Pagina 2 van 36 Eerste 12345612 ... Laatste

Discussie: Het klimaat

Anoniem0's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door thomas_cools Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    ja, innovatie gaat door
    een koe is elk jaar een pak productiever
    elk ha brengt gemiddeld elk jaar heel wat extra kilo's op
    elk jaar wereldwijd wat meer ha landbouwgrond
    er zijn wel wat dingen die die innovatie tegenhouden, maar hoe ironisch is dat meestal ook door de groep die beweert dat er niet genoeg eten gaat zijn. Belachelijke productiereemende mestwetgeving, in feite gewoon een verbod op gmo's en bijna elk hormoon in Europa... maar eens er eens wat honger komt komt de echte innovatie en de implementatie daarvan vollenbak op gang. Het is vraag en aanbod en echte harde limieten zijn er niet aan voedselproductie op aarde. Het zal gewoon wat kosten en ooit gaan we dat betalen...

Welke richting zie jij dan?

wauw, ik ook
    Geboortedatum
    2 mei 1991 (24)
    Ikzelf ben nog net ietsje ouder. Maar ja toen ik jouw leeftijd was zat ik ook nog vol idealen en was de wereld one happy place
    tzal wel nog veranderen. Wss na je eerste belastingsbrief we zijn hier echt grappig bezig.
    'The world will not be destroyed by those who do evil, but by those who watch them without doing anything'
    -Albert Einstein
    Belmoto

iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door witten Bekijk bericht
    Geboortedatum
    2 mei 1991 (24)
    Ikzelf ben nog net ietsje ouder. Maar ja toen ik jouw leeftijd was zat ik ook nog vol idealen en was de wereld one happy place
    tzal wel nog veranderen. Wss na je eerste belastingsbrief we zijn hier echt grappig bezig.
    Nee ik word binnen een paar jaar geen onrealistische pessimist. De wereld vergaat morgen echt niet

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Nee ik word binnen een paar jaar geen onrealistische pessimist. De wereld vergaat morgen echt niet

voor uw jeugdige leeftijd kunt ge anders wel goed woorden in iemands mond leggen.
    allez gedaan met de komedie.
    Toen ik geboren was waren er 4,371,527,871 mensen op de wereld.
    Nu 36 jaar later zitten we al aan 7.300.000.000 en dat blijft maar exponentieel groeien.
    Ik wil ook de wereld zijn reactie zien als derde wereldlanden gaan boomen. ik dacht per persoon maar een percent Co2 uitstoot tov van westerse landen.
    En geloof me vrij als ze er economisch op vooruit gaan zal dit niet op de correcte ecologische manier zijn.

in 1979 was de 'earth overshoot day' de 29ste oktober
    nu zitten we al op 13 augustus.
    'The world will not be destroyed by those who do evil, but by those who watch them without doing anything'
    -Albert Einstein
    Belmoto

iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

voor uw jeugdige leeftijd kunt ge anders wel goed woorden in iemands mond leggen.
    allez gedaan met de komedie.
    Toen ik geboren was waren er 4,371,527,871 mensen op de wereld.
    Nu 36 jaar later zitten we al aan 7.300.000.000 en dat blijft maar exponentieel groeien.
    Ik wil ook de wereld zijn reactie zien als derde wereldlanden gaan boomen. ik dacht per persoon maar een percent Co2 uitstoot tov van westerse landen.
    Meer co2 leidt tot hogere opbrengsten per ha. Binnen 100 jaar telen we totaal andere planten maar dat boeit toch niet?
    En boomen als ze geen eten hebben? Ik zie die dansende Afrikanen de komende decennia echt niet rijker worden. Mja, ik ga ook niet wakker liggen van hun geklungel...

iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bevolking moet ook groeien. Met een paar miljoen hadden we de welvaart van vandaag niet. Dan was het meeste wat we vandaag hebben nooit uitgevonden... als we kunnen dubbelen zullen we dubbelen

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Meer co2 leidt tot hogere opbrengsten per ha. Binnen 100 jaar telen we totaal andere planten maar dat boeit toch niet?
    En boomen als ze geen eten hebben? Ik zie die dansende Afrikanen de komende decennia echt niet rijker worden. Mja, ik ga ook niet wakker liggen van hun geklungel...
    ja als je niet gelooft dat afrika niet gaat een economische remonte dank zij een enorme populatiegroei gaat maken dan ben je wel echt wereldvreemd.
    kzal je effe op de hoogte brengen. Ze zijn momenteel aant boomen
    Can it survive such speedy growth? | The Economist

-Albert Einstein
    Belmoto

Rider's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Onrealistisch pessimisme is op korte termijn inderdaad niet nodig; maar realisme en responsabiliteit wel. Wetenschappers van zowat alle betrokken takken trekken aan de alarmbel. Zelfs optimistische voorspellingen gaan op termijn neerkomen op serieus problematische situaties in de toekomst. Het kan zijn dat het tegenhouden; laat staan omkeren; van die opwarming uiteindelijk technisch totaal onhaalbaar gaat blijken, en we ons op relatief korte tijd gaan moeten aanpassen aan een véél minder geschikte levensomgeving.

Als het klopt, is dit gewoonweg het allergrootste antropologisch probleem ooit. Vergeet ziektes, oorlogen, boskap, adds op youtube en IS. Dan is er nooit betere reden tot pessimisme geweest.
    noi viviamo sommersi nel fondo d'un pelago d'aria
    -E. Toricelli

Rider's schermafbeelding
    iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    ja als je niet gelooft dat afrika niet gaat een economische remonte dank zij een enorme populatiegroei gaat maken dan ben je wel echt wereldvreemd.

Afrika gaat ook de grootste gevolgen van klimaatwijziging dragen.

INFOGRAPHIC: A GLOBAL WARMING MAP THAT SHOWS HOW COUNTRIES ARE BEING AFFECTED IN 2010 AND WILL BE BY 2030 - PBT Consulting
    noi viviamo sommersi nel fondo d'un pelago d'aria
    -E. Toricelli

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door spliffrider Bekijk bericht
    ik hoop ten stelligste dat ze dezelfde problematiek gaan tegenkomen als china.
    Had china niet zo een smogprobleem gehad zag je ze wss niet op de klimaat top
    hopelijk heeft afrika hetzelfde voor.

Om af te sluiten met wijze woorden van de ceo van een multinational.
    Welvaart is als een pendel welke van continent naar continent gaat.
    -Albert Einstein
    Belmoto

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    allez leuk dat ge mijn onderschrift weet te appreciëren.
    Nee niemand kan de toekomst voorspellen. maar ge kunt wel al zien welke richting het aant uitgaan is?
    Ik heb mijn kinderjaren in de jaren 80/90 mogen doorbrengen. Dus ik heb wel een referentiekader
    Hij heeft wel ergens gelijk. Uw onderschrift insinueert dat je beter iets doet, en agressie met agressie bestrijdt, dan niets te doen, en dan creëer je toestanden zoals in de jaren '30 dus laat maar uit. Het zal wel zo niet bedoeld zijn, maar je kan het wel zo opnemen. Beter positief iets doen tegen echte problemen zoals het klimaat.

Neen, de wereld zal morgen niet vergaan, maar je kan op zo een onduurzame manier leven dat de gevolgen immens zijn voor volgende generaties. Jij bent gewoon een egoïst pur sang zonder kennis van de wereld. Ah, de wereld vergaat morgen niet, dus het klimaat is geen probleem.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door spliffrider Bekijk bericht
    Onrealistisch pessimisme is op korte termijn inderdaad niet nodig; maar realisme en responsabiliteit wel. Wetenschappers van zowat alle betrokken takken trekken aan de alarmbel. Zelfs optimistische voorspellingen gaan op termijn neerkomen op serieus problematische situaties in de toekomst. Het kan zijn dat het tegenhouden; laat staan omkeren; van die opwarming uiteindelijk technisch totaal onhaalbaar gaat blijken, en we ons op relatief korte tijd gaan moeten aanpassen aan een véél minder geschikte levensomgeving.

Als het klopt, is dit gewoonweg het allergrootste antropologisch probleem ooit. Vergeet ziektes, oorlogen, boskap, adds op youtube en IS. Dan is er nooit betere reden tot pessimisme geweest.
    Dit!

iTrader
    2 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

ik zei net dat ze kweken als konijnen, maar hun economie gaat er niets op vooruit...
    ik voel zeker niet de plicht om die miljarden negers van voedsel te voorzien, dat is een fout die zij maken en waar hun volgende generaties de prijs van zullen betalen. Hier is er genoeg voedsel en zie op vlak van voedsel ook geen problemen voor in de nabije toekomst.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    zeg, en dan heeft niemand het over het feit dat we dit jaar niet 1 of 2 graden boven het gemiddelde zitten, maar wel 15 graden !!! Geen sneeuw in onze alpen, dat betekent dat die minder 'wit' zullen zijn, en dus nog meer warmte zullen opnemen. Ik denk dat we nu in een stroomversnelling zijn terecht gekomen, die enorme gevolgen zal hebben. En snel. Wacht maar af... Ze spreken er nergens over, maar ik denk dat iedereen die er iets van afweet misschien wel zijn adem inhoudt...

Sneeuwstorm's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Een jaargemiddelde dat 15°C boven normaal zit?

Dan ben jij toch niet goed geïnformeerd. Zelfs voor december zitten we hier in België "maar" 6 graden boven normaal. Wat al extreem veel is voor ons klimaat, dergelijke uitschieters komen hier weinig voor.

Wat je zegt i.v.m. positieve feedback klopt wel. In de Alpen en poolgebieden is de omwarming 2-3x extremer, aan de evenaar is het effect miniem.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    ik denk dat hij een gemiddelde wereldtemperatuur van 15 graden bedoelt, terwijl dat nu 11 graden is ongeveer (hoewel ik het betwijfel, aangezien dat ondertussen misschien 12 is geworden maar bon )

15 graden boven normaal zou ervoor zorgen dat quasi alle diersoorten verdwenen zouden zijn binnen 1000 jaar door al de gevolgen die niet te overzien zijn, en omdat dat andere mechanismes in gang zet die de opwarming versnellen, krijg je een P-T extinctie terug.

Zeker niet onderschatten van: het is maar een graad. 3 graden onder normaal, en je zit in de grote IJstijd. Enja, rond de Evenaar valt het allemaal wel mee, maar in de koude gebieden warmt het allemaal veel sneller op, hoewel er onduidelijkheid is over het in Antarctica opwarmt. Veel tegenstrijdige berichten die van die kant komen, dat ik het niet weet of Antarctica opwarmt of afkoelt.

1-2 graden opwarming hebben enorme gevolgen. Er zijn studies dat de Sahara zich totaal anders gaat gedragen bij 2 graden opwarming. Sea currents veranderen, hoe het weer zich gedraagt zal veranderen, patronen veranderen. Bepaalde gebieden zullen ook afkoelen door global warming want door het veranderen van luchtstromen en zeestromingen kunnen bepaalde gebieden juist koude winden krijgen. Hetgeen mogelijk gebeurt met grote delen v. Antarctica.

Die positieve feedbacktheorie is ook deels te wijten aan het albedo van ijs en sneeuw. Mooiste voorbeeld is dat het enorm kan afkoelen bij heldere windstille nachten boven een sneeuwdek. Dat zijn de koudste nachten. Minder ijs/sneeuw rond de polen is warmer daar. Simpel. Wel kan minder ijs voor mogelijke veranderingen qua luchtdrukstromingen en sea currents zorgen, maar hoe, wat en of het een significant effect heeft is opnieuw onduidelijk.

Wat wel zo is, is dat het in het verleden ook warmer was op de Aarde (bvb. het tijdperk van de dino's). Toen waren er geen continenten op de poolgebieden wat een verklaring was voor de warme tijden in die tijd. Dat was iets heel anders, en dieren waren daar toen aan aangepast. IJskappen waren er toen niet, en zelfs op de poolgebieden was het toen nog relatief zacht. Zeewatertemperatuur zou je met ons zeewater kunnen vergelijken. Op het meest zuidelijk en noordelijk continentpuntje zou het ook wel warm kunnen worden. Natuurlijk precies kan ik niet zijn, dan moet je een precies tijdperk nemen en precies de ligging en het weer bestuderen van die jaartallen. Ik zou het wel graag doen, maar het kan niet. Al zou het wel één van de leukste dingen zijn die ik zou kunnen doen in mijn leven: andere dieren van vroeger, klimaten van vroeger, vulkanen van vroeger, zien hoe de Aarde er vroeger uitzat) maar dat kan jammer genoeg niet.

Dan maar hopen op technologie om exoplaneten te kunnen bekijken, of dat er een Jurassic World komt met respect voor de dieren. Tja ijdele hoop zeker. Valt gelukkig genoeg te zien op deze aardbol in mijn levenspanne en tegen dat je het al hier hebt gezien, ben je toch dood. (sterker nog: je kan het niet allemaal zien)

Pagina 2 van 36 Eerste 12345612 ... Laatste

Regels voor berichten