Pagina 45 van 45 Eerste ... 354142434445

Discussie: 3D printing

Mulle's schermafbeelding
    iTrader
    176 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Iemand goesting om mijn MMU2 over te nemen van Prusa voor een heel voordelige prijs. Ik ben deze echt beu. Printer en MMU2 vlogen bijna buiten.

Een goed half jaar geleden heb ik de MMU2 volledig opnieuw geprint en in dienst genomen. Ook alle andere problemen kunnen oplossen en veel succesvolle prints kunnen doen zonder problemen. Zelf een print in PLA met meer dan 3500 wissels. Daarna nog eens geprint en midden de print is de MMU2 bevroren. Enkel na reset van de MMU2 deed deze gelukkig verder en heeft de print succesvol afgewerkt.

Daarna zijn de grote problemen begonnen. De MMU2 wilt niet meer deftig samenwerken met mijn printer. Onlangs willen gebruiken met PETG, maar na 20 wissels alweer problemen. Al maanden dat ik niet meer weet wat het probleem is. Ook al het moederbord vervangen van de MMU2, maar nog steeds problemen. Daarom gaat deze de deur uit.

Misschien iemand die het wel in orde kan krijgen. Voor een heel voordelige prijs doe ik deze weg.
    De MMU2 is compleet, enkel voor de spoolholders is niet alles compleet denk ik. Ik zou dit nog eens moeten bekijken.

Bij interesse, kan ik alle detail info geven en foto's.

Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door StanTem Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Van die schadelijke dampen ligt blijkbaar amper iemand wakker, als je weet hoeveel mensen zich onbeschermd met resin 3D printen bezighouden.
    kheb toch een ventilatiebuis naar buiten getrokken. met een enclosure. Soort van laminair airflow kastje.

MorGo7h's schermafbeelding
    iTrader
    29 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Woensdag mijn Prusa MK3S ontvangen na een dikke 7 weken. Donderdag en vandaag al een paar prints gedaan en ben er echt zeer tevreden van.
    Ik heb er een rol Prusament PLA en PETG bijbesteld om van start te gaan. Ik heb tot nu toe enkel PLA geprobeerd, maar dat werkt echt super. Gewoon in Prusa slicer het standaard profiel pakken voor Prusament PLA en de prints komen er perfect uit zonder al te veel aan te passen.

Morgen eens PETG testen en als dat ook goed marcheert, direct wat filament bij bestellen :-)
    Fractal Design R6 -- Intel Core i7 8700k @ 5.0Ghz -- Asus Hero X -- Corsair Vengeance 16GB -- MSI Gaming X 1080 TI @ 2040Mhz/1000mV-- Corsair RM850x (2018) -- Custom water loop
    Samsung 970 EVO 500GB -- Samsung 850 EVO 500GB -- Seagate Barracuda ST500DM002 -- Acer XB271HU (165hz 1440p IPS)
    Corsair K70 -- Zowie FK2 -- Steelseries QcK heavy -- Sennheiser HD598 + Modmic 4.0

JohnnyricoMC's schermafbeelding
    iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MorGo7h Bekijk bericht
    Morgen eens PETG testen en als dat ook goed marcheert, direct wat filament bij bestellen :-)
    Ik weet dat dat verleidelijk is, maar probeer de drang ineens een ganse voorraad op te bouwen toch te weerstaan:

PETG, PLA, ... zijn "hygroscopische" materialen en nemen dus vocht uit de lucht op. Je kunt dat proberen tegen te gaan / te vertragen door ze luchtdicht te bewaren (met een hoop silicagel), maar als je die langere tijd zo bewaart gaat er vocht in kruipen wat de printkwaliteit negatief beïnvloedt.

Het is wel mogelijk filament te drogen. Dat kun je in een convectie-oven doen op een specifieke temperatuur voor ieder materiaal (45 graden voor PLA, 60 voor PETG bvb), of in een voedseldroger of een toestel zoals een PrintDry (wat in sé een relabeled voedseldroger is).
    .

iTrader
    29 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JohnnyricoMC Bekijk bericht
    Ik weet dat dat verleidelijk is, maar probeer de drang ineens een ganse voorraad op te bouwen toch te weerstaan:

PETG, PLA, ... zijn "hygroscopische" materialen en nemen dus vocht uit de lucht op. Je kunt dat proberen tegen te gaan / te vertragen door ze luchtdicht te bewaren (met een hoop silicagel), maar als je die langere tijd zo bewaart gaat er vocht in kruipen wat de printkwaliteit negatief beïnvloedt.

Het is wel mogelijk filament te drogen. Dat kun je in een convectie-oven doen op een specifieke temperatuur voor ieder materiaal (45 graden voor PLA, 60 voor PETG bvb), of in een voedseldroger of een toestel zoals een PrintDry (wat in sé een relabeled voedseldroger is).
    Ja, daar heb ik al over gelezen. Ik denk dat ik van die Ikea ga maken die lucht zijn gevuld met silica op mijn rollen in te bewaren. Ik heb nu enkel een rol PLA en PETG in Galaxy Black om van start te gaan.

Ik ben niet van plan direct 10 rollen te kopen, maar toch een rol of 4 extra. Twijfel alleen tussen PETG en PLA, dus eerst maar eens wat testjes met PETG doen

PLA print makkelijk, maar PETG spreekt me meer af ivm sterkte en iets beter bestemd tegen warmte.

ASA spreekt mij ook aan, maar ik lees dat je dit beter niet in huis print.
    Fractal Design R6 -- Intel Core i7 8700k @ 5.0Ghz -- Asus Hero X -- Corsair Vengeance 16GB -- MSI Gaming X 1080 TI @ 2040Mhz/1000mV-- Corsair RM850x (2018) -- Custom water loop
    Samsung 970 EVO 500GB -- Samsung 850 EVO 500GB -- Seagate Barracuda ST500DM002 -- Acer XB271HU (165hz 1440p IPS)
    Corsair K70 -- Zowie FK2 -- Steelseries QcK heavy -- Sennheiser HD598 + Modmic 4.0

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Dat hangt enorm af van de toepassing, welk materiaal sterker is: https://www.cnckitchen.com/blog/comp...feat-prusament
    In verschillende use-cases bleek PLA sterker.

Er is ook veel dat je simpelweg met print-instellingen en de oriëntatie kunt doen voor sterke prints:

https://www.cnckitchen.com/blog/the-...-fdm-3d-prints
    https://www.cnckitchen.com/blog/the-...y-of-3d-prints

Mijn advies: Hou één of twee rollen PETG voor warmtegevoelige dingen en voor reserve-onderdelen te printen (alles aan de mk3 behalve de print fan shroud is PETG. De shroud is ASA omdat die zo dicht bij de heater block zit) en doe de meeste dingen met PLA. Het kost minder energie, het print makkelijker en het blijft niet aan een e3D-sock plakken. Als ik lange tijd met PETG of PETG-afgeleiden print is de e3D-sock aan het einde van de werken voor de vuilbak: PETG-strings blijven aan de sock hangen tot het een harde koek vormt die bij het er af proberen te pulken altijd stukjes van de sock meetrekt.
    .

Tonerider's schermafbeelding
    iTrader
    53 (100%)
    Mentioned
    8 Post(s)
    gisteren toch iets raar voor gehad.
    Ik had een hendeltje afgeprint en dat was goed gelukt, maar iets te groot. Dus gewoon wat de lengte aangepast in blender en dan terug af willen printen. De skirt werd altijd mooi gelegd, maar om een of andere reden wou hij de hendel niet meer goed printen. Telkens weigerde hij om een hoek op het bed te hechten. Diezelfde stl nog eens door 3d builder gehaald en dan door cura, maar toch hetzelfde probleem.
    Aangezien de skirt goed lag en ik een bltouch heb, kon het imo niet aan de leveling liggen.
    Uiteindelijk heb ik het dan in 3d builder naar een 3mf gesaved, deze in cura geïmporteerd, het in spiegelbeeld geplaatst en ineens printte hij wel weer deftig.
    Smart enough to know I`m not smart enough.

iTrader
    29 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ondertussen heb ik m'n Prusa MK3S een week of 3 en tot nu toe ben ik er heel content van. Print degelijk en zonder issues, zonder dat er upgrades nodig zijn aan de printer.
    Uiteindelijk toch wel blij dat ik iets langer heb doorgespaard voor een Prusa dan de Ender 3 die ik eerst op het oog had.

Volgende week ga ik eens kijken om een enclosure te bouwen zodat ik m'n printer stofvrij kan houden als hij uit staat. Ik weet dat ik voor PLA prints de deurtjes ga moeten openzetten, maar kan je PETG printen met de deuren dicht?

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MorGo7h Bekijk bericht
    Volgende week ga ik eens kijken om een enclosure te bouwen zodat ik m'n printer stofvrij kan houden als hij uit staat. Ik weet dat ik voor PLA prints de deurtjes ga moeten openzetten, maar kan je PETG printen met de deuren dicht?
    Ja zenne. Gewoon imo best niet wanneer je iets met overhangs print.
    Overweeg dan ineens ook een tegel te kopen om de printer op te plaatsen (in de enclosure). Doet wonderen voor geluidsreductie.
    .

Regels voor berichten