Pagina 2 van 5 Eerste 12345 Laatste

iTrader
    0
    Graag maak ik een samenvatting na enkele dagen gebruik. Ik tracht zo objectief mogelijk te zijn.
    Qua koelen voldoet het toestel zeker aan mijn behoeften. (wel een vrij kleine ruimte, bij de huidige temperaturen om en bij de 30° bereik ik na 1,5 uur 15 ° (is niet nodig)
    Plaatsing is vrij gemakkelijk, wel twee gaten boren, voor luchtaanvoer en luchtafvoer.
    Enorme prijsverschillen van 1500 tot 2200 Euro voor hetzelfde toestel, wel andere merken maar identiek hetzelfde toestellein met een ander merknaam etiket.
    Het grootste nadeel is het geluid, komt op 54 decibel in hoogste stand. Bij een maxicool met dezelfde capaciteit: Geluidsniveau binnenunit koelen min./med./max. 3 dB(A) 28/35/40 33/40/41
    Geluidsvermogen binnenunit bij koelen in hoge ventilatorstand dB(A) 53 . Dit zou dus gelijkaardig zijn, begrijp het eigenlijk niet goed. De praktijk leert mij dat in de laagste stand koelen het geluid iets meer is dan bij een koelkast, maar is te verdragen. Eerst werkt de ventilator en even daarna treedt de compressor in werking en men hoort het verschil.
    Voor mij is het echter een bijkomend probleem omwille van de COPD fase 3. Ik zou zo weinig mogelijk verkouden, grieperig mogen zijn. Tocht kan ik best missen. Anderzijds 's nachts zweterig wakker worden is ook niet echt wenselijk.
    Moeilijke situatie: ben bij mijn buur geweest, heeft een split toestel met dezelfde capaciteit op de slaapkamer. Is echter ook niet echt aan te bevelen om een ganse nacht te laten doordraaien, ventilator maakt ook een vervelend geluid.
    Moeilijke situatie. Onze slaapkamer is vrij klein, koelt vlug, maar geeft een koude luchtstroom, wat inherent is aan een airco.
    Groetjes

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Je moet kijken bij welke temperatuur dat die cop bereikt wordt. Staat er normaliter voor of achter of in de kleine lettertjes.
    Staat niet vermeld, enkel eerd en copd

HUSKE's schermafbeelding
    iTrader
    30 (100%)
    Mijn ouders gebruiken de airco enkel door de dag/s'avonds om de kamer goed te koelen en zetten die s'nachts uit.
    Op die manier is het fris om in slaap te vallen en zelfs s'morgens nog goed te doen (huis van 1954).

Aangezien het thuis goed opwarmt (nu 26°C) voor een huis van 2016 denk ik ook stillaan aan oplossingen.
    Ofwel komen er elektrische opbouw rolluiken overal, ofwel airco op de 2 gebruikte slaapkamers. Ik kan makkelijk een unit kwijt tegen de nog van het huis waar ook nog eens elektriciteit voor handen is.
    Maar die binnenunit, is er zo niks dat op de zolder gezet kan worden en zo naar de slaapkamer (maar grote gaten maken in een betonwelfsel gaat niet op een droge manier vrees ik).
    Zo een blok aan de binnenkant is echt lelijk natuurlijk.

Weet niet of rolluiken de warmte goed buitenhouden gezien de actieve ventilatie. Tegen echte opwarming van de stenen/vloer zal dat wel helpen wss, de zon kan daar niet aan dan.

Choices...

iTrader
    32 (94%)
    Elke situatie / huis is anders.. Ik heb gekozen voor een mobiele airco vanwege de prijs en de weinige dagen dat je in België een airco nodig hebt.. Overdag staat die in mijn bureau (home office) en in de namiddag als de zon aan de kant van de bureau zit zet ik hem op. 's avonds rond een uur of 9 verplaats ik die naar de slaapkamer en laat hem daar draaien tot we gaan slapen, tegen dan is de kamer goed afgekoeld en blijft het 's nachts ook koel genoeg.

Nadelen zijn uiteraard het gefoefel met die buis en het lawaai.. Ik heb een 'silent' model maar ik heb toch een andere mening over wat 'silent' is

Voordelen, lekker koel en ik spaar een fitness abonnement uit door hem elke dag een verdieping te versleuren.

makila's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Freddyplus Bekijk bericht
    Enorme prijsverschillen van 1500 tot 2200 Euro voor hetzelfde toestel
    Ik merk op dat er online al toestellen met enkel een binnenunit staan met een kostprijs vanaf 900 euro.

Wat is het verschil? En is die dubbele kostprijs zijn prijs waard?

Zijn bovenstaande prijzen inclusief of exclusief installatie door een vakman? Want niet iedereen is een handige harry he.
    Laatst gewijzigd door makila; 16 juli 2018 om 13:32

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door makila Bekijk bericht
    Ik merk op dat er online al toestellen met enkel een binnenunit staan met een kostprijs vanaf 900 euro.

Wat is het verschil? En is die dubbele kostprijs zijn prijs waard?

Zijn bovenstaande prijzen inclusief of exclusief installatie door een vakman? Want niet iedereen is een handige harry he.
    Inderdaad zijn er enorme prijsverschillen. Wellicht te wijten aan het design en de kwaliteit van de materialen waarmee het toestel is opgebouwd. Vaak komt er veel plastiek aan te pas. Er is echter veel verschil tussen plastiek. Ook de afmetingen spelen een rol denk ik. Ons toestel is 20 cm diep, is vrij smal voor zo'n toestel, heeft het uitzicht van een mooi afgekaste radiator.

Uiteraard speelt de capaciteit een rol: Wij hebben een 12WHP. Ik veronderstel 12000BTU (dit is niet eenvoudig te halen met een mobiele airco, ook rekening houden met het verlies via de warmteafgifte van de slang). Is volgens mij ruim voldoende voor een normale slaapkamer.

Bovendien is er ook een verschil in de mogelijkheden: koelen, ontvochtigen, verwarmen.

Geluid maken volgens mij alle airco's, de ene al meer dan de andere; Enkel een ventilator maakt al een storend lawaai.

Maar ieder moet het voor zich uitmaken. Een mobiele airco met een flexibele slang zou ik niet aanraden. Nadelen zijn hierboven reeds beschreven.

Plaatsing is vrij eenvoudig, enkel de gaten maken vraagt speciaal gereedschap. In de buitengevel komen onopvallende roosters. Zoals bij een ventilatie D.

Een split met buitenunit, geeft dan weer zo'n blok tegen de buitenmuur. Mag in sommige appartementsgebouwen niet, daar is een monobloc dan weer een oplossing.

Split

iTrader
    0
    Uiteindelijk blijkt dat het nodig is de handleiding grondig te lezen. Zoals meestal, toestel geïnstalleerd, het werkt en laat maar draaien.
    Nu staat er in de handleiding Wat doet deze toets? verlagen van het geluidsniveau van de toets en besparen van elektriciteitsverbruik
    Bij gebruik van deze modus is het geluid veel, veel minder, toestel geeft ook vel minder tocht. Men kan de klep van de luchtuitlaat ook 180° omdraaien, zodat de ventilatie naar plafond gericht is en dit geeft ook minder tocht.
    Nog iets wat het prijsverschil betreft: De prijzen voor hetzelfde toestel dat ik heb (soms met een ander merknaam) verschillen van 2200 € tot 1499 €. Ik heb reeds heel vaak opgemerkt dat men ons heel vaak tracht te bedriegen met te hoge prijzen. Hetzelfde toestel met verschillende merknamen: mijn vrouw was arbeidster bij Philips destijds (compact disc) ook daar kreeg eenzelfde toestel vaak een ander etiket merk.

iTrader
    0
    Verschil blijkt vooral de efficientie te zijn .. de E.E.R. is bijvoorbeeld een pak slechter. Zo'n goedkopere monoblock airco van 900 euro zuipt veel meer electriciteit en werkt ook minder goed. Ook is die airco iets luider. Al vraag ik mij af of voor mijn slaapkamertje van 4x4 zo eentje van 1500+ balletjes wel echt nodig is.

Installateurs hier in de buurt raden mij een monoblock af. Maar ja een split-unit mag hier NIET een mobiele airco is nog slechter, dus welke keus heb ik dan?
    Dan is het kiezen tussen de pest en de cholera hé. En beter iets dan niets natuurlijk.

Sneeuwstorm's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    1500 euro is serieus duur voor een Monobloc, inclusief installatie zal je voor rond de 2000 euro een split unit kunnen laten steken.
    Die monobloc die je zegt zal zich qua efficiëntie situeren tussen een mobiele airco (slechtst) en een split unit (best).

iTrader
    0
    Vraagje. Klopt het dat je voor het plaatsen van een warmtepomp een klein deeltje van de factuur terugkrijgt? (Bij indienen van een aanvraag bij Infrax) Ik las daar iets over. En een split-airco is in praktijk een lucht-lucht warmtepomp right ??? (Toch de meest moderne).

Indien je een split-unit mag plaatsen, is dit dan verhoudingsgewijs niet voordeliger dan een monobloc? Dan krijg ik nog een beetje geld terug van de Vlaamse overheid? Of vergis ik mij?

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Vraagje. Klopt het dat je voor het plaatsen van een warmtepomp een klein deeltje van de factuur terugkrijgt? (Bij indienen van een aanvraag bij Infrax) Ik las daar iets over. En een split-airco is in praktijk een lucht-lucht warmtepomp right ??? (Toch de meest moderne).

Indien je een split-unit mag plaatsen, is dit dan verhoudingsgewijs niet voordeliger dan een monobloc? Dan krijg ik nog een beetje geld terug van de Vlaamse overheid? Of vergis ik mij?
    Eerste hit op google stelt:
    De warmtepomp mag niet gebruikt worden voor actieve koeling.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the_fox Bekijk bericht
    https://www.daikin.be/nl_be/warmtepo...omp-airco.html

Right.

Aldus de peperdure warmtepompen --> Subsidies want ecologisch het meest interessant.
    De wat goedkopere warmtepompen / airco --> Geen subsidies want ecologisch minder interessant.
    Laatst gewijzigd door makila; 22 juli 2018 om 10:10

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    11 (100%)
    Neen elke warmtepomp die kan gebruikt worden om te koelen wordt geen subsidie voor gegeven, of die nu peperduur is of niet.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    Neen elke warmtepomp die kan gebruikt worden om te koelen wordt geen subsidie voor gegeven, of die nu peperduur is of niet.
    Ja ok, maar er is geen goedkope(re) warmtepomp die passief koelt voor zover ik kan googlen. Dat zijn allemaal duurdere modellen.
    Omgekeerd natuurlijk wel, mee akkoord. Er zijn ook duurdere die actief ipv passief koelen (Logischerwijs)

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    https://www.daikin.be/nl_be/warmtepo...omp-airco.html

Right.

Aldus de peperdure warmtepompen --> Subsidies want ecologisch het meest interessant.
    De wat goedkopere warmtepompen / airco --> Geen subsidies want ecologisch minder interessant.
    Het is dan ook een ecologische subsidie gericht op de verwarming (basisrecht); niet op airco (luxeproduct).

Pagina 2 van 5 Eerste 12345 Laatste

Regels voor berichten