Pagina 30 van 30 Eerste ... 202627282930

Discussie: Winter 2018-2019

Lakigigar's schermafbeelding
    iTrader
    0
    het kmi heeft zijn site vernieuwd. Qua design oogt het wat rommelig, maar qua functionaliteit wel een hele stap vooruit. Dat mag ook gezegd worden.
    Life is a constant mental fight, and accepting that is one of the hardest things you'll ever do.

Inside every cynical person is a disappointed idealist.

brandon_'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lakigigar Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    het kmi heeft zijn site vernieuwd. Qua design oogt het wat rommelig, maar qua functionaliteit wel een hele stap vooruit. Dat mag ook gezegd worden.
    https://meteo.be/meteo/view/nl/12376...ige+maand.html

De "Huidige maand" statistieken zijn verdwenen
    Nu krijg je zo'n grafiekje, maar ik wil mijn lijst terug waarin alle data mooi per dag gerangschikt stonden.
    Hoeveel neerslag er bv. deze maand al gevallen is t.o.v. de gemiddelde neerslag van februari is niet meer snel af te lezen.

Taxandrian's schermafbeelding
    iTrader
    29 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door John1307 Bekijk bericht
    Het klimaat is de afgelopen 2-3 jaar gewoon volledig op hol geslagen. Ik kan me niet herinneren dat we pakweg 5-10 jaar geleden hadden te kampen met wekenlange blokkades... . Ik zou er al veel om geven als we terug vier afgelijnde seizoenen zouden hebben in plaats van die eeuwige zomer... .

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
    Ik anders wel...in 2011 bvb was er een zeer droog voorjaar, en daarbuiten kan ik me nog wel krantenberichten herinneren waarin boeren klaagden dat het nu eindelijk eens moest gaan regenen. Maar uiteraard, met het droge voorjaar van 2017 en de droogte van 2018 wordt er nu natuurlijk meer op dergelijke 'blokkades' gelet.
    Ik vind de winter, met uitzondering van deze warmere weken, op zich wel geslaagd; een warmere maar nattere winter hadden we immers meer nodig dan een koudere, drogere zoals de voorbije winters.

Wat betreft de seizoenen ben ik het wel met je eens; vorig jaar irriteerde het me ook dat het in april op twee weken tijd van winter naar zomer ging en zelf heb ik ook wel iets van een pluviofiel dus al die zonneschijn maakte me ook niet bepaald happy. Anderzijds; piekeren over het weer dat gaat komen is als piekeren over de dood; wat komt, komt en je kan er op dit moment toch niks aan veranderen...

En er is altijd wel een positieve kant; als de klimaatopwarming veroorzaakt wordt door CO2-uitstoot, zijn deze warmere dagen dan positief of negatief? Hier staat door de dag de centrale verwarming in ieder geval uit en ik ga sinds maandag alweer met de fiets naar het werk ipv met de diesel...

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Taxandrian Bekijk bericht
    Ik anders wel...in 2011 bvb was er een zeer droog voorjaar, en daarbuiten kan ik me nog wel krantenberichten herinneren waarin boeren klaagden dat het nu eindelijk eens moest gaan regenen. Maar uiteraard, met het droge voorjaar van 2017 en de droogte van 2018 wordt er nu natuurlijk meer op dergelijke 'blokkades' gelet.
    Ik vind de winter, met uitzondering van deze warmere weken, op zich wel geslaagd; een warmere maar nattere winter hadden we immers meer nodig dan een koudere, drogere zoals de voorbije winters.

Wat betreft de seizoenen ben ik het wel met je eens; vorig jaar irriteerde het me ook dat het in april op twee weken tijd van winter naar zomer ging en zelf heb ik ook wel iets van een pluviofiel dus al die zonneschijn maakte me ook niet bepaald happy. Anderzijds; piekeren over het weer dat gaat komen is als piekeren over de dood; wat komt, komt en je kan er op dit moment toch niks aan veranderen...

En er is altijd wel een positieve kant; als de klimaatopwarming veroorzaakt wordt door CO2-uitstoot, zijn deze warmere dagen dan positief of negatief? Hier staat door de dag de centrale verwarming in ieder geval uit en ik ga sinds maandag alweer met de fiets naar het werk ipv met de diesel...
    Dat is niet waar hoor.

Winter is een van de meest vorstloze winters weer (één van de tien meest vorstloze winters), met amper iets meer dan 10 hellmanpunten wat 50 jaar geleden nog extreem uitzonderlijk geweest zou zijn. Bovendien heeft ons klimaat af en toe een koudere winter nodig om de balans te herstellen. Met dit zachte weer zo vroeg wordt de natuur (fenologie) wederom ontregeld.

De trend van de lente is wel degelijk naar beneden, terwijl de temperatuur (nog duidelijker) omhoog gaat. 2007 en 2014 hadden trouwens ook kurkdroge lentes, dus zo zeldzaam zijn ze niet meer.

En de warmere dagen hebben voor-en nadelen hier. Het nadeel zijn de grotere kansen op droogtes in het zomerhalfseizoen. Maar klimaatverandering in zijn geheel brengt meer nadelen met zich mee op wereldniveau.

Met uitzondering van deze warmere weken, dat zijn er 10 vd 12.
    Life is a constant mental fight, and accepting that is one of the hardest things you'll ever do.

iTrader
    29 (100%)

Bovendien heeft ons klimaat af en toe een koudere winter nodig om de balans te herstellen. Met dit zachte weer zo vroeg wordt de natuur (fenologie) wederom ontregeld.
    Wat ik natuulijk bedoel is: is na de droogte van het voorbije jaar een zachte, natte winter te prefereren boven een koude, droge winter?
    Weet niet of de natuur echt 'ontregeld' kan worden; de natuur is de natuur, maar misschien bedoel je dat de natuur zich niet gedraagt zoals wij zouden willen of verwachten? In dat geval: akkoord.

Maar wat betreft die kans op droogte in het zomerhalfseizoen: hoe groot is die kans precies? Hoe accuraat is dit te voorspellen?

iTrader
    0
    Wat ik natuulijk bedoel is: is na de droogte van het voorbije jaar een zachte, natte winter te prefereren boven een koude, droge winter?
    Weet niet of de natuur echt 'ontregeld' kan worden; de natuur is de natuur, maar misschien bedoel je dat de natuur zich niet gedraagt zoals wij zouden willen of verwachten? In dat geval: akkoord.
    Deze twee weken vrij zacht weer en droog weer doen waarschijnlijk meer schade aan de bodem en natuur dan een koude droger winter die volgt op een droge zomer. Een droge winter is niet echt erg omdat zelfs in een droge winter meestal nog vrij veel neerslag valt (100 mm voor de droogste winters quasi tov 220 nu, en 200 normaal). Maar bij een zachtere nattere winter kan dat teniet gedaan worden omdat bijvoorbeeld nu in de laatste twee weken de grond weer opgewarmd wordt dan bij normaal droog weer, en dus sneller verdroogt.

iTrader
    29 (100%)
    Deze twee weken vrij zacht weer en droog weer doen waarschijnlijk meer schade aan de bodem en natuur dan een koude droger winter die volgt op een droge zomer. Een droge winter is niet echt erg omdat zelfs in een droge winter meestal nog vrij veel neerslag valt (100 mm voor de droogste winters quasi tov 220 nu, en 200 normaal). Maar bij een zachtere nattere winter kan dat teniet gedaan worden omdat bijvoorbeeld nu in de laatste twee weken de grond weer opgewarmd wordt dan bij normaal droog weer, en dus sneller verdroogt.
    Okee, maar 'waarschijnlijk' en 'meestal'.....je krijgt niet altijd wat je wil natuurlijk maar....als we de droogste winter met 100mm regen hadden gehad was dat beter geweest dan de huidige winter? En daarbij: is het door de klimaatopwarming ook niet mogelijk dat winters nog droger gaan worden dan 100mm regen?

Nogmaals wat betreft de kans op droogte in het halfzomerseizoen: hoe groot is die kans dan precies en hoe accuraat is dit te voorspellen? Want vind deze lange-termijn voorspellingen wel interessant...

iTrader
    0

Waterstanden staan nog enorm laag.

iTrader
    29 (100%)

Ja, logisch. Met de droogte van vorig jaar, en hoe je dan soms zag hoe de boeren op het heetst van de dag met een enorm waterkanon hun velden aan het besproeien waren zou het me verwonderd hebben als zelfs na de regen van deze winter de grondwaterstand terug op zijn normale peil stond.

Maar eerder had je het over een grotere kans op droogte in het zomerhalfseizoen: hoe groot is die kans en hoe accuraat is deze te voorspellen?

iTrader
    0
    Ja, logisch. Met de droogte van vorig jaar, en hoe je dan soms zag hoe de boeren op het heetst van de dag met een enorm waterkanon hun velden aan het besproeien waren zou het me verwonderd hebben als zelfs na de regen van deze winter de grondwaterstand terug op zijn normale peil stond.

Maar eerder had je het over een grotere kans op droogte in het zomerhalfseizoen: hoe groot is die kans en hoe accuraat is deze te voorspellen?
    Nee dat kan ik niet. Dat is gewoon een aanname op basis van zonne-activiteit en name dat dat meer in groepjes voorkomt (droogtes). Maar ook klimaatverandering, en de meer golvende straalstroom / grotere kans dat patronen wekenlang / maandenlang vast kunnen zitten tov vroeger, zorgt dat die kans groter ligt dan nu. Maar ik kan daar geen cijfer op plakken of accuraat voorspellen.

En je kan ook hebben dat zo een blokkade juist voor erg nat weer zorgt. Maar door het Eurohoog (of neiging van hogedrukgebied om te blokkeren in Europa), en de toename (vermenigvuldiging van 3 tot 5) van zuidwestenwinden, lijkt de kans op droogte wel groter te zijn. Het heeft er volgens mij ook voor gezorgd dat we minder snel nog echt van die stormen krijgen of echt wekenlange rasechte ouderwetse westelijke circulaties. Een hogedrukgebied kan zich veel makkelijker uitbreiden in Europa, standhouden hier en bijvoorbeeld - en dat is zeer duidelijk merkbaar - zelfs uitbreiden tot Scandinavie waardoor depressies vaak tot het hoge noorden verbannen worden.

Deckard's schermafbeelding
    iTrader
    0
    En ondertussen sneeuw in Arizona en Las Vegas .
    De dood vroeg aan het leven: waarom is iedereen bang voor mij? Waarop het leven zei: omdat ik vol leugens zit en jij de waarheid bent.

gilly's schermafbeelding
    iTrader
    18 (95%)

wtf in aalst zeer hoog

iTrader
    29 (100%)
    Nee dat kan ik niet. Dat is gewoon een aanname op basis van zonne-activiteit en name dat dat meer in groepjes voorkomt (droogtes). Maar ook klimaatverandering, en de meer golvende straalstroom / grotere kans dat patronen wekenlang / maandenlang vast kunnen zitten tov vroeger, zorgt dat die kans groter ligt dan nu. Maar ik kan daar geen cijfer op plakken of accuraat voorspellen.
    .
    Okay; was gewoon nieuwsgierig omdat Sabine Hagedoren zich laatst op de radio niet wilde uitspreken over verwachtingen op de lange termijn.
    Nu, dit gezegd zijnde...of er nu een natte of droge zomer komt, wat meer aandacht voor het grondwater is nooit slecht. Ik denk dan bvb aan aanpassingen om het regenwater te laten insijpelen; want het kan dan nog zoveel regenen, als het water op asfalt of beton terechtkomt en dan verdampt, of wordt afgevoerd via de riolering dan kan het grondwater nog niet stijgen.
    Om maar te zeggen: dat het grondwater laag staat wil niet noodzakelijk zeggen dat het weinig geregend heeft maar kan ook met andere factoren te maken hebben waar wel wat aan gedaan kan worden...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gilly Bekijk bericht
    wtf in aalst zeer hoog
    Lol ja, dat zag ik ook....wat is daar gebeurd? Insijpeling van traanvocht door het ajuinen pellen?

iTrader
    0
    Okay; was gewoon nieuwsgierig omdat Sabine Hagedoren zich laatst op de radio niet wilde uitspreken over verwachtingen op de lange termijn.
    Nu, dit gezegd zijnde...of er nu een natte of droge zomer komt, wat meer aandacht voor het grondwater is nooit slecht. Ik denk dan bvb aan aanpassingen om het regenwater te laten insijpelen; want het kan dan nog zoveel regenen, als het water op asfalt of beton terechtkomt en dan verdampt, of wordt afgevoerd via de riolering dan kan het grondwater nog niet stijgen.
    Om maar te zeggen: dat het grondwater laag staat wil niet noodzakelijk zeggen dat het weinig geregend heeft maar kan ook met andere factoren te maken hebben waar wel wat aan gedaan kan worden...

Lol ja, dat zag ik ook....wat is daar gebeurd? Insijpeling van traanvocht door het ajuinen pellen?
    Dan is Sabine Hagedooren de meest verstandige door daar geen uitspraken over te doen De kans op neerslag lijkt wel weer toe te nemen begin maart.

Pagina 30 van 30 Eerste ... 202627282930

Regels voor berichten