Pagina 1 van 36 1234511 ... Laatste

Discussie: Het klimaat

iTrader
    0

Het klimaat

Mijn mening omtrent klimaat

Serieus geen topic over het klimaat hier? Hoe kan je dit forumgedeelte dan serieus nemen. Tja, tijd om zelf maar verandering in te brengen. Even een stukje dat ik neergezet heb over de evolutie van onze winden en de gevolgen daarvan op basis van statistieken van logboekweer.nl (heel goede site/database over het weer in de laatste 50 jaar in Eurazie.). Veel is eigen interpretatie uiteraard, maar ik heb wel vrij veel ervaring met de materie, en ik weet wel waarover ik spreek. Eigen interpretatie werkt trouwens voor mij beter, dan het louter blindelings volgen van andersmans artikels, want de kwaliteitskranten kunnen best een hoop zever schrijven, net zoals de IPCC-rapporten en 'kwaliteitsvolle documentaires) die qua punt wel goed zitten, maar quasi alles ontkrachten door cijfers die helemaal uit de lucht gegrepen zijn en alles uit de context plaatsen, en gewoon compleet overdreven zijn (sensatie zeker?). Het valt mij sowieso al op dat de laatste jaren veel instellingen en bedrijven een centje proberen bijverdienen omtrent klimaatverandering door alles te sensationaliseren. Eergisteren las ik een artikel van HLN waarbij ze schreven dat de hitte-index zal stijgen tot 75 graden (!) in ik dacht nabij de Perzische golf? Sowieso. De streek waarover ze het hadden is een droog gebied, dus dan moet je al 70 graden aan de grond hebben om die getallen (77 graden als hitte-index te bereiken met 10 a 20 procent vochtigheid). Ofwel 60 graden met >60 procent vochtigheid, maar dan wil ik niet weten wat er zou gebeuren als daar dan onweders uitbreken (en zo hoge vochtigheidsgraden komen daar nauwelijks voor, en als dat zo is ligt de temperatuur een pak lager. Je kan je niet voorstellen hoeveel ik me daar aan erger. Zeker omdat ze klimaatverandering gewoon tot in het belachelijke trekken, terwijl het er zeker is in, en in veel lichtere vorm nog altijd ernstig is, of zelfs ernstiger dan men zou vermoeden. De laatste 30 jaar is het klimaat effectief wereldwijd met 0.4 graden gestegen. Op een eeuw tijd zal het klimaat dus ongeveer (zonder effecten van buitenaf) 1 graad stijgen. Ik vermoed iets minder. Wanneer dit enkele eeuwen zo doorgaat (laat ons hopen dat er dan ingegrepen wordt), worden katalysators aangesproken (want in de permafrost in Siberie en ijskappen zitten broeikasgassen die een impact hebben die 20x groter is dan CO². Als al dat methaangas vrijkomt, dan pas heb je een enorme ramp. Onze levens zullen maar een klein deel van die klimaatverandering ervaren, maar de schade die wij toebrengen kan onherstelbaar zijn, en enorm problematisch worden voor de generaties die na ons komen. Je wilt niet weten wat er kan gebeuren bij 1-2 graden opwarming. Ik wil het ook gewoon niet weten. De gevolgen zijn immenser dan je je kan voorstellen hoewel die ene graad misschien verwaarloosbaar lijkt voor ons. Zeestromen veranderen, de Polen en het land warmt sneller op dan oceaan (dus veranderingen qua weerpatronen), stromen kunnen stilvallen (zo is er een mogelijkheid tot een Golfstroom shutdown binnen één a twee eeuwen). 1/2e van de Sahara zou/kan regenwoud worden bij 2 graden opwarming. Woestijngordel worden noordelijker, regenwouden zullen verdwijnen. Ik weet zelf niet precies wat de gevolgen zijn.

Over de evolutie van onze winden van het klimaat: meer zuidwestenwinden zorgen voor Indian Summers in de herfst, en meer hittegolven in de zomer die vaker onderbroken worden door hevig onweer. De winters worden zachter en natter door toename westenwinden

nu to the point.

http://www.logboekweer.nl/Actueel/DeBilt_Westenwind.pdf

http://www.logboekweer.nl/Actueel/DeBilt_Zuidenwind.pdf

Zwart op wit staat het gemiddelde qua winden hier beschreven in statistieken. Wat zijn de bevindingen. In de winter nemen de westenwinden toe (wat natter weer en warmere temperaturen betekent). Behalve in december (de enige maand die merkwaardig genoeg kouder wordt). Zuidenwinden komen statistisch gezien frequenter voor in de herfst, en noordenwinden dan weer frequenter in de lente. Logischer omdat het land sneller opwarmt en afkoelt dan de zee, en de drukgebieden zich daar dan ook aan aanpassen (met als gevolg meer hogedruk op het land in de herfst en meer hogedruk op de oceaan in de lente).

Over het algemeen nemen de zuidenwinden ook vrij hard toe. Vooral zuidwestenwinden regeren over de lage landen. Goed voor onweders en hittegolven, minder goed voor winterweer en stabiel zomerweer. Ook daar is een verklaring voor. Het land warmt sneller op in het klimaat dan de zee met als resultaat meer herfstachtige condities doorheen het jaar. (lage druk oceaan, hoge druk continent). In combinatie met een straalstroom die steeds noordelijker wordt is dit het gevolg. Met als resultaat het meer meanderen van de straalstroom. Depressies volgen vaak een steeds meer noordelijker traject op het land. (-> als gevolg van de steeds warmere condities op het land).

Indien dit zich blijft voortzetten vermoed ik dat quasi alle seizoenen minder neerslagdagen zal kennen, maar de neerslag hetzelfde blijft en zelfs toeneemt in zeker de zomer, omwille van toename wisselvalligheid en onweersbuien. Hittegolven zullen enorm toenemen. De winters zullen in de eerste plaats zachter worden, in de tweede plaats eventueel natter.
    Twee fenomen zullen enorm toenemen in de lage landen. Indian Summers (heel erg laat zomerweer) en Spanish Plumes (rechtstreeks extreem hete lucht die vanuit Spanje naar de lage landen komt) met kort daarna hevige onweders. Dat is de laatste jaren al te zien. Dit zal in de toekomst nog meer voorkomen, en nog extremer. Ik vermoed dat we in de toekomst zelfs Indian Summer gaan zien in november, en waarom niet december. 25 graden in december en 40 graden in de zomer lijkt me geen futuristische muziek, maar dingen die in de toekomst een eerste keer zullen voorkomen, en nadien frequenter zullen voorkomen.

Voor de rest nog even ter verduidelijking. Er zijn twee situaties die voor extreme onweders kunnen zorgen. PVA's (die vaker voorkomen in winter) met enorm koude lucht van de oceaan die in sneltempo binnenkomt met een heftige buienlijn (vaak met kort hevig onweer) vaak gecombineerd met dynamisch gunstige omstandigheden voor valwinden en een eventuele kleine windhoos, maar vooral Spanish Plumes (eigenlijk het enige dat de Amerikaanse toestanden nabootst) en waar als alles gunstig valt de energie nagebootst wordt van het Amerikaanse midwesten en een iets kleinere maar nog altijd significante hoeveelheid dynamiek. Enige probleem is dat de trigger iets te vaak te direct vanuit het westen komt waardoor de afkoeling zich iets te vroeg inzet, en in het westen de energie niet altijd optimaal benut wordt die er was.

De opwarming van het klimaat: een kaartje

Een betrouwbaar kaartje waar alle metingen (verschillende uitgevoerd) samengenomen worden (= een meta-analyse). Dit is de meest betrouwbare kaart omtrent klimaatopwarming. Dit is dan ook te volgen. De laatste maand zou toevallig (of juist niet: door El Nino) de maand zijn met de warmste afwijking van de wereldwijd temperatuur. Niet toevallig omdat de Aarde effectief opwarmt, maar ook door El Nino, en omdat de herfsten daar blijkbaar meer voor geschikt zijn voor afwijkingen naar boven (ook al omdat El Nino nu het vaakst op zijn sterkst is. De laatste grote El Nino was in 1997 wat dan ook een enorme uitschieter is naar boven. Ook deze maand zal een uitschieter worden. Je zal een daling zien, zeker omdat een La Nina (het omgekeerde) verwacht wordt volgend jaar. Maar zoals altijd zal het gemiddelde wel omhoog gaan, terwijl de afwijkingen soms voor een verkeerd beeld zorgen. Een klimaat neemt een periode in beslag van 30 jaar. Maar je kan al drie keer raden wat republikeinen gebruiken om klimaatopwarming te ontkrachten. De laatste 15 jaar (sinds 1997) is het niet meer opgewarmd.

Wel dan mag je terug naar de basisschool gaan om een grafiek te leren herkennen, en de definitie van weer & klimaat opnieuw van buiten te blokken. Zo, als er vragen zijn, vraag maar...

"De combi van GISS/NCEI/HADCRUT/UAH/RSS had over oktober 2015 een afwijking van +0,53° t.o.v. de basisperiode 1981-2010; een 1e plaats sinds 1979. Het is tevens de hoogste afwijking voor welke maand dan ook in de reeks.

De laatste 12 maanden kenden een afwijking van +0,35°.
    Jan t/m okt 2015 had een afwijking van +0,36° (1e plaats).

Voor wat betreft de afzonderlijke reeksen:
    GISS: okt +1,04° t.o.v. 1951-1980 (1e plaats), +0,62 t.o.v. 1981-2010
    NCEI: okt +0,98° t.o.v. 1901-2000 (1e plaats), +0,58 t.o.v. 1981-2010
    HADCRUT: okt +0,79° t.o.v. 1961-1990 (1e plaats), +0,53 t.o.v. 1981-2010
    UAH: okt +0,57° t.o.v. 1981-2010 (1e plaats)
    RSS: okt +0,44° t.o.v. 1979-1998 (2e plaats), +0,35 t.o.v. 1981-2010"

Eerste twee zijn satellietreeksen.

Wie ene iets langere termijn eens wilt zien, heb dit ook nog gevonden met bijstaand bericht

"Ook even een 'combi' over wat langere tijd, bijgewerkt t/m oktober 2015.
    Deze is samengesteld uit HADCRUT (sinds 1850), NCEI en GISS (sinds 1880), en UAH en RSS (sinds 1979).

Voor de duidelijkheid: het betreft hier geen kalenderjaren, maar steeds aantal x 12 maand."
    Laatst gewijzigd door Lakigigar; 10 december 2015 om 01:17

Anoniem0's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    het is een van de redenen dat ik en mijn vriendin bewust kinderloos blijf.
    'The world will not be destroyed by those who do evil, but by those who watch them without doing anything'
    -Albert Einstein
    Belmoto

mazonemayu's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door witten Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    het is een van de redenen dat ik en mijn vriendin bewust kinderloos blijf.
    kunt dan even goed geen auto hebben of vlees eten
    GG Allin was here

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mazonemayu Bekijk bericht
    kunt dan even goed geen auto hebben of vlees eten
    Of ik kan juist genieten van mijn steak en met een vervuilende wagen rijden omdat ik geen kinderen heb. Kameraad van mij rijdt met SUV. Is ook bewust kinderloos. Kreeg die onder zijn voeten van hippie vrouw met 3 klein mannen dat hij toch een vervuilende wagen had. Mijne maat heeft ze dan eens op de feiten gewezen dat haar 3 kinderen een pak meer CO2 gaan produceren

Sent from my iPhone using Tapatalk
    'The world will not be destroyed by those who do evil, but by those who watch them without doing anything'
    -Albert Einstein
    Belmoto

iTrader
    4 (100%)

Ik drop dit anders even. Mijn oprechte wensen voor uw kinderen eten te kunnen geven

-Albert Einstein
    Belmoto

mazonemayu's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Of ik kan juist genieten van mijn steak en met een vervuilende wagen rijden omdat ik geen kinderen heb. Kameraad van mij rijdt met SUV. Is ook bewust kinderloos. Kreeg die onder zijn voeten van hippie vrouw met 3 klein mannen dat hij toch een vervuilende wagen had. Mijne maat heeft ze dan eens op de feiten gewezen dat haar 3 kinderen een pak meer CO2 gaan produceren

van kinderloos naar 3 kinderen is dan ook ineens n hele stap en niet écht n vergelijk, als je nu zou zeggen 1 kind vs die SUV dan vrees ik dat de SUV wel verliest
    GG Allin was here

iTrader
    2 (100%)
    Wat is er daar te roflen aan? Het is niet de reden maar een van de redenen. En ja ik ben al 16 jaar gelukkig samen met mijn vriendin

ik haal jaarlijks meer dan 7 miljoen kilo droge stof van mijn akkers in West-Europa (BE,NL,DE), daarmee kan ik al heel wat kindjes voeden hoor. En de kinderen van de gemiddelde 9livers zullen ook geen problemen hebben. Dat er nu een miljardje is dat niet veel eten heeft en er straks een paar miljard meer hongerige zwarte werklozen bijgekweekt zijn is niet ons probleem. Wie arm is heeft honger, wie dat niet is niet, was vroeger zo, is nu zo en zal straks ook zo zijn. Werk gewoon en lig toch niet wakker van die onzin. Er zijn nog genoeg bossen te kappen, met gmo's zijn onze opbrengsten binnen een 50tal jaar ook enkele 10tallen procenten hoger, precisielandbouw, glastuinbouw en wie weet wat we straks gaan eten. Ik krijg gewoon al dat schijt van al die groene zielige hypocriete pessimistische hippies hier die doet alsof de wereld vergaat. Misschien dat het eten een fractie duurder wordt, who cares?
    Laten we allemaal kinderloos worden. Gaan we echt goed mee zijn als er straks niemand nog werkt We kunnen met gemak 100 miljard mensen aan. Zet overal wat sterk gautomatiseerde serres en af en toe wat kerncentrales of eender welke energiebron ertussen en je haalt zo goed als overal megaopbrengsten. Het zal niet voor vandaag zijn maar het is best mogelijk, 100 jaar geleden had ook niemand verwacht dat de wereld er zoals vandaag kon uitzien. Binnen 100 jaar weet ik en niemand dat, maar door altijd in pessimisme te vallen en te luisteren naar uw heilige natuurgod gaat het er zeker niet op beteren.

Als je graag kindjes hebt maak je kindjes en anders niet, de invloed van uw kindjes op het klimaat is nada en als ge dat niet beseft bent ge echt hypocriet.

iTrader
    0

Ja, ik vind het eigenlijk ook geen goede redenering hoor. Omdat ik geen kinderen heb, mag ik ter compensatie met een SUV rijden. Ik vind dat nu ook niet echt een verstandige reactie. Alle respect voor het feit dat je kinderloos blijft. Ik zelf zal ook wellicht kinderloos blijven. Niet omdat ik (en mijn eventueel gezin) minder CO² wil uitstoten, wel omdat ik mijn kinderen niet in zo een wereld wil laten geboren worden, en ik dat persoonlijk eigenlijk ook niet had gewild indien ik de keuze had gehad.

Maar indien je echt bewust op een verantwoorde manier wilt leven, moet je dat op alle vlakken doen, en niet enkel door geen kinderen te maken. Bovendien is de EVA altijd van één persoon. Jouw EVA zal nog altijd boven 1 zitten. Ik ga je niet beoordelen omdat je vlees eet of met een vervuilende auto leeft, maar het goedpraten ervan vind ik niet kunnen.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door thomas_cools Bekijk bericht
    ik haal jaarlijks meer dan 7 miljoen kilo droge stof van mijn akkers in West-Europa (BE,NL,DE), daarmee kan ik al heel wat kindjes voeden hoor. En de kinderen van de gemiddelde 9livers zullen ook geen problemen hebben. Dat er nu een miljardje is dat niet veel eten heeft en er straks een paar miljard meer hongerige zwarte werklozen bijgekweekt zijn is niet ons probleem. Wie arm is heeft honger, wie dat niet is niet, was vroeger zo, is nu zo en zal straks ook zo zijn. Werk gewoon en lig toch niet wakker van die onzin. Er zijn nog genoeg bossen te kappen, met gmo's zijn onze opbrengsten binnen een 50tal jaar ook enkele 10tallen procenten hoger, precisielandbouw, glastuinbouw en wie weet wat we straks gaan eten. Ik krijg gewoon al dat schijt van al die groene zielige hypocriete pessimistische hippies hier die doet alsof de wereld vergaat. Misschien dat het eten een fractie duurder wordt, who cares?
    Laten we allemaal kinderloos worden. Gaan we echt goed mee zijn als er straks niemand nog werkt We kunnen met gemak 100 miljard mensen aan. Zet overal wat sterk gautomatiseerde serres en af en toe wat kerncentrales of eender welke energiebron ertussen en je haalt zo goed als overal megaopbrengsten. Het zal niet voor vandaag zijn maar het is best mogelijk, 100 jaar geleden had ook niemand verwacht dat de wereld er zoals vandaag kon uitzien. Binnen 100 jaar weet ik en niemand dat, maar door altijd in pessimisme te vallen en te luisteren naar uw heilige natuurgod gaat het er zeker niet op beteren.

Als je graag kindjes hebt maak je kindjes en anders niet, de invloed van uw kindjes op het klimaat is nada en als ge dat niet beseft bent ge echt hypocriet.
    Plezante jongen, jij!

Ook de raad aan jou om als je er niet veel van kent er dan ook over te zwijgen aangezien zelfs Trump niet zo domme dingen als jij zegt.

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ElevationBoy Bekijk bericht
    Ja, ik vind het eigenlijk ook geen goede redenering hoor. Omdat ik geen kinderen heb, mag ik ter compensatie met een SUV rijden. Ik vind dat nu ook niet echt een verstandige reactie. Alle respect voor het feit dat je kinderloos blijft. Ik zelf zal ook wellicht kinderloos blijven. Niet omdat ik (en mijn eventueel gezin) minder CO² wil uitstoten, wel omdat ik mijn kinderen niet in zo een wereld wil laten geboren worden, en ik dat persoonlijk eigenlijk ook niet had gewild indien ik de keuze had gehad.

Maar indien je echt bewust op een verantwoorde manier wilt leven, moet je dat op alle vlakken doen, en niet enkel door geen kinderen te maken. Bovendien is de EVA altijd van één persoon. Jouw EVA zal nog altijd boven 1 zitten. Ik ga je niet beoordelen omdat je vlees eet of met een vervuilende auto leeft, maar het goedpraten ervan vind ik niet kunnen.
    ter info ik rijd niet met SUV. Twas gewoon om even de problematiek aan te duiden.
    Het is ook niet de hoofdreden dat ik geen kinderen wil ook.
    Een onzekere toekomstvisie in al zijn facetten is de hoofdreden en een veranderend klimaat is daar zeker een onderdeel van
    -Albert Einstein
    Belmoto

iTrader
    2 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ElevationBoy Bekijk bericht
    Plezante jongen, jij!

Ook de raad aan jou om als je er niet veel van kent er dan ook over te zwijgen aangezien zelfs Trump niet zo domme dingen als jij zegt.
    1 zin die volgens u niet klopt dan?

iTrader
    2 (100%)
    ter info ik rijd niet met SUV. Twas gewoon om even de problematiek aan te duiden.
    Het is ook niet de hoofdreden dat ik geen kinderen wil ook.
    Een onzekere toekomstvisie in al zijn facetten is de hoofdreden en een veranderend klimaat is daar zeker een onderdeel van
    Volgens Einstein dus door u?

de wereld verandert, en niemand kan de toekomst voorspellen, daarom moet je nog niet pessimistisch worden he...
    Laatst gewijzigd door Dakantochnie; 11 december 2015 om 17:33

iTrader
    1 (100%)
    GISS/NCEI/HADCRUT/UAH/RSS?

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door thomas_cools Bekijk bericht
    Volgens Einstein dus door u?

de wereld verandert, en niemand kan de toekomst voorspellen, daarom moet je nog niet pessimistisch worden he...
    allez leuk dat ge mijn onderschrift weet te appreciëren.
    Nee niemand kan de toekomst voorspellen. maar ge kunt wel al zien welke richting het aant uitgaan is?
    Ik heb mijn kinderjaren in de jaren 80/90 mogen doorbrengen. Dus ik heb wel een referentiekader
    Laatst gewijzigd door Dakantochnie; 11 december 2015 om 17:33
    -Albert Einstein
    Belmoto

iTrader
    2 (100%)
    Nee niemand kan de toekomst voorspellen. maar ge kunt wel al zien welke richting het aant uitgaan is?
    ja, innovatie gaat door
    een koe is elk jaar een pak productiever
    elk ha brengt gemiddeld elk jaar heel wat extra kilo's op
    elk jaar wereldwijd wat meer ha landbouwgrond
    er zijn wel wat dingen die die innovatie tegenhouden, maar hoe ironisch is dat meestal ook door de groep die beweert dat er niet genoeg eten gaat zijn. Belachelijke productiereemende mestwetgeving, in feite gewoon een verbod op gmo's en bijna elk hormoon in Europa... maar eens er eens wat honger komt komt de echte innovatie en de implementatie daarvan vollenbak op gang. Het is vraag en aanbod en echte harde limieten zijn er niet aan voedselproductie op aarde. Het zal gewoon wat kosten en ooit gaan we dat betalen...

Welke richting zie jij dan?

Ik heb mijn kinderjaren in de jaren 80/90 mogen doorbrengen. Dus ik heb wel een referentiekader
    wauw, ik ook

Pagina 1 van 36 1234511 ... Laatste

Regels voor berichten