iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)

Met de plooifiets op de trein

Hallo allemaal,

Momenteel neem ik de auto naar het werk maar ik denk er aan om vanaf volgend jaar de trein te nemen omwille van financieel-ecologische redenen.

Ik woon echter op enige afstand van het station en zou met de auto naar daar rijden (ik snap dat dit niet geheel ecologisch is maar het is beter om met men auto naar het dichtstbijzijnde station te moeten rijden dan naar men werk). Op de parking zou ik dan men plooifiets nemen, opstappen op de trein en vanaf men eindbestemming met de plooifiets naar het werk (1,8 km).

Ik vroeg me echter af of het wel "de moeite" is om voor 1,8 km een plooifiets mee te sleuren (ik gok een tiental minuten fietsen). Andere opties zijn: te voet (maar dan is 1,8 km behoorlijk ver) of met de bus (maar deze zit propvol met schoolkinderen en ik weet niet hoe de aansluiting is met de trein (kan meevallen, kan tegenvallen maar het zal vooral onvoorspelbaar zijn). Ook is de bus maar 80% terugbetaald).

Zijn er mensen met ervaringen met plooifietsen? Zouden jullie het op deze manier doen? Ik zou het "comfort" van de wagen wel missen maar het verkeer absoluut niet plus ik zou toch enkele keren per jaar minder moeten tanken wat dan financieel wel interessant is (geen bedrijfswagen) + ecologisch is het ook beter. In tijd zou het ongeveer even snel zijn.

Bedankt voor jullie reacties!

Oja: verhuizen of van werk veranderen is, momenteel toch, niet aan de orde

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Ik weet niet hoe ver je woont van het station, maar gewoon het hele traject doen met de plooifiets? Is nog ecologischer en dan heb je niet het gevoel dat je je plooifiets meesleurt voor 'maar' 1,8KM

Tomski's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door damocles Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik weet niet hoe ver je woont van het station, maar gewoon het hele traject doen met de plooifiets? Is nog ecologischer en dan heb je niet het gevoel dat je je plooifiets meesleurt voor 'maar' 1,8KM
    ik vermoed dat die 1,8 km de afstand is van eindstation tot aan het werk. Dus kan evengoed een totale rit van 50km zijn, dat zou ik niet graag met een plooifietske doen.

Ik heb zelf 2 jaar met de trein en de plooifiets gependeld.
    Ik moest naar Vilvoorde en vandaar was het nog 1km naar het werk. Wat ik bij goed weer vaak deed was op mijn trein van thuis blijven zitten tot de eindhalte van die lijn (Schaarbeek) en van daar met de fiets naar het werk (was 10km)
    Anders moest ik overstappen op de lijn naar antwerpen en was ik vaak een verbinding kwijt.

Enige nadeel aan dit verhaal vond ik persoonlijk de kans op diefstal (gelukkig nooit voorgehad) maar bij elke halte zat ik wel met een ei van "en nu stapt er ene af en heeft mijn fiets mee"

marcel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    met alle respect hoor, maar als je 1,8km te ver vind te voet, dan lijkt mij de vraag "is het wel ver genoeg voor een fiets" vrij overbodig.
    als het niet ver genoeg is voor de fiets, kan je beter te voet gaan, en anders is het wel ver genoeg voor een fiets.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Koop een krot van een velo voor 25 euro en laat die aan je eindhalte staan. Is hij eens gepîkt, no big deal. Of koop een slot van 50 euro en dat gaat geen enkele dief zich bezighouden met jouw fiets te proberen stelen.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Hier ook nooit de plooifiets gesnapt, 2 fietsen gekocht voor 100 euro/stuk, ene om van huis naar station te fietsen en dan een 2de om van her station naar het werk te gaan. Maar waren wel grotere afstanden (13km enkel (4+9) met de fiets) dus ik wou echt wel het comfort van een stevige fiets.
    En een dik, deftig slot van 30-40 euro er rond...

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk bericht
    ik vermoed dat die 1,8 km de afstand is van eindstation tot aan het werk. Dus kan evengoed een totale rit van 50km zijn, dat zou ik niet graag met een plooifietske doen.

Ik heb zelf 2 jaar met de trein en de plooifiets gependeld.
    Ik moest naar Vilvoorde en vandaar was het nog 1km naar het werk. Wat ik bij goed weer vaak deed was op mijn trein van thuis blijven zitten tot de eindhalte van die lijn (Schaarbeek) en van daar met de fiets naar het werk (was 10km)
    Anders moest ik overstappen op de lijn naar antwerpen en was ik vaak een verbinding kwijt.

Enige nadeel aan dit verhaal vond ik persoonlijk de kans op diefstal (gelukkig nooit voorgehad) maar bij elke halte zat ik wel met een ei van "en nu stapt er ene af en heeft mijn fiets mee"
    Ik had het over het stuk woonplaats -trein en trein-werkplaats om te doen met de plooifiers, niet het hele traject van deur tot deur

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door parabellum Bekijk bericht
    Koop een krot van een velo voor 25 euro en laat die aan je eindhalte staan. Is hij eens gepîkt, no big deal. Of koop een slot van 50 euro en dat gaat geen enkele dief zich bezighouden met jouw fiets te proberen stelen.

Dan ben je soms langer bezig met je fiets te gaan zoeken of weg te zetten (toch in Brussel of Gent bv) met de plooifiets is het van de trein af en je bent vertrokken. Op een traject van 1.8km is dan wandelen al gauw sneller als je alles in rekening brengt. Ook nooit stress of je wel nog op tijd bent om je fiets weg te zetten en naar je trein te hollen. Er zijn zeker wel voordelen aan.

GvR's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Elektrische step kan je ook nog overwegen. Ik rij nu met de auto tot op 2km van mijn werk en rij dan het centrum in met de step. Is wel ongeveer even lomp als een plooifiets op de trein.

Regels voor berichten