Bekijk resultaten enquête: Welke "mentale stoornis" heb jij?

Aantal stemmers
75. Je mag niet stemmen in deze enquête
  • Bipolaire stoornis

7 9,33%
  • Schizofrenie

3 4,00%
  • Borderline

2 2,67%
  • Angst- en/of paniekstoornis(sen)

18 24,00%
  • Depressie

12 16,00%
  • OCD (dwangneuroses en - gedachten)

6 8,00%
  • ASS (Autisme)

12 16,00%
  • AD(H)D

10 13,33%
  • Andere

6 8,00%
  • Geen

30 40,00%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk.
Pagina 5 van 10 Eerste 123456789 ... Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Würzel Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Hoe weet je dat?

Dat iemand (bijna) nooit 100% introvert of extravert is, dat is de normale reactie van de psyche, er is altijd compensatie, het eenzijdige introverte of extraverte karakter bestaat niet buiten de enkeling die in wezen geestelijk geatrofieerd is, en dus uitermate gestoord is.

Ook, introvert zijn wordt niet bepaald door uw aantal vrienden of hoe lang je praat en dergelijke meer, de begrippen introvert en extravert slaan op de manier waarop uw interactie met de realiteit plaatsvindt. De manier waarop het subject het object waarneemt en ervaart.
    Klopt Ik heb een heel grote vriendenkring en als je mij ziet dan ben ik meestal wel heel actief aanwezig, maar ik ben eigenlijk tamelijk introvert en ik voel mij bij nieuwe mensen totaal niet op mijn gemak. Ik kan ook heel makkelijk dagenlang compleet alleen zitten zonder een mens te zien. Ik ben heel ongevoelig voor menselijk leed en problemen maar ik kan mensen wel heel goed inschatten en heel goed omgaan in sociale interacties maar in mijn gedachten ben ik meestal in andere dimensies. Als ik problemen heb krop ik die eigenlijk nooit op maar ik praat er ook met niemand over, zelfs niet met m'n vriendin. Ik kan eigenlijk alles makkelijk loslaten.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Ook eens een test gedaan voor autisme/Asperger (hoogbegaafdheidsautisme). Het enige waar ik bovengemiddeld "aspie" op scoor, is op het vlak van "bovengemiddelde interesses, opgaan in interesses, het zien van details" dus aspie activiteit. Al de rest is normaal of niet zorgwekkend. (Hoewel aspie aanleg ook nog redelijk scoort). Toen ik zes was ik wel met autisme gediagnosticeerd (-> klassiek autisme). Ik zou toen ook te dom geweest zijn om naar de lagere school te doen, en ik scoorde op IQ testen zwaar ondermaats (>50). Ik werd wel zwaar mishandeld als kind, en het feit dat ik zo dom was, was volgens mij omdat niets van sociale of cognitieve handelingen had aangeleerd. Ik heb dus zeker een zestal jaar met het label autisme moeten rondlopen - hoewel ik toen veel, veel meer kenmerken ervan had. Dat moet ik ook wel toegeven. Het feit dat ik geen asperger heb, wilt ook niet zeggen dat ik geestelijk gezond ben. Ik heb duidelijk een depressie - heb ik geen test voor nodig. En ben ook van plan om er iets aan te doen, hoewel het volgens mij ook deels in mijn karakter zit. Ik heb er wel al een oplossing voor, dus dat komt wel goed. En verder heb ik een eigenaardige persoonlijkheid - die niet wijst op redelijk normaal zijn, maar ook niet wijst blijkbaar op autistisch/aspergergedrag.

Aspie-quiz

Link voor de mensen die de test ook eens willen doen - in het geval je ook met twijfels zit. Wat mij opviel in de test was de hoeveelheid vragen die eigenlijk weinig te makken hadden met autisme naar mijn gevoel. Ik heb geen interesse in mode (dus dat waren aspie puntjes erbij), maar bepaalt dat dan dat ik zogezegd autisme had omdat ik zogezegd niet geïnteresseerd was in mode. En zo waren er nog wel tien vragen.

Het is ergens een klein beetje een last dat van mijn schouder valt, hoewel ik altijd toch die kleine twijfel zal hebben - door die obsessieve interesses. Het viel me wel al op dat niemand er de laatste jaren nog over begon. Op de lagere school keken veel mensen raar naar me, op de middelbare school amper (hoewel er in de eerste jaren sommigen wel eens raar keken).

Edit: Trouwens, je hoeft resultaten niet hier te zetten hoor , ik deel het nu wel omdat ik daar behoefte toe heb, maar kan begrijpen (en vind het zelfs logisch) dat zoiets strict privé kan zijn.

Sneeuwstorm's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Volgens mij had gij iets anders dan autisme: zoek eens reactive attachment disorder op. Verwaarloosde kinderen vertonen soms autistische symptomen. Hoogst waarschijnlijk was die diagnose dus verkeerd. Ik had die test eens gedaan en kwam hoger uit dan gij: ik scoor vooral extreem laag op neurotypical talent en zeer hoog op aspie talent. Ik ben dan ook een IT-er dus dat is niet te verwonderen. Trouwens in het middelbaar had ik veel meer last van sociale angst dan in het lager, daar was dat niet echt problematisch. In het middelbaar was ik de personificatie van de socially awkward penguin meme. Waarschijnlijk dat ik in het lager ook al behoorlijk socially awkward was maar dat dat toen beter getolereerd werd.

Mensen vinden mij soms misschien raar, maar niemand is over mij ooit over Asperger begonnen. Zo extreem is het denk ik niet, ik denk dat de meeste mensen dat syndroom eerder met Sheldon Cooper associëren. Ik heb wel al te horen gekregen dat mijn sociale vaardigheden slecht zijn.

Geen interesse hebben in mode is normaal voor mannen denk ik.
    Laatst gewijzigd door Sneeuwstorm; 10 januari 2016 om 13:45

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik had sowieso een professionele diagnose autisme - hoewel die verkeerd kan zijn (maar dan heb ik dus heel mijn leven lang met een etiket rondgelopen - bah - hoewel ik het altijd ontkend heb in mezelf sinds ik middelbare school liep.). Maar ik had vroeger volgens mij wel veel meer duidelijkere autistische kenmerken. In het lager was het meer getolereerd, in het middelbaar wordt dat wel minder getolereerd.

Zal eens kijken naar wat het is. Het zou wel kunnen, hoewel ik me niet onmiddelijk herken in de symptonen, maar als je het breder invult kan het wel, en kan het mogelijk wel een verklaring zijn.

Würzel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Jouw Aspie score: 171 op 200
    Jouw neurotypische (niet-autistische) score: 30 op 200

Ik ben Asperger, maar dat wist ik al.

Würzel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ElevationBoy Bekijk bericht

Ook eens een test gedaan voor autisme/Asperger (hoogbegaafdheidsautisme). Het enige waar ik bovengemiddeld "aspie" op scoor, is op het vlak van "bovengemiddelde interesses, opgaan in interesses, het zien van details" dus aspie activiteit. Al de rest is normaal of niet zorgwekkend. (Hoewel aspie aanleg ook nog redelijk scoort). Toen ik zes was ik wel met autisme gediagnosticeerd (-> klassiek autisme). Ik zou toen ook te dom geweest zijn om naar de lagere school te doen, en ik scoorde op IQ testen zwaar ondermaats (>50). Ik werd wel zwaar mishandeld als kind, en het feit dat ik zo dom was, was volgens mij omdat niets van sociale of cognitieve handelingen had aangeleerd. Ik heb dus zeker een zestal jaar met het label autisme moeten rondlopen - hoewel ik toen veel, veel meer kenmerken ervan had. Dat moet ik ook wel toegeven. Het feit dat ik geen asperger heb, wilt ook niet zeggen dat ik geestelijk gezond ben. Ik heb duidelijk een depressie - heb ik geen test voor nodig. En ben ook van plan om er iets aan te doen, hoewel het volgens mij ook deels in mijn karakter zit. Ik heb er wel al een oplossing voor, dus dat komt wel goed. En verder heb ik een eigenaardige persoonlijkheid - die niet wijst op redelijk normaal zijn, maar ook niet wijst blijkbaar op autistisch/aspergergedrag.

Aspie-quiz

Link voor de mensen die de test ook eens willen doen - in het geval je ook met twijfels zit. Wat mij opviel in de test was de hoeveelheid vragen die eigenlijk weinig te makken hadden met autisme naar mijn gevoel. Ik heb geen interesse in mode (dus dat waren aspie puntjes erbij), maar bepaalt dat dan dat ik zogezegd autisme had omdat ik zogezegd niet geïnteresseerd was in mode. En zo waren er nog wel tien vragen.

Het is ergens een klein beetje een last dat van mijn schouder valt, hoewel ik altijd toch die kleine twijfel zal hebben - door die obsessieve interesses. Het viel me wel al op dat niemand er de laatste jaren nog over begon. Op de lagere school keken veel mensen raar naar me, op de middelbare school amper (hoewel er in de eerste jaren sommigen wel eens raar keken).

Edit: Trouwens, je hoeft resultaten niet hier te zetten hoor , ik deel het nu wel omdat ik daar behoefte toe heb, maar kan begrijpen (en vind het zelfs logisch) dat zoiets strict privé kan zijn.
    Ik vind uw uitslag eerder Neuro-typisch dan autistisch, maar dan kan enkel een indruk zijn natuurlijk.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ja, ik zeg enkel dat ik qua activiteit redelijk aspie scoor (dat ik kan opgaan in mijn interesses). Rest is niet-autistisch.

Ik blijf erbij dat ik veel van die kenmerken vroeger wel had (fysiek ook). Hier en daar zie ik ook restanten van, maar in mijn privéleven zal niemand denken dat ik asperger ben (enkel als ik veel praat over mijn interesses, en vaak de neiging om veel over mezelf te willen vertellen, hoewel ik me daar bewust van ben). Ik ben wel emotioneel, kan zeker anderen hun emoties aanvoelen en ben persoonlijk zelf emotioneler dan de gemiddelde man, hoewel ik een probleem heb met het uiten ervan (maar dat is eerder angst, dan autistisch). Vrouwen zeggen altijd dat ik hen zeer goed kan begrijpen, altijd al gehoord gekregen.

Het vreemde is dat mijn ouders me niet willen geloven, ook omdat ik mijn emoties nooit wil en zal tonen tegenover hen. En dat ik me zeer terugtrek tegenover hen toe, wat ook effectief zo is aangezien ik dat bewust doe. Ik zeg het al jaren dat ik aan die diagnose twijfel. Vroeger had ik het wellicht wel, nu gewoon niet. Ik zag dat ook evolueren, waar ik in het lager wel als een autist beschouwd werd, heeft gewoon niemand dat nog doorgehad in mijn latere jaren op het secundair onderwijs.

Bepaalde restanten vind ik nog terug (maar dat zijn er heel weinig en maar max. een tiental (die ook meestal zijn aangeduid op de test). De vraag is: heb ik ooit autisme gehad? En zoja, is dat autisme genezen? Of ben ik iemand die er op zo een goede wijze mee kan omgaan, dat ik gewoon perfect normaal lijk/ben?

Het leuke is dat ik de voordelen er nog van heb, maar de nadelen er amper nog zijn. Aspie activiteit vind ik absoluut niet nadelig, en misschien is dat de reden dat ik dat nog heb (omdat ik het nooit als negatief beschouwde?). Of is het zo dat ik dat vanuit een normale situatie heb gecreerd en gewoon dat talent heb. Als je dat goed kan gebruiken hou je dus de eigenschappen van op details letten en uren met iets bezig zijn zonder dat je het opmerkt, snel leren doordat het nooit als leren aanvoelt maar als ontspanning, en als je dat kan doen in je studie heb je grote voordelen.

Er zijn bepaalde sociale situaties waar ik moeite mee heb, maar dat komt meer uit angst voort dan uit autisme. En het verschil is dat de wil er wel vaak aanwezig is, en dat het te overwinnen valt (waar ik mee bezig ben, en vaak valt het dan ook erg goed mee). Zo was ik bang om alleen naar de cinéma te gaan, maar nu blijkt dat het gewoon leuker is dan met anderen te gaan voor bepaalde films (hoewel ik ook geen nee zeg tegen andere mensen hoor als ze dat vragen).

Restanten die ik bijvoorbeeld nog heb zijn dat ik moeite heb om in een gesprek een kant te kiezen (als er zich groepjes in een groep vormen of als er achtergrondgeluid is, of verschillende mensen door elkaar praten, en ik vaak eens moet vragen om het te herhalen wat ze zeiden. Ook feestjes zijn lastig. Ook heb ik vaak veel te veel fysieke energie s'nachts voor één of andere reden waardoor ik geregeld moet gaan lopen buiten op tijdstippen die niet normaal zijn - en meestal is dat zo als ik me goed voel.
    Laatst gewijzigd door Lakigigar; 14 januari 2016 om 16:49

Nahrtent's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Volgens die test ben ik ook een aspie.
    Lichtjes onverwacht, en ik ga er verder ook niet te veel belang aan hechten.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SinDweller Bekijk bericht
    Volgens die test ben ik ook een aspie.
    Lichtjes onverwacht, en ik ga er verder ook niet te veel belang aan hechten.
    Mwah. Ik denk wel dat het belangrijk is, dat je weet dat zwak NT scoren, niet automatisch wilt betekenen dat je aspie bent. Scoor je gewoon zwak links, of is het rechts dat je sterke afwijkingen hebt (en dan vooral communicatie en perceptie)?

Als er vragen tussenzitten zoals: hou je van roddelen? (waar ik me kan voorstellen dat velen neen aanduiden - ik heb ja gezet (want stiekem hou ik daarvan)) en hou je van mode dan weet je dat veel mannen al 2x neen gaan antwoorden

Het is wel een feit dat autisme veel vaker voorkomt dan vroeger (een ziekte van de 21ste eeuw. Er zijn nu al cijfers van 1/50 heeft het (dat is erg veel, te veel? ), en mannen 1/25 ervan. Er is veel over onbekend, en men denkt dat het om eten (dingen die men in het eten steekt) en bepaalde vaccins de kans op autisme vergroten (zo heeft een vaccinatiemaker uit Italie het probleem al erkend). Gaat om vaccins voor kinderziektes zoals waterpokken en griepvaccins voor volwassenen (maar die zijn daar minder vatbaar voor omdat ze al ontwikkeld zijn).

Maarja, veel onzekerheid. Net zoals dat men niet weet of je er kan van genezen. De ene bron zegt neen onmogelijk, andere bron geeft aan 10 procent geneest (met beduidend hoger slagingspercentage bij mensen met hoog iq)

Ik zou er weinig waarde aan hechten, als het probleem zich niet tot uiting komt in het dagelijks leven, geen waarde aan hechten.
    Laatst gewijzigd door Lakigigar; 14 januari 2016 om 16:59

Nahrtent's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Mwah. Ik denk wel dat het belangrijk is, dat je weet dat zwak NT scoren, niet automatisch wilt betekenen dat je aspie bent. Scoor je gewoon zwak links, of is het rechts dat je sterke afwijkingen hebt (en dan vooral communicatie en perceptie)?

Als er vragen tussenzitten zoals: hou je van roddelen? (waar ik me kan voorstellen dat velen neen aanduiden - ik heb ja gezet (want stiekem hou ik daarvan)) en hou je van mode dan weet je dat veel mannen al 2x neen gaan antwoorden.
    Het zijn vooral de vragen over introvert/extravert en communicatie die mij de das hebben omgedaan, denk ik. Bij roddelen heb ik iets tussen de twee gezet, ik luister wel graag naar geroddel maar ik probeer er zelf niet teveel aan mee te doen.

En idd, ik heb er geen last van. Vroeger voelde ik mij wel wat aparter, maar van tegenwoordig maken de mensen in mijn omgeving er geen spel meer rond of vinden ze het zelfs grappig, dus 't is mij allemaal best.

citrofenwick's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik heb het topic niet helemaal gelezen, maar ik vind het wel opmerkelijk dat 1/5 aangeeft ASS te hebben. Het feit dat dit forum wel wat geeks aantrekt zal natuurlijk een rol spelen. (totaal n/o )

Trouwens: Officieel bestaat, sinds de DSM V, de diagnose Asperger niet meer.

Als er vragen tussenzitten zoals: hou je van roddelen? (waar ik me kan voorstellen dat velen neen aanduiden - ik heb ja gezet (want stiekem hou ik daarvan)) en hou je van mode dan weet je dat veel mannen al 2x neen gaan antwoorden

Het is wel een feit dat autisme veel vaker voorkomt dan vroeger (een ziekte van de 21ste eeuw. Er zijn nu al cijfers van 1/50 heeft het (dat is erg veel, te veel? ), en mannen 1/25 ervan. Er is veel over onbekend, en men denkt dat het om eten (dingen die men in het eten steekt) en bepaalde vaccins de kans op autisme vergroten (zo heeft een vaccinatiemaker uit Italie het probleem al erkend). Gaat om vaccins voor kinderziektes zoals waterpokken en griepvaccins voor volwassenen (maar die zijn daar minder vatbaar voor omdat ze al ontwikkeld zijn).

Maarja, veel onzekerheid. Net zoals dat men niet weet of je er kan van genezen. De ene bron zegt neen onmogelijk, andere bron geeft aan 10 procent geneest (met beduidend hoger slagingspercentage bij mensen met hoog iq)

Ik zou er weinig waarde aan hechten, als het probleem zich niet tot uiting komt in het dagelijks leven, geen waarde aan hechten.
    Heeft die 'genezing' niet te maken met het cognitief kunnen camoufleren van autisme?

Jammer dat mijn gebruikersnaam gemakkelijk aan mijn naam gelinkt kan worden, want anders kon ik hier wel nog wat meer over vertellen
    Laatst gewijzigd door citrofenwick; 14 januari 2016 om 17:44

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SinDweller Bekijk bericht
    Het zijn vooral de vragen over introvert/extravert en communicatie die mij de das hebben omgedaan, denk ik. Bij roddelen heb ik iets tussen de twee gezet, ik luister wel graag naar geroddel maar ik probeer er zelf niet teveel aan mee te doen.

En idd, ik heb er geen last van. Vroeger voelde ik mij wel wat aparter, maar van tegenwoordig maken de mensen in mijn omgeving er geen spel meer rond of vinden ze het zelfs grappig, dus 't is mij allemaal best.
    Nja, niets ernstigs lijkt me. Ik ben ook introvert - hoewel ik wel graag sociaal contact heb soms. En communicatie is ook bij mij soms lastig (gehoor zit daar bij - kan ander iets zijn, of iets onbelangrijks.)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door citrofenwick Bekijk bericht
    Ik heb het topic niet helemaal gelezen, maar ik vind het wel opmerkelijk dat 1/5 ASS heeft. Het feit dat dit forum wel wat geeks aantrekt zal natuurlijk een rol spelen. (totaal n/o )

Trouwens: Officieel bestaat, sinds de DSM V, de diagnose Asperger niet meer.
    Misschien maar goed ook. En klopt: maar je mag er 1 schrappen want ik had ASS aangeduid.

glashelder's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Als aanvulling hierop: ik las onlangs dat autisme zich zo anders uit bij vrouwen, helemaal niet die typische dingen waar je aan denkt bij autisme. 'k Zou het nog eens moeten opzoeken maar dit zinnetje deed er mij aan denken (overigens hou ik niet echt van geroddel, al zeker niet als het tot drama leidt, en nog minder van moede ).
    "A confident people is not exclusive. A great religion affirms other religions. A great culture affirms other cultures. A great nation affirms other nations. A great individual affirms other individuals, validates the being-ness of others and the vitality." ~ Leonard Cohen

Sneeuwstorm's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Sommige vrouwen eindeloos blijven doorroddelen. Ik denk dat mannen een zekere roddel-threshold hebben, als het te veel wordt, dan wordt het storend

glashelder's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik vind roddelen leuk als het zo een nieuwtje is (die en die is zwanger, die heeft seks gehad met de directeur, die twee 9livers hebben stiekem een relatie), maar niet als het echt is om iemand compleet af te breken of te zagen over iemand. Dan weet ik mij geen houding te geven en ik heb ook absoluut geen zin in al dat dramagedoe, of alles wat daarbij komt kijken. Die heeft dat gezegd over die, dat mag ik niet zeggen aan die anders, die kan die niet af maar dat weet die ander ook en die nog andere niet,... Da's veel te ingewikkeld, laat maar, ik onthou dat niet en ga dan sowieso ergens de mist in en dan heb ik het gedaan
    "A confident people is not exclusive. A great religion affirms other religions. A great culture affirms other cultures. A great nation affirms other nations. A great individual affirms other individuals, validates the being-ness of others and the vitality." ~ Leonard Cohen

Pagina 5 van 10 Eerste 123456789 ... Laatste

Regels voor berichten