Pagina 4 van 34 Eerste 1234567814 ... Laatste

Discussie: Winter 2018-2019

Noscoped420's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KBE Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Het moet trouwens niet vriezen voor sneeuw te hebben, heeft allemaal te maken met de luchtvochtigheid.
    uiteraard niet, maar de grond en dag temperatuur heeft er wel mee te maken of je ook effectief iets van die sneeuw gaat merken en dat ziet er met de huidige dag temperatuur en de gewone regenbuien die em geeft in Vlaanderen er niet naar uit, dus beste scenario voor sneeuw lovers is dat je wss smeltende sneeuw gaat ziet vallen vannacht in Vlaanderen.

Ik heb liever geen sneeuw, of toch geen sneeuw van betekenis want 1cm in Vlaanderen is al genoeg om een trein rit naar huis te laten verlopen gelijk een spelletje poker en daar heb ik eind Oktober echt al geen zin in.

KBE's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Noscoped420 Bekijk bericht
    uiteraard niet, maar de grond en dag temperatuur heeft er wel mee te maken of je ook effectief iets van die sneeuw gaat merken en dat ziet er met de huidige dag temperatuur en de gewone regenbuien die em geeft in Vlaanderen er niet naar uit, dus beste scenario voor sneeuw lovers is dat je wss smeltende sneeuw gaat ziet vallen vannacht in Vlaanderen.

Ik heb liever geen sneeuw, of toch geen sneeuw van betekenis want 1cm in Vlaanderen is al genoeg om een trein rit naar huis te laten verlopen gelijk een spelletje poker en daar heb ik eind Oktober echt al geen zin in.
    Als er smeltende sneeuw valt dan staat er nog meer fille, gewoon mensen die niet kunnen rijden erin.
    En van de treinen, snap niet dat wij zo moeite hebben met een laagje sneeuw. Je gaat mij toch niet zeggen dat die sneeuwlanden daar ook zo moeite hebben met treinen ?
    Of mis ik iets dat wij altijd zo dramatisch land zijn als er vlokje valt ?
    i7 7700k : Msi z270 sli : Msi geforce 1070 gtx 8gb : corsair 16 gb ram : ssd 250 gb : 2TB hdd : Corsair k70 rapid fire : corsair harpoon RGB : AOC c24g1 144HZ :
    PSN x_SyncBE

Swagger's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Zowaar smeltende sneeuw hier (Doornik).
    Toch crazy, 2 weken geleden nog in T-shirt; zomerweer; vandaag eerste vlokken.
    I don't think you understand, these boys killed my dog.

Hina's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Sneeuw in Philippeville
    Sorry voor mogelijke dt-fouten! | Last.fm

brandon_'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Swagger Bekijk bericht
    Toch crazy, 2 weken geleden nog in T-shirt; zomerweer; vandaag eerste vlokken.
    Is toch een regelmatig wederkerend fenomeen deze periode van't jaar? Ook eind maart / begin april zijn er dikwijls van die grellige veranderingen op enkele weken tijd.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Heel kortstondig weer, want de komende twee weken wordt het terug zachter en droger dan normaal voor de tijd v/h jaar.

Swagger's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door brandon_ Bekijk bericht
    Is toch een regelmatig wederkerend fenomeen deze periode van't jaar? Ook eind maart / begin april zijn er dikwijls van die grellige veranderingen op enkele weken tijd.
    Ja dat wel; ik doelde vooral dat tussenseizoen weg lijkt; van 20 graden naar sneeuw in twee weken tijd.
    I don't think you understand, these boys killed my dog.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Het zijn gewoon een drietal / viertal dagen dat het koud is, de situatie "normaliseert" terug na morgen (of in feite wordt het terug zachter en droger dan normaal, van echt "herfst" is ook niet echt sprake). In meer continentale regio's gebeurt dat wel vaker. Daar kan zo een verandering zelfs plaatsvinden op een dag. Ik denk dat het zeker al is gebeurd dat het in New York de ene dag 25 graden was met veel zon, en dat er de andere dag een sneeuwlaag ligt. Maar dat is dan ook omdat die regio's aan de oostkant van een continent liggen, en wanneer de wind zoals quasi overal op het noordelijk halfrond van het westen komt je dus wind van over het land krijgt, terwijl wij meestal aanlandige winden hebben (dus vanuit de zee), en water heeft een gematigd effect op het weer. En dat zorgt er ook voor dat we een vrij winderig klimaat hebben, hoewel Scandinavie en de Britse eilanden daar nog veel meer last van hebben.

Zorba's schermafbeelding
    iTrader
    110 (99%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KBE Bekijk bericht
    En van de treinen, snap niet dat wij zo moeite hebben met een laagje sneeuw. Je gaat mij toch niet zeggen dat die sneeuwlanden daar ook zo moeite hebben met treinen ?
    Of mis ik iets dat wij altijd zo dramatisch land zijn als er vlokje valt ?
    Het zal eerder met (negatieve) temperaturen te maken hebben dan met sneeuw want dat is uiteindelijk gewoon neerslag. Tenzij de wissels erdoor geblokkeerd raken.
    En het valt echt wel goed mee hoor, ik weet nog goed vorig jaar bij de eerste sneeuw dat ik vlot heen en terug naar Brussel ben gespoord, op de weg was dat wel even anders hoor!
    If I can bicycle, I bicycle.
    12x Sunpower X21-350 + Solaredge 3000 (226°, 50° helling) PVoutput

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    UK Outlook for Friday 16 Nov 2018 to Friday 30 Nov 2018:
    The details for the extended outlook are shrouded in uncertainty, but there are weak signals that the UK will have transitioned to more settled conditions; with weather systems deflected away from the UK and most likely confined to parts of the northwest. These longer settled spells are likely to support an increased probability of overnight frost and fog across much of the UK which could be slow to clear given the time of year. Temperatures are more likely to be near to or above average at first, but mild conditions are probably going to become more short-lived with an increasing likelihood of below average temperatures through the end of November.

Hopelijk zitten de Britten deze keer wel juist, want ze hebben wel al vaker spoken gezien daar in Londen...

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Mooie kaart eigenlijk voor volgende week woensdag. Let op voor onze regio gewoon vrij zacht, en wellicht ook wisselvallig en best wel wat wind op die specifieke dag. De echte kou is hier voor ten oosten van Moskou, West-Siberie en achter de Oeral. Maar wat je ziet is dat de stroming niet echt zonaal is, maar toch alweer die meanderende straalstroom met hoge druk die langs de Euraziatische kant al de Polen aanvalt, wat goed is om de vortex in een vroeg stadium te verzwakken. Met nog niet veel succes echter, maar misschien (en zo wordt ook verwacht) valt het in de tweede helft van de maand al wat beter uit. Ik denk dat het ook cruciaal is dat we in een vroeg stadium in deze winter de vortex al belasten, want qua factoren wordt het later in de winter ongunstiger en krijgen we dus minder hulp van buitenaf. Ervoor zorgen dat de westcirculatie of vortex niet op gang komt in deze winter lijkt dus cruciaal te gaan worden, hoewel de langetermijnmodellen toch weer voor een koudere tweede helft v/d winter gaan.

Samengevat: ik zie lichtpunten, maar er is nog heel wat werk.
    Laatst gewijzigd door Lakigigar; 1 november 2018 om 20:56

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Wat ik graag wel eens zou meemaken... is een winter zoals van 1962-1963, omdat ik hem nooit heb meegemaakt. Dus ik heb nooit die winter ervaren, of zelfs nooit een soortgelijke winter ervaren. Ik vraag me af als we nu deze winter een dergelijke winter opnieuw kregen of dat we dit jaar met onze technologie en al nog maar in '62-'63 leefden, hoe we die winter zouden beleefd hebben als we die hadden proberen te voorspellen. De ervaring van die winter te voorspellen onder de huidige modellen zou me wellicht een veel betere voorspeller maken (of juist niet, omdat elke winter die nadien maar een beetje aan '62-'63 doet denken het niet zou doen). Nu, sowieso, het weer herhaalt zich nooit. En het is tevens ook niet omdat de planeet opwarmt dat we nooit nog een koude winter zullen krijgen, dus dat zijn al zeker twee denkfouten die je maakt. Maar ik moet echt eens dringend een echt strenge winter meemaken, en zie hoe de kaarten zich gedragen in die winter, om maar een beetje een beter idee te hebben daarvan.

Ik ben pas begonnen met weerkaarten te volgen in de september 2011 (kort na PKP-drama eigenlijk). De winter van 2011-2012 hadden de meesten wel als zacht verwacht. Maar dan kregen we februari 2012 vrij onverwachts. De winter van 2012-2013 herinner ik me eigenlijk iets minder goed, maar dat is eigenlijk de enige echt koudere winter die ik heb meegemaakt (en die werd vooral gemaakt door maart 2013). Van de winter zelf herinner ik me daar iets minder van. Van maart 2013 herinner ik me wel dat die kou vrij onverwacht kwam maar wel geanticipeerd werd door de Britten en de langetermijnmodellen ver op voorhand. En dan hebben we ook nog eind februari / begin maart 2018 die ook wel geanticipeerd werd door de bijna recordkrachtige SSW in februari. Daarvan was die kou dus ook echt wel verwacht. Of zat de mogelijkheid er dik in dat we die winter een flinke staart ging krijgen. Maar op zich is dat te "weinig" ervaring om een idee te hebben welke voortekenen goed zijn en welke minder.

Ik heb zelfs nog nooit echt kou / sneeuw meegemaakt op de kaarten in november-december. Ik heb het wel vaak verwacht dat de modellen het verwacht hadden, maar het is nooit uitgekomen (zeker drie keer verwacht en drie keer als sneeuw voor de zon verdwenen). Al hadden we vorig jaar wel een paar daagjes sneeuw in december, wat eigenlijk meer winter was dan de vier winters daarvoor al.

Unpro's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    2009 en 2010 waren ook koud met in 2010 een witte kerst, denk dat hier toen 20cm lag.
    Approved

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Unpro Bekijk bericht
    2009 en 2010 waren ook koud met in 2010 een witte kerst, denk dat hier toen 20cm lag.
    Maar toen volgde ik de weerkaarten nog niet, dus dat heb ik anders meegemaakt. Ik ben pas weerkaarten beginnen lezen in de winter vanaf 2011. Van winter 2008-2009 en 2009-2010 herinner ik me iets minder, omdat de kou meer verspreid was onder andere, en ja ik was verdorie 12-13 jaar toen? December 2010 herinner ik me wel nog met bijvoorbeeld in de sneeuw te fietsen toen er 10 cm lag, en ik zoiets had van dat heb ik nog nooit meegemaakt of dat het bijvoorbeeld s'avonds onverwacht sneeuwde terwijl niemand die sneeuwzone had voorspeld blijkbaar, enzovoort.

Hier heeft eens 20 tot 30 cm gelegen op 17 maart 2013 denk ik (of wel zo rond 12 maart ofzo). Dat weet ik nog. Dat was het meeste ooit haha... Gewoon droogjes in midden maart haha... Toen lag er ook super lang ijs op de speelplaats... ik weet nog dat ik toen wel wat voetbalde, en op dat ijs maakte het dat juist super leuk haha.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Oké, dus er komt blijkbaar wel een blokkade maar de koude lucht kan ons niet bereiken.

Regen valt opnieuw niet echt te bespeuren... Het nattere intermezzo was dus van korte duur.

Virtueel gezien van januari 2018 tot 2 november 2018: 5e droogste jaar, zonnigste jaar en 2e warmste jaar ooit. Recordaantal warme dagen (<20 graden) en zomerse dagen (<25 graden). Tevens ook recordaantal ADS dagen, en 2e grootste warmtegetal.
    Laatst gewijzigd door Lakigigar; 2 november 2018 om 14:17

Pagina 4 van 34 Eerste 1234567814 ... Laatste

Regels voor berichten