Discussie: Joule-effect

iTrader
    0

Joule-effect

Joule-effect:

Stel dat een lading Q in een tijd (delta)t door de weerstand loopt. De geproduceerde warmte Qw is gelijk aan de verandering van de elektrische energie (delta)E van de lading: Qw=|deltaE| = Q maal Ur

Maar hoe gaat het van |deltaE| naar Q maal Ur? Dit is de wet van Joule en ik zit ik de derde graad. Bedankt

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    50 (100%)
    Uw lading is gelijk aan de stroom maal de tijd dat het vloeit, uitgedrukt in coulomb.
    De wet van joule zegt ons dat de lading maal de spanning gelijk is aan de warmte-energie in joule.

Of in formulevorm:
    Q = I * t
    W = I^2 * R * t
    U = I * R
    Dus is W = Q * U
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Uw lading is gelijk aan de stroom maal de tijd dat het vloeit, uitgedrukt in coulomb.
    De wet van joule zegt ons dat de lading maal de spanning gelijk is aan de warmte-energie in joule.

Of in formulevorm:
    Q = I * t
    W = I^2 * R * t
    U = I * R
    Dus is W = Q * U
    Bedankt voor uw antwoord. Maar wat bedoelen ze eigenlijk met deltaE. Dus de energie die door de weerstand komt min de energie nadat het door de weerstand is gepasseerd en dus is dat gelijk aan de energie die wordt omgezet in warmte. Heb ik gelijk?

iTrader
    50 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JerdyVanBussen Bekijk bericht
    Bedankt voor uw antwoord. Maar wat bedoelen ze eigenlijk met deltaE. Dus de energie die door de weerstand komt min de energie nadat het door de weerstand is gepasseerd en dus is dat gelijk aan de energie die wordt omgezet in warmte. Heb ik gelijk?
    Ik ga u enkele hints geven.
    Q = I * t
    E = Q * U
    P = U * I
    E = P * t

Energie kan je niet maken of vernietigen, je kan energie enkel maar omzetten.

Het antwoord kan je hieruit wel opmaken denk ik :P
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth

iTrader
    0
    Ik ga u enkele hints geven.
    Q = I * t
    E = Q * U
    P = U * I
    E = P * t

Energie kan je niet maken of vernietigen, je kan energie enkel maar omzetten.

Het antwoord kan je hieruit wel opmaken denk ik :P
    Bedankt maar mijn vraag was: "Dus de energie die door de weerstand komt min de energie nadat het door de weerstand is gepasseerd en dus is dat gelijk aan de energie die wordt omgezet in warmte. Heb ik gelijk?" een ja of nee met uitleg zou voldoende zijn. Vervolgens, waarom is E = Q * U? We hebben die formule nooit gezien?

iTrader
    50 (100%)

Joule-effect

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JerdyVanBussen Bekijk bericht
    Bedankt maar mijn vraag was: "Dus de energie die door de weerstand komt min de energie nadat het door de weerstand is gepasseerd en dus is dat gelijk aan de energie die wordt omgezet in warmte. Heb ik gelijk?" een ja of nee met uitleg zou voldoende zijn. Vervolgens, waarom is E = Q * U? We hebben die formule nooit gezien?
    De elektrische energie wordt inderdaad in de weerstand omgezet in warmte energie. Reden is omdat de weerstand een stroom opneemt.

En moet je een formule dan gezien hebben om ze te begrijpen?
    Het enige wat daar staat is dat de energie gelijk is aan de lading maal het potentiaalverschil. Een lading is niet meer dan een een stroom die gedurende een bepaalde tijd vloeit.

Energie kan je ook uitdrukken als den vermogen die een bepaalde tijd uitgeoefend wordt. De eenheid van energie is nu eenmaal joule. En joule kan je ook gewoon zeggen als wattseconde.

Een klein beetje eigen inzicht en redenatie kan geen kwaad :P

iTrader
    0
    De elektrische energie wordt inderdaad in de weerstand omgezet in warmte energie. Reden is omdat de weerstand een stroom opneemt.

En moet je een formule dan gezien hebben om ze te begrijpen?
    Het enige wat daar staat is dat de energie gelijk is aan de lading maal het potentiaalverschil. Een lading is niet meer dan een een stroom die gedurende een bepaalde tijd vloeit.

Energie kan je ook uitdrukken als den vermogen die een bepaalde tijd uitgeoefend wordt. De eenheid van energie is nu eenmaal joule. En joule kan je ook gewoon zeggen als wattseconde.

Een klein beetje eigen inzicht en redenatie kan geen kwaad :P
    Bedankt!

Regels voor berichten