Pagina 1 van 2 12 Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Leasebudget bedrijfswagen

Beste,

Ik heb een contractvoorstel gekregen waarin een bedrijfswagen wordt voorgesteld. Ik ben hier helemaal niet in thuis. Dit staat er:

"Terbeschikkingstelling van een bedrijfswagen van categorie B voor een maximaal jaarbudget van 9.000€ te betalen door de werkgever, inclusief brandstof (gebaseerd op een standaard jaarkilometrage van 30.000 km en van een leaseperiode van 5 jaar)."

Ik heb hier een aantal vragen rond:
    - Categorie B: Wat betekent dit?
    - Jaarbudget van 9000 euro: Dit is het leasebudget voor de wagen? Brandstof is hier niet in meegerekend? Hoe gaat dit precies in zijn werk? De brandstof is niet inbegrepen in die 9000 euro, maar ik krijg wel een tankkaart?
    - Jaarkilometrage van 30.000km: Wat betekent dit precies? Wat als hier over wordt gegaan? Ik ga dit sowieso overschrijden.
    - Na 5 jaar mag een nieuwe wagen gekozen worden?

Alvast bedankt!

iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    24 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door F__r__e Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Dat weet je potentiële werkgever. Vermoedelijk is er een tabel beschikbaar, vraag deze op.

- Jaarbudget van 9000 euro: Dit is het leasebudget voor de wagen? Brandstof is hier niet in meegerekend? Hoe gaat dit precies in zijn werk? De brandstof is niet inbegrepen in die 9000 euro, maar ik krijg wel een tankkaart?
    Er staat toch letterlijk dat dit budget inclusief brandstof is?

- Jaarkilometrage van 30.000km: Wat betekent dit precies? Wat als hier over wordt gegaan? Ik ga dit sowieso overschrijden.
    Vraag stellen aan je potentiële werkgever.

Ik vermoed dat je contact stipuleert dat je recht hebt op een wagen en dus kan er na die 5 jaar doorgaans inderdaad een nieuwe wagen gekozen worden. Uitzonderingen altijd mogelijk, bvb wagen van vertrokken collega die naar jou doorschuift of termijnen die verlengd worden.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Er staat toch letterlijk dat dit budget inclusief brandstof is?
    Dat lijkt mij toch een vreemde manier van werken. Je moet dus gaan inschatten hoe veel brandstof je gaat verrijden om je budget voor de wagen te weten. Hoe verder je woont, hoe lager je budget dus zal zijn voor de effectieve wagen?
    Op het eerste zicht las ik trouwens dat budget los van de brandstof, doordat het door een komma gescheiden is.

iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    24 Post(s)
    Dat lijkt mij toch een vreemde manier van werken. Je moet dus gaan inschatten hoe veel brandstof je gaat verrijden om je budget voor de wagen te weten. Hoe verder je woont, hoe lager je budget dus zal zijn voor de effectieve wagen?
    Dat is niet vreemd, sommige bedrijven werken inderdaad zo. Anderen leggen een max bedrag aan brandstof op naast de wagen kost. Nog anderen werken met ongelimiteerd tanken.

Als je verder woont kom je bij de eerste 2 systemen inderdaad nadeliger uit ten opzichte van wie dichter woont.

Op het eerste zicht las ik trouwens dat budget los van de brandstof, doordat het door een komma gescheiden is.
    Mogelijk, maar niet zeker. Ook niet zomaar van uitgaan dat zo'n teksten 100% correct zijn volgens de fijnste nuances van onze taal

iTrader
    8 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Brandstofbudget zit er volgens hoe ik het lees in, en deze kost is berekend op 30k km/jaar. Dus volgens mij heb je een max dat je mag rijden, de rest is bijbetalen (door de werkgever of werknemer) aan 0,xxx euro/km.

Onze regeling zit ook zo in elkaar.
    Werknemers mogen wagen kiezen binnen budget, wonen ze ver en doen ze meer km = lager budget voor de wagen zelf.
    Zit je er na uw 5 jaar over dan bijbetalen, vaak betaalt de werkgever dit gewoon als het extra gereden km niet te gortig is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Beste,

Ik heb een contractvoorstel gekregen waarin een bedrijfswagen wordt voorgesteld. Ik ben hier helemaal niet in thuis. Dit staat er:

"Terbeschikkingstelling van een bedrijfswagen van categorie B voor een maximaal jaarbudget van 9.000€ te betalen door de werkgever, inclusief brandstof (gebaseerd op een standaard jaarkilometrage van 30.000 km en van een leaseperiode van 5 jaar)."
    Ik heb hier een aantal vragen rond:

Alvast bedankt!
    Alvast geen paniek.

Categorie B: Wat betekent dit?
    Binnen elk bedrijf (met car policy) gaan er meerdere categorieën zijn. Bv A, B, C, D (of nummering,...)
    Elk categorie correspondeert aan een bepaald budget en eventuele meer/minder restricties.
    Een starter die in categorie A valt zal een lager budget krijgen dan in categorie D bv.
    Als deel van jaarlijkse evaluatie kan je bv extra budget krijgen. Typisch gebeurd dit doordat je in een hogere categorie terecht komt.

Jaarbudget van 9000 euro
    Op zich opmerkelijk dat dit op jaarlijkse basis wordt aangegeven maar is uiteindelijk maar 12 keer het maandbudget.
    Elke car policy budget is in elke bedrijf anders.
    Sommige bedrijven geven een budget van bv 500 euro / maand (ex BTW, ex fuel). Anderen geven een budget van 550 Euro (incl niet aftrekbare BTW ,incl brandstof)
    Hiervoor zijn er veel varianten mogelijk. Is ook een van de redenen dat je moeilijk het ene budget met het andere kan vergelijken (tussen bedrijven heen).

Dit budget is om er voor te zorgen dat je een 'limiet' krijgt in wat je kan bestellen.
    Om terug te komen bij de categorie. Het kan bv dat categorie een budget heeft van 8000, b 9000, c 10000 ....

Het feit dat je een tankkaart (al dan niet krijgt) staat los van het budget.
    Het budget is louter voor de bepaling van de limiet over welke wagens er in gaan passen.
    Je kan dus gerust een tankkaart krijgen wanneer het budget zegt 'excl fuel'.

Het hangs dus een beetje af waarop deze gebaseerd is. (lease budget, mobiliteitsbudget,...)

Jaarkilometrage van 30.000km:
    Dit hoort samen met het budget.
    Bij het opvragen een leaseofferte zal deze steeds berekend worden adv een looptijd en kilometrage.
    Bv 48 maand en 30 K km/jaar
    Dit is weer voor de bepaling van de grondslag om er voor te zorgen dat iedereen binnen eenzelfde categorie more or less gelijkaardige wagens hebben.

Het zou raar zijn dat iemand dit bv elke dag maar 5 km moet rijden een E klasse mag (want minder kilometers) en iemand die veel op de baan moet (binnen zelfde categorie) mar een Polo ofzo.

Wat als hier over wordt gegaan?
    Normaal is dit louter voor het bepaling van de grondslag van de vergelijking.
    Weliswaar is elke bedrijf anders maar het zou me verwonderen dat je zou moeten bijleggen.

Na 5 jaar mag een nieuwe wagen gekozen worden?
    Als de offerte op 5 jaar en 30K km is dan zal je na 5 jaar inderdaad een nieuwe wagen mogen bestellen.
    Aan welke voorwaarden zal afhangen in welke categorie je dan valt alsook hoe ingrijpend de car policy is aangepast.
    Heb je een IT of economische achtergrond, beu om elke dag naar Brussel af te reizen.
    Kom een wereldspeler verstekken in Zwijnaarde
    https://www.sofico.global/en/jobs

iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Gewoon vragen of ze enkele voorbeelden kunnen geven van auto's waarmee werknemers in die categorie rijden.

FlameDB's schermafbeelding
    iTrader
    31 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ons budget bij de leasing was ook incl. jaarkilometrage van 30.000km, maar wij mogen zoveel rijden als we willen hoor.

TRC's schermafbeelding
    iTrader
    33 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ik zit een beetje met een soortgelijke vraag, maar ik zal ze hier stellen (indien dit niet mag, laat het gerust weten).
    Ik heb ook een contractvoorstel gekregen en daar staat een lease budget van €577 per maand in.
    Voor mij is dat echter maar een vaag cijfer. Er staat wel bij dat de referentiewagen in die categorie Audi A3+ is (+ zal voor opties staan zeker?).
    Iemand die me kan helpen of hangt dit van teveel onbekende parameters af?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    @TRC: Er komen inderdaad een pak parameters bij kijken. Uw budget lijkt met inderdaad vaag, en van die + zou ik al argwaan krijgen. Een basis A3 + 1 optie?
    Anderzijds heeft de TS een budget van € 750, maar daar gaat nog een goeie € 200 of meer aan brandstofprovisie af, dus zijn uiteindelijke budget voor de wagen zelf is al lager dan dat van jou. Als ze jou een contractvoorstel doen, moeten ze meteen ook de hele car policy doorsturen als bijlage, zodat je weet waar je aan toe bent. Vraag die dus op als je die nog niet gekregen hebt.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Naar mijn ervaring, vraag altijd de car policy en de regels rond een wagen bestellen voordat je tekent.

Als ze zeggen dat dit niet mogelijk is, dan zit er waarschijnlijk een addertje onder het gras. Je vraagt ook best de lijst op van merken waarmee ze werken, en of je moet betalen bij de uitdiensttreding.

Ook zien dat je geen poolwagen onder de kont geschoven krijgt, of op zijn minst een aanloopwagen zou krijgen.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Zoiets maakt denk ik wel een heel slechte indruk als je dat allemaal wilt opvragen.
    Je geeft dan precies aan dat de auto een véél grotere interesse is dan de jobinhoud.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Het is een deel van uw loon, dus het is de normaalste zaak van de wereld dat die car policy in bijlage wordt gezet bij het doormailen van een contractvoorstel. Ik heb die van tig bedrijven al gehad, en in 90% van de gevallen heb ik er zelf niet moeten naar vragen. Elke deftige HR-afdeling gaat daar geen spel van maken en dat standaard meesturen.

Het is ook een vorm van respect naar de werknemer toe, zodat die weet waar ie voor tekent, en er achteraf geen discussies meer mogelijk zijn, want "getekend is getekend". Als ze u bijvoorbeeld een schijnbaar hoog budget geven, maar de regels in de car policy maken het zo dat daar bijna niets van overschiet voor de wagen zelf, dan wil je dit toch op voorhand weten, zodat er nog onderhandelingsmarge is?

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    16 Post(s)
    Car policy is sowieso 1 richting aanpasbaar en dat is niet die van u

Maar idd voorbeeld van wat er in uw categorie valt is wel al indicatief, samen met wat het u kost (vaa of eigen bijdrage) en franchise bedrag

Japser's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Ik heb nu toch ook gevraagd naar die wagen wat dat ongeveer inhoud.

Kwestie van geen kat in een zak te krijgen.

Tags for this Thread

Regels voor berichten