Pagina 6 van 34 Eerste ... 234567891016 ... Laatste

Discussie: Winter 2018-2019

Sneeuwstorm's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Een mens zou haast gaan verlangen naar een paar weken echt herfstweer, met uitzondering van een paar dagen hebben we dat dit najaar nog niet gehad. Liever nu dan dat de herfst begint in december, want dan zijn we weer minstens een maand kwijt van de winter, als de WC dan invalt.
    Dat is mijn vrees voor deze winter, nu eindeloze zuidenwinden om dan van eind november tot februari weer met een WC opgescheept te zitten.

John1307's schermafbeelding
    iTrader
    50 (95%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sneeuwstorm Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Een mens zou haast gaan verlangen naar een paar weken echt herfstweer, met uitzondering van een paar dagen hebben we dat dit najaar nog niet gehad. Liever nu dan dat de herfst begint in december, want dan zijn we weer minstens een maand kwijt van de winter, als de WC dan invalt.
    Dat is mijn vrees voor deze winter, nu eindeloze zuidenwinden om dan van eind november tot februari weer met een WC opgescheept te zitten.
    Het stramien van de voorbije negen maanden wordt gewoon voortgezet. Enkele dagen normale seizoenswaarden afgewisseld met eindeloze blokkades. Ik heb trouwens de indruk dat het West-Europese klimaat volledig op hol is geslagen de laatste 3-4 jaar.. .

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

iTrader
    1 (100%)
    Ondertussen zie ik op weerwoord dat het in Koeweit echt noodweer is, met vandaag >150mm neerslag op 1 dag , terwijl daar normaal 125mm op een heel jaar valt!

Ik ga het weer nemen zoals het komt. Morgen met de fiets naar het werk. Ik verpulver al mijn records dit jaar qua fietskilometers. Als het dan toch niet wil winteren dan liever dit eindeloze non-weer dan een westcirculatie waar geen eind aan komt.

iTrader
    0
    UK Outlook for Saturday 24 Nov 2018 to Saturday 8 Dec 2018:
    During the last week of November and into early December the weather will probably still be predominantly settled, although with an increased chance of some more unsettled interludes with showers or longer spells of rain spreading to many areas at times. Temperatures will generally be below average allowing for an increased chance of snow over northern hills during any unsettled spells. Lower than average temperatures will also bring a marked increase in the likelihood and extent of frosts. Any milder interludes will probably be short-lived.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door John1307 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Het stramien van de voorbije negen maanden wordt gewoon voortgezet. Enkele dagen normale seizoenswaarden afgewisseld met eindeloze blokkades. Ik heb trouwens de indruk dat het West-Europese klimaat volledig op hol is geslagen de laatste 3-4 jaar.. .
    dit ja. Herfst bestaat al lang niet meer trouwens. Of toch niet de herfst waar men naar verlangt, of de winters waar men naar verlangt.

In feite bestaat er zoiets als pre-1989 and after 1989. 1988-1989 en 1989-1990 had één van de zachtste en natte winters ooit, die kwamen achter een periode van koude winters 1984-1985, 1985-1986, 1986-1987 met twee elfstedentochten en een bijna elstedentocht in 1987. Maar nadien is het klimaat nooit meer hetzelfde geweest. Tijdens midden jaren '90 hebben we nog twee koude winters gehad met een tocht en een bijna-tocht (1995-1996 en 1996-1997). Maar nadien terug een hele lange serie van zachte winters. En rond de decenniawisseling van 2010 een paar koude winters (2008-2009, 2009-2010, de eerste echte koude december sinds heel lang (December 2010), de twee weken Siberische kou in februari 2012, de normaal tot iets te koude winter van 2012-2013, en sindsdien zijn we weer aan een reeks van zeer zachte winters begonnen (die leek te eindigen met de kou van feb-maa 2018, en mede door zonne-activiteit en de lange opeenvolgingen van blokkades een reden was waarom ik dacht dat deze winter wel eens zeer koud zou verlopen). Nu denk ik eerder een normale winter, met fijne periodes en mindere periodes, maar we zien wel.

De goede winters komen er wel weer aan, daar ben ik van overtuigd. Het moet gewoon goed vallen, en in België is dat niet altijd makkelijk. Als je ziet dat we nog steeds in staat zijn om brute koude periodes te krijgen in maart (zoals 2013 en 2018 hebben aangetoond), dan moet een zeer strenge winter (met meer dan 100 hellmanpunten zeker lukken), en een Elfstedentocht ook (al zal men dan toch eens wat risico's moeten durven nemen, want als men tijdens zeer goede omstandigheden het ook niet doet, dan is het wel gedaan met die tochten, en tegenwoordig zal men 3000% zeker willen zijn dat er niets kan gebeuren. Ik bedoel, de tocht van '63 zou bijvoorbeeld afgelast geweest zijn als het vandaag plaatsvond omdat het zodanig koud was op die dag dat veilige omstandigheden niet gegarandeerd konden worden.

n de barre winter van 1963 was 18 januari een bijzonder koude dag. Het vroor bij de start 18° Celsius, bij zwakke wind. Om 9 uur was de temperatuur opgelopen tot ongeveer -4° Celsius, maar een noordoostenwind stak rond die tijd op en nam geleidelijk toe tot krachtig. De temperatuur daalde van -6° Celsius om 11 uur tot -10° Celsius tegen middernacht. De combinatie van matige vorst met de krachtige en af en toe harde oostenwind zorgde voor een zeer lage gevoelstemperatuur. Daarnaast was er veel stuifsneeuw, terwijl over Friesland al een pak van 20 cm sneeuw lag. Het ijs was op veel plekken amper begaanbaar. In het ijs zaten ontelbare scheuren, hobbels en spleten.
    Mijn winterhart klopt hier echt hart van.

Van de 9294 toerrijders die aan de start kwamen, reden er maar 126 hem uit. Maar die dag telt niet 1 winnaar, maar in feite 126 winnaars, want die zijn allemaal helden.
    Laatst gewijzigd door Lakigigar; 9 november 2018 om 16:42

iTrader
    1 (100%)
    De lange termijnkaarten zijn toch wat winterser geworden. GFS toont leuke kaarten op termijn maar de echte kou komt niet tot bij ons, het is nog te vroeg en te veel warmte op het continent.

iTrader
    0
    Mah dat soort kaarten onderschatten de kou altijd wel een beetje in het begin, en het duurt altijd een tijdje tegen de kou arriveert, dat is in februari ook zo... (zeker als je er juist ervoor een wc gehad hebt die de winter tot ver achter de oeral brengt, dan duurt het ook soms een week tegen dat de (echte) kou er is. Maar onderschat dat niet. Denk dat als de blokkade er komt en stand houdt dat je dat dan tegen ongeveer woensdag de kou hebt 21/22 nov hebt.

Het leuke eraan is wel wanneer je de kou hebt, en dan een oneindig eurohoog krijgt, dat die kou ook gewoon blijft plakken

En het kan ook volgens GFS (veel te lang vooruit, en veel te veel onzekerheden, maar in deze run gebeurt het hypothetisch wel. Niet meteen, maar na een tijd wel

iTrader
    0
    Hmm, EC en Icon geven gelijkaardige tendensen aan. Zal straks eens op netweather kijken. Heel spannend, want ik denk dat het succes van deze winter heel afhankelijk gaat zijn van wat de komende 2-3 weken gebeurt omdat het veel gemakkelijker is om een winters vervolg te breien aan een winterse synopsis, en dat de omstandigheden om een winterse doorbraak te forceren het meest gunstig zijn vroeg in de winter, omdat de parameters verslechteren naarmate dat de winter vordert. Ook op hoogte en over het gehele noordelijke hemisfeer lijkt er iets structureels te veranderen. Als je "een grote winter" wilt, dan is dit exact hetgeen je wilt zien. In de grote lijnen en qua tendens zit het goed. Over details spreken we niet. En zelfs de vorming v. blokkade zit nog niet in de betrouwbare termijn (hoewel er ergens al constant een blokkade is, en er automatisch een punt zal komen waarop die blokkade meer winters dan zomers weer zal opleveren).

iTrader
    1 (100%)
    Dat is in feite een ideale situatie, eerst kou op transport (liefst met sneeuw) en dan een Eurohoog erover, dan kan die kou heel lang blijven plakken, want de zon heeft niet genoeg kracht nu om het veel te doen opwarmen en door temperatuursinversie kan het aan de grond toch koud zijn, ook al zijn de bovenluchten warm.

Anoniem0's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    den beer! den beer!

eerste vage winterse signalen op +216 en noodweer geht wehr los!
    'The world will not be destroyed by those who do evil, but by those who watch them without doing anything'
    -Albert Einstein
    Belmoto

iTrader
    0

Niet perfect, maar het lijkt wel ergens op.

Zet er nog niet al je hoop op vast. Diepwinters weer is absoluut nog niet binnen de betrouwbare termijn.

iTrader
    0

Winterverwachting van UKMO is echt koud, maar ik weet niet hoeveel waarde ik hieraan moet hechten.

Unpro's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    De kaarten zien er toch al goed uit voor volgende week, niet diepwinters inderdaad maar het moet ergens beginnen en het is pas november.
    Approved

iTrader
    0
    Wow GFS 6z is echt goed. 12z run komt nu binnen. Maar 6z zou de kou al tot hier brengen in de bovenlucht zondagnacht/maandag. Dat is echt vroeg en komt stilaan in de betrouwbare termijn.

iTrader
    0
    Dinsdag volgens laatste GFS amper 1/2 graden overdag (nog wat te ver voor exacte details)... Een lid laat de temp zelfs niet hoger uitkomen dan -1 / -2 op volgende week woensdag.

Merk op dat het echt zeer vroeg is voor ijsdagen, statistisch gezien. Een ijsdag zou een grote kans op een record betekenen omdat de meeste record lage maximumtemperaturen voor volgende week rond -1 liggen, soms ietsje lager (richting -2), soms richting - 0,5 graden. Klimatologisch gezien, komen ijsdagen niet echt vaak voor in november. Vaak zijn het dan ook nog eens veel records uit dezelfde jaren zoals bvb. 1902, 1908, 1919, 1921, 1980, 1993. Het zou wel leuk zijn omdat we al de warmste novemberdag ooit gehad hebben dit jaar.
    Laatst gewijzigd door Lakigigar; 12 november 2018 om 18:14

Pagina 6 van 34 Eerste ... 234567891016 ... Laatste

Regels voor berichten