Benjinx1's schermafbeelding
    iTrader
    0

Hoeveel liedjes denk je dat je eigenlijk kent?

Hoeveel liedjes ken je echt?

Dit is een vraag die ik mij al lang afvraag!

al van kleins af aan ben ik een echte muziekfanaat geweest en ben ik nog altijd. Ondertussen heb ik toch al heel wat liedjes in mijn brein. Ben ondertussen 22 jaar en verbaas toch rdelijk wat mensen elke keer met hoeveel liedjes vanaf de jaren 50 tot heden ik eigenlijk wel niet ken.

Dus ik vroeg mij af hoeveel liedjes denken jullie dat jullie kennen en daarmee bedoel ik dat je duidelijk het refrein kunt meezingen en eventueel nog wat strofes ertussen.
    ik denk dat ik toch aan de 10.000 zit. want volgens mij is 10.000 toch al redelijk wat

Wat denken jullie hiervan?
    Groetjes Benjamin

Mr.Fingers's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Wat is kennen? Inclusief (correcte!) lyrics zullen het er niet echt veel-veel zijn, een duizendtal, maar qua melodie, harmonie & timbre een groot veelvoud ervan, al zal een deel ervan eerder herkennen zijn ipv kennen. Wat ik wel merk is dat ik erg vaak de originele uitvoerder ken van een cover of sample, iets waar dankbaar gebruik van wordt gemaakt tijdens muziekquizzen. Obscure soul-muziek uit de jaren ‘60 is op dat gebied mijn absolute forte.

iTrader
    0
    refrein kunnen zingen? Wel 0.
    melodie kunnen herkennen, artiest en titel op kunnen plakken, wel een wild guess maar ergens rond 2000-3000? (melodie herkennen, 5000 +- denk ik)
    hoeveel liedjes ik in mijn leven heb beluisterd: stuk of 10.000-20.000 (en dan velen meerdere keren), dus in totaal 250.000 liedjes beluisterd in mijn leven (kzit aan 50.000 op 2 jaar tijd)
    Laatst gewijzigd door Lakigigar; 30 januari 2019 om 21:28

AreVee's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Wat is kennen? Inclusief (correcte!) lyrics zullen het er niet echt veel-veel zijn, een duizendtal
    T kan zijn omdat ik zelf absoluut geen muziekkenner ben, maar dat vind ik al redelijk indrukwekkend in feite .

Ik wrsch een paar vanuit de kindertijd (genre intro Fresh Prince of Bel Air, Samson en Gert, ...) en dan nog een paar van de absolute favorieten toen ik ouder werd en veel verder zal ik niet komen als t helemaal correct moet zijn.

Edit: OP maar half gelezen, 10.000 seg, dat is ronduit straf.

Edit 2: Maar er zijn er wel natuurlijk die daar goed in zijn, k heb zo'n vader die al 50 jaar om en bij muziek luistert en daar mee bezig is, professioneel ook tijd geweest (achter de schermen dan), als ik die eens meekrijg naar een algemene quiz dan weet je ook gewoon dat er op muziekvragen nauwelijks tot geen fouten gaan zijn tenzij het echt helemaal zijn ding niet is en zelfs dan.
    Laatst gewijzigd door AreVee; 30 januari 2019 om 21:38
    Ik hou niet van vlees maar ik eet het uit principe (Hans Teeuwen).

iTrader
    0
    ik kan dat gewoon niet lyrics onthouden, zoiets als samsonrock kan ik misschien aan beginnen, maar dan ben ik het weer direct kwijt. Ik ken gewoon nergens een refrein van. Dat zegt ook al veel over hoe ik muziek luister, en dat ik dus echt geen fuck geef om tekst. Ik vergeet dat altijd weer, zeker bij engelstalige songs, maar dus ook schlagers enzovoort, dat gaat gewoon niet. Of ik zou het echt moeten leren en memoriseren. En meer dan 20 keer bewust op oefenen tot ik het kan zingen.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Benjinx1 Bekijk bericht
    Hoeveel liedjes ken je echt?

Dit is een vraag die ik mij al lang afvraag!

al van kleins af aan ben ik een echte muziekfanaat geweest en ben ik nog altijd. Ondertussen heb ik toch al heel wat liedjes in mijn brein. Ben ondertussen 22 jaar en verbaas toch rdelijk wat mensen elke keer met hoeveel liedjes vanaf de jaren 50 tot heden ik eigenlijk wel niet ken.

Dus ik vroeg mij af hoeveel liedjes denken jullie dat jullie kennen en daarmee bedoel ik dat je duidelijk het refrein kunt meezingen en eventueel nog wat strofes ertussen.
    ik denk dat ik toch aan de 10.000 zit. want volgens mij is 10.000 toch al redelijk wat

Wat denken jullie hiervan?
    Groetjes Benjamin
    Bedoel je hier effectief niet?

Ja, 10.000, volgens jouw strenge criteria: "duidelijk het refreintje kunnen meezingen", geloof ik niet to be honest. Dat is gewoon niet mogelijk. Je bent ook nog maar 22 jaar, dat maakt het allemaal al veel ongeloofwaardiger, sorry. Zelfs al ken je 10.000 songs, dan nog moet je ze herhalen om de lyrics niet te vergeten. Het is gewoon - tenzij je over extreem uitzonderlijke (0,001% van populatie) capaciteiten beschikt simpelweg niet mogelijk om daar ook maar in de buurt van te komen. Zelfs de claim van 1000 songs hierboven vind ik al ontzettend straf.

iTrader
    0
    Nu

ik heb gekeken op mijn muziek lijst op mijn pc en daar staan ongeveer 4000 liedjes daar staat belange niet alles in wat ik ken. dus ik vermoed dat ik redelijk dicht in de buurt zit.

als je het bekijkt hoeveel liedjes je al hebt beluisterd in je kindertijd bevoordbeeld: spring , k3 , samson en gert, alle liedjes van studio 100 , ... dus het aantal liedjes dat ik herken en waarvan ik de lyrics ook ken moet toch redelijk aanzienlijk zijn denk ik.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Benjinx1 Bekijk bericht
    Nu

ik heb gekeken op mijn muziek lijst op mijn pc en daar staan ongeveer 4000 liedjes daar staat belange niet alles in wat ik ken. dus ik vermoed dat ik redelijk dicht in de buurt zit.

als je het bekijkt hoeveel liedjes je al hebt beluisterd in je kindertijd bevoordbeeld: spring , k3 , samson en gert, alle liedjes van studio 100 , ... dus het aantal liedjes dat ik herken en waarvan ik de lyrics ook ken moet toch redelijk aanzienlijk zijn denk ik.
    ken jij van elk liedje op jouw muzieklijst het refrein? (en ik neem aan van een groot deel de strofes dan ook), die je dus duidelijk kunt meezingen
    het herkennen van het aantal liedjes is ook niet hetzelfde als de lyrics kunnen meezingen, het is letterlijk het refrein kunnen meezingen zoals jij zegt, en daarnaast vermoed ik ook niet dat het om 6000 songs gaat, songs die je al jaren niet meer beluisterd hebt omdat ze niet in de muzieklijst staan. Alle liedjes van studio 100 zijn er eerder een paar honderden, en dan moet je ze nog effectief nog kennen, en niet DENKEN ze nog mee te kunnen zingen.

iTrader
    0
    10 000 is inderdaad veel . misschien ben ik hier in verkeerd in maar allezins vind ik het zowizo al zot hoeveel de mens eigenlijk in zijn brein kan opnemen van muziek.

en ook vraag ik mij af hoeveel verschillende muziek er nog gemaakt kan worden! heb hier ooit is een filmpje van bekeken op youtube en daarin was de conclusie dat het eigenlijk oneindig kon zijn!

iTrader
    0
    10.000 liedjes kunnen herkennen zal al een betere inschatting zijn (en ja dat is straf; weinig mensen kunnen dat)

Nu in muziekquizzen was ik vroeger niet zo goed, maar dat is ook omdat ik lange tijd niet zo graag naar muziek luisterde als kind. En ik nu nog steeds de mainstream genres / klassiekers wat vermijd of er te weinig van ken (hoewel dat bij veel jongeren zo zal zijn). Maar dat betekent niet dat ik veel van muziek ken, maar dan binnen mijn genres. Er wordt ontzettend veel muziek gemaakt, en er is voor iedereen wat wils. Er zijn miljoenen nummers op de wereld te beluisteren. Er staan zelfs quasi 500.000 albums op muziekmeter, en nog steeds heb ik regelmatig dat ik een album beluister waarvan die niet terug te vinden is op MM (hoewel er ook compilatie-albums enzovoort staan), maar als je dan weet dat een normaal album tien nummers heeft, en er nog heel veel obscure muziek gemaakt is (soms ook niet toegankelijk voor ons, omwille van land of zelfs tijdperk), dan zitten we aan een miljard denk ik.

EDIT: spotify heeft over 30 miljoen liedjes (misschien is een miljard overdreven dan), maar 100 miljoen zeker en vast, en ook niet alles staat op spotify.
    Laatst gewijzigd door Lakigigar; 30 januari 2019 om 21:55

Mr.Fingers's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Het ding is: nummers from scratch zingen (of in mijn geval “zingen”) is best wel moeilijk. Maar vanaf dat de muziek erbij is, wordt er in mijn hoofd een schuif opengetrokken en komt de tekst uit het onderbewustzijn er vrij vlot uit. Net nog getest met “a change is gonna come” van Sam Cooke. Zo uit het blote hoofd ken ik misschien 2 volledige zinnen, maar als ik de muziek erbij hoor komt het er in 1 geut uit. Als je kunt associëren is het veel gemakkelijker.

iTrader
    0
    ik weet wat je bedoeld , heb dit ook wel in zekere zin!

Destel's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Ik kan niet zingen
    PS4 / PS2 / PSX / Xbox 360 / Wii / NES // Raspberry Pi Zero W / 3B / 3B+
    iMac 27" (2017) / HP ProBook 650 G1 / iMac 24" (Early 2008) // iPad Air 2 / iPhone 6S
    Projecten: mijnscore & frequency trainer

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Het ding is: nummers from scratch zingen (of in mijn geval “zingen”) is best wel moeilijk. Maar vanaf dat de muziek erbij is, wordt er in mijn hoofd een schuif opengetrokken en komt de tekst uit het onderbewustzijn er vrij vlot uit. Net nog getest met “a change is gonna come” van Sam Cooke. Zo uit het blote hoofd ken ik misschien 2 volledige zinnen, maar als ik de muziek erbij hoor komt het er in 1 geut uit. Als je kunt associëren is het veel gemakkelijker.
    ja indeed, was toevallig dit aan 't bekijken, zo zonder muziek ken ik 2 zinnen max uit het refrein zonder dat de muziek er bij speelt
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...s_of_the_1970s

Regels voor berichten