Pagina 1 van 2 12 Laatste

iTrader
    7 (90%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Diesel- en benzinewagens binnenkort in de vuilbak ?

Als we Elon Musk mogen geloven, dan wel...

https://www.vroom.be/nl/nieuws/auto-...wOuBWCJsbXqoWs

Heeft veel weg van een PR-stunt, maar toch hoor ik rondom mij toch veel mensen zeggen dat ze hun huidige benzine- of dieselwagen gaan 'oprijden' omdat over een paar jaar niemand die nog tweedehands zal willen kopen en dat geen enkele garage die nog zal overnemen.

Onnodige paniek, of gaat het toch die kant op ?

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    13 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Powerwing Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Als we Elon Musk mogen geloven, dan wel...

https://www.vroom.be/nl/nieuws/auto-...wOuBWCJsbXqoWs

Heeft veel weg van een PR-stunt, maar toch hoor ik rondom mij toch veel mensen zeggen dat ze hun huidige benzine- of dieselwagen gaan 'oprijden' omdat over een paar jaar niemand die nog tweedehands zal willen kopen en dat geen enkele garage die nog zal overnemen.

Onnodige paniek, of gaat het toch die kant op ?
    En dat komt van de CEO van een bedrijf dat van dag A op dag B beslist om 50k van hun aankoopprijs te halen. Die eigenaars hebben destijds hun restwaarde ook gewoon zien kelderen. Je kan enerzijds zeggen dat de restwaarde van diesel/benzine zal kelderen, dat klopt. Maar aangezien de aankoopprijs van EV's ook zal dalen, zal de restwaarde van de, voorlopige nog dure, EV's evengoed kelderen...

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Persoonlijk lijkt het mij dat wie vandaag een benzine of diesel koopt, en die wil verkopen na een paar jaar, dit wel nog makkelijk zal kunnen. Ik kan mij niet inbeelden dat die markt plots gaat instorten, tenzij men echt ingrijpt vanuit de overheden (maar zie dat artikel: 2025 in Noorwegen en 2035 in VK), aangezien niet iedereen plots een elektrisch voertuig kan kopen en dat onze infrastructuur ook niet meteen daarop voorbereid is.

Nu, zelf ben ik mijn huidige wagen van 13j oud aan het oprijden, en dat zal ik waarschijnlijk met de volgende ook doen. Ik twijfel ook of dat al een elektrische zal zijn, meer waarschijnlijk wordt het een hybride.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

Pan's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Als morgen nog maar 1/10 van de autorijders hun auto om 17u in het stopcontact steekt kan de infrastructuur dat niet aan.

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pan Bekijk bericht
    Als morgen nog maar 1/10 van de autorijders hun auto om 17u in het stopcontact steekt kan de infrastructuur dat niet aan.
    Altijd gemakkelijk voor een land/partij om zo te roepen "Vanaf 20XX geen benzine/diesels meer", maar concreet uitleggen wat dat gaat zeggen en hoe we die switch gaan maken zit er niet vaak bij.

Remake's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FlatSix Bekijk bericht
    Altijd gemakkelijk voor een land/partij om zo te roepen "Vanaf 20XX geen benzine/diesels meer", maar concreet uitleggen wat dat gaat zeggen en hoe we die switch gaan maken zit er niet vaak bij.
    En tegen die tijd zal alles al weer anders zijn. Als ik op dit moment een nieuwe zou kopen, zou ik resoluut weer een diesel nemen omdat dit voor mij nog steeds het voordeligst is. Als ik over 2 jaar een nieuwe zou moeten kopen en de regeling is op dat moment anders, dan kijk ik wat er op dat moment het voordeligst is. Door dat de regels en toepassing ervan continue veranderen, ga ik echt niets kopen met oog op de toekomst, want die is toch onzeker.

Musk's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    6 Post(s)
    Jep, het betaalbaar mapken van EV's voor het grote publiek wil nog niet zeggen dat die en masse gaan verkocht worden. Veel mensen die thuis ook niet de mogelijkheid hebben om te laden, wegens nog geen eigen energieproductie. Kheb het nog niet uitgerekend, maar als je de volle pot voor elektriciteit betaald (pak nu 0,23 euro er kWh) - wat kost je een gemiddelde laadbeurt dan?

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    9 Post(s)
    Ik hou rekening met beide pistes. Binnen 3j kijk ik wat de herverkoopwaarde van m'n diesel (1 jaar oud) is. Is die absurd laag, dan rij ik nog een paar jaar verder. Krijg ik er nog iets deftig voor, dan zal dat wel dienen als aanbetaling voor een electric...

Nu, ik ben er wel van overtuigd dat de restwaarde niet zal zijn wat ze een aantal jaar geleden zou geweest zijn. Maar waardeloos, ik geloof het niet.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Musk Bekijk bericht
    Jep, het betaalbaar mapken van EV's voor het grote publiek wil nog niet zeggen dat die en masse gaan verkocht worden. Veel mensen die thuis ook niet de mogelijkheid hebben om te laden, wegens nog geen eigen energieproductie. Kheb het nog niet uitgerekend, maar als je de volle pot voor elektriciteit betaald (pak nu 0,23 euro er kWh) - wat kost je een gemiddelde laadbeurt dan?
    Het verbruik van elektrische auto's loopt nog wat uiteen, maar een Model 3 of Ioniq is een goed richtcijfer rond de 20kWh/100km, dus €4.6/100km aan €0,23/kWh. Dat zijn praktijkcijfers, de WLTP zegt iets van een 16kWh/100km. Er zijn ook wel nog wat laadverliezen. Goedkoper dan benzine/diesel, maar als particulier haal je het verschil in aankoopprijs er momenteel niet uit denk ik - al heb ik zelf de berekening niet gemaakt.

Met zonnepanelen wordt het goedkoper, maar dat is onder het huidig beleid met de terugdraaiende teller. Als je dat voordeel niet meer hebt, wordt het moeilijker, want typisch wordt je auto 's nachts opgeladen.

Voor bedrijfswagens gaat de switch er volgens mij makkelijker komen. Voor veel bedrijven (zijnde die die hun eigen parking kunnen volzetten met laadpalen) zal het snel goedkoper zijn dan de bezine/diesel + tankkaart.

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door j-be Bekijk bericht
    Het verbruik van elektrische auto's loopt nog wat uiteen, maar een Model 3 of Ioniq is een goed richtcijfer rond de 20kWh/100km, dus €4.6/100km aan €0,23/kWh. Dat zijn praktijkcijfers, de WLTP zegt iets van een 16kWh/100km. Er zijn ook wel nog wat laadverliezen. Goedkoper dan benzine/diesel, maar als particulier haal je het verschil in aankoopprijs er momenteel niet uit denk ik - al heb ik zelf de berekening niet gemaakt.

Met zonnepanelen wordt het goedkoper, maar dat is onder het huidig beleid met de terugdraaiende teller. Als je dat voordeel niet meer hebt, wordt het moeilijker, want typisch wordt je auto 's nachts opgeladen.

Voor bedrijfswagens gaat de switch er volgens mij makkelijker komen. Voor veel bedrijven (zijnde die die hun eigen parking kunnen volzetten met laadpalen) zal het snel goedkoper zijn dan de bezine/diesel + tankkaart.
    Je moet de capaciteit hebben om uw parking te kunnen volzetten met laadpalen hé. Uw elektrisch bord, maar belangrijker uw toevoer, moet dat extra verbruik aankunnen. En het is niet alsof het makkelijk of goedkoop is om eventjes de capaciteit te verdubbelen/vertrippelen van uw elektrische borden...

1 laadpaal is niets, maar als je 500 parkeerplaatsen gaat uitrusten... veel geluk.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    Je moet de capaciteit hebben om uw parking te kunnen volzetten met laadpalen hé. Uw elektrisch bord, maar belangrijker uw toevoer, moet dat extra verbruik aankunnen. En het is niet alsof het makkelijk of goedkoop is om eventjes de capaciteit te verdubbelen/vertrippelen van uw elektrische borden...

1 laadpaal is niets, maar als je 500 parkeerplaatsen gaat uitrusten... veel geluk.
    Je moet het niet volzetten met snelladers hé. De vlaming legt gemiddeld 45km/dag af (bron: https://www.mobielvlaanderen.be/pdf/...menvatting.pdf). Dat is 10 kWh opladen. De auto staat een 8-tal uur geparkeerd op het werk. 1 laadaansluiting van 11 kWh kan dus 8 auto's opladen (dat is daarom niet 1 laadpaal met 8 aansluitingen, maar een load-balancing tussen individuele palen).

Ik weet het, het zijn gemiddelden - dus het is niet voor iedereen van toepassing en het zal niet in alle situaties werken. Als jij een bedrijf hebt waarin iedereen 1u op de bureau komt en daarna het Vlaamse land gaat afrijden gaat dat niet werken. Maar zo is het altijd met infrastructuur hé, dat gaat trapsgewijs. Toen de eerste auto uitkwam stonden er ook geen tankstations op elke hoek.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    13 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht

Hier verandert volgend jaar de car policy naar puur elektrisch. Ze gaan heel de parking ombouwen en effectief overal laadpalen zetten. Maar het helpt natuurlijk dat ze zelf eigenaar zijn van een netbeheerder...

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Musk Bekijk bericht
    Los van prijs en eigen energieproductie is er nog een belangrijk aspect: plaats. Wat doe je met alle mensen met een rijhuis die geen garage hebben? Of appartementsblokken zonder garage of mogelijkheid tot elektrische aansluiting (van de eigen teller) in de garage? Of zelfs nog veel simpelder: huurders? Zal ook wel een hele kwestie worden om te bepalen voor wie de kost is.

Japser's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Hier verandert volgend jaar de car policy naar puur elektrisch. Ze gaan heel de parking ombouwen en effectief overal laadpalen zetten. Maar het helpt natuurlijk dat ze zelf eigenaar zijn van een netbeheerder...
    DNB BA?

Hit Hard's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the_fox Bekijk bericht
    Los van prijs en eigen energieproductie is er nog een belangrijk aspect: plaats. Wat doe je met alle mensen met een rijhuis die geen garage hebben? Of appartementsblokken zonder garage of mogelijkheid tot elektrische aansluiting (van de eigen teller) in de garage? Of zelfs nog veel simpelder: huurders? Zal ook wel een hele kwestie worden om te bepalen voor wie de kost is.
    Daar is al jaren een oplossing voor: https://s.chkmkt.com/?e=77197&h=95FA1C72F8A42AF&l=nl

De kost wordt gedragen door de leverancier van de laadpalen, die het langzaam kan terugverdienen door elektriciteit te leveren. Oh kijk, dat lijkt wel een beetje op het business model van tankstations .

Regels voor berichten