Pagina 4 van 40 Eerste 1234567814 ... Laatste

Discussie: 3D printing

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    S3d heeft weldegelijk speed en fan settings voor bridging, fan staat onder de cooling tab en speed onder de others tab

Werkt goed
    dude

Mulle's schermafbeelding
    iTrader
    166 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JohnnyricoMC Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Zeker doen, gewoon de zuiverste alcohol die je in een doe-het-zelf-zaak of bij een apotheek kan verkrijgen. Gebruik ik om het PEI-vel van m'n Prusa i3 mk2 te kuisen (vetvegen van vingers enzo) en dat komt het plakken van m'n PLA ten goede.
    Zal er maandag gaan halen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door P4man Bekijk bericht
    Hmmm, bij PLA zou de temperatuur echt niet zo kritisch mogen zijn, zeker niet voor de eerste laag. Klinkt alsof je toch nog een hechtings probleem hebt? ]
    Ik had de buildtak ook vervangen, maar had zelfde probleem. Temperatuur 10°C hoger en was opgelost. Bed stond op 50°C en is gebleven. De vorige rol van ander merk werkte wel perfect op 200°C.

Is niet nodig voor PLA. Gewoon recht op een warme (40-50C) glazen plaat. Voor grote prints, of als het nodig blijkt, hooguit haarlak erop spuiten, 1x per 20+ prints. Of 3DLac, maar ik ben vrijwel zeker dat dat hetzelfde is als haarlak. Het ruikt naar verluid zelfs hetzelfde . Voor ABS moet je plaat warmer, 90-100C, en haarlak. Eventueel een aceton/ABS slurry, maar dat plakt zelfs te goed. Heb ik meer dan eens in de diepvriezer moeten zetten om los te geraken, en letterlijk ooit een stuk glas uit mijn plaat getrokken. Sindsdien gebruik ik enkel nog haarlak .

Wat klemmen betreft, dit soort klemmen verkopen ze bij de AVA voor een paar euro:

Deze klemmen heb ik liggen, maar al eens een botsing gehad met de extruders.

iTrader
    40 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door falc.be Bekijk bericht
    S3d heeft weldegelijk speed en fan settings voor bridging, fan staat onder de cooling tab en speed onder de others tab

Werkt goed
    Je hebt gelijk, ik herinner het me verkeerd. Het probleem was dat S3D bridges dikwijls niet als bridges herkende, en dus die settings niet toepaste. Probeer bv maar de "hairy lion" eens te slicen. Die haren werden bij mij niet als bridges herkend.

iTrader
    40 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mulle Bekijk bericht
    Ik had de buildtak ook vervangen, maar had zelfde probleem. Temperatuur 10°C hoger en was opgelost. Bed stond op 50°C en is gebleven. De vorige rol van ander merk werkte wel perfect op 200°C.
    Ik heb geen ervaring met buildtak + warm bed, buildtak zegt zelf dat je geen warmte nodig hebt voor PLA, misschien werkt het wel averechts?

Hoe dan ook, ik ben geen fan van buildtak. Het zat bij mijn vorige printer, en heb het een paar keer geprobeerd. Nozzle een paar micron te laag, en je krijgt de print er nooit meer af zonder de buildtak te beschadigen. Te hoog, en het plakt niet. En jij hebt een dual nozzle, dat maakt het probleem nog 10x erger. Been there, done that. Ik heb de tweede nozzle verwijderd en een warm glazen bed geplaatst, en sindsdien nooit meer echt problemen gehad, zelfs al stond mijn nozzle te laag of iets te hoog. Die tweede nozzle had ik geïnstalleerd voor PVA, maar PVA fatsoenlijk printen lukte me toch niet, en de tweede nozzle gaf zo veel problemen; niet enkel voor eerste laag, maar met de minste warping van je print botst die nozzle, en duwt ofwel je print van de plaat, ofwel krijg je een layer shift. En zelfs als je de uitlijning perfect krijgt, drupt de ongebruikte nozzle. Dit is trouwens ook een reden dat ik nu een prusa Mk2 wil, zodat ik de multi materiaal upgrade later kan installeren, die werkt met maar 1 nozzle.

Deze klemmen heb ik liggen, maar al eens een botsing gehad met de extruders.
    Ja, dat is het nadeel. Ik verwijder de metalen clipsen na plaatsing, maar dan nog moet je er rekening mee houden als je iets groot print. Hoe groot het probleem is hang ook af van de vorm van je nozzle/extruder/koeler.
    Laatst gewijzigd door P4man; 18 juni 2017 om 14:22

Mulle's schermafbeelding
    iTrader
    166 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik heb geen ervaring met buildtak + warm bed, buildtak zegt zelf dat je geen warmte nodig hebt voor PLA, misschien werkt het wel averechts?

Hoe dan ook, ik ben geen fan van buildtak. Het zat bij mijn vorige printer, en heb het een paar keer geprobeerd. Nozzle een paar micron te laag, en je krijgt de print er nooit meer af zonder de buildtak te beschadigen. Te hoog, en het plakt niet. En jij hebt een dual nozzle, dat maakt het probleem nog 10x erger. Been there, done that. Ik heb de tweede nozzle verwijderd en een warm glazen bed geplaatst, en sindsdien nooit meer echt problemen gehad, zelfs al stond mijn nozzle te laag of iets te hoog. Die tweede nozzle had ik geïnstalleerd voor PVA, maar PVA fatsoenlijk printen lukte me toch niet, en de tweede nozzle gaf zo veel problemen; niet enkel voor eerste laag, maar met de minste warping van je print botst die nozzle, en duwt ofwel je print van de plaat, ofwel krijg je een layer shift. En zelfs als je de uitlijning perfect krijgt, drupt de ongebruikte nozzle. Dit is trouwens ook een reden dat ik nu een prusa Mk2 wil, zodat ik de multi materiaal upgrade later kan installeren, die werkt met maar 1 nozzle.
    Ik zal dit allemaal eens proberen. Heb idd ook al problemen gehad als de nozzle drukt in de buildtak. Maar voorlopig niet meer gehad. De 2 nozzle heeft soms ook problemen. Misschien zal ik deze ook eens verwijderen. Het wisselen tussen filament is nu ook zoveel werk niet als deze niet komt vast te zitten. Iemand ook al problemen gehad bij het unloaden van het filament dat alles vast blijft zitten? Ik heb dit al 2 keer voorgehad en natuurlijk breekt het filament af. Enige oplossing was de extruder demonteren en reinigen.

Bij het wisselen van het filament kies ik eerst voor load filament en laat deze een 15cm loaden. Daarna kies ik direct unload filament. Sinds ik dit toepas heb ik geen problemen meer gehad met vastlopers bij het unloaden.

Ja, dat is het nadeel. Ik verwijder de metalen clipsen na plaatsing, maar dan nog moet je er rekening mee houden als je iets groot print. Hoe groot het probleem is hang ook af van de vorm van je nozzle/extruder/koeler.
    Vooral de 2de extruder is mijn probleem alsook de start. Volgt niet altijd hetzelfde traject.

Wat doen jullie met de overschotjes filament op de spoelen? Is dit gewoon weggooien in de vuilniszak?

Nog een bijkomende vraag, zijn er ergens basisregels wanneer er onderhoud nodig is of iets moet vervangen worden? Heb nu 450 uren en bijna 1000m filament op de teller.
    Laatst gewijzigd door Mulle; 18 juni 2017 om 22:48

iTrader
    40 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Iemand ook al problemen gehad bij het unloaden van het filament dat alles vast blijft zitten? Ik heb dit al 2 keer voorgehad en natuurlijk breekt het filament af. Enige oplossing was de extruder demonteren en reinigen.
    Elke printer is anders, en ik ken de jouwe niet. FWIW, unloaden doe ik altijd handmatig. Nozzle verwarmen tot ~120-150C of zo, en trek ik het er met de hand uit, dan blijft er minder of zelfs niets achter in de nozzle. Op mijn printer was de ingebouwde unload procedure verwarmen tot 210C. Maar dan heb je altijd gesmolten filament in de nozzle en trek je er niet alles uit. Maar ik snap wel niet goed waarom het vast zou blijven zitten?

Vooral de 2de extruder is mijn probleem alsook de start. Volgt niet altijd hetzelfde traject.
    Dat kan je toch zien in de slicer? En de gcode om de printer "te homen" kan je zelf eventueel aanpassen. Stel dat je je klemmen links en rechts zet op de X as, kan je de gcode veranderen zodat de printer eerst naar het midden van X gaat, dan Y naar nul brengt, en dan een gewone home. Je moet ook geen 8 klemmen zetten heh, twee was bij mij genoeg.

Wat doen jullie met de overschotjes filament op de spoelen? Is dit gewoon weggooien in de vuilniszak?
    Groene zak (plastic afval).

Nog een bijkomende vraag, zijn er ergens basisregels wanneer er onderhoud nodig is of iets moet vervangen worden? Heb nu 450 uren en bijna 1000m filament op de teller.
    [/QUOTE]

Het enige dat ik deed was af en toe print plaat poetsen en lagers en Z as smeren. Kijken dat er niets los getrild is. Vroeg of laat zal je ook de nozzle moeten vervangen, zeker als je abrasieve filamenten gebruikt. Maar goed, dat merk je wel als het nodig is, als het filament niet meer mooi uit de nozzle komt of vaak verstopt.

Mulle's schermafbeelding
    iTrader
    166 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Elke printer is anders, en ik ken de jouwe niet. FWIW, unloaden doe ik altijd handmatig. Nozzle verwarmen tot ~120-150C of zo, en trek ik het er met de hand uit, dan blijft er minder of zelfs niets achter in de nozzle. Op mijn printer was de ingebouwde unload procedure verwarmen tot 210C. Maar dan heb je altijd gesmolten filament in de nozzle en trek je er niet alles uit. Maar ik snap wel niet goed waarom het vast zou blijven zitten?
    Ik ook niet, maar toch 2 keer voorgehad, nu geen problemen meer.

Dat kan je toch zien in de slicer? En de gcode om de printer "te homen" kan je zelf eventueel aanpassen. Stel dat je je klemmen links en rechts zet op de X as, kan je de gcode veranderen zodat de printer eerst naar het midden van X gaat, dan Y naar nul brengt, en dan een gewone home. Je moet ook geen 8 klemmen zetten heh, twee was bij mij genoeg.
    De slicer dat ik nu gebruik, kan ik geen gcode wijzigen of zien, ook niet het pad volgen van de extruder. Nu ik alles redelijk onder controle heb, zal ik zo nog eventjes werken. Later zal ik Simplify3D nog eens goed bekijken en leren.

Het enige dat ik deed was af en toe print plaat poetsen en lagers en Z as smeren. Kijken dat er niets los getrild is. Vroeg of laat zal je ook de nozzle moeten vervangen, zeker als je abrasieve filamenten gebruikt. Maar goed, dat merk je wel als het nodig is, als het filament niet meer mooi uit de nozzle komt of vaak verstopt.
    Bedankt voor de tip.

Nu over iets anders te beginnen. Nu alles vlot gaat, begin ik problemen te hebben met het filament dat bijna op is. Al paar keer een print vroegtijdig moeten stoppen omdat ik de afstand op de spoel verkeerd heb ingeschat. Na wat rond zoeken op het internet is er hierover niet zoveel te vinden. Ik heb al enkele dagen zitten nadenken voor een oplossing en denk dat ik deze heb. Enkel heb ik nog een klein probleem om deze uit te werken. Maar zou willen weten of dit een goed idee is en dat er meer mensen dit kunnen gebruiken. Dit zijn enkele puntjes wat ik wil hebben:
    1. - Bijhouden per filament wat de actuele afstand is + verbruik (is heel handig bij wisselen tussen filamenten)
    2. - Simpel te configureren (via app op android of ios) voor het 1ste gebruik filament (lijst met voor geconfigureerde artikelen van alle soorten merken, manueel configureren ook mogelijk)
    3. - Display met de actuele gebruikte filamenten (maximum 2 extruders)
    4. - Statistieken volgen over het verbruik en nog veel meer
    5. - Werkt standalone zodat dit kan werken op alle printers die het kunnen gebruiken
    6. - Nog extra's maar ga ik niet allemaal vertellen

Als er nog mensen interesse hebben in zo een systeem, dan zou ik kijken om iets dergelijks te maken. Ik zit enkel nog met een probleem met enkele elektronische componenten.

iTrader
    40 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Hmmm... een los apparaat lijkt me een beetje overkill. Maar een oplossing voor het probleem zou wel nuttig kunnen zijn.
    De meeste 3D printers gebruiken een van de standaard opensource firmwares (meestal marlin) , en hebben een LCD, weten in principe precies hoeveel mm ze extruden (en retracten), en kunnen zaken naar SD kaart lezen en schrijven, zodat het ook na een power cycle correct is. Een aanpak op die manier zou wel interessant zijn. En eigenlijk een beetje raar zelfs dat dit nog niet lijkt te bestaan (effe gegoogled, maar ik kan mis zijn).

Edit, voor een los apparaat:
    https://www.hackster.io/binsun148/sm...mentbot-383ac8

Mulle's schermafbeelding
    iTrader
    166 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Hmmm... een los apparaat lijkt me een beetje overkill. Maar een oplossing voor het probleem zou wel nuttig kunnen zijn.
    De meeste 3D printers gebruiken een van de standaard opensource firmwares (meestal marlin) , en hebben een LCD, weten in principe precies hoeveel mm ze extruden (en retracten), en kunnen zaken naar SD kaart lezen en schrijven, zodat het ook na een power cycle correct is. Een aanpak op die manier zou wel interessant zijn. En eigenlijk een beetje raar zelfs dat dit nog niet lijkt te bestaan (effe gegoogled, maar ik kan mis zijn).

Edit, voor een los apparaat:
    https://www.hackster.io/binsun148/sm...mentbot-383ac8
    Ik heb deze ook gevonden met een oude muis, maar dat is niet voldoende. Als je met diverse kleuren en soorten werkt en veel wisselt, moet je zelf al de informatie bijhouden. Met mijn idee zou dit allemaal niet meer nodig zijn. De printer dat ik gebruik weet ook hoeveel er geprint is, maar je moet telkens zelf alles resetten en bijhouden. Ik kan dit systeem met de muis wel gebruiken en is ideaal voor met 2 extruders te werken, ook kan ik de software uitbreiden naar de wensen dat ik wil zodat alles wordt bijgehouden.

Maar als dit nuttig kan zou voor heel veel mensen, wil ik dat maken zodat iedereen dit kan gebruiken. Indien het enkel een probleem is van mij, dan maak ik dat voor mij alleen.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik ook niet, maar toch 2 keer voorgehad, nu geen problemen meer.

De slicer dat ik nu gebruik, kan ik geen gcode wijzigen of zien, ook niet het pad volgen van de extruder. Nu ik alles redelijk onder controle heb, zal ik zo nog eventjes werken. Later zal ik Simplify3D nog eens goed bekijken en leren.

Bedankt voor de tip.

Nu over iets anders te beginnen. Nu alles vlot gaat, begin ik problemen te hebben met het filament dat bijna op is. Al paar keer een print vroegtijdig moeten stoppen omdat ik de afstand op de spoel verkeerd heb ingeschat. Na wat rond zoeken op het internet is er hierover niet zoveel te vinden. Ik heb al enkele dagen zitten nadenken voor een oplossing en denk dat ik deze heb. Enkel heb ik nog een klein probleem om deze uit te werken. Maar zou willen weten of dit een goed idee is en dat er meer mensen dit kunnen gebruiken. Dit zijn enkele puntjes wat ik wil hebben:
    1. - Bijhouden per filament wat de actuele afstand is + verbruik (is heel handig bij wisselen tussen filamenten)
    2. - Simpel te configureren (via app op android of ios) voor het 1ste gebruik filament (lijst met voor geconfigureerde artikelen van alle soorten merken, manueel configureren ook mogelijk)
    3. - Display met de actuele gebruikte filamenten (maximum 2 extruders)
    4. - Statistieken volgen over het verbruik en nog veel meer
    5. - Werkt standalone zodat dit kan werken op alle printers die het kunnen gebruiken
    6. - Nog extra's maar ga ik niet allemaal vertellen

Als er nog mensen interesse hebben in zo een systeem, dan zou ik kijken om iets dergelijks te maken. Ik zit enkel nog met een probleem met enkele elektronische componenten.
    Nogtans simpel, weeg een lege spoel, daarna de bijna lege en trek het gewicht van de lege af, meg dit gewicht kan je in principe de resterende lengte berekenen

Er zijn printers geweest met dit soort detectie, maar je kon dan ook alleen die spoelen van de fabrikant zelf gebruiken en die waren meestal minstens 2 keer zo duur: 70 euro voor pla bvb

Ultimaker steekt nfc chips in hun spoelen (laat gelukkig wel nog andere merken toe), maar ik denk dat dat alleen voor setings uit te lezen is.

De formlabs heeft deze detectie, maar dat is een ander niveau van printers

Om dit echt praktisch te maken moet er een universeel systeem komen, wat ik niet direct zie gebeuren.
    Laatst gewijzigd door falc.be; 4 juli 2017 om 20:19
    dude

Mulle's schermafbeelding
    iTrader
    166 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door falc.be Bekijk bericht
    Nogtans simpel, weeg een lege spoel, daarna de bijna lege en trek het gewicht van de lege af, meg dit gewicht kan je in principe de resterende lengte berekenen

Er zijn printers geweest met dit soort detectie, maar je kon dan ook alleen die spoelen van de fabrikant zelf gebruiken en die waren meestal minstens 2 keer zo duur: 70 euro voor pla bvb

Ultimaker steekt nfc chips in hun spoelen (laat gelukkig wel nog andere merken toe), maar ik denk dat dat alleen voor setings uit te lezen is.

De formlabs heeft deze detectie, maar dat is een ander niveau van printers

Om dit echt praktisch te maken moet er een universeel systeem komen, wat ik niet direct zie gebeuren.
    Mijn bedoeling is om iets te maken dat voor de meeste printers kan gebruikt worden. Deze week alle componenten ontvangen voor minder dan €50. Ik heb gekozen voor de Arduino omdat deze heel goedkoop is. Het is de eerste keer dat ik deze gebruik en valt heel goed mee. In 3 uur tijd alle componenten aan de praat gekregen + loggen op SD kaart. Dan eens beginnen aan het echte werk.
    • COMPONENTEN LIJST
    • Arduino uno
    • Ethernet shield
    • Batterij + gesp
    • RFID chip + card
    • LCD-module 2x16
    • Enoder-module
    • Breadboard
    • Bedrading
    • Weerstandjes
    • MicroSD

iTrader
    40 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Prusa i3 MK2S kit eindelijk toegekomen. Is mijn 3de 3D printer kit, en veruit de beste kit tot noch toe.

Print kwaliteit is nog indrukwekkender. Na 2 dagen zonder enige tweaking (enkel wat test prints, spool holder, e.d. geprint):

Anoniem0's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

ma tis teveel geld voor wat ik er maar mee doe. (bijt wel nog altijd in mijn been )
    Heb je er echt 7 weken moeten op wachten?
    'The world will not be destroyed by those who do evil, but by those who watch them without doing anything'
    -Albert Einstein
    Belmoto

iTrader
    40 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Yep, 7 weken. Toen ik bestelde was de verwachtte levertijd 8 weken.
    Dit is misschien interessant als je de prijs te hoog vindt:
    The I3-R 3D printer is Online ! – MakerFr

Een kloon van de MK2 voor ca 300 euro. Ben zelf aan het overwegen om de stukken te printen en te kopen voor een 2de printer (eentje wil ik multimaterial upgrade op zetten).

Anoniem0's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Yep, 7 weken. Toen ik bestelde was de verwachtte levertijd 8 weken.
    Dit is misschien interessant als je de prijs te hoog vindt:
    The I3-R 3D printer is Online ! – MakerFr

Een kloon van de MK2 voor ca 300 euro. Ben zelf aan het overwegen om de stukken te printen en te kopen voor een 2de printer (eentje wil ik multimaterial upgrade op zetten).
    ikzelf heb anet a8. Doet zijn ding meer dan goed genoeg voor de stukken die ik maak.
    enkel pla en realflex pla
    'The world will not be destroyed by those who do evil, but by those who watch them without doing anything'
    -Albert Einstein
    Belmoto

Pagina 4 van 40 Eerste 1234567814 ... Laatste

Regels voor berichten