Pagina 1 van 2 12 Laatste
    AlexisS's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)

Statische elektriciteit

Voor een project bij een klant in een productieomgeving van een KMO ben ik tot de conclusie gekomen dat er een zone is waar ten allen tijde statische elektriciteit moet voorkomen worden, daar dit echter niet mijn vakgebied is heb ik ook niet voldoende kennis hieromtrent.

Nu had ik graag geweten of het mogelijk is om personen statisch te ‘ontladen’ door middel van een voorwerp vast te nemen oid?
    Andere opties zouden bv. een soort van mat zijn waarover je moet wandelen en jezelf zo ontladen? Als dit überhaupt al bestaat.

Wat zijn de andere opties?

iTrader
    3 (100%)
    Wanneer men een computer in elkaar steekt draagt men heel vak een bandje rond de pols en verbind men de potentialen met de computer/tafel waar men aan werkt.

https://www.bol.com/nl/p/anti-statis...BoCEXkQAvD_BwE

Zo van die matten heb je ook, maar ook eerder toegepast om onder de computer, soldeertafel, ... te leggen.

Mag ik vragen wat voor productieomgeving dit is?
    Want je hebt daar voor richtlijnen in o.a. de petrochemie (ATEX), zeer explosieve omgevingen dus. En daar word zoiets niet opgelegd.
    Wel liggen er beperkingen op de kledij.

Anti-statische schoen en overalls.

Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Om statische elektriciteit te voorkomen moeten alle delen die een lading kunnen dragen op hetzelfde potentiaal gebracht worden. Bijv. in het voorbeeld van hierboven is de polsband van de technicus samen met de printplaat waar hij aan werkt aan de aarding verbonden. Signaallijnen die in en uit de ruimte gaan moeten optisch zijn of van een zenerbarriere voorzien zijn. Het opwekken van statische lading moet voorkomen worden, bijv. met antistatische overschoenen en overalls.

Die zone bij uw klant lijkt me eerder als een EX zone te klinken? Als dat zo is weet je beter heel zeker wat je doet voor je daar aan begint .
    _/Forum Supervisor
    __/Forum coach Algemene Fora & Games
    ___/The Things Network Ghent

Look at me still talking when there's Science to do. When I look out there it makes me GLaD I'm not you.

iTrader
    1 (100%)
    Het gaat inderdaad om een EX zone in een (soort van) chemisch bedrijf.

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Hebben jullie geen safety engineer in dienst?
    Persoonlijk zou ik mijn vingers hier niet aan verbranden. Als je in-house de know-how niet hebt dan zou ik een andere firma inschakelen voor het safety aspect.
    Hangt ook een beetje af van wat voor project juist. Maar veiligheid en vooral Ex zijn geen zaken waar je licht over mag gaan.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Niet persoonlijk op de TS bedoelt, maar hier komen toch mijn haren van recht.

Ik werk zelf op een EX site. Als ik hier op een game forum kom lezen, dat iemand die een project moet doen voor een chemische bedrijf in een EX zone en niet weet hoe hij iemand statisch moet ontladen, wilt dat zeggen dat die persoon niet bekwaam is om met die materie te werken.

Ik hoop van harte dat ons bedrijf niet in zee gaan met jullie of niemand durft meer in die zone te komen. Iedereen gaat er bij ons van uit, dat het ontwikkeld is door mensen die er verstand van hebben en niet op een game forum info moeten komen vragen. Anders kunnen we het beter zelf ontwikkelen, zo te zien hebben wij meer verstand van zaken.

Nogmaals pak het niet persoonlijk op, het is meer de verantwoordelijk van de werkgever die een taak aanpakt waar zijn personeel niet bevoegd voor is.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

paradijsappel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Niet persoonlijk op de TS bedoelt, maar hier komen toch mijn haren van recht.

Ik werk zelf op een EX site. Als ik hier op een game forum kom lezen, dat iemand die een project moet doen voor een chemische bedrijf in een EX zone en niet weet hoe hij iemand statisch moet ontladen, wilt dat zeggen dat die persoon niet bekwaam is om met die materie te werken.

Ik hoop van harte dat ons bedrijf niet in zee gaan met jullie of niemand durft meer in die zone te komen. Iedereen gaat er bij ons van uit, dat het ontwikkeld is door mensen die er verstand van hebben en niet op een game forum info moeten komen vragen. Anders kunnen we het beter zelf ontwikkelen, zo te zien hebben wij meer verstand van zaken.

Nogmaals pak het niet persoonlijk op, het is meer de verantwoordelijk van de werkgever die een taak aanpakt waar zijn personeel niet bevoegd voor is.
    Overdrijf anders eens. Hij weet niet hoe het werkt, dus hij stelt vragen. De normale gang van zaken. Op basis van de antwoorden kan hij net zo goed tot de conclusie komen dat hij hiervoor externe hulp moet inschakelen.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paradijsappel Bekijk bericht
    Overdrijf anders eens. Hij weet niet hoe het werkt, dus hij stelt vragen. De normale gang van zaken. Op basis van de antwoorden kan hij net zo goed tot de conclusie komen dat hij hiervoor externe hulp moet inschakelen.
    Overdrijven is het minst dat ik hier kom doen.

We spreken hier over Ex zone's, zijn zaken waar er niet licht over moet gegaan worden. Het is dan de taak van de werkgever of van hem, om een opleiding aan te vragen om zich hier in te gaan bijscholen. Of pak het project niet aan als u personeel niet de nodige skills heeft. Ik vind dan ook niet dat de TS in fout is, maar de persoon die hem het project heft gegeven. De reden waarom hij het hier stel is omdat hij via zijn werk geen antwoord kan krijgen, anders zou hij het hier niet stellen.
    Als je hier komt vragen op een game forum, waar jan met de pet vanalles kan antwoorden, dan is er een dik probleem als je met veiligheid bezig bent. Ik kom hier ook niet vragen stellen op gebied van veiligheid, daar hebben wij diensten voor die daarvoor zijn gecertificeerd, daar moet je die vragen stellen.

Iedereen moet hier veiligheidsfilmpjes zien voordat ze nog maar 1 voet op deze zone zetten en dan mogen ze nog niets zelf doen. Als je iets wilt doen heb je verguningen nodig die daar een hoop man is getekend. Maar iemand die dan een project in mekaar steekt, is dan allemaal geen probleem en overdrijf je, terwijl die net dat stuk ontwikkeld? Begrijpen wie begrijpen kan

Zonder te overdrijven, maar moest die op ons bedrijf dat nu komen doen en onze werkgever ziet deze topic. Zijn bedrijf heeft dat project kwijt en mag nooit meer met ons beginnen. Reden waarom ik zo reageer is omdat het over mijn veiligheid gaat en echt verschoten ben dat zoiets gebeurt.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 16 januari 2019 om 20:44

paradijsappel's schermafbeelding
    iTrader
    0

We spreken hier over Ex zone's, zijn zaken waar er niet licht over moet gegaan worden. Het is dan de taak van de werkgever of van hem, om een opleiding aan te vragen om zich hier in te gaan bijscholen. Of pak het project niet aan als u personeel niet de nodige skills heeft. Ik vind dan ook niet dat de TS in fout is, maar de persoon die hem het project heft gegeven. De reden waarom hij het hier stel is omdat hij via zijn werk geen antwoord kan krijgen, anders zou hij het hier niet stellen.
    Als je hier komt vragen op een game forum, waar jan met de pet vanalles kan antwoorden, dan is er een dik probleem als je met veiligheid bezig bent. Ik kom hier ook niet vragen stellen op gebied van veiligheid, daar hebben wij diensten voor die daarvoor zijn gecertificeerd, daar moet je die vragen stellen.

Iedereen moet hier veiligheidsfilmpjes zien voordat ze nog maar 1 voet op deze zone zetten en dan mogen ze nog niets zelf doen. Als je iets wilt doen heb je verguningen nodig die daar een hoop man is getekend. Maar iemand die dan een project in mekaar steekt, is dan allemaal geen probleem en overdrijf je, terwijl die net dat stuk ontwikkeld? Begrijpen wie begrijpen kan

Zonder te overdrijven, maar moest die op ons bedrijf dat nu komen doen en onze werkgever ziet deze topic. Zijn bedrijf heeft dat project kwijt en mag nooit meer met ons beginnen. Reden waarom ik zo reageer is omdat het over mijn veiligheid gaat en echt verschoten ben dat zoiets gebeurt.
    We weten niks over de specifieke situatie, stop eens met allerlei aannames te maken over... alles. Als je al geen vragen mag stellen om bij te leren... Dat lijkt me nog slechter voor de veiligheid!

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)

Nochtans is de ATEX wetgeving iets wat constant evolueert. Mede door anomalieën of ongevallen die gebeuren. Zo mag je zeker zijn dat sommige installaties niet voldoen, mede door de veranderende wetgeving.

Maar ook door verkeerd design. Of verkeerde installatie en onderhoud. Het is ook allemaal niet zo makkelijk als het lijkt. Toch zeker bij de samenbouw van componenten moet er goed opgelet worden. Maar ook gewoon de nonchalance van sommige mensen.

In normale omstandigheden is het meestal geen enkel probleem. Het is in zeer specifieke gevallen, met zeer specifieke omstandigheden dat er potentieel iets zou kunnen verkeerd gaan hierdoor.

Als je kijkt naar de incidenten die er in het recent verleden zijn geweest op de scheldelaan dan kan je enkel maar concluderen dat het risico zeker niet onbestaand is. Om talloze redenen natuurlijk. Maar goed elk incident is er eentje te veel.

En je moet ook eerlijk zijn, sommige contractanten die ze op een plant toelaten tijdens shutdowns is om van te huilen. Maar ook sommige contractanten die projecten komen doen is schrijnend. Het draait nog altijd om geld, en goed personeel kost nu eenmaal geld. Op personeel besparen is makkelijk om meer winst te boeken. En de prijs op de offerte is nu eenmaal doorslaggevend.

Daarbij mag je niet onderschatten hoeveel multidisciplinaire kennis hier op het forum aanwezig is. Al was het nog maar puur om adressen te bekomen van firma's wiens core business projecten in de procesindustrie is. En die tevens safety engineers hebben die zich dagelijks bezighouden met ATEX, maar ook SIL en andere ongein.
    Laatst gewijzigd door MrKend54l; 16 januari 2019 om 22:52
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

denkimi's schermafbeelding
    iTrader
    0

het gaat bij EX heus niet altijd over kerncentrales, opslagplaatsen voor munitie of andere echt gevaarlijke zaken. soms gaat het gewoon over iets simpels als een batterijlader voor een heftruck of zelfs voor een wagen.

iTrader
    0
    Sorry ik blijf het raar vinden dat iemand die voor een ex zone in een chemisch bedrijf een project moet doen, zo een vraag hier moet komen stellen. Zo een materie hoor je bij een gecertificeerde bron te vernemen. Want er komt wel wat meer bij te bekijken dan enkel statisch te ontladen.

Maakt niet uit of dat nu enkel batterijen zijn of een batterijlader, het is in een ex zone. De toestellen die daar binnen moeten komen, moeten daar evengoed aan alle eisen voldoen, omdat het even gevaarlijk is. Bij ons loopt ook niemand met zijn GSM rond in een Ex- zone, dat moeten Ex- GSM's zijn die aan de ex voorwaarden voldoet. De fietsen hebben daar geen dynamo, omdat het niet mag in een ex-zone. Die hamer dat die mannen bij hebben, is ook een ex hamer, die hun sleutels zijn ook Ex-sleutels. enzo verder.
    Onze werkgever koopt dan ook dat ex-materiaal aan met certificaat om dat te kunnen gebruiken in een ex-zone, een gewone batterijlader mag je niet gebruiken in een ex-zone, evenals een gewone batterij. De mensen die dat materiaal maken moeten dat evengoed kennen.

Een ex-zone is daar niet zo maar voor de fun gezet, dat is daar voor een reden. Maakt niet of dat het nu een kerncentrale is of iets anders, het is een ex- zone voor iets. Waarom maken ze anders een Ex- zone?

Ik denk dat er hier toch enkele zijn die geen besef hebben wat ex-zone is.

De enigste raad dat ik heb voor de TS. Deze vraag moet je hier zeker niet stellen en zeker niet afgaan van de reacties dat hier wordt gepost, stap naar u verantwoordelijke en vraagt dat je iemand wilt die bekwaam is in Ex-zone in te huren als bijstand. Al is het voor u in te dekken, als er toch iets gebeurt en ze zoeken het uit en je moet als antwoord geven, ik heb dat gehoord op een game forum, zal het u beste dag niet zijn.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 18 januari 2019 om 11:55

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Nochtans is de ATEX wetgeving iets wat constant evolueert. Mede door anomalieën of ongevallen die gebeuren. Zo mag je zeker zijn dat sommige installaties niet voldoen, mede door de veranderende wetgeving.
    Dat is ook de reden waarom ze hun installatie aanpassen. Ik zit nu ook in een project van 17 miljoen om een stuk bij ons te terug laten voldoen aan de nieuwe eisen, die 17 miljoen gaat puur naar veiligheid toe. Dat gaat van nieuw ex materiaal tot zaken die in het verleden elders zijn gebeurt en nieuwe studies zijn gebeurt.

Zoals de werkgever ook verplicht is om bij nieuwe installatie of nieuwe aanpassing ook te voldoen aan die eisen.

Ik zit ook in nog een ander project met een mobiel (vergelijk het met een grote touchscreen smartphone). Weet je wat de eerste vragen zijn die ik krijg, van de mensen die ermee moeten werken in een Ex-zone? Bimmer is dat een gecertificeerd Ex-toestel? Ik begin dan nu ook steeds de uitleg, met het toestel te laten zien en hoe je het herkend dat het een ex- toestel is. De hoesjes zijn zelfs zo gemaakt van de fabrikant uit, dat je ten alle tijden kunt zien dat het een ex-toestel is.

Als ik hier dan kom lezen dat iemand zo een vraag stelt terwijl hij dat project moet doen, dan verschiet ik er wel van ja. De mensen die daar mee werken vertrouwen daar echt wel op.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht

Maar ook door verkeerd design. Of verkeerde installatie en onderhoud. Het is ook allemaal niet zo makkelijk als het lijkt. Toch zeker bij de samenbouw van componenten moet er goed opgelet worden. Maar ook gewoon de nonchalance van sommige mensen.

In normale omstandigheden is het meestal geen enkel probleem. Het is in zeer specifieke gevallen, met zeer specifieke omstandigheden dat er potentieel iets zou kunnen verkeerd gaan hierdoor.

Als je kijkt naar de incidenten die er in het recent verleden zijn geweest op de scheldelaan dan kan je enkel maar concluderen dat het risico zeker niet onbestaand is. Om talloze redenen natuurlijk. Maar goed elk incident is er eentje te veel.

En je moet ook eerlijk zijn, sommige contractanten die ze op een plant toelaten tijdens shutdowns is om van te huilen. Maar ook sommige contractanten die projecten komen doen is schrijnend. Het draait nog altijd om geld, en goed personeel kost nu eenmaal geld. Op personeel besparen is makkelijk om meer winst te boeken. En de prijs op de offerte is nu eenmaal doorslaggevend.

Daarbij mag je niet onderschatten hoeveel multidisciplinaire kennis hier op het forum aanwezig is. Al was het nog maar puur om adressen te bekomen van firma's wiens core business projecten in de procesindustrie is. En die tevens safety engineers hebben die zich dagelijks bezighouden met ATEX, maar ook SIL en andere ongein.
    Als iets verkeerd design is en slecht onderhoud, dat moet dat evengoed direct aangepakt worden. Als wij dat zien bij slecht desgin dienen wij een suggestie in en slecht onderhoud een nieuw werkopdracht. Snap niet het punt dat je hier wil halen? Je vertrouwd op die studiebureau en onderhoudsmensen dat die hun job correct doen en bepaalde fouten kunnen gebeuren dat is menselijk, maar niet fouten waarbij de persoon eigenlijk niet bekwaam is om daar mee te werken.
    Zoals er ongelukken gebeuren in de industrie komt dat in een overlegorgaan en die verspreiden dat over heel de wereld, bij die zaken verbeterd de werkgever deze dan ook. Toen na Bunchfield, zijn er bij ons ook "bunchfield valven" geplaatst.

Inderdaad veel contractoren zijn niet altijd correct opgeleid, hun werkgever komen wel aanzwaaien dat het wel zo is (er zullen enkele in dat bedrijf wel de nodige papieren hebben, maar neit allemaal). Als ze dat merken worden die dan ook terug buiten geschot. Zo heeft firma michielssen (kranen) bij ons al hun contracten kwijt gespeeld omdat ze hun eigen veiligheid procedures niet hebben gevolgd. Zo heeft er van een andere firma, een cammion chauffeur geen toegang meer gekregen omdat die met zijn laptop (niet Ex) in een ex-zone zat te tokkelen. Op bepaalde momenten eisen wij dan ook aan contractor firma's dat ze hun personeel correct opleiden, als ze dat kunnen voorleggen kunnen ze terug aan tafel komen zitten. Ik vind dat zeer goed dat de werkgever dat doet, zoals ons CPBW ook rond gaat bij contractor firma's en bepaalde eisen stelt. Want je ziet daar inderdaad wat af, dat is soms echt om te bleiten.

Als er bij mij iemand komt met een vergunning en die moet een bepaalde werk doen en ik merk dat die er niet veel van af weet, die vergunning trek ik terug in. Ik ben op dat moment verantwoordelijk, ik wil dat risico niet nemen. De laatste vergunning dat ik heb ingetrokken was de veiligheid dienst heel blij dat ik dat gedaan heb, want dat waren inderdaad weer cowboys. Daar zit ik nu al 3 dagen over te vergaderen, ze willen nu zelfs een filmpje maken om het rond te sturen in de groep. Door dit geval zijn er weer enkele nieuwe instructie bijgekomen, om er voor te zorgen dat zoiets niet nog eens kan gebeuren, daarmee die vergaderingen.

Als hij graag adressen had gewild had hij dat ook kunnen vragen, maar dat is dan ook weer een vraag dat eigenlijk via de werkgever moet. Alsook is het statisch ontladen maar een deeltje daarvan hé, dat project gaat in zijn geheel moeten voldoen. Kan goed zijn dat er mensen met verstand zitten van ATEX, we spreken hier verdomme over ex-zone. Hier op een forum kan Jan met de pet antwoorden, maar voor hetzelfde geld zit daar Karel met de pet achter de PC.
    Laatst gewijzigd door Bimmer; 18 januari 2019 om 12:03

Muscleduck's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Er zijn gietvloeren die antistatisch zijn. Gecombineerd met veiligheidsschoenen moet kan dat mss voldoende zijn. Die gietvloer zal uiteraard op 1 of andere manier met een aarding verbonden moeten zijn.
    Om te testen of veiligheidsschoenen nog geleiden om de statische elektriciteit weg te leiden kan je schoenentesters kopen. Even op staan, knop indrukken en het toestel checkt je schoenen. Op mijn vorig werk moesten we dat verplicht maandelijks doen. Als je schoenen niet meer geleiden kan je trouwens een soort strip in je schoen plakken, over de rand en naar de zool.

Vloer: Antistatische kunstharsvloer | Resitec
    Schoenentester: https://www.matedex.be/nl/products/p...istlab-ii.html

Wel controleren of de schoenen nota bene statische elektriciteit weg leiden. Sommige zijn net geïsoleerd tegen geleiding. Iets vast nemen zou geen nut hebben. 10 meter verdr wandelen en je bent weer geladen.

Op mijn vorig werk werkte ik trouwens in een Ex zone. De simpelste regel was eigenlijk dat je kledij van het werk kreeg en dat was 100% katoen. Op die manier beperk je oplading door rond te lopen al. Die gietvloeren hadden we niet maar vloerdelen rond de machines waren geaarde inox.
    Twitch|Steam|PSN
    i7 4770k|16 GB Corsair Vengeance|RX580

iTrader
    1 (100%)

Statische elektriciteit

Een onderdeel van mijn project is de juiste mensen inschakelen, ergo dus een firma zoeken die hierin gespecialiseerd is. Ik had echter gewoon gezonde interesse omtrent dit onderwerp.

Mijn excuses voor de onduidelijkheid.

Pagina 1 van 2 12 Laatste

Regels voor berichten