Pagina 8 van 21 Eerste ... 45678910111218 ... Laatste
    FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    12 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Correctie leveren een berg koppel onder bepaalde voorwaarden
    Die voorwaarde is dat uw batterij voldoende geladen is.

De 545e is nu misschien niet het beste voorbeeld. Maar voor de prijs van een 530e koop je bijna een 540i, de opleg daarvoor is verwaarloosbaar. Maar het verschil is wel immens. Je koopt wel effectief een potente en toffe wagen zonder compromis. En een 530i is dan weer een fors prijsverschil. En qua prestaties, vooral door het lagere gewicht, niet zo een groot verschil.
    Om maar te zeggen dat de voornaamste bestaansredenen nog altijd fiscaliteit is?

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    21 Post(s)
    Correctie leveren een berg koppel onder bepaalde voorwaarden
    Die voorwaarde is dat uw batterij voldoende geladen is.

De 545e is nu misschien niet het beste voorbeeld. Maar voor de prijs van een 530e koop je bijna een 540i, de opleg daarvoor is verwaarloosbaar. Maar het verschil is wel immens. Je koopt wel effectief een potente en toffe wagen zonder compromis. En een 530i is dan weer een fors prijsverschil. En qua prestaties, vooral door het lagere gewicht, niet zo een groot verschil.
    Dat klopt, maar dan spreek je effectief over prijs en niet over TCO, want daar zit die 530e een héél pak lager dan een 540i.

ThekillingGoku's schermafbeelding
    iTrader
    41 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FlatSix Bekijk bericht
    Om maar te zeggen dat de voornaamste bestaansredenen nog altijd fiscaliteit is?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Dat klopt, maar dan spreek je effectief over prijs en niet over TCO, want daar zit die 530e een héél pak lager dan een 540i.
    Als bedrijfswagen no-brainer natuurlijk wat de kostelijkste zal zijn.
    Maar ook als particulier, inschrijven van een 540i zal al mooi door tikken.
    - In Vlaanderen voor 149 CO op dit ogenblik en WLTP zit daar op 178. Als men uiteindelijk beslist de ongelimiteerde Vlaamse BIV op die 178 te gaan berekenen ben je wel helemaal gejost.
    - In de Walen & BXL zit je dan met een max van 5K o.b.v. de PK's

De 530e in Vl. is 0 & in de Walen/BXL +/-2,5K.

Wegentaksen zal ook wel mooi aandikken op termijn VS de 530e.

Basically, fiscale lasten op de 40i wegen wel zwaar door e. Dan is verbruik of iets dergelijks er nog niet in gecalculeerd om het eenvoudig te houden.

Dus jah ... is er verschil tussen die 40i & de 30e? Natuurlijk, maar je zal er ook zwaar voor betalen.
    Dat is anders als je de populaire vergelijking van 20i/d VS 30e maakt.
    Je krijgt met de 30e veel meer wagen voor niet extreem veel meer geld als je alles in calculeert (al is de correcte 'apples to apples' vergelijking in mijn ogen de vergelijking van 30i VS 30e).

Natuurlijk ... grooooot verschil tussen particulier & professioneel e. Uiteraard.
    40i zal nog 'doenbaar' zijn als particulier (onder de huidige BIV regelgeving kostelijk, maar doenbaar, op NEDC 2.0). Als bedrijfswagen wilt ge daar niet aan beginnen.

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Als particulier? Dat valt nog wel mee hoor.
    Het is duurder, zonder discussie.
    Maar in alle eerlijkheid zijn het twee wagens die je niet kan vergelijken.
    Beter neem je dan een 530i om te vergelijken. Iets minder piekvermogen maar qua prestaties is het verschil niet zo groot.

Het gaat mij er in feite maar om dat zo een 530e of 545e voor een particulier echt geen interessante wagen is. De prijs die je bij een benzine meer betaald haal je al uit het lagere aanschafbedrag. De prestaties zijn zeker niet uniek, consequent of een verkoopsargument. En het is ook niet dat elektrisch rijden en laden gratis is.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Ja sorry, ik ging dat er nog bijzetten tussen haakjes maar het is niet doorgekomen.

10.5% BTW recupereren, aftrekbare kost (hybride tegen de 100%) dus komt in mindering van te betalen vennootschapsbelasting.
    Dus heb me eigenlijk ook nog gemist en het moet *0.895*0.8 zijn
    Cava cava, ik was vooral in de war met die 0,905 idd .
    Merci voor de verklaring.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Als particulier? Dat valt nog wel mee hoor.
    Het is duurder, zonder discussie.
    Maar in alle eerlijkheid zijn het twee wagens die je niet kan vergelijken.
    Beter neem je dan een 530i om te vergelijken. Iets minder piekvermogen maar qua prestaties is het verschil niet zo groot.

Het gaat mij er in feite maar om dat zo een 530e of 545e voor een particulier echt geen interessante wagen is. De prijs die je bij een benzine meer betaalt haal je al uit het lagere aanschafbedrag. De prestaties zijn zeker niet uniek, consequent of een verkoopsargument. En het is ook niet dat elektrisch rijden en laden gratis is.
    Hoeveel particulieren zouden er zijn in België die een 530i kopen. Ik denk toch niet veel, of misschien zelfs geen?

iTrader
    41 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Hoeveel particulieren zouden er zijn in België die een 530i kopen. Ik denk toch niet veel, of misschien zelfs geen?
    Wss meer dan dat er bedrijven zullen zijn die 530i's gaan voorzien. In mijn geval was ik destijds aan het zien voor een 330i (was enige motorisatie in naft in het begin), maar de 530e was ij zo na goeikoper eens alle taxen e.d. er mee in gerekend werden. Ondanks vele duizenden euro's verschil.
    Mijne pa toen em nog werkte had z'n 330e op de zaak, maar privé de 440i. Dat omdat die 440i te zot voor woorden was op de zaak.

En er is heus nog veel volk me centen hoor in België. Ja OK, in cijfers & aantallen ga je natuurlijk minder 5 reeksen (tout cours) verkopen dan Golfkes. Maar dat betekent niet dat er privé nooit een 5 reeks verkocht wordt e.
    En privé denk ik dan dat je sneller kiest voor een hogere fun factor dan op het bedrijf. Privé kan een 30i te doen zijn, op de zaak ... eeeh, liever niet.

Overheen het hele bedrijfswagen landschap denk ik dat je zelfs maar weinig 30i/d of hoger zult vinden wegens de vele manieren dat die fiscaal afgestraft worden.
    Natuurlijk zullen er écht rijke mensen zijn ... big business CEO's van een of ander ginormous bedrijf die een 750i koopt op de zaak en totaal ni wakker ligt van den Di Rupo tax, but still.

Nu ... ik ga niet beweren dat ik zelf een 530i zou kopen van 't fabriek e. Da's privé toch net iets te veel van 't goeie voor mij.
    Maar 2e hands zou ik het zeker overwegen als ik een goeie deal vind (probably, ya never know).

Trouwens ... je zal als particulier volgens mij altijd kiezen voor de 530i VS de 530e. Die 'e' haal je toch nooit uw voordeel uit als particulier.

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    12 Post(s)
    Ah nee, zo'n auto's zijn er alleen voor zelfstandigen.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ThekillingGoku Bekijk bericht
    Mijne pa toen em nog werkte had z'n 330e op de zaak, maar privé de 440i. Dat omdat die 440i te zot voor woorden was op de zaak.
    Vreemd, ik ken nochtans enkele zelfstandigen met zware auto's op de zaak. Zelfs een M5.
    Daar betaal je ook al serieuze VAA op, maar ik vermoed dat zij het nog steeds voordeliger vonden dan al dat geld naar privé te gaan overhevelen.
    Ik spreek trouwens uitsluitend over nieuwe auto's, tweedehands is een volledig ander verhaal.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    21 Post(s)
    Vreemd, ik ken nochtans enkele zelfstandigen met zware auto's op de zaak. Zelfs een M5.
    Daar betaal je ook al serieuze VAA op, maar ik vermoed dat zij het nog steeds voordeliger vonden dan al dat geld naar privé te gaan overhevelen.
    Ik spreek trouwens uitsluitend over nieuwe auto's, tweedehands is een volledig ander verhaal.
    Een M5 is echt een domme keuze om via een vennootschap te kopen. Waarom?
    Die kost u 23142€ bruto VAA per jaar en is maar 40% aftrekbaar (ook de benzine). Als zelfstandige betaal je 32% belastingen om een bedrag netto uit uw vennootschap te trekken. Om een M5 van 150k te kopen moet je dus 220k omzet hebben.
    Een auto schrijft af op 5 jaar => 23142*5 = 115710€ en dus een héél pak meer belastingen dan die 70k om de auto privé te kopen.

iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Wss meer dan dat er bedrijven zullen zijn die 530i's gaan voorzien. In mijn geval was ik destijds aan het zien voor een 330i (was enige motorisatie in naft in het begin), maar de 530e was ij zo na goeikoper eens alle taxen e.d. er mee in gerekend werden. Ondanks vele duizenden euro's verschil.

En er is heus nog veel volk me centen hoor in België. Ja OK, in cijfers & aantallen ga je natuurlijk minder 5 reeksen (tout cours) verkopen dan Golfkes. Maar dat betekent niet dat er privé nooit een 5 reeks verkocht wordt e.
    En privé denk ik dan dat je sneller kiest voor een hogere fun factor dan op het bedrijf. Privé kan een 30i te doen zijn, op de zaak ... eeeh, liever niet.

Overheen het hele bedrijfswagen landschap denk ik dat je zelfs maar weinig 30i/d of hoger zult vinden wegens de vele manieren dat die fiscaal afgestraft worden.
    Natuurlijk zullen er écht rijke mensen zijn ... big business CEO's van een of ander ginormous bedrijf die een 750i koopt op de zaak en totaal ni wakker ligt van den Di Rupo tax, but still.

Nu ... ik ga niet beweren dat ik zelf een 530i zou kopen van 't fabriek e. Da's privé toch net iets te veel van 't goeie voor mij.
    Maar 2e hands zou ik het zeker overwegen als ik een goeie deal vind (probably, ya never know).

Trouwens ... je zal als particulier volgens mij altijd kiezen voor de 530i VS de 530e. Die 'e' haal je toch nooit uw voordeel uit als particulier.
    Ik wil ze geen brood geven hoor diegene die een F10 518d privé kochten
    Of laat staan een 520d.
    Om maar te zeggen dat voor meer fun factor als je privé koopt zeer weinig effectief voorvalt
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth

iTrader
    41 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik wil ze geen brood geven hoor diegene die een F10 518d privé kochten
    Of laat staan een 520d.
    Om maar te zeggen dat voor meer fun factor als je privé koopt zeer weinig effectief voorvalt
    Als fun factor nooit zou mee tellen verkocht men geen enkele hot hatch meer, geen enkele M3/4/5 etc.

Die zaken zijn namelijk zo zeldzaam op een bedrijf dat als je ze ziet rijden, die 9 op 10 keer privé zijn ingeschreven.

Zijn dat 'de meest gekochte wagens'? Of course not. Noch privé, noch professioneel. Logisch ook.
    Zelfs een 518 blijft een dure wagen, dus zoals ik al vermeldde zal dat in totale aantallen nooit nog maar in de buurt komen van een gewone Ford Focus of Dacia Duster of whatever.
    Wil dat zeggen dat elke particulier die een 5 reeks koopt enkel een 30/40i of hoger koopt? Tuurlijk ni.

Maar fun factor is weliswaar iets dat slechts zeldzaam telt op de zaak. Een gewone werknemer die van z'n baas een wagen heeft kan dat meestal gewoonweg vergeten. En de zelfstandige die er zelf voor te kiezen heeft zal even zeer eerder privé voor de fun factor gaan dan op de zaak.
    Zoals hier al vermeld, er zijn er altijd die zot genoeg zijn een M5 op de zaak te gooien, maar dat zal zeker ni veel voor komen.

Meestal is de 'sensible car' voor op de zaak & eventueel nog een 'fun car' privé.

-> Er waren wel enkele slimmeriken bij natuurlijk die dan een RS6 ombouwden als lichte vracht natuurlijk, mor da tel ni e.
    -> En ja, de 'sensible car' ... da kan nen dikke RAM zijn die dik kluiten gekost heeft, maar ingeschreven wordt als lichte vracht. (nog altijd 'fiscaal sensible')

In die zin zijn de plugin hybrids dan een beetje 'best of both worlds' op de zaak.
    Je hebt wat fun factor & performance, zonder te zwaar afgestraft te worden in belastingen.
    Laatst gewijzigd door ThekillingGoku; 29 mei 2020 om 17:47

DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Zouden ze niet omgekeerd werken? Hun privé aangekochte M5 verhuren aan de zaak?
    https://www.practicali.be/blog/Verhu...-vennootschap/
    o/

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DogFacedGod Bekijk bericht
    Zouden ze niet omgekeerd werken? Hun privé aangekochte M5 verhuren aan de zaak?
    https://www.practicali.be/blog/Verhu...-vennootschap/
    Dat zou heel misschien kunnen, maar hij zei me dat het in veel gevallen gewoon nog altijd interessanter is om de auto op de zaak te houden.
    Maar dat is ook weer jaren geleden, de M5 is intussen bijna afgeschreven vermoed ik.

Een M5 is echt een domme keuze om via een vennootschap te kopen. Waarom?
    Die kost u 23142€ bruto VAA per jaar en is maar 40% aftrekbaar (ook de benzine). Als zelfstandige betaal je 32% belastingen om een bedrag netto uit uw vennootschap te trekken. Om een M5 van 150k te kopen moet je dus 220k omzet hebben.
    Een auto schrijft af op 5 jaar => 23142*5 = 115710€ en dus een héél pak meer belastingen dan die 70k om de auto privé te kopen.
    Op wat wordt de VAA bepaald bij een zelfstandige? Op zijn bezoldiging (die virtueel zeer laag kan gehouden worden) of iets anders?

iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Als fun factor nooit zou mee tellen verkocht men geen enkele hot hatch meer, geen enkele M3/4/5 etc.

Die zaken zijn namelijk zo zeldzaam op een bedrijf dat als je ze ziet rijden, die 9 op 10 keer privé zijn ingeschreven.

Zijn dat 'de meest gekochte wagens'? Of course not. Noch privé, noch professioneel. Logisch ook.
    Zelfs een 518 blijft een dure wagen, dus zoals ik al vermeldde zal dat in totale aantallen nooit nog maar in de buurt komen van een gewone Ford Focus of Dacia Duster of whatever.
    Wil dat zeggen dat elke particulier die een 5 reeks koopt enkel een 30/40i of hoger koopt? Tuurlijk ni.

Maar fun factor is weliswaar iets dat slechts zeldzaam telt op de zaak. Een gewone werknemer die van z'n baas een wagen heeft kan dat meestal gewoonweg vergeten. En de zelfstandige die er zelf voor te kiezen heeft zal even zeer eerder privé voor de fun factor gaan dan op de zaak.
    Zoals hier al vermeld, er zijn er altijd die zot genoeg zijn een M5 op de zaak te gooien, maar dat zal zeker ni veel voor komen.

Meestal is de 'sensible car' voor op de zaak & eventueel nog een 'fun car' privé.

-> Er waren wel enkele slimmeriken bij natuurlijk die dan een RS6 ombouwden als lichte vracht natuurlijk, mor da tel ni e.
    -> En ja, de 'sensible car' ... da kan nen dikke RAM zijn die dik kluiten gekost heeft, maar ingeschreven wordt als lichte vracht. (nog altijd 'fiscaal sensible')

In die zin zijn de plugin hybrids dan een beetje 'best of both worlds' op de zaak.
    Je hebt wat fun factor & performance, zonder te zwaar afgestraft te worden in belastingen.
    Ik denk dat we vooral een onderscheid moeten maken tussen zelfstandigen die kapitaal uit hun zaak trekken en daarmee een wagen kopen. En het dan verhuren aan hun bedrijf.
    En de bediende in een bedrijfje die hem een wagen koopt.

Beide zijn particuliere aankopen. Maar je kan deze niet echt vergelijken. Die eerste zal zuiver voor een Fun aankoop zijn. Die tweede waarschijnlijk niet.

Als ik kijk naar onze parking dan zie ik buiten de bedrijfswagens toch niet zo heel veel fun wagens staan. Wel voldoende dure wagens met een modale motorisatie.

Regels voor berichten