Discussie: 3D printing
-
18 juni 2017, 11:24 #46
S3d heeft weldegelijk speed en fan settings voor bridging, fan staat onder de cooling tab en speed onder de others tab
Werkt goeddudeno votesMet citaat reageren
-
18 juni 2017, 13:08 #47
- iTrader
- 166 (100%)
- Mentioned
- 0 Post(s)
Deze klemmen heb ik liggen, maar al eens een botsing gehad met de extruders.no votesMet citaat reageren
-
18 juni 2017, 13:16 #48
Je hebt gelijk, ik herinner het me verkeerd. Het probleem was dat S3D bridges dikwijls niet als bridges herkende, en dus die settings niet toepaste. Probeer bv maar de "hairy lion" eens te slicen. Die haren werden bij mij niet als bridges herkend.
no votesMet citaat reageren
-
18 juni 2017, 13:27 #49
Hoe dan ook, ik ben geen fan van buildtak. Het zat bij mijn vorige printer, en heb het een paar keer geprobeerd. Nozzle een paar micron te laag, en je krijgt de print er nooit meer af zonder de buildtak te beschadigen. Te hoog, en het plakt niet. En jij hebt een dual nozzle, dat maakt het probleem nog 10x erger. Been there, done that. Ik heb de tweede nozzle verwijderd en een warm glazen bed geplaatst, en sindsdien nooit meer echt problemen gehad, zelfs al stond mijn nozzle te laag of iets te hoog. Die tweede nozzle had ik geïnstalleerd voor PVA, maar PVA fatsoenlijk printen lukte me toch niet, en de tweede nozzle gaf zo veel problemen; niet enkel voor eerste laag, maar met de minste warping van je print botst die nozzle, en duwt ofwel je print van de plaat, ofwel krijg je een layer shift. En zelfs als je de uitlijning perfect krijgt, drupt de ongebruikte nozzle. Dit is trouwens ook een reden dat ik nu een prusa Mk2 wil, zodat ik de multi materiaal upgrade later kan installeren, die werkt met maar 1 nozzle.
Deze klemmen heb ik liggen, maar al eens een botsing gehad met de extruders.Laatst gewijzigd door P4man; 18 juni 2017 om 14:22
-
18 juni 2017, 22:43 #50
- iTrader
- 166 (100%)
- Mentioned
- 0 Post(s)
Bij het wisselen van het filament kies ik eerst voor load filament en laat deze een 15cm loaden. Daarna kies ik direct unload filament. Sinds ik dit toepas heb ik geen problemen meer gehad met vastlopers bij het unloaden.
Wat doen jullie met de overschotjes filament op de spoelen? Is dit gewoon weggooien in de vuilniszak?
Nog een bijkomende vraag, zijn er ergens basisregels wanneer er onderhoud nodig is of iets moet vervangen worden? Heb nu 450 uren en bijna 1000m filament op de teller.Laatst gewijzigd door Mulle; 18 juni 2017 om 22:48
-
18 juni 2017, 23:33 #51
Vooral de 2de extruder is mijn probleem alsook de start. Volgt niet altijd hetzelfde traject.
Wat doen jullie met de overschotjes filament op de spoelen? Is dit gewoon weggooien in de vuilniszak?
Nog een bijkomende vraag, zijn er ergens basisregels wanneer er onderhoud nodig is of iets moet vervangen worden? Heb nu 450 uren en bijna 1000m filament op de teller.
Het enige dat ik deed was af en toe print plaat poetsen en lagers en Z as smeren. Kijken dat er niets los getrild is. Vroeg of laat zal je ook de nozzle moeten vervangen, zeker als je abrasieve filamenten gebruikt. Maar goed, dat merk je wel als het nodig is, als het filament niet meer mooi uit de nozzle komt of vaak verstopt.no votesMet citaat reageren
-
22 juni 2017, 20:52 #52
- iTrader
- 166 (100%)
- Mentioned
- 0 Post(s)
Nu over iets anders te beginnen. Nu alles vlot gaat, begin ik problemen te hebben met het filament dat bijna op is. Al paar keer een print vroegtijdig moeten stoppen omdat ik de afstand op de spoel verkeerd heb ingeschat. Na wat rond zoeken op het internet is er hierover niet zoveel te vinden. Ik heb al enkele dagen zitten nadenken voor een oplossing en denk dat ik deze heb. Enkel heb ik nog een klein probleem om deze uit te werken. Maar zou willen weten of dit een goed idee is en dat er meer mensen dit kunnen gebruiken. Dit zijn enkele puntjes wat ik wil hebben:
- - Bijhouden per filament wat de actuele afstand is + verbruik (is heel handig bij wisselen tussen filamenten)
- - Simpel te configureren (via app op android of ios) voor het 1ste gebruik filament (lijst met voor geconfigureerde artikelen van alle soorten merken, manueel configureren ook mogelijk)
- - Display met de actuele gebruikte filamenten (maximum 2 extruders)
- - Statistieken volgen over het verbruik en nog veel meer
- - Werkt standalone zodat dit kan werken op alle printers die het kunnen gebruiken
- - Nog extra's maar ga ik niet allemaal vertellen
Als er nog mensen interesse hebben in zo een systeem, dan zou ik kijken om iets dergelijks te maken. Ik zit enkel nog met een probleem met enkele elektronische componenten.no votesMet citaat reageren
-
22 juni 2017, 21:19 #53
Hmmm... een los apparaat lijkt me een beetje overkill. Maar een oplossing voor het probleem zou wel nuttig kunnen zijn.
De meeste 3D printers gebruiken een van de standaard opensource firmwares (meestal marlin) , en hebben een LCD, weten in principe precies hoeveel mm ze extruden (en retracten), en kunnen zaken naar SD kaart lezen en schrijven, zodat het ook na een power cycle correct is. Een aanpak op die manier zou wel interessant zijn. En eigenlijk een beetje raar zelfs dat dit nog niet lijkt te bestaan (effe gegoogled, maar ik kan mis zijn).
Edit, voor een los apparaat:
https://www.hackster.io/binsun148/sm...mentbot-383ac8no votesMet citaat reageren
-
22 juni 2017, 21:33 #54
- iTrader
- 166 (100%)
- Mentioned
- 0 Post(s)
Maar als dit nuttig kan zou voor heel veel mensen, wil ik dat maken zodat iedereen dit kan gebruiken. Indien het enkel een probleem is van mij, dan maak ik dat voor mij alleen.no votesMet citaat reageren
-
4 juli 2017, 20:06 #55
Er zijn printers geweest met dit soort detectie, maar je kon dan ook alleen die spoelen van de fabrikant zelf gebruiken en die waren meestal minstens 2 keer zo duur: 70 euro voor pla bvb
Ultimaker steekt nfc chips in hun spoelen (laat gelukkig wel nog andere merken toe), maar ik denk dat dat alleen voor setings uit te lezen is.
De formlabs heeft deze detectie, maar dat is een ander niveau van printers
Om dit echt praktisch te maken moet er een universeel systeem komen, wat ik niet direct zie gebeuren.Laatst gewijzigd door falc.be; 4 juli 2017 om 20:19
dudeno votesMet citaat reageren
-
6 juli 2017, 22:29 #56
- iTrader
- 166 (100%)
- Mentioned
- 0 Post(s)
- COMPONENTEN LIJST
- Arduino uno
- Ethernet shield
- Batterij + gesp
- RFID chip + card
- LCD-module 2x16
- Enoder-module
- Breadboard
- Bedrading
- Weerstandjes
- MicroSD
-
22 juli 2017, 11:33 #57no votes
Met citaat reageren
-
22 juli 2017, 11:58 #58
- iTrader
- 4 (100%)
- Mentioned
- 0 Post(s)
ma tis teveel geld voor wat ik er maar mee doe. (bijt wel nog altijd in mijn been)
Heb je er echt 7 weken moeten op wachten?'The world will not be destroyed by those who do evil, but by those who watch them without doing anything'
-Albert Einstein
Belmotono votesMet citaat reageren
-
22 juli 2017, 12:53 #59
Yep, 7 weken. Toen ik bestelde was de verwachtte levertijd 8 weken.
Dit is misschien interessant als je de prijs te hoog vindt:
The I3-R 3D printer is Online ! – MakerFr
Een kloon van de MK2 voor ca 300 euro. Ben zelf aan het overwegen om de stukken te printen en te kopen voor een 2de printer (eentje wil ik multimaterial upgrade op zetten).no votesMet citaat reageren
-
22 juli 2017, 13:05 #60
- iTrader
- 4 (100%)
- Mentioned
- 0 Post(s)
'The world will not be destroyed by those who do evil, but by those who watch them without doing anything'
-Albert Einstein
Belmotono votesMet citaat reageren