Pagina 5 van 7 Eerste 1234567 Laatste

iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FlatSix Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ja.

Eventjes terug van Zwevegem naar Antwerpen, en dat doe je dagelijks dan?

Voor dagdagelijks woon-werk verkeer is 100km range voldoende voor 70% van de Belgische bevolking.
    Maar als ze spreken over 200km range gaat het niet over 200km range op de autostrade. Dus dat is misschien net genoeg voor uw 100km woon-werk verkeer.
    En bij zo'n lage range moeten er al mogelijkheden zijn om dagelijks te laden. Ook mensen die met de auto op vakantie gaan. Toch allemaal factoren die mee spelen.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Xcessive- Bekijk bericht
    Maar als ze spreken over 200km range gaat het niet over 200km range op de autostrade. Dus dat is misschien net genoeg voor uw 100km woon-werk verkeer.
    En bij zo'n lage range moeten er al mogelijkheden zijn om dagelijks te laden. Ook mensen die met de auto op vakantie gaan. Toch allemaal factoren die mee spelen.
    In de zomer, zonder airco of radio, ...
    Het bereik bij -6° is bvb al 12% minder. Zet de verwarming op, en er zakt al 41% van uw range. Dan hebben we het nog niet over zetelverwarming en infotainment.

Met een wagen met een officieel bereik van 200km zal je blij mogen zijn als je in de winter nog 100km kan rijden. Binnen een jaar of 5 is dat dan nog 50km...

Korte samenvatting: auto's met een theoretisch bereik van 200km voldoen gewoon niet echt. Je zal ze vaak kunnen gebruiken, maar het risico dat het mis loopt is te groot. Ook meteen de reden waarom bvb de i3 maar niet aanslaat.
    Laatst gewijzigd door sandervdw; 7 november 2019 om 15:10

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)

Voor dagdagelijks woon-werk verkeer is 100km range voldoende voor 70% van de Belgische bevolking.
    En moet iedereen dan twee wagens hebben, eentje voor dagelijks woon-werk en eentje voor daarbuiten?

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Xcessive- Bekijk bericht
    Uiteraard. Maar ook dan haal je dingen aan die de gemiddelde belg niet doet. Een gewone Corsa of Fiesta doet ook geen 1000Km op een tank.

De EV van morgen die €20-€25k kost en 200km range heeft, en waarin je met 4 kan zitten, is perfect voor het gross van de belgische gezinnen.

En als iedereen plots morgen zijn wagen in zou ruilen voor een EV die 200km rijdt, dan zal je de elektrische palen nogal uit de grond zien schieten. Eeuwig kip vs. het ei.

De EV wordt te vaak bekeken als een vervanger voor de huidige wagen, dat zal die nooit zijn. We moeten naar een totaal pakket waar die EV onderdeel van is, dat de wagen van vandaag moet vervangen. Daar zijn we nog lang niet, dat weet ik ook.

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    En moet iedereen dan twee wagens hebben, eentje voor dagelijks woon-werk en eentje voor daarbuiten?
    Neen, uiteraard niet. Maar zoals ik eerder al zei, en ook al tegen Sander zei, wij zijn mensen die veel kilometers doen in ons leven. Het gross van de mensen doet dat niet, en als die mensen op een dag 100km gereden hebben dan is dat een uitzonderlijk drukke dag op de baan geweest.

Ik pretendeer nergens dat de EV de oplossing is voor iedereen eh. Wat ik wél zeg is dat 1000km beschikbare range hebben absoluut niet nodig is voor 90% van de belgische gezinnen.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Het bereik bij -6° is bvb al 12% minder. Zet de verwarming op, en er zakt al 41% van uw range. Dan hebben we het nog niet over zetelverwarming en infotainment.
    Het zou mij verbazen moest die infotainment meer dan 0,1% verschil uitmaken. Dat zal echt wel het minste van alle verbruiken zijn wellicht

iTrader
    7 (90%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ja.

Eventjes terug van Zwevegem naar Antwerpen, en dat doe je dagelijks dan?
    Neen, niet elke dag, en 200km rijbereik zou inderdaad volstaan voor het dagelijkse woon/werkverkeer, maar gewoon een dagje zee of eventjes een uitstapje naar Zeeland kan ook niet zonder herladen. Ik zou daar niet kunnen mee leven. Het bereik van de Leaf E+ en de Kona, dat is dan weer een ander verhaal. Maar die aankoopprijs, he.
    Plus, ik heb geen mogelijkheid om de auto thuis te laden. Waar ik nu woon is mijn garage aan de overkant van de straat, gewoon een betonnen box, geen elektriciteit voorzien. Kan 'm voor de deur zetten en een kabel door het raam naar buiten leggen 's nachts. Met het raam open slapen...

Vier voorwaarden :
    - rijbereik van minimum 400+ km (niet alleen in perfecte condities, in warm weer en met klimaatregeling uit want dan maak je te veel comproissen)
    - betaalbaar, dus niet duurder dan een vergelijkbare benzine of diesel
    - 80% lading in 10 minuten of minder
    - goed verspreid netwerk van laadstations

Pas wanneer aan deze vier voorwaarden is voldaan, zal de EV een mooie kans krijgen om aan populariteit te winnen in ons landje. Zoniet, dan blijft dat sowieso een niche markt, voor mensen met veel geld of 'groene vingers'. En die voorwaarden zijn het strikte minimum, IMHO... De eerste 10 jaar is dat dus niet aan de orde, en al zeker in België niet...
    Laatst gewijzigd door Powerwing; 7 november 2019 om 15:49
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Het zou mij verbazen moest die infotainment meer dan 0,1% verschil uitmaken. Dat zal echt wel het minste van alle verbruiken zijn wellicht
    Hangt van het type muziek en de versterker af he...

Hit Hard's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)

Met een wagen met een officieel bereik van 200km zal je blij mogen zijn als je in de winter nog 100km kan rijden. Binnen een jaar of 5 is dat dan nog 50km...

Korte samenvatting: auto's met een theoretisch bereik van 200km voldoen gewoon niet echt. Je zal ze vaak kunnen gebruiken, maar het risico dat het mis loopt is te groot. Ook meteen de reden waarom bvb de i3 maar niet aanslaat.
    Overdrijven is ook een vak. Het is voor een deel afhankelijk van de auto: een warmtepomp om te verwarmen is zuiniger, maar duurder. Infotainment is verwaarloosbaar ten opzichte van het rijden zelf.

Wat de degradatie van de batterij betreft is dat sterk afhankelijk van zaken als koeling (bij de eerste generatie Leaf was deze passief gekoeld, bij Tesla's is die vloeistofgekoeld), laadsnelheid, en hoeveel percentage van de batterij effectief gebruikt kan worden. Bij Telsa's is de degradatie weinig merkbaar, bij een oude Leaf kan dat wel problematisch worden.

Hier in de praktijk: theoretisch bereik van 400km, bij een lange rit met bijna uitsluitend autostrade is dat 320km in de zomer. Bij 5 à 10 graden buiten zal dat ongeveer 300km worden schat ik als ik naar mijn bereik kijk nu. Dat alles zonder eco stand en met foefkes als airco opzetten een kwartier voor vertrek. Moest ik ooit 340km moeten rijden, en ik heb geen goesting om te laden onderweg, kan ik nog altijd de eco stand opzetten en bijvoorbeeld mijn snelheid verlagen van 120km/h naar 110km/h. Over de degradatie kan ik nog niks zeggen, alleen dat die er na 5 maanden nog niet is .

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Powerwing Bekijk bericht
    Neen, niet elke dag, en 200km rijbereik zou inderdaad volstaan voor het dagelijkse woon/werkverkeer, maar gewoon een dagje zee of eventjes een uitstapje naar Zeeland kan ook niet zonder herladen. Ik zou daar niet kunnen mee leven. Het bereik van de Leaf E+ en de Kona, dat is dan weer een ander verhaal. Maar die aankoopprijs, he.
    Plus, ik heb geen mogelijkheid om de auto thuis te laden. Waar ik nu woon is mijn garage aan de overkant van de straat, gewoon een betonnen box, geen elektriciteit voorzien. Kan 'm voor de deur zetten en een kabel door het raam naar buiten leggen 's nachts. Met het raam open slapen...

Vier voorwaarden :
    - rijbereik van minimum 400+ km (niet alleen in perfecte condities, in warm weer en met klimaatregeling uit want dan maak je te veel comproissen)

Pas wanneer aan deze vier voorwaarden is voldaan, zal de EV een mooie kans krijgen om aan populariteit te winnen in ons landje. Zoniet, dan blijft dat sowieso een niche markt, voor mensen met veel geld of 'groene vingers'. En die voorwaarden zijn het strikte minimum, IMHO... De eerste 10 jaar is dat dus niet aan de orde, en al zeker in België niet...
    Volgens mij kan je ook zelf een aansluiting voorzien in de gevel, met een afsluitbare bedekking, om zo 's nachts te laden zonder een kabel door het raam te leggen. Ook heeft of ik graag in mijn tuin werk weinig te maken met of ik een elektrische wagen zal kopen
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Er moet nog heel wat veraderen voor EVs commonplace worden hoor, daar ben ik het absoluut mee eens. Maar er zijn ook een aantal tegenargumenten die voor het gross van de mensen geen "echt" tegenargument zijn. Wat zijn voor mij momenteel de echte beperkende factoren:

1) Laadnetwerk is té klein voor de massa. En met de het netwerk misschien ook wel nog altijd de laadtijd.
    2) Aankoop prijs van een EV voor de particulier.

iTrader
    7 (90%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sylverscythe Bekijk bericht
    Ook heeft of ik graag in mijn tuin werk weinig te maken met of ik een elektrische wagen zal kopen
    Ik had het eigenlijk over 'milieubewuste' mensen en wou het op een deftige manier zeggen
    Persoonlijk kan ik genieten van een bos- of strandwandeling in de herfst, maar ik erger me er dan wel aan dat ik m'n gras moet afrijden

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hit Hard Bekijk bericht
    (bij de eerste generatie Leaf was deze passief gekoeld,
    Bij de nieuwste E+ is dat nog steeds passieve koeling, meer dan één keer snelladen op één dag mag je dus vergeten.
    Je vraagt je soms af waar constructeurs mee bezig zijn, waar ze met hun hoofd zitten...
    Kona en e-Niro zijn vloeistofgekoeld en gebruiken ook de CCS standaard om op te laden ; Nissan houdt vast aan ChaDemo.

Er moet nog heel wat veraderen voor EVs commonplace worden hoor, daar ben ik het absoluut mee eens. Maar er zijn ook een aantal tegenargumenten die voor het gross van de mensen geen "echt" tegenargument zijn. Wat zijn voor mij momenteel de echte beperkende factoren:

1) Laadnetwerk is té klein voor de massa. En met de het netwerk misschien ook wel nog altijd de laadtijd.
    2) Aankoop prijs van een EV voor de particulier.
    Wat ik zei :

Vier voorwaarden :
    Laatst gewijzigd door Powerwing; 7 november 2019 om 16:34

Swagger's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Hangt van het type muziek en de versterker af he...
    Johnny's kunnen minder ver rijden dan Klara-luisteraars in een Tesla; aldus recent onderzoek.
    I don't think you understand, these boys killed my dog.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Powerwing Bekijk bericht
    Waarom is dat nodig? Voor die ene keer dat je 700km ver moet, kan je echt wel langer wachten dan 10min om te laden zeker?
    Als ik in 10min laden al 200km ver kan rijden, is dat voor mij eigenlijk al meer dan genoeg.

denkimi's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    eigenlijk moet je de vraag omkeren. waarom zou iemand wel een elektrische wagen kopen ipv een diesel/benzine?

Pagina 5 van 7 Eerste 1234567 Laatste

Regels voor berichten