Pagina 4 van 6 Eerste 123456 Laatste
    Japser's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Bij u is N de blauwe en de L is zwarte kabel. dan kunt ge met u schema alles aansluiten.

Faun's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Japser Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Bij u is N de blauwe en de L is zwarte kabel. dan kunt ge met u schema alles aansluiten.
    Ok, dus dus de blauwe kabel steek ik op de N-aansluiting op de Nest, en de zwarte kabel op de L-aansluiting.

Ik veronderstel dat ik dan vanaf ‘2’ aansluiting op mijn nest een nieuwe draad moet leggen naar L (waar de zwarte kabel zat) in mijn boiler en vanaf ‘3’ aansluiting een kabel moet trekken naar N (waar blauwe kabel zat) in mijn boiler.

Dat zou in principe genoeg moeten zijn?

iTrader
    13 (100%)
    Neen u zwarte kabel moet rechtstreeks in u L van nest zitten en in ingang 2.
    U blauwe kabel moet rechtstreeks naar de N van nest gaan en naar waar u blauwe kabel nu zit.
    Dan vertrekt ge uit u nest uit uitgang 3 naar waar u zwarte kabel nu zit in u ketel.

Dus op u ketel gaan nog altijd maar 2 kabels toekomen. De blauwe die er al zit en dan een nieuw te trekken kabel die van uitgang 3 komt.
    op u nest gaan er in totaal 4 in/uitgangen bezet zijn: N blauwe kabel(zelfde als ketel), L zwarte kabel uit u ketel, Ingang 2 (zwarte kabel van L), uitgang 3 die naar u ketel gaat.

op u schema staan zo bolletjes. Dat zijn aftakkingen...

TitaTovenaartje's schermafbeelding
    iTrader
    24 (100%)
    Kan of is zo een slimme thermostaat ook handig voor vvw?
    Ik wil een draadloze thermostaat aanschaffen om in de woonkamer te plaatsen. Momenteel hangt er nergens ene.
    Heb dit vorige jaar tijdens onderhoud eens gevraagd aan CV man, maar dat was precies te prijzig
    Work like a Captain, play like a Pirate

Faun's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)

Nest slimme thermostaat

Neen u zwarte kabel moet rechtstreeks in u L van nest zitten en in ingang 2.
    U blauwe kabel moet rechtstreeks naar de N van nest gaan en naar waar u blauwe kabel nu zit.
    Dan vertrekt ge uit u nest uit uitgang 3 naar waar u zwarte kabel nu zit in u ketel.

Dus op u ketel gaan nog altijd maar 2 kabels toekomen. De blauwe die er al zit en dan een nieuw te trekken kabel die van uitgang 3 komt.
    op u nest gaan er in totaal 4 in/uitgangen bezet zijn: N blauwe kabel(zelfde als ketel), L zwarte kabel uit u ketel, Ingang 2 (zwarte kabel van L), uitgang 3 die naar u ketel gaat.

op u schema staan zo bolletjes. Dat zijn aftakkingen...
    Thanks, dat is duidelijk! Enig idee waarvoor de witte en rode kabel zijn (die niet aangesloten zijn dus?). Ik zie die wel samen met de zwarte en blauwe kabel in de muur gaan en aan de huidige thermostaat weer uitkomen, daar zijn enkel zwart en blauw aangesloten.
    Laatst gewijzigd door Faun; 30 september 2018 om 19:59

iTrader
    22 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TitaTovenaartje Bekijk bericht
    Kan of is zo een slimme thermostaat ook handig voor vvw?
    Ik wil een draadloze thermostaat aanschaffen om in de woonkamer te plaatsen. Momenteel hangt er nergens ene.
    Heb dit vorige jaar tijdens onderhoud eens gevraagd aan CV man, maar dat was precies te prijzig
    Gezien je bij vloerverwarming typisch de temperatuur constant houdt, heb je imo weinig nut aan een smart thermostaat?

iTrader
    24 (100%)
    Dacht ik ook wel.
    Maar los van de smart functie was het mss handig als draadloze thermostaat.

Beter een simpele draadloze thermostaat kopen.
    Moet eigen enkel dienen als voeler in de woonkamer. Instellen zelf kan ik ook wel aan de ketel
    Laatst gewijzigd door TitaTovenaartje; 30 september 2018 om 21:30

iTrader
    13 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Faun Bekijk bericht
    Thanks, dat is duidelijk! Enig idee waarvoor de witte en rode kabel zijn (die niet aangesloten zijn dus?). Ik zie die wel samen met de zwarte en blauwe kabel in de muur gaan en aan de huidige thermostaat weer uitkomen, daar zijn enkel zwart en blauw aangesloten.
    Ja, mss was de gewone 3 voudige kabel op. Of als ge ooit iets meer wilt aansluiten gaat ge heel tevreden zijn met die extra kabels ;-)

iTrader
    22 (100%)
    Dacht ik ook wel.
    Maar los van de smart functie was het mss handig als draadloze thermostaat.

Beter een simpele draadloze thermostaat kopen.
    Moet eigen enkel dienen als voeler in de woonkamer. Instellen zelf kan ik ook wel aan de ketel
    Geen idee hoeveel een normale draadloze thermostaat kost. Ik had, toen ik mijn verwarmingsinstallatie liet installeren, daar een draadloze thermostaat bijgevraagd. Theben RAM nog iets ding, maar die heb ik laten vallen na een jaar of 2-3 en toen ik keek om te vervangen bleek dat bijna evenveel te kosten als een Nest. Tja, dan dus gewoon een Nest gekocht.

Wat je met een Smart thermostaat misschien nog wint is monitoring, beter zicht op hoeveel je verwarmd hebt?

iTrader
    13 (100%)
    Voordeel vind ik dat die het schema volledig naar u hand zet automatisch en ook nog is rekening houd met hoe lang het duurt om op te warmen. Als die u dan nog is niet ziet langskomen aan de thermostaat dan springt die zelf uit.

Of ge zo veel energie bespaart denk ik niet maar het is gewoon ook heel aangenaam om warm te hebben zonder iets te moeten doen en aan die instellingen te prutsen. In de winter zetten wij de thermostaat op van in de auto tegen dat ge thuis komt is het 21°.

iTrader
    24 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Geen idee hoeveel een normale draadloze thermostaat kost. Ik had, toen ik mijn verwarmingsinstallatie liet installeren, daar een draadloze thermostaat bijgevraagd. Theben RAM nog iets ding, maar die heb ik laten vallen na een jaar of 2-3 en toen ik keek om te vervangen bleek dat bijna evenveel te kosten als een Nest. Tja, dan dus gewoon een Nest gekocht.

Wat je met een Smart thermostaat misschien nog wint is monitoring, beter zicht op hoeveel je verwarmd hebt?
    hoe bedoel je? Welk zicht heb je dan om te zien hoeveel je verwarmd hebt?

Voordeel vind ik dat die het schema volledig naar u hand zet automatisch en ook nog is rekening houd met hoe lang het duurt om op te warmen. Als die u dan nog is niet ziet langskomen aan de thermostaat dan springt die zelf uit.

Of ge zo veel energie bespaart denk ik niet maar het is gewoon ook heel aangenaam om warm te hebben zonder iets te moeten doen en aan die instellingen te prutsen. In de winter zetten wij de thermostaat op van in de auto tegen dat ge thuis komt is het 21°.
    Dat is het nadeel van vvw :-)
    als die aanspringt als we in de auto zitten is het de dag (of2 dagen) erna ook lekker warm

iTrader
    22 (100%)
    Ja, maar het specifieke aan vloerverwarming is dat je dat gewoon op een constante temp wil houden los van of je er nu bent of niet (tenzij echt langdurig afwezig). Dus het "smart" gedeelte van de smart thermostaat mag je nagenoeg volledig negeren.

iTrader
    22 (100%)
    hoe bedoel je? Welk zicht heb je dan om te zien hoeveel je verwarmd hebt?
    Mijn Nest houdt het aantal uren bij per dag dat er verwarmd is (vermoed aantal uur dat de brander actief is ofzo) en ik krijg per mail ook nog eens een maandoverzicht.

Nu niet dat dat enorm wereldschokkende info is... En de stand van je gasteller is dan eigenlijk net zo goed.

iTrader
    24 (100%)
    nu ja, als ik kan zien hoe vaak mijn brander opspringt is ook al een indicatie. Kan daar ook een paar uur langs gaan zitten en streepjes trekken, maar dat gaat wat ver.

Waar kan ik eigenlijk terug vinden als die nest of andere geschikt zijn voor mijn ketel? (vaillaint eco tec vcw 346)

Faun's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Ja, mss was de gewone 3 voudige kabel op. Of als ge ooit iets meer wilt aansluiten gaat ge heel tevreden zijn met die extra kabels ;-)
    Nog een vraag. Mijn huidige thermostaat werkt op batterijen, die blauw en zwarte draad op deze foto in mijn boiler loopt gewoon naar de achterkant van mijn thermostaat. Eigenlijk gewoon een verbinding tussen mijn boiler en oude thermostaat en volgens mij niet aangesloten op netspanning, want mijn ketel wordt voorzien van stroom via een apart stopcontact.

Op de Nest mag enkel 12V toekomen, dus ik ben niet zeker of mijn huidige kabels die daar toekomen (die zwarte en blauwe) wel oké zijn. Ik zou dan eigenlijk best gewoon vanuit T1 en T2 een kabel leggen naar mijn Nest thermostaat.

Voor het eenvoudigste zou ik misschien die heat link gewoon via de USB willen voorzien van stroom, daar is een aansluiting voor voorzien. In de handleiding staat echter niet hoe ik in dat geval mijn Heat Link koppel met mijn ketel.

Pagina 4 van 6 Eerste 123456 Laatste

Regels voor berichten