iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Was ik ook aan het denken, voor een PHEV imo ook overkill om 22kW te kunnen laden.
    Zou toch juist handig zijn omdat je dan vaker op batterij kan rijden gedurende de dag.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    38 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Xcessive- Bekijk bericht
    Zou toch juist handig zijn omdat je dan vaker op batterij kan rijden gedurende de dag.
    Als je altijd thuis bent wel, maar in praktijk gaan die hybrides ook gewoon 's nachts aan de stekker (denk ik), en of het dan op een kwartier of 3 kwartier is, maakt nogal weinig uit.

ThekillingGoku's schermafbeelding
    iTrader
    41 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Goh ... 't is wel zo dat als ge toch een grote kost gaat maken, dat ge het best meteen goed doet.

Nu is het de 330e PHEV, de volgende is mss een Model 3/S full EV. Je wil de boel geen 2 keer open breken e.
    Over 't algemeen gaan die installaties langer dan 1 wagen mee.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    38 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ThekillingGoku Bekijk bericht
    Goh ... 't is wel zo dat als ge toch een grote kost gaat maken, dat ge het best meteen goed doet.

Nu is het de 330e PHEV, de volgende is mss een Model 3/S full EV. Je wil de boel geen 2 keer open breken e.
    Over 't algemeen gaan die installaties langer dan 1 wagen mee.
    Maar de 330e kan je gewoon in een huishoudelijk stopcontact steken. Natuurlijk wil je die kost geen 2x doen, maar hij hoeft hem nu ook nog niet te doen.

Herman De Croo's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    En je hebt helemaal geen 22 kW nodig, met 7.2 kW kom je meer dan toe.
    (Ja nu ga je afkomen dat je de batterij niet in 1 nacht kan opladen van de allergrootste Tesla, maar je rijdt die geen 2 dagen na elkaar helemaal leeg)
    10% korting bij alle hotels op booking.com via deze link

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    38 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Herman De Croo Bekijk bericht
    En je hebt helemaal geen 22 kW nodig, met 7.2 kW kom je meer dan toe.
    (Ja nu ga je afkomen dat je de batterij niet in 1 nacht kan opladen van de allergrootste Tesla, maar je rijdt die geen 2 dagen na elkaar helemaal leeg)
    Voor een full-ev is het eerder een punt dat je (soms) snel op een punt moet komen dat je terug wat km's kan doen. Bij een PHEV is dat geen issue, maar bij een EV wel. Dus het feit dat je na een lange rit geen 3u moet wachten voor je ergens 10km verder kan geraken.

iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Voor een full-ev is het eerder een punt dat je (soms) snel op een punt moet komen dat je terug wat km's kan doen. Bij een PHEV is dat geen issue, maar bij een EV wel. Dus het feit dat je na een lange rit geen 3u moet wachten voor je ergens 10km verder kan geraken.
    Dat is dan weer zo'n uitzonderlijke situatie voor velen. Ik laad thuis op met de mobiele lader van Tesla net zoals velen. Na meer dan een jaar nog geen behoefte gehad aan een snellere laadpaal.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Het hangt natuurlijk weer van uw persoonlijke situatie af hé (zoals altijd), maar afhankelijk van hoe vaak dat nodig is, is er nog de optie om een snellader mee te pakken voor 10-20% tijdens je lange rit, voor je thuis komt.

De 330e kan je maximaal laden aan 3.7kW aan een laadpaal. Met een gewoon stopcontact is dat 2.3 kW - enfin, toch met de bijgeleverde lader, omdat die beperkt is tot 10A terwijl de auto tot 16A kan laden, om de warmteontwikkeling te beperkten. Ik begrijp dat je wil future-proofen, maar op vlak van laadpalen is er de komende jaren misschien ook wel nog wat evolutie (bijvoorbeeld laadpalen die rekening houden met het capaciteitstarief ). Dus ik zou de investering toch uitstellen tot het echt nodig is, want voor uw 330e gaat er bijna geen toegevoegde waarde zijn ten opzichte van een gewoon stopcontact (er van uit gaande dat dat een mogelijkheid is natuurlijk).

Caracalla's schermafbeelding
    iTrader
    149 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Boeit mij ook niet voor de 330e die komt. Ik bekijk het in een bredere context.

Mijn vrouw zit ook in de vennootschap, dus wellicht gaan we hier op termijn twee EV's hebben, dan wil ik snel kunnen laden.
    We hebben hier ook een klanten die komen voor m'n vrouw haar praktijk, dus als klanten willen laden, moet dat ook kunnen met een badge.
    - Laadpalen van Alfen kunnen smartchargen, dus ik wil m'n autoconsumptie verhogen.
    - De oprit is nu nog écht niet ok en gaan we moeten aan leggen, dan leg ik liefst van de eerst keer alles eronder ook klaar bvb.
    - Binnen 3 jaar moet de volledige elektriciteit herkeurd worden (25 jaar). Als je de overstap maakt 3x230V naar 3N400V moet je ook helemaal herkeuren gezien je een verzwaring aanvraagt.

Ikzelf rij +/- 50.000 km per jaar, waarvan veel kilometers mét aanhangwagen. Dus ja, ik kan een model S op een dag leeg rijden. Tuurlijk niet elke dag.

Een laadpaal 22kW of 7,4kW is een verwaarloosbaar prijsverschil, zeker op het totale kostenplaatje.
    En als ik dan ene zet, zal het misschien ook ene met een dubbele type 2 stekker zijn.
    Dan kun je twee wagens aan 11kW gaan laden indien nodig.

Nu, beroepsmisvorming en aan de bron te zitten helpt niet in het nadenken over dergelijke zaken natuurlijk.
    3k voor Fluvius zonder de rest, had ik nu ook wel niet in gedachten.

Dus inderdaad, die 330e zal gewoon het normale stopcontact in gaan op 230V.
    Ofwel toch gewoon een 7,4kW paal zetten, maar als ik full EV ga, zal dat toch "te licht" zijn voor als ik snel over de middag thuis passeer en op een uur eens rap wil bijladen.
    In beide gevallen ga ik mij frustreren omdat ik weet dat het niet de beste oplossing is, zeker niet op lange termijn en de investering naar 3N400V er toch zal moeten komen.

Los hiervan, wou ik het gewoon even aanhalen n.a.v. dat artikel.
    Héél eenvoudig is het nu ook niet natuurlijk, zomaar even zeggen "en nu MOET het EV zijn".
    http://www.belivert.be - zonnepanelen - vraag naar Dieter of PM me!

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Caracalla Bekijk bericht
    ik weet dat het niet de beste oplossing is, zeker niet op lange termijn en de investering naar 3N400V er toch zal moeten komen.

Los hiervan, wou ik het gewoon even aanhalen n.a.v. dat artikel.
    Héél eenvoudig is het nu ook niet natuurlijk, zomaar even zeggen "en nu MOET het EV zijn".
    Mijn persoonlijke mening even geven.

Als je iets doet, doe het dan ineens goed. 3x400V+N gaat onvermijdelijk zijn als je ooit iet of wat snel wilt laden. Dus ik zou echt ineens door de bittere pil slikken en ineens de switch maken naar 3x400V+N en een 6mm2 (en misschien zelfs 10mm2) naar de oprit leggen.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

Caracalla's schermafbeelding
    iTrader
    149 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Tja idd. Ik weet ook diep vanbinnen dat het uitstel van executie is hahaha :-)

3x230V is echt een kutnet.
    http://www.belivert.be - zonnepanelen - vraag naar Dieter of PM me!

Pana's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Als ik hier op het typeplaatje van onze meter ga kijken zie ik:

380 v.50 40A.

Enig idee wat ik daarmee kan aanvangen kwa laadpalen? Ik ben echt een leek op vlak van elektriciteit.

iTrader
    0
    Mentioned
    8 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coldvinc Bekijk bericht
    Bovendien zijn lichte voertoegen maar een deel van de emissies:
    https://www.statista.com/statistics/...by-sub-sector/

Wat met verhoging van tax voor vliegtuigen (voor wie nog over blijft natuurlijk), het (verplicht) vergroenen van het vrachtvervoer. Ik weet dat het niet evident is maar ik erger me dat het toch weer steeds de particulier is dat moet vergroenen omdat deze het gemakkelijkste de kloten is.
    Neen, vrachtvervoer en luchttransport krijgen ook zeer zware reducties voorgeschoteld de komende jaren. En vliegtuigen , dat is voornamelijk ook particulieren. Voor de luchtvaartsector wacht men even om maatregelen kenbaar te maken vanwege de covid-crisis.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    En broeikasvrij daarmee moet je ook 100% opladen met hernieuwbare energie (imo)
    Dus in de winter gaan er veel de fiets mogen nemen
    Dan nog blijft een EV véél , maar dan ook véél efficiënter. Een Nederlandse prof heeft net een update gemaakt van een Duitse studie ter zake, en oh wonder boven wonder, die was veel te gunstig voor voertuigen met een brandstofmotor. Een Model 3 stoot per km 3-4 x minder CO2 uit dan een dieselwagen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gumball4000 Bekijk bericht
    Ikzelf die 60k km per jaar en snap het probleem eigenlijk ook niet.
    Mocht er een deftige laadinfrastructuur zijn (lader aan appartement & op het werk) , zou ik zeker voor een elektrische wagen gaan. De enige keren dat ik problemen zou kunnen ondervinden is als ik naar mijn grootmoeder ga (+150km enkele rit) en daar zou willen laden. Ze woont in een rijhuis van +- begin 1900...twijfel of haar net dit aankan .
    300 km lukt bij redelijk weer al met meerdere EV's hoor
    De huidige wagens die dat halen : Model S LR , Porsche Taycan 4S , Model X LR, Model 3 LR, Hyundai Kona 64 kWh, Tesla Model 3 P, Polestar 2, Kia e-Soul 64 kWh, Jaguar I-Pace 90 kWh.

HIer vind je de resultaten van een test bij 120km/h op de autostrade : https://docs.google.com/spreadsheets...#gid=735351678

En zo niet stop je 5-10 minuten aan een snellader onderweg, kan je ook even p*ssen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vedet! Bekijk bericht
    We spreken wel over 6 jaar.
    Hoe alles nu evolueert en met de doelen die overal gesteld worden maak ik me geen zorgen over de elektrische wagen die me dan opgedrongen wordt
    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Niets verplicht je om een EV-bedrijfswagen te nemen. De staat stopt gewoon met je extra belastingsvoordeel te geven voor een bedrijfswagen. Ik vind 2026 al blijken van weinig ambitie, in de landen rond ons staan ze vaak al een stuk verder.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Xcessive- Bekijk bericht
    Fastned en allego hebben ook snelladers. Aanbod is inderdaad beperkt maar dan zitten we weer met het kip ei verhaal. Wie wil er ook zoveel investeren als het aantal EVs in België zo beperkt blijft.
    Er komen heel wat Fastned laders bij de komende jaren (akkoord getekend); En ook Ionity gaat nog palen bij zetten. Wanneer je de situatie in Noorwegen bekijkt, daar lijkt het echt geen probleem, overal snelladers en gewone laders.

iTrader
    0
    Mentioned
    8 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pana Bekijk bericht
    Als ik hier op het typeplaatje van onze meter ga kijken zie ik:

380 v.50 40A.

Enig idee wat ik daarmee kan aanvangen kwa laadpalen? Ik ben echt een leek op vlak van elektriciteit.
    Veel meer dan je ooit nodig hebt; Jij kan bij wijze van spreke 2-3 EV's simultaan opladen en ondertussen nog koken.
    Tenzij je een heel zware warmtepomp hebt staan.

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ugar Bekijk bericht
    Veel meer dan je ooit nodig hebt; Jij kan bij wijze van spreke 2-3 EV's simultaan opladen en ondertussen nog koken.
    Tenzij je een heel zware warmtepomp hebt staan.
    Als je snel wilt laden dan zal je er maar eentje kunnen laden hoor
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

Regels voor berichten