Pagina 3 van 4 Eerste 1234 Laatste
    Cyaankali's schermafbeelding
    iTrader
    150 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Beste Herman De Croo,

Kan u zo snel mogelijk reageren op je Apple Airpods Pro thread. Je PM box ledigen kan ook handig zijn want die zit bomvol.

Alvast bedankt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Herman De Croo Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik bedoelde fraCk natuurlijk. En ik ben ook een zelfstandige ;-)

fraCk's schermafbeelding
    iTrader
    21 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Herman De Croo Bekijk bericht
    It keeps getting better.
    Je hebt dit al betaald in je renting contract hé..
    Waar staat dat het om een renting ging? Aankoopkost is een ding. Wat met VAA (waarvan 40% verworpen), brandstof, verzekering, onderhoud,..?
    Als de huidige wagen bvb slechts 67% aftrekbaar is kan het volgens mij zeker interessant zijn om de vergelijking te maken. Blijkbaar is dat een raar standpunt.
    Laatst gewijzigd door fraCk; 19 november 2020 om 15:19
    Plasti Dip België - Verwijderbare Rubbercoating
    www.plastidip.be

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    48 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fraCk Bekijk bericht
    Waar staat dat het om een renting ging? Aankoopkost is een ding. Wat met VAA (waarvan 40% verworpen), brandstof, verzekering, onderhoud,..?
    Als de huidige wagen bvb slechts 67% aftrekbaar is kan het volgens mij zeker interessant zijn om de vergelijking te maken. Blijkbaar is dat een raar standpunt.
    Wat bij LV bijvoorbeeld vaak vergeten wordt, is dat VAA dan wordt bepaald op het effectieve "voordeel".
    Bijgevolg op het percentage van de wagen voor privégebruik. Vermoedelijk geef je hier een heel laag percentage door, maar als een controleur bewijs ziet dat je uw wagen privé gebruikt (foto's, attributen in auto die aantonen, ...) dan kan wel eens voorkomen dat het bvb 50% privégebruik is.
    Betaal maar eens VAA op 50% ofzo, en dan hang je er serieus aan...

fraCk's schermafbeelding
    iTrader
    21 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Wat bij LV bijvoorbeeld vaak vergeten wordt, is dat VAA dan wordt bepaald op het effectieve "voordeel".
    Bijgevolg op het percentage van de wagen voor privégebruik. Vermoedelijk geef je hier een heel laag percentage door, maar als een controleur bewijs ziet dat je uw wagen privé gebruikt (foto's, attributen in auto die aantonen, ...) dan kan wel eens voorkomen dat het bvb 50% privégebruik is.
    Betaal maar eens VAA op 50% ofzo, en dan hang je er serieus aan...
    Boekhouder had dit inderdaad vermeld, ben ik van op de hoogte. Wagen zal vooral gebruikt worden voor evenementen en rondritten
    Heb hier ook nergens beweert dat iemand zoiets moet kopen dus ik weet niet waarom dit erbij wordt gehaald.
    Plasti Dip België - Verwijderbare Rubbercoating
    www.plastidip.be

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Ook van iemand gehoord waar z'n boekhouder zei om geen nieuwe wagen te kopen.
    Hij had al te veel kosten gemaakt doordat hij van vennootschapsvorm was verandert.
    Dus neen, er wordt niet zomaar kosten gemaakt om kosten te maken.

Renting is toch niet altijd voordelig toch?
    Je verhoogt inderdaad je kosten maar je kapitaal blijft hetzelfde.
    Bij renting doe je dan geen afschrijvingen? Of mis ik iets?

iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    57 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bassie82 Bekijk bericht
    Bij renting ga je logischerwijze niet afschrijven want de wagen komt niet op je balans. Je zit dan gewoon met een maandelijkse kost.
    Ik zie er weinig nadelen aan eigenlijk.

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bassie82 Bekijk bericht
    Ook van iemand gehoord waar z'n boekhouder zei om geen nieuwe wagen te kopen.
    Hij had al te veel kosten gemaakt doordat hij van vennootschapsvorm was verandert.
    Dus neen, er wordt niet zomaar kosten gemaakt om kosten te maken.

Er wordt niet altijd kosten gemaakt om kosten te maken, maar ik ken toch wel zelfstandigen die zo redeneren. Het zijn wel kleine zelfstandigen.
    De grotere zelfstandigen en ondernemers denken eerder besparend.

En die kosten bij renting is net het grote voordeel van renting.

iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Kun je eigenlijk bij een renting uw auto ineens privé overnemen of moet de vennootschap dit doen en dan privé overnemen van uw vennootschap?

SIO's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Je kan kiezen, ze vragen het specifiek of je de auto wil overnemen op einde lease en zoja wie, RP of NP. Hier was dat toch het geval.

Belangrijk bij renting is de restwaarde die hoger ligt als bij leasing (je kan dat voor- of nadeel vinden ifv boekhouding) en is vlugger in de boeken doordat het een kost is (huur dacht ik). Bij starters een potentieel voordeel in eerste verlengd boekjaar bv.

De calculatie van 50k hier eerder gemaakt met 40k nettowinst bij geen nieuwe auto vs 32k bij nieuwe auto is een goede start maar het is inderdaad complexer en dus geval per geval te bekijken: % aftrekbaarheid oude vs nieuwe wagen, restwaarde oude wagen (ook rekening mee te houden), mogelijke grote onderhoudskosten? etc..Ik kwam alvast veel lager uit als 8k netto verschil (en nog blijft hij nog wat staan dus )

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    48 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Xcessive- Bekijk bericht
    Kun je eigenlijk bij een renting uw auto ineens privé overnemen of moet de vennootschap dit doen en dan privé overnemen van uw vennootschap?
    Hangt van de bank af. Wettelijk gezien kan het, maar moet je VAA betalen op de effectieve restwaarde.

SIO's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    als je privé overneemt bedoel je?

meestal toch enkel om dan wat hoger door te verkopen (ook eigenlijk iets voor in uw excel te steken btw )

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    48 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SIO Bekijk bericht
    als je privé overneemt bedoel je?

meestal toch enkel om dan wat hoger door te verkopen (ook eigenlijk iets voor in uw excel te steken btw )
    Klopt.

Verstuurd vanaf mijn Pixel 5 met Tapatalk

iTrader
    33 (97%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    De reden dat iedereen dat onverstandig vindt, is omdat je 100% van uw wagen hebt ingebracht als kost, en hij waarschijnlijk toch nog iets waard is. Als je hem dan verkoopt en iets nieuw koopt, heb je dus meer kosten afgeschreven dan je effectief gedaan hebt.
    Maar, er zijn ook mogelijkheden om met een afgeschreven wagen boekhoudkundig nog dingen te doen. Je kan hem bvb verkopen aan je privé, en dan terug verhuren aan de vennootschap, waardoor je eigenlijk gewoon verder kan met deze auto.
    Dat is om problemen vragen... je zit ten eerste al met een tegenstrijdig belang door verkoop aan jouw privé, om die dan opnieuw te verhuren. Ik zou het niet doen..

De afweging renting/leasing moet gebeuren in functie van restprijs. Als je die later zelf wil overnemen kan je beter voor leasing gaan want dan is de restwaarde ook kleiner. Qua kosten zijn beide manieren 99% gelijk. Afschrijving moet sinds dit jaar verplicht pro rata gebeuren en is dus volledig gelijk aan de huurfacturen van een renting.
    De afweging leasing/renting kan enkel van belang zijn bij een iets grotere KMO waar bij vb. Een renting er geen verhoging van balanstotaal is. Dit heeft dus ook geen impact op eventuele schuldgraadratio’s die afgesproken kunnen zijn met de bank.

Een boekhouder die tegen zijn klant zegt dat hij een nieuwe auto moet kopen om kosten te maken, moet je meteen buiten sjotten aub.. Plezier je enkel de garages mee. Het is een ander verhaal als de huidige auto maar een beperkt aftrekpercentage heeft en een hoog VAA. Indien je dan de keuze maakt om een milieuvriendelijke wagen te kopen dan volg ik je helemaal.

Om te antwoorden op topic eigenaar: het is niet omdat hij afgeschreven is dat je een nieuwe auto moet kopen. Daar doe je enkel de garage maar een plezier mee. Probeer een raming te maken van eventuele verkoopwaarde en denk eens na hoelang je er nog mee kan rijden. Kan je al een heel eind verder helpen in je denkoefening
    Laatst gewijzigd door MBoddin04; 21 november 2020 om 21:30

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Om te antwoorden op topic eigenaar: het is niet omdat hij afgeschreven is dat je een nieuwe auto moet kopen. Daar doe je enkel de garage maar een plezier mee. Probeer een raming te maken van eventuele verkoopwaarde en denk eens na hoelang je er nog mee kan rijden. Kan je al een heel eind verder helpen in je denkoefening
    Ik was dat ook niet van plan, eigenlijk. Ik ga er van uit om er mee te rijden tot de wagen 10 jaar oud is, dan zien we wel.

Indien je dan de keuze maakt om een milieuvriendelijke wagen te kopen dan volg ik je helemaal.
    Een volledig elektrische wagen is uitgesloten, want ik ga relatief veel naar het buitenland. Een hybride is nog mogelijk, maar ik zie er niet echt het nut van in
    Het gras groeit niet sneller door er aan te trekken

Skylord's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Even reageren, mijn is auto is alreeds 9 jaar in mijn bvba. Wil ik graag een nieuwe auto, ja, dat is altijd wel leuk. Maar is nodig ? Nee. Mijn aangekochte auto was rond de 35K. (Ford) en nauwelijks kosten gehad eraan. (onderhoud + banden). Vergeet ook niet, geld dat je niet uitgeeft aan een auto in een zaak, kan je later bij afsluiting van de zaak er uit halen (met de nodige kosten weliswaar).
    Eveneens, ik hecht meer belang aan meer 'congé' dagen. Dit kan je dan gemakkelijk opvangen met het bedrag dat je bv spaart tegenover een uitgaven van een auto (mss 70k?). En de corona tijd heeft dat enkel maar bevestigd, geniet van je congé dagen met uw naasten en zorg voor een serieus pot geld waarop je kan steunen wanneer er geen inkomsten zijn.

Regels voor berichten