Pagina 1 van 3 123 Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Occasie gekocht met verborgen gebreken?

Mijn vrouw heeft vorige maand een occasie wagen gekocht bij een garage, dus met factuur en garantie.
    Het is een Kangoo 1.2 tce 115 uit 2014 met weinig kilometers en veel opties, aankoopbedrag 10000.
    Wagen beviel goed bij testrit, geen problemen. Ook volledige onderhoudshistoriek, ed. dus leek in orde.

Nu heeft iemand me erop gewezen dit weekend dat de Renault 1.2 tce motor een probleemgeval is. Technische uitleg, zie oa.
    Problèmes en série sur les moteurs 1.2 TCE Renault - 1.2 TCE : Cass ...

Is allemaal vrij recent aan het licht gekomen, hoewel Renault zelf al langer op de hoogte blijkt te zijn. Ze hebben het probleem wel niet openlijk toegegeven, maar uit interne documenten blijkt dat ze op de hoogte zijn van de productiefouten.

Aangezien dit ook de wagen is waarmee ons zoontje het meest zal meerijden, ben ik er dus niet langer gerust in.
    We zochten een betrouwbare en ruime wagen en dat eerste is dus niet het geval. M.a.w. had ik het geweten, we hadden de wagen nooit gekocht. Verkoper (geen Renault concessie) heeft er ook niks van vermeld (had hij op de hoogte moeten zijn?).

Vraag is, wat nu? Valt dit bvb onder verborgen gebreken?

Liefst ruil ik de wagen terug in en gaan we op zoek naar iets nieuws. Mocht ik het volledige aankoopbedrag niet terug kunnen krijgen, tot daar aan toe...

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    22 Post(s)
    Zolang er geen gebrek aan je auto is, is er ook geen verborgen gebrek, hé.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Remake's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Er is zoals JPV zegt geen gebrek aan de auto, dus wat is je probleem precies?

Dat je na de aankoop ontdekt dat er mogelijk problemen zullen zijn in de toekomst door dat type motor, is niets meer dan je eigen fout, je kon dat ook opgezocht hebben voor de aankoop.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik probeer het iets anders te interpreteren

Ik vraag en koop bij een professionele handelaar een betrouwbare wagen, die achteraf gezien net onbetrouwbaar blijkt te zijn door een motor met productiefout.
    Ok nu nog geen problemen, maar misschien over zes maanden of twee jaar wel. Er is wel garantie, maar ik wil vooral niet dat mijn vrouw met een falende motor stilvalt op de Brusselse ring midden in de spits. En gezien de verhalen die je leest is dat zelfs niet helemaal overdreven om aan te nemen.
    Franse consumentenorganisaties vragen Renault zelfs om een terugroepactie te organiseren voor wagens (oa. Mégane, Clio, maar ook Citan en enkele Nissan modellen) met dit type motor.

Ik probeer het gebrek dan te interpreteren als een motor met productiefout die op termijn grote problemen (zelfs gevaren) kan opleveren.
    https://www.nederlanders.fr/profiles...motor-oppassen
    https://www.quechoisir.org/conseils-...ponses-n67219/

Als ik dit allemaal eerder had geweten... Had de verkoper dit niet moeten melden?
    Ik weet ook niet in hoeverre dit soort aanbevelingen van consumentenorganisaties enige wettelijk draagkracht hebben...

Remake's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Ik denk dat je "verborgen gebrek" compleet fout interpreteert. Ik zie trouwens nergens enig bewijs van een productiefout, de auto is al 6 jaar oud zonder problemen, bij een productiefout had dit al lang uitgekomen en hersteld geweest.
    En ik blijf er bij dat je dit had kunnen opzoeken voor je aankoop ipv er na.

TNTim's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Elk model van eender welk merk heeft wel 'gekende problemen'.
    De verkoper kan je trouwens juridisch niets maken.

Even terzijde: Als je een op en top betrouwbaar merk wou, had je ook beter geen Franse wagen gekocht...

iTrader
    0
    Mentioned
    6 Post(s)
    Dit slaat toch weer alles. Waarom wil iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid afschuiven op een ander. Als de auto momenteel geen gebreken heeft moet de verkoper juist niks doen. Dat hij weet dat bepaalde wagens of motoren minder betrouwbaar zijn maakt hier niks uit. Dat ligt in je eigen verantwoordelijkheid om je hierover te informeren. Het is een autoverkoper he, geen liefdadigheidsinstelling.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Andersom, ik wil van de auto af en als ik hem verkoop en ik meld dit aan een potentiële koper geraak ik er nooit vanaf.
    Als ik dit verzwijg en de koper krijgt rond 60000 km (gemiddelde waarop de problemen zich manifesteren; nu 40000 km) te maken met een falende motor wordt mij mss het verzwijgen van een verborgen gebrek verweten.
    Blijkbaar kan een compressietest aantonen of de motor nu al is aangetast door de productiefout. Mocht dat het geval zijn , spreken we dan wel van een verborgen gebrek?

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Bij het uitgeven van dergelijk bedrag is het aangewezen om toch effkes rond te neuzen.
    Vijgen na pasen dus. De verkoper kan evt ook niet op de hoogte zijn.

Soit, tzijn praktische karren wel. Maar daar stopt het ook. De 1.2 Kangoo waar ik regelmatig mee moet rijden verbruikt gemiddeld 9,5 liter (!). What a scam.
    Dat rijdt echt belachelijk nerveus en vervelend. Schijtkar.

En spendeer uw zuurverdiende centen niet aan een Renault/Citroën aub...

Bes86's schermafbeelding
    iTrader
    19 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nestorius Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Dit slaat toch weer alles. Waarom wil iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid afschuiven op een ander.
    Omdat het in dit geval van toepassing is. Juridisch gezien hebt ge geen poot om op te staan én is de verkoper ook niet verplicht om de auto terug te nemen.
    Bij tweedehandsverkopen wordt er verwacht van de koper dat die akkoord gaat om de wagen te kopen in de staat waarin die zich bevindt.

Als gij hier info komt vragen en dat wordt gegeven, moet ge ook wel willen inzien dat uw eigen idee soms niet de waarheid kan zijn.
    Laatst gewijzigd door Bes86; 17 februari 2020 om 15:44

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door inside Bekijk bericht
    Andersom, ik wil van de auto af en als ik hem verkoop en ik meld dit aan een potentiële koper geraak ik er nooit vanaf.
    Als ik dit verzwijg en de koper krijgt rond 60000 km (gemiddelde waarop de problemen zich manifesteren; nu 40000 km) te maken met een falende motor wordt mij mss het verzwijgen van een verborgen gebrek verweten.
    Blijkbaar kan een compressietest aantonen of de motor nu al is aangetast door de productiefout. Mocht dat het geval zijn , spreken we dan wel van een verborgen gebrek?
    Jij hebt een auto gekocht waar op internet van staat dat er gebreken aan zijn. Ondanks dat heb je hem toch gekocht.
    Dus dat is soieso geen verbrogen gebrek want je kan dit terugvinden op internet.
    Daar heeft de verkoper niks mee te maken.

Die moet geen cursus auto mechanica volgen, of heel internet afstuiven voor hij iets verkoopt.

Verbrogen betekent: de verkoper heeft er weet van en het was onmogelijk voor de koper om dit te kunnen weten.
    Het probleem is op een louche manier verduistert.

Bovendien is er geen gebrek. De auto werkt perfect.

Als je daar echt een probleem mee hebt, verkoop de auto dan door.
    Dat kan je zonder gewetensproblemen want je kan oprecht zeggen dat je geen enkel gebrek gemerkt hebt aan de auto.
    Laatst gewijzigd door Five-seveN; 16 februari 2020 om 21:48

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Auto voor de vrouw he...
    Quasi hele Schoonfamilie rijdt rond in een kangoo, dus het was ook haar voorkeur.
    Wat de motorisatie betreft had ik me uiteraard beter moeten informeren, dat weet ik ook wel.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Five-seveN Bekijk bericht
    Jij hebt een auto gekocht waar op internet van staat dat er gebreken aan zijn. Ondanks dat heb je hem toch gekocht.
    Dus dat is soieso geen verbrogen gebrek want je kan dit terugvinden op internet.
    Daar heeft de verkoper niks mee te maken.

Die moet geen cursus auto mechanica volgen, of heel internet afstuiven voor hij iets verkoopt.

Verbrogen betekent: de verkoper heeft er weet van en het was onmogelijk voor de koper om dit te kunnen weten.
    Het probleem is op een louche manier verduistert.

Bovendien is er geen gebrek. De auto werkt perfect.

Als je daar echt een probleem mee hebt, verkoop de auto dan door.
    Dat kan je zonder gewetensproblemen want je kan oprecht zeggen dat je geen enkel gebrek gemerkt hebt aan de auto.
    Werd daar pas na aankoop op gewezen door een kennis en dan online het een ander over terug gevonden. Maar uiteraard had ik dat zelf eerder moeten vinden, my bad... Ook geen probleem om de financiële consequenties te moeten slikken.

Daartegenover staat wel dat ik vind dat ook de verkoper als professional op de hoogte had kunnen zijn. Blijkbaar rijden er een 400000 wagens rond met dit type motor en dus mogelijk een productiefout. Nogmaals de fout zit er al in vanaf km 0 maar komt pas later tot uiting. Nieuwe motor op 60000 is geen normale slijtage. En het feit dat er vanuit consumentenorganisaties gepleit wordt voor een algemene terugroepactie betekent toch ook iets? Zo een berichten circuleren toch ook binnen de sector neem ik aan?

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    22 Post(s)
    Daartegenover staat wel dat ik vind dat ook de verkoper als professional op de hoogte had kunnen zijn.
    dat klopt, net zoals een professional van zoveel andere zaken op de hoogte had kunnen zijn. Maar dat maakt het nog geen foefelende verkoper, wat je met een verborgen gebrek insinueert.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door inside
    Blijkbaar rijden er een 400000 wagens rond met dit type motor en dus mogelijk een productiefout. Nogmaals de fout zit er al in vanaf km 0 maar komt pas later tot uiting. Nieuwe motor op 60000 is geen normale slijtage. En het feit dat er vanuit consumentenorganisaties gepleit wordt voor een algemene terugroepactie betekent toch ook iets? Zo een berichten circuleren toch ook binnen de sector neem ik aan?
    Het is niet omdat dat iets betekent, dat de andere partij een fout heeft gemaakt. En dat is jouw probleem.

Geen fout = Geen poot om op te staan.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Auto voor de vrouw he...
    Quasi hele Schoonfamilie rijdt rond in een kangoo, dus het was ook haar voorkeur.
    Wat de motorisatie betreft had ik me uiteraard beter moeten informeren, dat weet ik ook wel.
    Amai dat moet een toffe schoonfamilie zijn

Hetgeen jij zoekt bestaat gewoon niet. Een wagen die nooit zal falen is gewoon een sprookje.
    Stel nu dat uw vrouw stilvalt ergens. Ja dan is dat lastig ja, maar toch ook geen grote ramp? En tot op heden is er nog geen enkel probleem. Ook al is de wagen 6jaar oud en heeft hij maar 40k km gereden. Wat echt geen drol is, dat opzich is al geen schitterend plan.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

Regels voor berichten