Pagina 4 van 4 Eerste 1234

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yvezz Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Dit dus, ik heb dezelfde weg gedaan als mboopi.
    Diagnose ASS(Asperger) en Bipolaire stoornis type 2.
    Jaren heb ik verschillende anti-depressiva en slaapmiddelen genomen.

Tot voor een paar maand geleden was ik een vod, altijd moe, niks van fut en veel en lang slapen.
    Tot ik tot inkeer kwam, en in samenspraak met de artsen, besloten heb te stoppen met alle pillen.

Nu voel ik mij véél beter, ik heb terug een gezoende eetlust, en kan ik veel langer wakker blijven dan voorheen.
    Ook Solian en Sipralexa? Libido kon in ieder geval enkel uitgedrukt worden met negatieve cijfers.

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jawadde001 Bekijk bericht
    Ik neem paroxetine nu voor bijna twee weken en ik kan stellen dat alle nevenwerkingen waar ik de eerste dagen mee kampte voorbij zijn. Geen trillende handen meer, geen zwaar hoofd,...

Blijkbaar reageert mijn lichaam er echt goed op. Als ik op andere fora lees hoe sommigen jarenlang klagen over allerlei kwaaltjes, dan ben ik alleszins een voorbeeld dat het ook anders kan lopen.
    Maak u geen illusies. Paroxetine behoort tot de SSRI's en is dus het allerlichtste antidepressivum dat er bestaat. Die bijwerkingen zijn altijd licht en niet ernstig.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jawadde001 Bekijk bericht
    Ik neem paroxetine nu voor bijna twee weken en ik kan stellen dat alle nevenwerkingen waar ik de eerste dagen mee kampte voorbij zijn. Geen trillende handen meer, geen zwaar hoofd,...

Blijkbaar reageert mijn lichaam er echt goed op. Als ik op andere fora lees hoe sommigen jarenlang klagen over allerlei kwaaltjes, dan ben ik alleszins een voorbeeld dat het ook anders kan lopen.
    Heel blij voor jou! Zoals je aan de anderen hun reactie kan lezen, is het echt maatwerk. Super dat je het effect hebt waarop gehoopt! Mocht dat veranderen, gewoon doen wat de anderen die hun medicatie al jaren lang pakken zeggen en in overleg gaan met een psychiater om je maatwerk aan te passen

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rsc Bekijk bericht
    Maak u geen illusies. Paroxetine behoort tot de SSRI's en is dus het allerlichtste antidepressivum dat er bestaat. Die bijwerkingen zijn altijd licht en niet ernstig.
    Paroxetine het allerlichtste antidepressivum? Ik zou u toch eens inlezen. Een TCA heeft andere bijwerkingen dan een SSRI; de voornaamste zijnde gewichtstoename. Een SSRI geeft dan weer erectie/orgasmeproblemen en (door)slaapproblemen bijvoorbeeld. Uiteraard wordt met een SSRI begonnen omdat veel mensen niet met die gewichtstoename om kunnen.

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door London Bekijk bericht
    Paroxetine het allerlichtste antidepressivum? Ik zou u toch eens inlezen. Een TCA heeft andere bijwerkingen dan een SSRI; de voornaamste zijnde gewichtstoename. Een SSRI geeft dan weer erectie/orgasmeproblemen en (door)slaapproblemen bijvoorbeeld. Uiteraard wordt met een SSRI begonnen omdat veel mensen niet met die gewichtstoename om kunnen.
    Als je al niet snapt dat een SSRI het lichtste antidepressivum is wat er bestaat, dan houdt de discussie op

Het staat zelfs letterlijk op wikipedia

De SSRI's zijn globaal bijna even effectief als de tricyclische antidepressiva (TCA's)

SSRI betekent SELECTIEVE serotonine heropname remmer. Die medicatie is dus heel SELECTIEF bij het beïnvloeden van de neurotransmitters en daarom zijn er weinig bijwerkingen. TCAs worden vaak zelfs niet meer gegeven omdat die medicatie al 60+ jaar oud is.

De straffere medicatie is o.a. Efexor, Mirtazapine, Wellbutrin en Seroquel (laatste is antipsychoticum maar wordt vaak gebruikt als stemmingsverbeteraar).
    Laatst gewijzigd door rsc; 2 december 2018 om 10:42

Straddle's schermafbeelding
    iTrader
    0
    't is ook zo dat dat nogal vaak onterecht wordt voorgeschreven, aan mensen die er onderdoor zitten omwille van sterfgeval, ontslag,.. Dat heeft niets met neurotransmitters in uw hersenen te maken, maar da's gewoon een normale reactie op een externe gebeurtenis. Die mensen zijn meer geholpen met wat gaan praten bij ne psycholoog. Een rouwproces is van tijdelijke aard en iedereen krijgt daar mee te maken. Daar gaat een pilletje niet veel verlichting kunnen brengen denk ik..

Dan heb je mensen als ik, waar de balans van die neurotransmitters wél uit balans is, zij het aangeboren of verkregen door langdurige stress. Een tekort aan Serotonine, Dopamine en/of noradrenaline los je dus NIET op met gewoon wat gaan te praten bij een psycholoog, aangezien dit biologische factoren zijn.
    Kunnen ze testen, maar wordt niet snel gedaan. Als je zoals ik jarenlang met problemen heb gekampt als depressiviteit (vanaf kindertijd al met periodes), OCD en angst en je ziet die problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen door een pilletje te slikken, dan WEET je gewoon dat het niet goed zat in je hoofd.
    Ze hebben bij jou dus ook nooit vastgesteld dat je een tekort hebt aan neurotransmitters in je hersenen door echte testen, het is een conclusie waartoe ze zijn gekomen a.d.h.v. je symptomen? No offense, maar zo kan dat die conclusie toch bij iedereen gesteld worden die kampt met depressiviteitssymptomen? Dat betekent toch helemaal niet dat er fysiek iets malfunctioneert in je hersenen?

Straddle's schermafbeelding
    iTrader
    0
    SSRI betekent SELECTIEVE serotonine heropname remmer. Die medicatie is dus heel SELECTIEF bij het beïnvloeden van de neurotransmitters en daarom zijn er weinig bijwerkingen. TCAs worden vaak zelfs niet meer gegeven omdat die medicatie al 60+ jaar oud is.
    Mja, het placebo-effect zal hier ook wel een grote rol spelen. Het gaat gaat initieel al om heel subjectieve belevingen, het effect van die pillen hebben op je dagelijkse beleving blijft ook subjectief.

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Straddle Bekijk bericht
    Ze hebben bij jou dus ook nooit vastgesteld dat je een tekort hebt aan neurotransmitters in je hersenen door echte testen, het is een conclusie waartoe ze zijn gekomen a.d.h.v. je symptomen?
    'echte testen'? Wat moet dat dan voorstellen? Ze kunnen zoiets niet testen.

No offense, maar zo kan dat die conclusie toch bij iedereen gesteld worden die kampt met depressiviteitssymptomen? Dat betekent toch helemaal niet dat er fysiek iets malfunctioneert in je hersenen?
    Nee...

50 jaar gelukkig zijn en dan depressie krijgen op uw 50ste --> niet biologisch
    Depressie al zichtbaar vanaf de kindertijd en het blijft zo --> biologisch

Die 50'er kun je genezen maar in dat tweede geval ligt het veel moeilijker.

Sneeuwstorm's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    'echte testen'? Wat moet dat dan voorstellen? Ze kunnen zoiets niet testen.

Nee...

50 jaar gelukkig zijn en dan depressie krijgen op uw 50ste --> niet biologisch
    Depressie al zichtbaar vanaf de kindertijd en het blijft zo --> biologisch

Die 50'er kun je genezen maar in dat tweede geval ligt het veel moeilijker.
    Ik vind het nochtans geen slechte vraag.
    Moesten ze dat kunnen aantonen a.h.v. metingen dat zou wel de betrouwbaarste manier zijn. Nu stelt men een diagnose op basis van symptomen, wat natuurlijk nooit 100% betrouwbaar kan zijn. Ik denk dat men al vlug geneigd is om te gaan experimenteren met bepaalde pillen tot men uiteindelijk iets vindt dat werkt.
    Misschien dat ze in de toekomst wel zo ver zullen staan dat ze a.h.v. je bloed of je urine kunnen zien dat je depressief bent en dat ze op basis daarvan de medicatie zullen beter kunnen afstemmen. Nu staan we nog niet zo ver maar dat zal wel nog komen.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sneeuwstorm Bekijk bericht
    Ik vind het nochtans geen slechte vraag.
    Moesten ze dat kunnen aantonen a.h.v. metingen dat zou wel de betrouwbaarste manier zijn. Nu stelt men een diagnose op basis van symptomen, wat natuurlijk nooit 100% betrouwbaar kan zijn. Ik denk dat men al vlug geneigd is om te gaan experimenteren met bepaalde pillen tot men uiteindelijk iets vindt dat werkt.
    Misschien dat ze in de toekomst wel zo ver zullen staan dat ze a.h.v. je bloed of je urine kunnen zien dat je depressief bent en dat ze op basis daarvan de medicatie zullen beter kunnen afstemmen. Nu staan we nog niet zo ver maar dat zal wel nog komen.
    Ja klopt, er wordt inderdaad geëxperimenteerd met verschillende pillen tot ze iets vinden dat werkt. Zo heb ik 3 verschillende moeten proberen. Da's soms al een lijdensweg voor mensen, eindelijk iets vinden wat werkt. Dan spreek ik nog niet over mensen die naar een psychiater lopen om de juiste combinatie van medicatie en de juiste dosis te vinden. Dat kan jaren duren eer hun medicatie op punt staat.
    Nu weet ik niet wat ze al kunnen opsporen a.d.h.v. bloed en zo, ik weet dat stress meetbaar is a.d.h.v. het cortisol-gehalte in het bloed.

Pagina 4 van 4 Eerste 1234

Regels voor berichten