Pagina 3 van 5 Eerste 12345 Laatste
    Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door makila Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ja ok, maar er is geen goedkope(re) warmtepomp die passief koelt voor zover ik kan googlen. Dat zijn allemaal duurdere modellen.
    Omgekeerd natuurlijk wel, mee akkoord. Er zijn ook duurdere die actief ipv passief koelen (Logischerwijs)
    De enigste goede passieve koeling is via een boring. En zelfs dan is en blijft het subpar of je moet met koelplafonds werken. Maar zoiets doe je niet in thuisomgevingen.

makila's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the_fox Bekijk bericht
    Het is dan ook een ecologische subsidie gericht op de verwarming (basisrecht); niet op airco (luxeproduct).
    Mee akkoord maar in theorie kan je buurman dan een warmtepomp installeren die 5x zo goedkoop is als die van jou, die voor het milieu ook slechter is dan die van jou (minderwaardige kwaliteit), maar omdat die van jou ook airco / actieve koeling bevat, krijgt hij subsidies en jij niet.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    De enigste goede passieve koeling is via een boring. En zelfs dan is en blijft het subpar of je moet met koelplafonds werken. Maar zoiets doe je niet in thuisomgevingen.
    Ja dat klopt natuurlijk.

iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Dus plaats je een warmtepomp voor de verwarming en een goedkope airco voor de koeling.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door koenpje Bekijk bericht
    Elke situatie / huis is anders.. Ik heb gekozen voor een mobiele airco vanwege de prijs en de weinige dagen dat je in België een airco nodig hebt.. Overdag staat die in mijn bureau (home office) en in de namiddag als de zon aan de kant van de bureau zit zet ik hem op. 's avonds rond een uur of 9 verplaats ik die naar de slaapkamer en laat hem daar draaien tot we gaan slapen, tegen dan is de kamer goed afgekoeld en blijft het 's nachts ook koel genoeg.

Nadelen zijn uiteraard het gefoefel met die buis en het lawaai.. Ik heb een 'silent' model maar ik heb toch een andere mening over wat 'silent' is

Voordelen, lekker koel en ik spaar een fitness abonnement uit door hem elke dag een verdieping te versleuren.
    min of meer zelfde verhaal hier, mobiele airco in living (9400 BTU/h) en 't is hier dik ça va 25° voor 't moment, met een vlotte 37° buiten ... elektriciteit is toch gratis tegenwoordig met de zonnepanelen :-)

want nu heb je echt wel airco nodig als je van thuis wil werken, maar is toch steeds max 1 à 2 weken per jaar echt nodig, daarvoor ga ik me niks superduur aanschaffen

Kenneke10's schermafbeelding
    iTrader
    647 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik heb al een mobiele airco van 2007 is wel zwaar ding heeft in den tijd zeker 500€ gekost, ik laat da spel echt ganse nacht draaien ik kan anders echt niet slapen. Wij hebben vanaf de middag volle zon in ons kamer gordijnen wel altijd dicht ma is er snikheet tegen s'avonds.

Anoniem0's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Monobloc airco de moeite waard????

Neen elke warmtepomp die kan gebruikt worden om te koelen wordt geen subsidie voor gegeven, of die nu peperduur is of niet.
    Je hoeft toch niet te kunnen koelen met een warmtepomp om koeling te hebben?
    Er vanuit gaande dat het een grond/water of water/water is dien je gewoon een extra warmtewisselaar en pomp op primair circuit steken. Mits een strategische condensvoeler en een goede regeling kan je hier wel iets mee.
    Uiteraard is lage verwarmingstemperaturen en hoge koeltemperaturen aan te raden zoals vloerverwarming-koeling, klimaatplafond, of andere.
    Hiervoor kan je toch subsidies verkrijgen?

Laatst gewijzigd door Anoniem0; 4 augustus 2018 om 09:04
    'The world will not be destroyed by those who do evil, but by those who watch them without doing anything'
    -Albert Einstein
    Belmoto

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door witten Bekijk bericht
    Je hoeft toch niet te kunnen koelen met een warmtepomp om koeling te hebben?
    Er vanuit gaande dat het een grond/water of water/water is dien je gewoon een extra warmtewisselaar en pomp op primair circuit steken. Mits een strategische condensvoeler en een goede regeling kan je hier wel iets mee.
    Uiteraard is lage verwarmingstemperaturen en hoge koeltemperaturen aan te raden zoals vloerverwarming-koeling, klimaatplafond, of andere.
    Hiervoor kan je toch subsidies verkrijgen?
    Ofwel snap ik niet goed wat jij bedoelt.

Ofwel begrijp jij het niet goed. Een warmtepomp onttrekt warmte buiten uw huis, en geeft deze warmte binnen af. Om te koelen moet je deze cyclus omdraaien en wordt uw verdamper dus uw condensor en uw condensor uw verdamper.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Monobloc airco de moeite waard????

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Ofwel snap ik niet goed wat jij bedoelt.

Ofwel begrijp jij het niet goed. Een warmtepomp onttrekt warmte buiten uw huis, en geeft deze warmte binnen af. Om te koelen moet je deze cyclus omdraaien en wordt uw verdamper dus uw condensor en uw condensor uw verdamper.
    Ik denk dat jij het niet begrijpt.
    Er zijn twee soorten warmtepompen. Een reversibele en een niet reversibele.
    Degene die jij beschrijft is dus de reversibele waar je geen subsidies voor krijgt.
    De gewone niet omkeerbare warmtepomp welke subsidieerbaar is kan je op een manier bypassen om toch koeling te krijgen. (mits dit hoge temperatuurskoeling is uiteraard.) 7-12 regime ga je er niet uithalen. Laat staan ontvochtigen.
    Ik heb mijn schema even verduidelijkt met temperaturen bij.
    Voor de warmtepomp (het primaire circuit) heb je een gemiddelde temp van 12°C. Dit kan je via een warmtewisselaar en een pomp aansluiten op je eindelementen. Met een aparte regeling voor koeling lukt dit wel.

Temperatuursregeling aan de kant 'passieve' koeling kan dan weer met injectie of driewegkraan.
    Er zijn wel wat voordelen aan deze opstelling.
    Enkel pompenergie (2x)
    Regeneratie boorveld
    simultaan koelen en verwarmen moest dit nodig zijn in tussenseizoenen.
    Laatst gewijzigd door Anoniem0; 4 augustus 2018 om 12:07
    'The world will not be destroyed by those who do evil, but by those who watch them without doing anything'
    -Albert Einstein
    Belmoto

iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Zoals ik het had verstaan moet de installateur garanderen om die subsidie te krijgen dat het niet kan koelen. Om dit te doen zorgt men dat men de reversibele plaatst waarbij de koelingsmodus al vanuit de fabriek werd geneutraliseerd.

Ik had bij de aankoop gevraagd dat men mij de reversibele ging zetten die toch kon koelen - ik kreeg toch die subsidie niet (was 300€ meer). Na de plaatsing kon die koeling echter niet meer omdat dit vanuit het fabriek was afgezet en dit proces niet omkeerbaar was. Maar bon, warmtepompen en dat hele hvac gebeuren is niet mijn dada.

Al sprak ik eigenlijk eerder over de lucht-water versies. Omdat mijn inziens voor hedendaagse nieuwbouwen een water/water versie of grond/water te duur is en niet kost-efficiënt is (te lage warmtevraag om verschil van kost voor de boring op te vangen - rekening houdende met voordeel in energieverbruik en tgv besparing tgv hogere cop en dus lagere dimensionering). En effect van passieve koeling niet ideaal is zolang je niet met koelplafonds werkt.

Natuurlijk als je niet moet kijken op 10000'en euro's is dat iets anders...

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Zoals ik het had verstaan moet de installateur garanderen om die subsidie te krijgen dat het niet kan koelen. Om dit te doen zorgt men dat men de reversibele plaatst waarbij de koelingsmodus al vanuit de fabriek werd geneutraliseerd.

Ik had bij de aankoop gevraagd dat men mij de reversibele ging zetten die toch kon koelen - ik kreeg toch die subsidie niet (was 300€ meer). Na de plaatsing kon die koeling echter niet meer omdat dit vanuit het fabriek was afgezet en dit proces niet omkeerbaar was. Maar bon, warmtepompen en dat hele hvac gebeuren is niet mijn dada.

Al sprak ik eigenlijk eerder over de lucht-water versies. Omdat mijn inziens voor hedendaagse nieuwbouwen een water/water versie of grond/water te duur is en niet kost-efficiënt is (te lage warmtevraag om verschil van kost voor de boring op te vangen - rekening houdende met voordeel in energieverbruik en tgv besparing tgv hogere cop en dus lagere dimensionering). En effect van passieve koeling niet ideaal is zolang je niet met koelplafonds werkt.

Natuurlijk als je niet moet kijken op 10000'en euro's is dat iets anders...
    Ik heb bij mij thuis enkel lage temperatuursverwarming gekozen. (op ketel momenteel) 9 jaar geleden was de investeringskost van warmtepomp met boringen 18000 euro. Ik denk wel dat het nu al goedkoper is.
    -Albert Einstein
    Belmoto

iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik heb bij mij thuis enkel lage temperatuursverwarming gekozen. (op ketel momenteel) 9 jaar geleden was de investeringskost van warmtepomp met boringen 18000 euro. Ik denk wel dat het nu al goedkoper is.
    Goedkoopste dat ik 3 jaar geleden had was 18k€ (nibe). Duurste zat ik aan 22k€ (dacht ook stiebel eltron). - +/- 7 offertes - boring zat rond de 10-11 k€ + extra onkosten...
    Goedkoopste iets of wat merk lucht/water was 9,4k (daikin), duurste 14k (stiebel-eltron) - +/- 20 offertes -> heb uiteindelijk voor een mitsubishi gekozen voor 10.4k

Als je dat dan vergelijkt met de kost voor een lucht/lucht wp dan is en blijft dat gewoon pokkeduur. Al heb ik wel een enorm goede deal gehad voor 2 binnenunits en 2 buitenunits voor 3kish.

Wanneer je echter een appartementsblok zet, dan lijkt mij de investering voor een gemeenschappelijke warmtepomp met verticale boring interessant. Misschien zelfs interessanter als gas. Op voorwaarde dat niemand anders daar een gasfornuis of een gashaard wenst te voorzien...
    Laatst gewijzigd door Renegadexxripxx; 4 augustus 2018 om 12:45

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ik denk dat jij het niet begrijpt.
    Je hebt het gewoon niet goed uitgelegd :P

Maar nu snap ik wat je bedoelt. Maar naar mijn inzien gaat dat maar een beperkt effect opleveren. Daarbij zou ik de warmtewisselaar ook nog inblocken met 2 klepjes, maar dat is een detail.

Het beste is gewoon een warmtepomp die kan koelen en verwarmen. En nog beter is een chiller met water onder of nabij de 0graden.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Je hebt het gewoon niet goed uitgelegd :P

Maar nu snap ik wat je bedoelt. Maar naar mijn inzien gaat dat maar een beperkt effect opleveren. Daarbij zou ik de warmtewisselaar ook nog inblocken met 2 klepjes, maar dat is een detail.

Het beste is gewoon een warmtepomp die kan koelen en verwarmen. En nog beter is een chiller met water onder of nabij de 0graden.
    Mijn excuses.
    Maar alle grote projecten doen we zo meestal. Een collega heeft dit prinicpe thuis toegepast enkel met vloerkoeling en krijgt zijn goed geisoleerde woning hiermee wel afgekoeld.
    -Albert Einstein
    Belmoto

MiniJeffrey's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Freddyplus Bekijk bericht
    Ik heb voormiddag een electrozaak bezocht om een airco aan te kopen. De verkoper raadde mij een MONOBLOC WP-AIR DIGITEMP INVERTER aan. Is een vrij mooie "radiator" met aan de achterkant twee uitgangen om buizen naar buiten door de muur te laten gaan. Heeft iemand zo'n toestel of heeft iemand hier ervaring mee. Toestel is vrij duur van 1500 tot 2200 Euro.

Het toestel zou hier een slaapkamer moeten koelen van ongeveer 15 m² dus ongeveer 35 m³.

Dank voor alle reacties
    Wij gebruiken zo'n systeem om de bureau te koelen.

+ het doet wel zijn werk en koelt kleine ruimtes
    + het is makkelijker te installeren dan een split systeem

- het haalt belange niet de koelkracht van een echt split AC systeem
    - het is lawaaierig gezien alles in 1 toestel zit: compressor enzo.
    - het is niet eens zoveel goedkoper dan een split systeem

In living + slaapkamers hebben we split systemen en die werken toch wel een pak beter dan zo'n monoblok unit.
    Let us pray for all the fools that be

makila's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Ik heb een offerte laten maken voor een split unit.

1 buitenunit + 1 binnenunit slaapkamer: 2500€
    1 buitenunit + 2 binnenunits (slaapkamer + Living): 6000€ (!)

De installateur claimt dat hij meer power nodig heeft voor 2 ruimtes. Daardoor zwaardere units moet hangen en ook dat hij meer leidingen moet trekken ...
    en dat het daardoor meer dan dubbel de prijs is.

Ik kan best begrijpen dat je bij 2 binnenunits met veel meer leidingen zit, en dat je iets meer power nodig hebt, maar 3500€ meer voor 1 unit meer lijkt me onrealistisch en overdreven?

Die 2500€ leek me nog OK, maar 6000€ voor 2 binnenunits voor een ruimte van <90m2 is toch dikke onzin? Of ben ik nu zo verkeerd? Misschien moet ik toch nog eens verder gaan horen want die kan toch zeker goedkoper niet?

Pagina 3 van 5 Eerste 12345 Laatste

Regels voor berichten