Pagina 1 van 2 12 Laatste
    kakature's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)

Jazz/Soul/Blues/Roots

Een aantal jaren geleden was er al een gelijkaardige thread maar die is te oud en daar kan niet meer op gereageerd worden. Daarom dus een nieuwe!

Er was op 9lives geen plaats waar ik terechtkon om deze genres te bespreken en dat miste ik wel. Altijd alles in de hiphopthread posten is ook niet ideaal, ook al is er de laatste jaren een grote kruisbestuiving aan de gang.
    Dat is misschien ook een van de redenen waarom de jazz/soul/hiphop fusion zo populair geworden is, het spreekt echt wel de mensen van onze generatie aan heb ik de indruk.

Ik heb de laatste jaren mijn focus wat verschoven van blues naar jazz. Blues zal altijd een van mijn favoriete genres blijven maar bij jazz is er gewoon meer vernieuwing dat spreekt mij momenteel meer aan.
    Er zijn zoveel klassieke albums in de jazz en ik probeer die op mijn eigen tempo te ontdekken. Daarnaast zijn er ook hedendaagse albums en artiesten waar ik enorm onder de indruk van ben.

De laatste weken luister ik vaak naar deze recentere albums:

• R+R=NOW - Collagically Speaking (Robert Glasper, Terrace Martin, Christian Scott en anderen , de typische jazz/soul/hiphop fusion sound van de laatste jaren)
    • Yussef Kamaal - Black Focus
    • Kamaal Williams - The Return
    • Robert Glasper - Black Radio
    • The Internet - Hive Mind (meer hiphop-minded)
    • BeraadGeslagen - Duizeldorp (Belgisch, zie ook STUFF.)
    • Sons of Kemet - Your Queen is a Reptile
    • En nog veel anderen, te veel om op te noemen!

Een goed compilatiealbum om de hedendaagse Londense jazzscene te ontdekken is We Out Here (Apple Music).
    En een goed compilatiealbum om de hedendaagse Belgische jazzscene te ontdekken is Lefto Presents: Jazz Cats (Apple Music).

Los van dat lijstje komen er natuurlijk ook meer klassieke jazz albums uit, maar daar ken ik voorlopig niets van. Ik vind het heel lastig om met alles mee te zijn in de jazzwereld

Soit, tot zover de intro

Ik wou eigenlijk gewoon zeggen dat het Londense The Comet Is Coming een nieuwe album (Apple Music) uitgebracht heeft gisteren en het is pretty dope!

Tonerider's schermafbeelding
    iTrader
    52 (100%)
    Misschien een domme vraag: maar wat is de muziekstijl Roots?

Jazz vind ik een moeilijk genre, aangezien er toch wel serieus verschillende stijlen in zijn. Sommige kan ik smaken: norah jones, joss stone. En heb ook enkele cd's van de klassiekers, zoals sarah vaughan en nat king cole.
    Maar veel jazz is me te zenuwachtig. Of beter gezegd, ik wordt er zenuwachtig van. Geen idee wat het juist is, maar ik heb het gevoel dat in de instrumentale jazz wat minder structuur zit. Maar zelfs dat is het niet helemaal denk ik, want bijv. dit eerste liedje van de compilatie maakt me ook al min of meer zenuwachtig.
    Geen idee wat het juist is.
    Heb zo'n beetje een haat-liefde verhouding met jazz: de sfeer die het kan roepen is bijzonder. De clubs uit de jaren '50 met een walm van rook, grim fandango ( ) en daar hou ik wel van. Maar het hectische van bepaalde jazz kan ik niet tegen. En dat heb ik niet met de blues. Daar hou ik van bijna alle soorten: rustigere zoals John Lee Hooker, maar ben ook enorme fan van Stevie Ray Vaughan.

Dankzij dit topic nu wel aan het luisteren naar some sweet sensual jazz
    en dus een nieuwe zangeres ontdekt: Alice in Wonderland : Emma Wallace (edit: na wat luisteren is het een beetje een combi van gewone pop en jazz.)
    Laatst gewijzigd door Tonerider; 16 maart 2019 om 14:52

iTrader
    9 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tonerider Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Misschien een domme vraag: maar wat is de muziekstijl Roots?
    Roots is voor mij de overkoepelende term voor folk, country, bluegrass, country/delta blues, etc. Ik dacht niet dat daar ooit een apart topic voor gestart zou worden dus ik wou het in deze steken

Misschien ben jij meer te vinden voor het vocal jazz/traditional pop subgenre? Bijvoorbeeld Sinatra, Billie Holiday, Nat King Cole, Ella Fitzgerald, Sarah Vaughn, Tony Bennet, etc. Ik ben daar de laatste tijd head-first aan het induiken en ik vind dat een heel cool genre. Vooral omdat er zoveel standards zijn maar elke artiest maakt daar zijn eigen versie van, ik vind dat heel cool.

Ik snap wel wat je bedoelt dat je er nerveus van wordt, veel mensen zeggen dat. Ik heb dat ook met bepaalde subgenres hoor. Bebop bijvoorbeeld, dat is (momenteel) niet volledig mijn ding terwijl hard bop (invloeden van blues, gospel, r&b) mij veel meer ligt.

iTrader
    0
    Ik luister ook een beetje vanalles van jazz. Zowel hedendaags als klassiek. Door recent een optreden van Igor Gehenot Organ Trio te zien redelijk wat orgel jazz de laatste tijd. A Go Go van Scofield herontdekt en dan zo naar andere artiesten (Jimmy Smith, Dr Lonnie Smith, Jack McDuff, ...).
    Heel het lijstje van kakature zijn zaken die ik ook beluister en graag hoor. Daarnaast ook veel Makaya McCraven, en Belgisch: Black Flower, LABtrio, Kris Defoort, BeraadGeslagen, STUFF., Donder, MDCIII. Die laatste heb ik vorig jaar gezien op Jazz Brugge en was live écht de moeite (1 saxofonist met 2 drummers).

Nahrtent's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)

NEOMATRIX's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Memphis slim is toch menne favoriet hier een livesetje van uur: https://youtu.be/PWx4N0FMoXY

Enjoy!

iTrader
    9 (100%)
    Ik ben recent op Let's Get Swinging: Modern Jazz in Belgium 1950 - 1970 gestoten en dit is een heerlijk compilatiealbum. Ik wist niet dat wij in België zulke goeie jazz hadden in die periode.

Het is ook de moeite om de rest van de catalogus van Sdban Records eens te bekijken, onder andere Funky Chicken en Funky Chimes zijn echt heel goeie albums.
    Gisteren is op dat label ook Harde Smart uitgekomen, een compilatie met Vlaamse en Nederlandstalige funk & soul.

After taking a deep dive into the dusty crates with Belgian & Dutch music, Harde Smart now unearths a smooth selection of jazzy, funky & soulful gems from their collected vinyl stash. All the music you hear, was recorded and produced during the 1970's, in either Flanders (the Dutch-speaking part of Belgium) or Holland. Besides exquisite grooves and hard-pounding drums, the selected songs also have Dutch lyrics in common, making this a rather unique way to approach and compile lyric-driven Flemish and Dutch music from back in the days. Record collectors all over this language area seem to have neglected a considerable part of their own musical legacy for a few decades, while firmly searching for rare grooves and breaks in the bins with more exotic music.

Yet nothing is so certain as the unexpected. 'Flemish & Dutch grooves from the 70's' is the first 'Dutch' compilation album to uncover the genuine, Afro-American funk and soul vibe. A sound that - albeit infrequently - influenced the work of some of the popular and less popular singers and musicians in this small part of the world in the 70's. Although influences undoubtedly also derived from the French chanson and rock music from that era. This 21-track album smashes all musical predictability and takes you on a weird and nostalgic trip; offering a revised set of 'essential homegrown classics' for the local listener, yet also being very exciting to the ears of the non-Dutch speaking audience.

Kid_C's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Sdban is geweldig.

Check zeker ook deze: https://renecosty.bandcamp.com/album/expectancy

Sentor's schermafbeelding
    iTrader
    13 (93%)
    Sinds ik gitaar speel ben ik ook helemaal weg van blues.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

shiftyke's schermafbeelding
    iTrader
    0
    De Kakature weet over wat het gaat

Ik ben tegenwoordig ook zéér into jazz. Van John Coltrane tot Sun Ra, Kamasi Wahsington tot Makaya Macraven maar ook van het moderne Steiger tot het klassieke Stephane Galland.
    Ik heb de indruk dat we als België ook erg aanwezig zijn in het genre.

Soul vooral de klassiekers, Marvin Gaye, Otis Redding, Aretha Franklin, D'angelo, Bilal maar ook modernere soul zoals Jordan Rakei, Jose James of Taylor McFerrin. Zelfs Paak mag hier aan toegevoegd worden vind ik. Georgia Anne Muldrow is ook erg goed bezig!

Blues is zo mijn ding niet, een goeie BB King aprecieer ik zeker maar zal dit zelden opzetten.
    LASTfm ~ Discogs TURN IT UP! A little louder
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Behoorlijk grote soulfan hier, en dan vooral de deep-soul, wat eigenlijk ook gewoon blues is, maar dan met toeters en een gierende Hammond. Hoe obscuurder hoe beter, en daarvoor hebben we Bricomaligno op youtube.

Voor de liefhebbers van beeldmateriaal, op youtube staan alle afleveringen van "The !!!! Beat", met Hoss Allen. Een goudmijn aan soul & bluesopnames, en bovendien in kleur!

https://www.youtube.com/watch?v=itpp53XYJOE

iTrader
    9 (100%)
    Ezra Collective heeft een nieuw album: You Can't Steal My Joy (Spotify)

Sir WarCry III's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik ben een enorme fan van Samantha Fish eigenlijk. Vooral haar eerste paar albums. Super bluesy.

In 2017 heeft ze haar stijl wat veranderd en twee albums uitgebracht. Eén soul en één americana. Die vind ik iets minder maar zeker nog wel te pruimen. Filmke van haar meer recente werk. Embed werkte niet om één of andere reden.

NDEFCB's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kakature Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Een aantal jaren geleden was er al een gelijkaardige thread maar die is te oud en daar kan niet meer op gereageerd worden. Daarom dus een nieuwe!

Er was op 9lives geen plaats waar ik terechtkon om deze genres te bespreken en dat miste ik wel. Altijd alles in de hiphopthread posten is ook niet ideaal, ook al is er de laatste jaren een grote kruisbestuiving aan de gang.
    Dat is misschien ook een van de redenen waarom de jazz/soul/hiphop fusion zo populair geworden is, het spreekt echt wel de mensen van onze generatie aan heb ik de indruk.

Ik heb de laatste jaren mijn focus wat verschoven van blues naar jazz. Blues zal altijd een van mijn favoriete genres blijven maar bij jazz is er gewoon meer vernieuwing dat spreekt mij momenteel meer aan.
    Er zijn zoveel klassieke albums in de jazz en ik probeer die op mijn eigen tempo te ontdekken. Daarnaast zijn er ook hedendaagse albums en artiesten waar ik enorm onder de indruk van ben.

De laatste weken luister ik vaak naar deze recentere albums:

• R+R=NOW - Collagically Speaking (Robert Glasper, Terrace Martin, Christian Scott en anderen , de typische jazz/soul/hiphop fusion sound van de laatste jaren)
    • Yussef Kamaal - Black Focus
    • Kamaal Williams - The Return
    • Robert Glasper - Black Radio
    • The Internet - Hive Mind (meer hiphop-minded)
    • BeraadGeslagen - Duizeldorp (Belgisch, zie ook STUFF.)
    • Sons of Kemet - Your Queen is a Reptile
    • En nog veel anderen, te veel om op te noemen!

Een goed compilatiealbum om de hedendaagse Londense jazzscene te ontdekken is We Out Here (Apple Music).
    En een goed compilatiealbum om de hedendaagse Belgische jazzscene te ontdekken is Lefto Presents: Jazz Cats (Apple Music).

Los van dat lijstje komen er natuurlijk ook meer klassieke jazz albums uit, maar daar ken ik voorlopig niets van. Ik vind het heel lastig om met alles mee te zijn in de jazzwereld

Soit, tot zover de intro

Ik wou eigenlijk gewoon zeggen dat het Londense The Comet Is Coming een nieuwe album (Apple Music) uitgebracht heeft gisteren en het is pretty dope!
    The comet is coming , wtf ik dacht dat niemand anders dit luisterde.
    Mensen kijken mij raar aan als ik dat eens opzet.

Suggesties:

Alfa mist - Antiphon
    Alfa mist - Structuralism
    Slowly rolling camera - Juniper
    RQ - Solid ground
    Erik Jackson - Night street
    DJ Yoda - Home cooking

Die laatste twee zijn minder jazz dan instrumental hip hop.

Sent from my LG-H870 using Tapatalk

iTrader
    0
    Leuke lineup van Gent Jazz, woensdag sowieso aanwezig!

Pagina 1 van 2 12 Laatste

Tags for this Thread

Regels voor berichten