bladeren heeft en ook groenblijvend is. Ook groeit hij tamelijk traag, en het is mij onduidelij hoe groot die nu net wordt? Ik lees hier en daar maximaal 6 meter maar dat 10 meter ook mogelijk is? Iemand die hiervan een gedacht heeft en waar ik die best zou kunnen kopen?

Iemand die nog betere ideeën heeft? Wat we niet willen is leibomen of zo'n ganse rij vierkante bomen...
    Laatst gewijzigd door whirlpool123; 5 april 2019 om 18:08

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Zoek hier eens:

https://bomenwijzer.be/

Traaggroeiend lijkt mij nu niet echt handig als je een raam op 6m wil afschermen.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sylverscythe Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Zoek hier eens:

https://bomenwijzer.be/

Traaggroeiend lijkt mij nu niet echt handig als je een raam op 6m wil afschermen.
    Voor alle duidelijkheid het hoeft niet meteen geblokkeerd te zijn. Als dat binnen een 5 of 10 jaar is, is dat ook goed. Zoveel last hebben we er nu ooi niet van... Maar voor ons moeten we gewoon er ietz zetten dat op termijn en mooi is en die ruiten gaat blokkeren. Leibomen en dennebomen zijn voor ons niet mooi...

M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door whirlpool123 Bekijk bericht
    Voor alle duidelijkheid het hoeft niet meteen geblokkeerd te zijn. Als dat binnen een 5 of 10 jaar is, is dat ook goed. Zoveel last hebben we er nu ooi niet van... Maar voor ons moeten we gewoon er ietz zetten dat op termijn en mooi is en die ruiten gaat blokkeren. Leibomen en dennebomen zijn voor ons niet mooi...
    Wij zitten met hetzelfde.
    Beukenhaag (geen carpinus) houdt in de winter blad en vormt een bruin scherm. Kan zeker 5 meter hoog groeien.
    Wij hebben ook een kersthulstboom maar die groeit zeer traag en is maar 4 meter hoog.
    Laurier kan ook hoog groeien wordt ook wel eens gebruikt maar zal ook lang duren.
    Ligusterhaag is ook een optie, houdt bij zachte winter blad en groeit snel.

Wat we op sommige plaatsen ook doen zijn combinaties: laurier met daartussen hazelaarstruiken. Dan heb je een laag scherm in de winter en een hoog scherm in de zomer. Hazelaars schieten gemakkelijk en snel in de hoogte uit

Maar er is een reden dat je overal zoveel coniferen dennenhagen ziet he. Het is en blijft de meet efficiënte oplossing voor het gestelde probleem. Groeit snel hoog dicht. Alleen veel snoeien.
    Laatst gewijzigd door M°°nblade; 8 april 2019 om 10:30
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

Saint's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Wij hebben Portugese laurier gezet. Kan je op verschillende hoogtes kopen zodat je niet te lang moet wachten tot het dicht is.
    Edit: Oei 6 meter, zo hoog gaat laurier wel niet gaan denk ik.
    When the last light warms the rocks and the rattlesnakes unfold

iTrader
    13 (100%)
    Ik denk toch ook dat de enige echte optie de optie is die je niet wil hebben. Al de rest zit je maanden met inkijk of wordt niet groot genoeg. Misschien denk je beter in de richting van een spiegelfolie of iets dergelijke om geen inkijk te hebben. Tegen dat een boom er voor gaat zorgen dat je op die hoogte geen inkijk hebt zit je al heel wat jaren verder.

Beukenhaag (geen carpinus) houdt in de winter blad en vormt een bruin scherm. Kan zeker 5 meter hoog groeien.
    Heb hier zowel beuk (fagus) als de haagbeuk (carpinus). Het hangt wat van de winter af maar deze winter was die laatste minder doorzichtig dan de fagus. Carpinus groeit ook veel sneller en heeft geen last van bladluizen. Maar zo'n haag van 6m hoog lijkt mij niet handig.

iTrader
    0
    Heb mij eigenlijk vergist, 4.5 meter zou al volstaan eigenlijk van grootte.

M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LSDsmurf Bekijk bericht
    Ik denk toch ook dat de enige echte optie de optie is die je niet wil hebben. Al de rest zit je maanden met inkijk of wordt niet groot genoeg. Misschien denk je beter in de richting van een spiegelfolie of iets dergelijke om geen inkijk te hebben. Tegen dat een boom er voor gaat zorgen dat je op die hoogte geen inkijk hebt zit je al heel wat jaren verder.

Heb hier zowel beuk (fagus) als de haagbeuk (carpinus). Het hangt wat van de winter af maar deze winter was die laatste minder doorzichtig dan de fagus. Carpinus groeit ook veel sneller en heeft geen last van bladluizen. Maar zo'n haag van 6m hoog lijkt mij niet handig.
    Uwe fagus heeft (net zoals de mijne trouwens ) heel hard afgezien van de hete zomer. Normaal gezien houdt die zijn blad altijd maar daar waar het kantje boordje overleven geweest is en zeker voor recent geplante, werpt die dan zijn blad af. De oude beuk heeft hier geen enkel probleem gehad maar van de 65 meter die ik 2 jaar geleden geplant had, heb ik 12 meter aan 1 stuk kunnen uittrekken.
    Te droge grond. Stond ook in volle schaduw. Ik ga dat dit jaar vervangen door liguster en laurier dat voor die plek veel beter geschikt is.
    Carpinus overleeft in het algemeen toch een pak beter. Zowel bij droogte als vocht en kans op overleven bij herplanten is ook veel groter.
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

SIO's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Steeneik?

Regels voor berichten