HUSKE's schermafbeelding
    iTrader
    24 (100%)

Plaatsing rookmelders

Volgens plan moet ik een rookmelder in de woonkamer plaatsen aan de deur naar de hal en eentje boven in de hal.
    Is het dan niet beter om een rookmelder in de technische ruimte/berging (vlak naast de keuken met tussendeur) en eentje boven in de hal te plaatsen?

Ik heb al overal inbouwspots en 3 ventilatieroosters in mijn plafond en wil daar eigenlijk niets extra bijplaatsen.

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Komen ze dat controleren?
    Ik heb van iemand gehoord dat je dat het best boven je wasmachine hangt, naar het schijnt dat dat vaak brand veroorzaakt (en het net zegt dat ook: Wasmachines vaak oorzaak van woningbrand)

HUSKE's schermafbeelding
    iTrader
    24 (100%)
    Komen controleren niet, maar weet niet wat de verzekering daarvan zegt natuurlijk.
    Er komt een rookmelder in elke slaapkamer, boven in de hal, beneden in de hal, de zolder (ventilatie unit staat daar) en dacht dan nog de berging te doen. Daar staat het wasmachine en de droogkast in elk geval. Ook de condensatieketel maar die heeft een volledig gesloten brandkamer, denk niet dat het dan kwaad kan. Rookmelders zullen van die connected dingen zijn dat als er 1 afgaat dat ze allemaal afgaan.
    Brand in de keuken zou ook rook naar de berging moeten leiden daar de ventilatie-unit daar ook lucht wegzuigt (in de keuken trouwens ook).

In de woonkamer vind ik zo opzichtig en zou dat dus willen vermijden.

Feignasse's schermafbeelding
    iTrader
    15 (100%)
    Waar droogkast en wasmachine staan zou ik eerder een hittemelder dan een rookmelder hangen. Rookmelders zijn nl minder geschikt in ruimten waar het vochtiger / stoffiger is dan normaal, zoals een washok. Verder hangen er bij ons rookmelders in de hal (beneden en boven) en in de slaapkamers, maar ook in de living en de bureau. Echt mooi is het niet, maar ten slotte heb je in laatstgenoemde ruimtes ook heel wat elektrische toestellen en dus potentiële brandhaarden staan (tv, hifi, pc, printer, ...).

Voor al wie de aanschaf van rookmelders overweegt, kan ik trouwens Rauchmelder Shop | SQS aanbevelen.
    Daar vind je degelijker gerief (Ei Electronics, Hekatron, ...) dan wat hier in de gemiddelde DHZ wordt verkocht.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    4 (100%)
    Volgens mij is er geen verplichting waar je rookmelders moet plaatsen. Een beetje logisch redenen helpt al vlug waar je best 1 plaatst.
    In de keuken of badkamer of andere ruimte waar er condens, veel stof of andere gassen kunnen voorkomen kan je best geen rookmelder plaatsen.

Ik zou sowieso gaan voor toestellen met een vaste batterij met 10 jaar levensduur. Om ze met elkaar te koppelen weet ik niet of dit voor een doorsnee woning nuttig is. Als er 1 afgaat heb je het ook wel geweten denk ik. Dit zal enkel voor extra bekabeling zorgen (ofwel draadloos, maar zoiets is altijd af te wachten naar goede werking toe).

iTrader
    0
    De aanbevelingen zeggen dat je minstens 1 rookmelder op elk verdiep zou moeten plaatsen. Belangrijk is dat er een hangt in de hal waar de slaapkamers op uitkomen. Gaan de deuren 's nachts dicht, dan is een rookmelder in de slaapkamers aangeraden. Verder doe je er ook goed aan om alle ruimtes waar je doorheen moet als je moet vluchten voorziet van een rookmelder.

Waar je ze beter niet hangt: op plaatsen met een sterke luchtstroming (ventilatie), warme plaatsen (boven een radiator) en plaatsen waar dampen (bvb. waterdamp) kunnen hangen zoals in de keuken of badkamer. https://www.brandveilig.be/ biedt heel wat interessante info omtrent zo'n dingen en alles wat met brandveiligheid te maken heeft.
    Laatst gewijzigd door Liesbet28; 21 april 2017 om 13:17

HUSKE's schermafbeelding
    iTrader
    24 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Liesbet28;20738537
    Waar je ze beter niet hangt: op plaatsen met een sterke luchtstroming (ventilatie), warme plaatsen (boven een radiator) en plaatsen waar dampen (bvb. waterdamp) kunnen hangen zoals in de keuken of badkamer. [URL="https://www.brandveilig.be/"
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    https://www.brandveilig.be/[/URL] biedt heel wat interessante info omtrent zo'n dingen en alles wat met brandveiligheid te maken heeft.
    Ik heb in elke kamer ventilatie ingangen/uitgangen en de woonkamer heeft er zelfs meerdere, behalve in de hal en zolder. Ik kan daar moeilijk naar kijken. De ventilatie staat op een 200m³/h, dus 200m³ verse lucht komt binnen en uiteraard verdwijnt dan ook 200m³ lucht naar buiten. Enkel als het snikheet is en er is niemand thuis valt de ventilatie stil om onnodig opwarmen te beperken.

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HUSKE Bekijk bericht
    Ik heb in elke kamer ventilatie ingangen/uitgangen en de woonkamer heeft er zelfs meerdere, behalve in de hal en zolder. Ik kan daar moeilijk naar kijken. De ventilatie staat op een 200m³/h, dus 200m³ verse lucht komt binnen en uiteraard verdwijnt dan ook 200m³ lucht naar buiten. Enkel als het snikheet is en er is niemand thuis valt de ventilatie stil om onnodig opwarmen te beperken.
    Wij hebben ook een ventilatiesysteem (met nog veel meer debiet) maar wat ze bedoelen is eigenlijk dat je geen rookmelder boven uw dampkap ofzo moet hangen. (of vlak naast een ingang/uitgang van uw ventilatiesysteem) Dit omdat een ingang alle rook uit heel de kamer verzamelt en mogelijk false postives geeft, en een uitgang het tegenovergestelde doet.
    Maar ergens centraal in een kamer is dat geen probleem.

Wij hebben een rookmelder op de gang boven en beneden, 1 in de berging, 1 in de keuken en 2 in de kelder.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Havoc's schermafbeelding
    iTrader
    36 (100%)
    Rookmelders dienen in de eerste plaats om uw vluchtweg vrij te houden, dus de hal is de belangrijkste/eerste plaats om rookmelders te installeren. Daarna volgt de rest (slaapkamers, living, etc.). Daar waar er waterdamp is of andere gassen: hittemelders gebruiken (garage, badkamer, keuken).

https://support.brandbeveiligingshop...ders-plaatsen-
    Ceci n'est pas une signature

Bimmer's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Hoe laat jij u ventilatie systeem stil vallen? Stroom afzetten?

Ik zie dat de mijne niet volledig uit geschakeld kan worden. (Is nog niet geplaatst m, maar zie het in de info). Vind ik raar, want je moet dat toch in geval van een noodsituatie kunnen uitschakelen.

HUSKE's schermafbeelding
    iTrader
    24 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk bericht
    Hoe laat jij u ventilatie systeem stil vallen? Stroom afzetten?

Ik zie dat de mijne niet volledig uit geschakeld kan worden. (Is nog niet geplaatst m, maar zie het in de info). Vind ik raar, want je moet dat toch in geval van een noodsituatie kunnen uitschakelen.
    Klopt, de ventilatie blijft altijd aan een minimumsnelheid draaien, dus gewoon de stroom eraf halen. Als je die inschakelt gaat die (bij mij althans) terug naar de minimum stand.

iTrader
    4 (100%)
    Klopt, de ventilatie blijft altijd aan een minimumsnelheid draaien, dus gewoon de stroom eraf halen. Als je die inschakelt gaat die (bij mij althans) terug naar de minimum stand.
    Same here, uitzetten gaat niet dus enige manier om volledig af te zetten (genre: "ramen en deuren gesloten houden") is door er een schakelbaar stopcontact van te maken.

ORiON's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Same here, uitzetten gaat niet dus enige manier om volledig af te zetten (genre: "ramen en deuren gesloten houden") is door er een schakelbaar stopcontact van te maken.
    In principe moet de ventilatieunit op een eigen automaat (zekering) zitten. Voor mij is dat de snelste manier om deze af te leggen, want anders moet ik op zolder het stopcontact uittrekken.

Wanneer er omgeroepen wordt op radio of tv om ramen en deuren gesloten te houden moet je deze dus idd zonder stroom zetten want ventilatie valt anders gewoon naar de afwezig-stand terug (afhankelijk van unit, maar standaard is van 50-75m³/h dacht ik). Mensen doen vaak hun ramen/deuren dicht maar vergeten idd de ventilatie. Doe dit ook niet langer dan nodig trouwens, want ventilatie = belangrijk voor jouw gezondheid.

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ORiON Bekijk bericht
    In principe moet de ventilatieunit op een eigen automaat (zekering) zitten. Voor mij is dat de snelste manier om deze af te leggen, want anders moet ik op zolder het stopcontact uittrekken.

Wanneer er omgeroepen wordt op radio of tv om ramen en deuren gesloten te houden moet je deze dus idd zonder stroom zetten want ventilatie valt anders gewoon naar de afwezig-stand terug (afhankelijk van unit, maar standaard is van 50-75m³/h dacht ik). Mensen doen vaak hun ramen/deuren dicht maar vergeten idd de ventilatie. Doe dit ook niet langer dan nodig trouwens, want ventilatie = belangrijk voor jouw gezondheid.
    Maar het blijft wel raar dat ze geen "nood"-stand inbouwen. Het is nu toch niet dat de "ramen en deuren dichthouden"-melding zo zeldzaam is.

ORiON's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Er is een normering die dit expliciet oplegt waarmee men wil verhinden dat mensen deze zouden gaan gebruiken buiten de scope van de noodzaak. Maar ik vind het ook een beetje onzinnig want anders gebruiken mensen nog drastischere methoden (stopcontact uit) en mss vergeten ze het wel terug in te schakelen nadien. Maar ik snap wel vanwaar het komt ventilatie mag in theorie nooit stilstaan voor schimmel/bacteriegroei in buizen/filters/...

Regels voor berichten