Bekijk resultaten enquête: Welke "mentale stoornis" heb jij?

Aantal stemmers
74. Je mag niet stemmen in deze enquête
  • Bipolaire stoornis

7 9,46%
  • Schizofrenie

3 4,05%
  • Borderline

2 2,70%
  • Angst- en/of paniekstoornis(sen)

18 24,32%
  • Depressie

12 16,22%
  • OCD (dwangneuroses en - gedachten)

6 8,11%
  • ASS (Autisme)

12 16,22%
  • AD(H)D

9 12,16%
  • Andere

6 8,11%
  • Geen

30 40,54%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk.
Pagina 1 van 10 12345 ... Laatste

iTrader
    0

Welke "mentale stoornis" heb jij? #2

Vervolg op http://www.9lives.be/forum/natuur-we...s-heb-jij.html

Tijd voor een nieuwe poll (met multiple choiche answers) en nieuwe opties.
    Laatst gewijzigd door Lakigigar; 23 december 2015 om 13:56

glashelder's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Nog steeds neiging tot depressie (paar keer depressief geweest) dus ik blijf maar braaf mijn medicatie slikken want zonder komt het dus niet goed Ben ook wel wat angstig aangelegd maar dat is wel onder controle, geen stoornis of zo. En verder heb ik zo een aantal karaktertrekken die een beetje autistisch aandoen: héél slecht tegen verandering of onverwachte dingen kunnen, snel overprikkeld, kan niet snel schakelen, dingen moeten op een bepaalde manier gebeuren anders klopt het niet en kom ik lastig en zo nog wel een aantal dingen. Maar dat zijn meer wat quirky dingen dan dat ik er echt superlast van heb (privé speelt het wel een rol omdat ik die trekjes dan ook durf te hebben, op mijn werk of zo onderdruk ik dat meer wat ook wel vermoeiend is), dus ook totaal geen stoornis of diagnose hoor.

Ik ben onlangs met mijn vriend naar een gespreksgroep over ADHD bij volwassenen geweest. Dat was wel interessant. We vermoeden dat hij ADHD heeft maar we zijn nog even aan 't zien voor het hoe en wat i.v.m. een diagnose. 'k Heb er hier en daar wat over gelezen en echt 99% van mijn vriend zijn karaktertrekken zijn blijkbaar kenmerken van ADHD Da's trouwens geweldig in combinatie met mijn neurotische trekjes, hahaha. Hij komt overal te laat (want hij kan tijd totáál niet goed inschatten en vergeet de hele tijd van alles) en ik ben overal hysterisch te vroeg. Zo waren we een half uur te vroeg op die gespreksavond want te laat komen KAN NIET in mijn hoofd. Dus dan nog liever een half uur eerder daar
    Laatst gewijzigd door glashelder; 24 december 2015 om 02:45
    "A confident people is not exclusive. A great religion affirms other religions. A great culture affirms other cultures. A great nation affirms other nations. A great individual affirms other individuals, validates the being-ness of others and the vitality." ~ Leonard Cohen

:unsure:'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Paranoïde/angstig aan het worden

mazonemayu's schermafbeelding
    iTrader
    0
    GTS hier
    GG Allin was here

Sneeuwstorm's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door glashelder Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Nog steeds neiging tot depressie (paar keer depressief geweest) dus ik blijf maar braaf mijn medicatie slikken want zonder komt het dus niet goed Ben ook wel wat angstig aangelegd maar dat is wel onder controle, geen stoornis of zo. En verder heb ik zo een aantal karaktertrekken die een beetje autistisch aandoen: héél slecht tegen verandering of onverwachte dingen kunnen, snel overprikkeld, kan niet snel schakelen, dingen moeten op een bepaalde manier gebeuren anders klopt het niet en kom ik lastig en zo nog wel een aantal dingen. Maar dat zijn meer wat quirky dingen dan dat ik er echt superlast van heb (privé speelt het wel een rol omdat ik die trekjes dan ook durf te hebben, op mijn werk of zo onderdruk ik dat meer wat ook wel vermoeiend is), dus ook totaal geen stoornis of diagnose hoor.
    p
    Ik denk niet dat dat karaktertrekken zijn, dat is gewoon hoe uw hersenen in elkaar zitten. Ik kan ook zeer slecht multitasken en schakelen. Als de passagier te veel tegen mij praat tijdens het autorijden dan mis ik de afslag. Ik kan ook niet werken terwijl er collega's babbelen naast mij. Het kan bij een onderbreking soms lang duren eer ik terug in mijn "focus" geraak. Eenmaal ik echt gefocust ben op wat ik doe dan is dat ook geen probleem meer, dan mag er gebabbeld worden en dan hoor ik het niet meer. Maar als ik moet onderbreken dan duurt het soms een half uur eer ik weer echt op gang geraak en dan ben ik precies gelijk een ADHD'er door vanalles en nog wat afgeleid. Ik kom zelf soms te laat, maar haat het als ik dan op tijd ben en andere mensen te laat komen, ik ben een ongeduldigaard.
    Iedereen zit trouwens in het autistische spectrum en pas vanaf het extreem wordt spreken we van een stoornis.
    Als kind hebben ze al gezegd dat ik autistische trekken had, maar ik vind ADD dan beter passen eigenlijk. Ik kan wel socially awkward zijn maar zie meestal wel (soms achteraf) in als ik ergens een sociale blunder heb begaan. Ik ben wel een beetje asociaal want als ik ga eten met collega's wil ik gewoon zo snel mogelijk weer weg als mijn eten op is, in plaats van nog een half uur te zitten babbelen (meestal laat ik dat wel niet merken). Dat is dan niet door sociale angst maar vooral omdat ik mij begin te vervelen. Ik ben en warhoofd en kan ook enorm slecht luisteren, ik verlies snel mijn aandacht wanneer iets mij niet genoeg interesseert, kost dan enorm veel moeite om mijn aandacht er bij te houden. Ik heb dus wel degelijk aandachtsproblemen maar ik heb er min of meer leren mee omgaan, ik heb er nooit pillen voor geslikt. Ik weet nu niet of dat ernstig genoeg is om van ADD te spreken, maar de symptomen zijn zeer herkenbaar allemaal. Omdat mijn punten goed waren op school (toch in het lager) hebben ze daar verder niet laten naar uitkijken, enkel op dingen zoals gericht luisteren en begrijpend lezen scoorde ik slecht. Eigenaardig genoeg ging dictee mij zeer goed af in het middelbaar, ik zat daar altijd tegen het maximum van de punten aan en de leraar begreep dat dan niet. Ik kon op bepaalde dingen mijn leeftijd ver vooruit zijn maar op andere vlakken dan achteruit. Zo kon ik op mijn 5 jaar al vlot de klok lezen en kon ik pas op mijn 10-11 jaar mijn veters strikken. Het stereotype van de verstrooide professor is mij wel bekend, wetenschap gaat mij goed af, dagdagelijkse dingen minder

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sneeuwstorm Bekijk bericht
    Zo kon ik op mijn 5 jaar al vlot de klok lezen en kon ik pas op mijn 10-11 jaar mijn veters strikken. Het stereotype van de verstrooide professor is mij wel bekend, wetenschap gaat mij goed af, dagdagelijkse dingen minder
    Klinkt bekend, zo kon mijn klein al lezen en schrijven voor ze naar de kleuterschool ging en had ze op haar 5 jaar al haar 1500m diploma in t zwembad, maar t heeft wel tot haar 8 of 9 jaar geduurd eer ze kon fietsen
    GG Allin was here

iTrader
    2 (100%)
    Ik was echt supertraag in alles. Zeker veters strikken (maar dat kwam doordat ik linkshandig ben en iedereen het mij op een rechtshandige manier toonde - toen mijn linkshandige vader het voordeed was ik er zo mee weg) en zwemmen (vond ik doodeng, ik wou ook helemaal niet kunnen zwemmen ).

Ik denk niet dat dat karaktertrekken zijn, dat is gewoon hoe uw hersenen in elkaar zitten.
    Goh, geen idee, ik kreeg net vanmorgen van iemand een berichtje die zei dat het hem eerder deed denken aan dwangklachten - om zo de illusie van controle te houden, bij het angstige etc - wat blijkbaar sterk samenhangt met depressie. Wat ook zou kunnen. En in hoeverre dat dan met hersenen of karaktertrekken te maken heeft (of karaktertrekken het gevolg van hersenen of hersenen het gevolg van karaktertrekken zijn), goh, 'k weet niet, in principe maakt mij dat ook niet zo sterk uit. Het is er, het zijn aanwezige trekjes en of dat dan vanuit mijn karakter komt of door hoe mijn hersenen in elkaar zitten (wat dus ook wel samenhangt), dat maakt mij niet zoveel uit.
    "A confident people is not exclusive. A great religion affirms other religions. A great culture affirms other cultures. A great nation affirms other nations. A great individual affirms other individuals, validates the being-ness of others and the vitality." ~ Leonard Cohen

s.i.m.o.n's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Ik ben nog nooit een dag op tijd geweest op het werk (nu ongeveer een jaar). Heb ik nu ook ADHD?

iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door s.i.m.o.n Bekijk bericht
    Ik ben nog nooit een dag op tijd geweest op het werk (nu ongeveer een jaar). Heb ik nu ook ADHD?
    't Is dus wel wat complexer dan dat. Hij is nergens op tijd, vergeet alles, maakt projecten nooit af (er ligt hier nog een cryptex die hij aan het maken was, hele stukken stof voor hangmatjes waar hij ooit aan begonnen was, een computer die hij al drie jaar wil verkopen, stukken leer waar hij ooit iets mee wou maken, plankjes die nog achter de dvd's in de dvdkast gemonteerd moeten worden, en dat is dan alleen nog maar hetgene ik nu rap bedenk), kan tijd totaal niet inschatten (hij wou nu om 17u ten laatste vertrekken naar zijn ouders, hij zegt net om 16u55 tegen mij dat hij "nog heel rap efkens zijn haar gaat wassen"), krijgt nog net geen deurwaarders op zijn dak omdat hij drie herinneringen van de watermaatschappij gewoon 'ergens' legt met het idee om ze later te lezen en dat dan nooit doet (ik heb die bij het opruimen ineens gevonden terwijl hij zei dat hij ze nooit gezien had), raakt constant afgeleid tijdens het doen van iets maar is soms wel met drie dingen tegelijk bezig (film aan het kijken, iets opzoeken op zijn tablet en tegelijk een spelletje spelen op zijn gsm), kan best opvliegend zijn, heeft last van stemmingswisselingen,...

't Is echt niet zo van "amai die komt soms te laat die heeft zeker ADHD." Ik nodig u uit om eens een half jaar met mijn lief samen te wonen

iTrader
    0
    Ik denk niet dat dat karaktertrekken zijn, dat is gewoon hoe uw hersenen in elkaar zitten. Ik kan ook zeer slecht multitasken en schakelen. Als de passagier te veel tegen mij praat tijdens het autorijden dan mis ik de afslag. Ik kan ook niet werken terwijl er collega's babbelen naast mij. Het kan bij een onderbreking soms lang duren eer ik terug in mijn "focus" geraak. Eenmaal ik echt gefocust ben op wat ik doe dan is dat ook geen probleem meer, dan mag er gebabbeld worden en dan hoor ik het niet meer. Maar als ik moet onderbreken dan duurt het soms een half uur eer ik weer echt op gang geraak en dan ben ik precies gelijk een ADHD'er door vanalles en nog wat afgeleid. Ik kom zelf soms te laat, maar haat het als ik dan op tijd ben en andere mensen te laat komen, ik ben een ongeduldigaard.
    Iedereen zit trouwens in het autistische spectrum en pas vanaf het extreem wordt spreken we van een stoornis.
    Als kind hebben ze al gezegd dat ik autistische trekken had, maar ik vind ADD dan beter passen eigenlijk. Ik kan wel socially awkward zijn maar zie meestal wel (soms achteraf) in als ik ergens een sociale blunder heb begaan. Ik ben wel een beetje asociaal want als ik ga eten met collega's wil ik gewoon zo snel mogelijk weer weg als mijn eten op is, in plaats van nog een half uur te zitten babbelen (meestal laat ik dat wel niet merken). Dat is dan niet door sociale angst maar vooral omdat ik mij begin te vervelen. Ik ben en warhoofd en kan ook enorm slecht luisteren, ik verlies snel mijn aandacht wanneer iets mij niet genoeg interesseert, kost dan enorm veel moeite om mijn aandacht er bij te houden. Ik heb dus wel degelijk aandachtsproblemen maar ik heb er min of meer leren mee omgaan, ik heb er nooit pillen voor geslikt. Ik weet nu niet of dat ernstig genoeg is om van ADD te spreken, maar de symptomen zijn zeer herkenbaar allemaal. Omdat mijn punten goed waren op school (toch in het lager) hebben ze daar verder niet laten naar uitkijken, enkel op dingen zoals gericht luisteren en begrijpend lezen scoorde ik slecht. Eigenaardig genoeg ging dictee mij zeer goed af in het middelbaar, ik zat daar altijd tegen het maximum van de punten aan en de leraar begreep dat dan niet. Ik kon op bepaalde dingen mijn leeftijd ver vooruit zijn maar op andere vlakken dan achteruit. Zo kon ik op mijn 5 jaar al vlot de klok lezen en kon ik pas op mijn 10-11 jaar mijn veters strikken. Het stereotype van de verstrooide professor is mij wel bekend, wetenschap gaat mij goed af, dagdagelijkse dingen minder
    Heel wat karaktertrekken bij mij ook.

Wat wel zo is, is dat autisme geen hokjesdenken stoornis is (is eigenlijk geen enkele "mentale stoornis"). Het is niet dat je het hebt of je hebt het niet, je hebt gewoon wat meer aanleg en voor bepaalde symptonen hebben ze een naam. Autismespectrumstoornis is trouwens ook een benaming voor heel wat autismes (zoek maar eens op asperger bvb. ). Merk verder heel wat kenmerken als bij jou als bij mij, en heb ook vermoedens dat ik ADD had, en er werd vroeger ook gezegd dat ik autisme had. Men zei zelfs dat ik te dom was voor het bijzonder onderwijs Ik heb nu een IQ van 135 en heb een hele ronde zelfs verkeerd verstaan waardoor het nog hoger had kunnen zijn. In het derde kleuter had ik (ik heb de papieren nog gelezen) een IQ van de 40 ofzo.

Ik herinner me trouwens nauwelijks iets van die tijd. Mijn geheugen van toen zijn enkel lichte flatsen. Mijn geheugen was toen blijkbaar niet voldoende getraind. Mijn woordenschat was enorm zwak. Ik kon op dat moment geen tien woorden spreken maar ik kon wel kloklezen. Dat was dus allemaal het gevolg van kindermishandeling en vooral -verwaarlozing. Toen ik overgezet werd naar een ander gezin, ging het allemaal veel beter. Alle achterstand kunnen ophalen, mede door hoogbegaafdheid - zo blijkt achteraf en vooral nu.

Raar levensverhaal trouwens in detail, maar bon. Ga trouwens later eens ingaan op wat mentale stoornissen, nu geen zin in.
    Laatst gewijzigd door Lakigigar; 24 december 2015 om 17:13

s.i.m.o.n's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door glashelder Bekijk bericht
    't Is dus wel wat complexer dan dat. Hij is nergens op tijd, vergeet alles, maakt projecten nooit af (er ligt hier nog een cryptex die hij aan het maken was, hele stukken stof voor hangmatjes waar hij ooit aan begonnen was, een computer die hij al drie jaar wil verkopen, stukken leer waar hij ooit iets mee wou maken, plankjes die nog achter de dvd's in de dvdkast gemonteerd moeten worden, en dat is dan alleen nog maar hetgene ik nu rap bedenk), kan tijd totaal niet inschatten (hij wou nu om 17u ten laatste vertrekken naar zijn ouders, hij zegt net om 16u55 tegen mij dat hij "nog heel rap efkens zijn haar gaat wassen"), krijgt nog net geen deurwaarders op zijn dak omdat hij drie herinneringen van de watermaatschappij gewoon 'ergens' legt met het idee om ze later te lezen en dat dan nooit doet (ik heb die bij het opruimen ineens gevonden terwijl hij zei dat hij ze nooit gezien had), raakt constant afgeleid tijdens het doen van iets maar is soms wel met drie dingen tegelijk bezig (film aan het kijken, iets opzoeken op zijn tablet en tegelijk een spelletje spelen op zijn gsm), kan best opvliegend zijn, heeft last van stemmingswisselingen,...

't Is echt niet zo van "amai die komt soms te laat die heeft zeker ADHD." Ik nodig u uit om eens een half jaar met mijn lief samen te wonen
    Mijn excuses als ik lichtjes op je tenen getrapt heb!

Veel trekjes van je vriend heb ik ook, maar - ik zeg het - het zijn trekjes Meer ga ik er niet achter zoeken. Ik had vroeger een stiefbroer met ADHD, dat helpt ook wel alles een beetje te relativeren En op het werk zit iemand met autisme, daar herken ik ook trekjes van bij mezelf (voorbeeldje: als ik muziek hoor, ben ik hélemaal van de wereld ). Maar bij hem zie je gewoon aan alles wat hij doet dat hij autistisch is. Dat is heus wel wat anders als enkele 'trekjes' hebben! Ik ben nu eigenlijk perfect gelukkig met mezelf, het is maar hoe je zelf ermee omgaat. Dus jij en je vriend passen perfect samen dan precies

En op je laatste voorstel: nee dank u!

jawadde001's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Soms denk ik dat ik een lichte vorm van autisme heb. Zeker ben ik daar niet van. Nog nooit heb ik dat laten testen. Deels omdat ik het nut van zo'n diagnose niet inzie, maar ook omdat ik
    bang ben van wat als het wel zo is. Dan krijg je een stempel opgeplakt en kijk je in de spiegel en ziet iemand staan die officieel gebrandmerkt staat als "niet normaal". Geen fijne gedachte...
    Money always returns to its true owners.
    Volatilty mean reverts but contango losses are forever.
    If you're short premium, you don't sleep. If you're long premium, you don't eat.

Nesjamag's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik heb schizotypische trekjes, bipolaire trekjes (afwisselend hypomanie en melancholie), en heb aanleg tot paranoia (die ik bewust heb leren negeren).
    Ik kom te intelligent en bewust over om iets van diagnose te krijgen, maar ik ben eigenlijk vrij disfunctioneel op vlak van deelname in deze maatschappij.
    Unlimited Potential!

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nesjamag Bekijk bericht
    Ik heb schizotypische trekjes, bipolaire trekjes (afwisselend hypomanie en melancholie), en heb aanleg tot paranoia (die ik bewust heb leren negeren).
    Ik kom te intelligent en bewust over om iets van diagnose te krijgen, maar ik ben eigenlijk vrij disfunctioneel op vlak van deelname in deze maatschappij.
    Klinkt gelijk voer voor mijne vriendenkring
    GG Allin was here

iTrader
    0
    Autisme is geen hokjesdenken, je hebt een beetje weinig autisme, een beetje autisme en een beetje veel autisme. Dat is één grijs iets, en autisme is gewoon een benaming voor de mensen die in het rechtervak zitten, maar je hebt ook mensen die daar kenmerken van hebben, normaal kunnen functioneren en een klein beetje hinder daarvan ondervinden. Bovendien zitten hier onderscheidingen in. Klassiek autisme komt hier sowieso niet voor, want dan zou je niet hier zitten en niet de intelligentie hebben om actief bij te dragen op een forum. Je zal meer aan de Aspergervariant kenmerken voldoen. Of andere soort autismes maar dan eerder met normale en hoge begaafdheid.

Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. Er zijn veel mensen die dat hebben waarvan ook een aanzienlijk deel succesvolle mensen, waarbij sommigen er wel openlijk over zijn (die lijst vind je op wikipedia) en sommigen er niet openlijk zijn (en er grote vermoedens zijn: bvb. Stanley Kubrick, Steven Spielberg, Vladimir Poetin, heel veel wetenschappers en een echt indrukwekkende lijst). Ook mensen die kenmerken van autisme hebben gewoon, maar daarom niet minder kunnen functioneren in de maatschappij maar wel gretig gebruik kunnen maken van de voordelen ervan.

Asperger heeft relatief veel nadelen, maar het heeft ook immense voordelen, don't forget it at all. Als je het een beetje hebt en er goed mee kan leren omgaan, dan heb je volgens mij tegenover de gemiddelde mens een voordeel. Maar dat is mijn mening.

Je zal sociaal iets meer moeite hebben, maar je kan sociale vaardigheden zeker en vast aanleren, en voor intelligentie heb je een groot voordeel tegenover andere mensen (= niet omdat je plots intelligenter bent dan de gemiddelde mens, wel omdat je veel meer aanleg hebt om je ergens in te focussen en geïnteresseerd te geraken en in het algemeen veel te weten (heel vaak in een niche, maar ook zeker en vast: soms in een breed interesseveld). Wetenschappers zijn vaak aspergers omdat ze op een jonge leeftijd in de wetenschappelijke vakken geïnteresseerd geraken en daar gewoon veel meer geïnteresseerd en toegewijd zijn dan de gemiddelde medemens, en motivatie is nog altijd veel belangrijker dan gewoon intelligentie.

Het idee dat Aspergers vaak sociaal incapabel zijn en dat je sommige Aspergers kunt herkennen in hun handelingen zijn fout. Ja, dat kan wel bij een extreme variant, maar wanneer het een lichte vorm is, kunnen mensen zich vaak aanpassen en zal je pas een Asperger kunnen herkennen waarmee je daar dag in dag uit mee bezig bent, of je daar een relatie mee hebt, dat er iets anders is, en dan nog kun je die kenmerken aan iets toewijden. Er zijn heel wat succesvolle mensen in de politiek die die variant hebben bijvoorbeeld, of waarvan dit vermoed kunnen worden, maar dat zijn dus geen awkward personen bvb. op het eerste gezicht.
    Laatst gewijzigd door Lakigigar; 26 december 2015 om 13:50

Pagina 1 van 10 12345 ... Laatste

Regels voor berichten