Pagina 1 van 25 1234511 ... Laatste

Discussie: Winter 2017-2018

Lakigigar's schermafbeelding
    iTrader
    0

Winter 2017-2018

Alvast een wintertopic aangemaakt bij deze. Ik denk niet dat er behoefte is aan een herfsttopic. Eventueel weergerelateerd nieuws kan wel hier (of bij een Indian Summer in het zomertopic geplaatst worden), of bij een verloren donderklap in het onweerstopic. Een erg interessant weerjaar is het eigenlijk nog niet echt geweest, op de droogte van de eerste zes maanden na en vooral vanaf midden maart tot en met juni en in West-Vlaanderen zelfs tot en met juli.

Ik heb al gekeken voor een verwachting, maar ik heb eigenlijk niet echt een idee waar we aan toe zijn. Mogelijk plaats ik in november of indien ik goesting/zin/tijd heb eerder wel een verwachting, maar nu schrijf ik mijn gedachten gewoon even snel uit, na al een grondige kijk genomen te hebben voor wat de volgende winter eigenlijk te bieden heeft. En eigenlijk om eerlijk te zijn weet ik het eigenlijk gewoon niet. Statistisch gezien weet ik dat drogere jaren bijvoorbeeld vaak in rijtjes voorkomen, en dat ook koudere winters en anderzijds zachtere winters dit doen en we soms decennia krijgen met overwegend zachte winters (bijvoorbeeld vanaf 1998 tot nu, en ook begin vorige eeuw in de jaren '10 en '20). Maar na vier zachte winters op een rij zou je wel kunnen denken dat het eens tijd wordt voor een wat koelere winter dan normaal of zelfs nog eens een strengere winter (waarvoor we als we 2009-2010 niet meerekenen al heel ver moeten voor teruggaan, en dan meerbepaald midden jaren '90 toen we de laatste Elfstedentocht hadden tijdens de winter van 1996-1997.

Desondanks heb ik toch niet echt het idee dat er een strenge winter aankomt, en ook de modellen wijzen daar niet echt op. Wanneer ik kijk of een winter potentie heeft, hou ik rekening met enkele factoren die eventueel een indicatie kunnen geven van wat de komende winter ons zal aanbieden, en op dat vlak is de consensus wat verdeeld. Er zijn factoren die wel op een koudere winter kunnen aanwijzen, maar er zijn ook die dat dan weer niet doen. Wat wel vaak terugkomt is de kans op een nattere winter dan normaal, maar dat staat dan weer in schril contrast met de vele Eurohogen die aan bod kwamen van de voorbije winterjaren, en het gedicteerde weerbeeld van toen. Bovendien wijzen de modellen opnieuw op een sterkere Euro- en Azorenhoog en op een sterker uitdiepende IJslandlaag, en dus een positieve NAO, hoewel ik me evenzeer aanvraag in welke zin ik daar rekening mee moet houden. Toch ga ik er van uit dat de kans op een zachtere winter groter dan normaal is, die op een normale winter (met "geconcentreerde kou") ook wel een aanzienlijke kans heeft, en de kans op een koude en zeker strenge winter toch wederom weer lager ligt. Verder vermoed ik dat de kans op zowel een drogere winter als een nattere winter een (pak) hoger ligt dan normaal, maar zowel mijn gevoel, als de modellen, als de weerhistorie, als de indicatoren wijzen eigenlijk op een normale winter qua neerslag. Ik heb sterk het gevoel dat het het één of het ander zal worden, alleen ben ik er nog niet aan uit wat. Het hangt er allemaal van af of we weer te maken krijgen met Europlakhogen. Zo niet zou het best wel eens zeer nat kunnen worden. Niet zomaar nat, maar zeer/uiterst nat, en dat hoeft dan nog niet altijd onder zachte omstandigheden te gebeuren. Ik leg de kans op een (vroege) sneeuwrijke winter een pak hoger dan een winter die veel schaatsijs zal brengen (die moet wel zeer laag zijn).
    #FreeAhedTahimi #FreePalestina #FreeKurdistan #FreeCatalonia #MakePeaceNotWar
    3 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

KBE's schermafbeelding
    iTrader
    15 (100%)
    Geen deftig onweer, geen deftige winters meer. Man man wat een land wonen wij toch.

Zal hoogstens paar nachten vriezen zeker en voor de rest niet veel soeps als we al wit poeder gaan zien.
    i7 7700k : Msi z270 sli : Msi geforce 1070 gtx 8gb : corsair 16 gb ram : ssd 250 gb : 2TB hdd : Corsair k70 rapid fire : Logitech g402 : LG 29" ultrawide :
    Wii U, 3DS, Nintendo Switch.

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KBE Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Geen deftig onweer, geen deftige winters meer. Man man wat een land wonen wij toch.

Zal hoogstens paar nachten vriezen zeker en voor de rest niet veel soeps als we al wit poeder gaan zien.
    Een land zonder winterchaos, mensen die dood vriezen, electriciteit die uitvalt voor dagen, zonder massale overtromingen, etc...

Erg.
    *** Also sprach Zarathustra ***
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

brandon_'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    Een land zonder winterchaos, mensen die dood vriezen, electriciteit die uitvalt voor dagen, zonder massale overtromingen, etc...

Erg.
    Idd... elk jaar datzelfde gezeik in het wintertopic :')

KBE's schermafbeelding
    iTrader
    15 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht

Erg.
    Wel grappig voor dit te moeten horen van ene die in winter land woont, en als het sneeuwt ben je wel de eerste voor foto's te posten van je meters hoge sneeuw dat je krijgt lol.
    i7 7700k : Msi z270 sli : Msi geforce 1070 gtx 8gb : corsair 16 gb ram : ssd 250 gb : 2TB hdd : Corsair k70 rapid fire : Logitech g402 : LG 29" ultrawide :
    Wii U, 3DS, Nintendo Switch.

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KBE Bekijk bericht
    Wel grappig voor dit te moeten horen van ene die in winter land woont, en als het sneeuwt ben je wel de eerste voor foto's te posten van je meters hoge sneeuw dat je krijgt lol.
    Jep maar de infrastructuur is er hier op voorzien. In België niet.
    *** Also sprach Zarathustra ***

iTrader
    0
    Welja, indien het hier elke dag zou sneeuwen, zouden ze wel in actie schieten, dus kom maar op met die metershoge sneeuw en ijsgang op de Noordzee en onze Elfstedentocht.

iTrader
    0
    In het voordeel voor de komende winter zijn:
    - het zonneminimum dat nadert, maar omdat ik geloof in accumulerende energie van de zon, is het beter dat je uiteindelijk uit het minimum komt, dan een minimum ingaat. Bovendien is de zon in de afgelopen twee weken juist abnormaal actief (er gaat een theorie de ronde dat tijdens zwakke zonnemaxima of minder actieve cyclussen een late energy spike voor we het minimum ingaan, de gang van zaken is, en we nu die late energy spike hebben).
    - Een actief orkaanseizoen zou de kans op blokkades op het noordelijk halfrond vergroten doordat het warme lucht van de evenaar verplaatst en naar de Polen vervoert: distributie van warmte, en dus meer koude op de gematigde breedtes. Volgens is mij dit effect wel minimaal, en ik geef ook de voorkeur aan orkanen, TS'en die rechtstreeks naar de Noordpool gaan, en die heb ik nog niet gezien zoals in 2010 wel met Igor (en de daaropvolgende december 2010). Bovendien zou dat ook een indicatie kunnen geven van een zwakkere Azoor die we tijdens december 2010, 2010 zelf maar ook vooral tijdens de winter van 2009-2010 hadden.
    - De QBO zit voor het eerst in jaren in een oostelijke fase, en gaat diep in de min of de oostelijke fase. Alleen zit de oostelijke fase wel nog in zijn begin, en ik ben benieuwd of die lang genoeg in de oostelijke fase zal zitten om al een impact te hebben op ons winterweer. Ik vermoed van wel, maar vele koude/strenge/legendarische winters komen beter tot hun recht wanneer de QBO oostelijke fase al een langere tijd aanhoudt. Ik denk aan 2009-2010 maar ook 1962-1963
    - Het zeewater in de Atlantische Oceaan evolueert richting de goede kant, met ietwat zachter zeewater in het noorden en het zuiden (waar de orkanen ontstaan), en kouder (nu nog normaal winter) in het midden: de Tripole. De voorbije jaren hadden we de Cold Spot in de Atlantische Oceaan die de depressieactiviteit en -trein boven Newfoundland verhoogd heeft. Dit in combinatie met lagen die moeilijker of nauwelijks de Middelandse Zee binnendringen (mogelijk door het warme water daar en dat er geen depressies binnendringen vanuit het westen door de noordelijke straalstroom door het koude water rond de NW-Atlantische Oceaan. Bovendien waren de winters in Noord-Amerika vaak wel koud, en bliezen hogedrukgebieden veel koude lucht de oceaan op die daar botst met de warme lucht net ten zuiden van de Cold Pool (veel grotere temperatuurgradient -> meer baroclynische instabiliteit -> sneller uitdiepende depressies die dan boven Europa vooral opvullen en in volume toenemen, en zo hun stempel op het weerbeeld drukken.
    - Het water boven de Pacifische Oceaan is ook gunstiger om ervoor te zorgen dat minder koude lucht het Amerikaanse continent wordt opgeblazen en op die manier in de Atlantische Oceaan terechtkomt, en zo meer voeding geeft aan Atlantische depressies.

iTrader
    0
    En op gevoel af zou ik zeggen dat 2019-2020, 2020-2021, 2021-2022 en 2022-2023 alle vier koude / strenge winters zullen worden. (maar dat is nog twee jaar wachten ). En idealiter geen sterke La Nina in die periode ook best. Best moderate El Nino of neutrale ENSO. Geen krachtige El Nino ook. Twee keer oostelijke QBO en het is gefixt, en de volgende zonnecyclus dan gewoon geen tot minimale activiteit (max. 50 zonnevlekken), ideaal Teken ik voor!

iTrader
    0
    Ik geloof wel dat er indicatoren zijn die een tendens kunnen weergeven voor het winterweer, en mogelijk worden de seizoensverwachtingen een beetje beter in de toekomst. Alleen als iemand het weer op een specifieke dag van bijvoorbeeld 7 oktober tot 28 februari zou willen weten, maar daar gaan we nooit op slagen, maar ik denk wel dat het mogelijk moet zijn om ooit te kunnen aangeven of de winter eerder een koude, normale of zachte zou kunnen worden en dezelfde accuraatheid bereiken van het voorspellen van een orkaanseizoen (waar ze soms ook naast zitten, maar vaak ook wel goed zitten. Ook nu voorspelden ze een actief seizoen met de potentie op een hyperactief seizoen, uiteindelijk gaat het denk ik dat laatste worden).

Alleen wat het wel lastig maakt is dat er 1) ontzettend veel variabelen zijn waarvan we bij bepaalden het proces nog niet goed kennen (bvb. de SAI of hoe de zon het weer op het NH kan beinvloeden maar het dat wel ogenschijnlijk doet) of er simpelweg variabelen zijn die onbekend zijn, we bepaalde tendensen bij variabelen zien die op andere manieren verklaard kunnen worden of gewoon puur toeval zijn (bvb. de theorie van de Eastonwinter zou gewoon puur toeval zijn, hoewel de zonnecyclus het wel een beetje kan verklaren), en de grootste variabele lijkt ook nog toeval of actie-reactie ("na regen komt zonneschijn) te zijn. Uiteindelijk zal je zelden tot nooit de depressies op de Oceaan kunnen uitroeien. Het gaat alleen om de activiteit en de koers ervan die mogelijk beinvloedt worden. Het West-Europese winter zal zeker in dit tijdperk gewoon altijd mild blijven, tenzij er grote veranderingen in aantocht zijn die wel sneller opgemerkt zouden worden (en de huidige klimaatopwarming is een voorbeeld van zo een proces) en 2) zelfs indien alles goed valt, kan het ook zijn dat maar een bepaald deel van Europa getroffen wordt door winterweer. We bevinden ons eigenlijk op een niet al te gunstige plek voor winterweer in Europa, en in feite was het voor bepaalde delen van Europa en dan denk ik aan de Balkan wel een zeer strenge winter (zelfs strengste winter in decennia), en hebben we daar in België niet echt zoveel van gevoeld. Ook 2005-2006 had een net-niet winter waar bepaalde delen van Europa een veel strengere winter kregen, en wij een gewoon normale of zelfs te zachte temperatuur kenden. Ook twee jaar geleden hadden we een vorstperiode in Europa van een week of twee die niet voorbij Duitsland raakte, en op zijn hoogtepunt enkel de Gouden Driehoek van Nederland aandeed in midden-januari. Anderzijds waren de decembers die we kenden na december 2010 vaak wel uitzichtsloos en kansloos voor onze regio, met als absoluut dieptepunt december 2015. Uiteindelijk zijn er bij ons ook lokale factoren die het weer beinvloeden, en dan denk ik aan die "visbak" ten noorden van ons. (de Noordzee), en zelfs de Oostzee en de hoeveelheid ijs in de Botnische Golf kan een rol spelen wanneer het dreigt koud te worden. Zelfs de Karazee kan een rol spelen in ons Winterweer, en dat zal het door de klimaatverandering zelfs meer dan ooit doen.

iTrader
    0
    Man je bent gek als je koude wil,en waarom wil je nu koude,vandaag is het amper 12 graden op sommige plaatsen,midden September.
    Maar je zal je zin wel krijgen,met weerpatronen die ons keer op keer kloten,met een zon die afneemt in activiteit,koudfase van de Atlantische Oceaan die er ook zit aan te komen blijkbaar,meer bewolking enz...

En al die hiermee lachen en weer eens uit de hoogte willen komen doen,niets wat je zegt kan mijn mening doen veranderen,net zoals ik jullie mening niet kan veranderen.
    Zouden jullie het ook nog leuk vinden als een september als deze de nieuwe norm wordt,en we algemeen afkoelen,met zomers van 16°,winters van 0° en lager,terwijl andere landen buiten de benelux en "over de pond" wel blijven opwarmen door klimaatverandering en wij niet,en het is blijkbaar al aan het gebeuren.
    Als je dat wel ziet zitten,check jullie in bij een gekkenhuis,daar ga je mij waarschijnlijk ook vinden als ik hier zou blijven wonen,want ik wordt gek van gasten als laksigar en de meeste hier die roepen op koude als het in september al amper 12-14 graden is.
    Het klimaat veranderd hier yep,het wordt hier kouder,meeste landen buiten de Benelux worden warmer.
    Laatst gewijzigd door k1976; 14 september 2017 om 16:10

iTrader
    9 (100%)
    Je kan beter geen topics meer maken want het is ieder seizoen hetzelfde grijs depressief kutweer.

Verstuurd vanaf mijn ONE E1003 met Tapatalk

Deckard's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door k1976 Bekijk bericht
    Man je bent gek als je koude wil,en waarom wil je nu koude,vandaag is het amper 12 graden op sommige plaatsen,midden September.
    Maar je zal je zin wel krijgen,met weerpatronen die ons keer op keer kloten,met een zon die afneemt in activiteit,koudfase van de Atlantische Oceaan die er ook zit aan te komen blijkbaar,meer bewolking enz...

En al die hiermee lachen en weer eens uit de hoogte willen komen doen,niets wat je zegt kan mijn mening doen veranderen,net zoals ik jullie mening niet kan veranderen.
    Moest je nu met feiten afkomen, ipv verzinsels en een 7de (van de 7) zaagpost, zou je misschien een mening kunnen veranderen.

Zouden jullie het ook nog leuk vinden als een september als deze de nieuwe norm wordt,en we algemeen afkoelen,met zomers van 16°,winters van 0° en lager,terwijl andere landen buiten de benelux en "over de pond" wel blijven opwarmen door klimaatverandering en wij niet,en het is blijkbaar al aan het gebeuren.
    Opnieuw, waar haal je die ideeën dat het hier afkoelt maar rondom ons niet? Zomers van 16°? Vorig jaar was het deze week meer als 30°. In juni dit jaar was het verschillende dagen meer als 30°.

Als je dat wel ziet zitten,check jullie in bij een gekkenhuis,daar ga je mij waarschijnlijk ook vinden als ik hier zou blijven wonen,want ik wordt gek van gasten als laksigar en de meeste hier die roepen op koude als het in september al amper 12-14 graden is.
    Het klimaat veranderd hier yep,het wordt hier kouder,meeste landen buiten de Benelux worden warmer.
    En man toch, 'gek' worden van dat weer... Anders nog wat overdrijven. Je zit nu eenmaal in België. Het is nu herfst dus ja het regent. Je kan daar niks aan veranderen hoor.
    De dood vroeg aan het leven: waarom is iedereen bang voor mij? Waarop het leven zei: omdat ik vol leugens zit en jij de waarheid bent.

iTrader
    0

Voorgaande grafieken gaan alvast niet akkoord met je bewering. De laatste winter die een gemiddelde had onder de 0 graden is de legendarische winter van 1962-1963 en dus al een eeuwigheid geleden. Wellicht is het vandaag al zo goed als onmogelijk om een winter onder de 0 graden te krijgen. Daarvoor heb je een extreme afwijking nodig.

De zomer van 2017 (die we zojuist achter de rug hebben) was trouwens opnieuw warm. Er zijn sinds 1833 maar 8 warmere zomers geweest. Natuurlijk kregen we het leeuwendeel van de zomerweer wel in juni, en typeert de zomer van nu zich ook vooral door een gebrek aan koel of koud weer waardoor de gemiddeldes gewoon altijd al een pak hoger liggen zonder dat het daarvoor echt moet 'zomeren'. De zomer van 2017 had trouwens een temperatuur van 18,6 graden, bijlange na geen 16. De laatste keer dat een zomer geen temperatuurgemiddelde van 16 graden haalde was die van 1981. En opvallend genoeg waren dat er zelfs vijf op een rijtje. (1977,1978,1979,1980 en 1981). De enige twee zomers van deze eeuw die de kaap van de 17 graden niet haalden waren die van 2000 (eigenlijk niet eens deze eeuw) en 2011.

Maar ook qua hittegolven en extreme warmte hoef je echt niet te klagen. Voor 1990 kwamen ze vier keer voor op 40 jaar (10% van de Zomers). Nu hebben tegenwoordig al in de helft van alle zomerjaargangen een hittegolf (50%). Eigenlijk al gewoon absurd.

De huidige maand september is trouwens perfect normaal, ligt zelfs nog altijd boven de norm. De enige reden waarom het wat kouder aanvoelt is omdat er enkele septembers van de voorbije jaren abnormaal warm waren en we dat tegenwoordig al als de nieuwe norm zien. De normale hier is 1981-2010, maar technisch gezien zou je om een norm te moeten bepalen eigenlijk nu de 15 jaren voor 2017 en na 2017 moeten nemen. Helaas of gelukkig (?) kunnen we niet in de toekomst kijken om die norm te bepalen. Vandaar dat door het opwarmen we eigenlijk keer op keer een te zachte maand hebben, omdat de huidige normale gewoon hopeloos gedateerd is, en afkomstig van een klimaat dat allang voorbijgestreefd is.

Mening? Je hebt het hier over feiten. Daar valt niet over te discussiëren. Het is misschien jouw mening om de feiten te betwisten. Er zijn nog wel enkele hoogstaande personen die dat graag doen tegenwoordig. Blijkbaar geraak je er ver me met feiten te verdraaien, maar of het in ons algemeen belang is, betwijfel ik.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Sneeuwstorm's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Het is nog te vroeg, we zullen ergens half november nog eens kijken wat het globale stromingspatroon is. Nu kunnen de kaarten er goed of slecht voorstaan en dan binnen een paar maand kan het weer totaal anders worden.

Ik heb wel het gevoel dat de seizoenen dit jaar vroeger vallen dan anders. Als de trend zich doorzet krijgen we misschien een koude december waarna de scherpste kantjes al vlug van de winter zullen zijn, scenario winter 2010-2011? Hier zou ik wel voor tekenen eigenlijk. 1 maand echt koud met veel sneeuw en dan gedaan met die winter, liever zo dan 3-4 maanden halfslachtig licht winters weer met sneeuw die nooit blijft liggen.
    Behaalde resultaten in het verleden bieden wel geen garantie op de toekomst.

Pagina 1 van 25 1234511 ... Laatste

Regels voor berichten